بلوک مفاصل فاست کمری

فاست کمری مفصلی است که ستون فقرات را تشکیل می‌دهد. همانطور که هر جایی از بدن که دارای مفصل است، امکان ایجاد آرتروز وجود دارد، احتمال اینکه فاست کمری دچار آرتروز شود نیز وجود دارد و در نهایت منجر به درد خواهد شد.

در هر ردیف از مهره‌های کمر فاست قرار دارد و منجر به ثبات ستون فقرات می‌شود. این مفاصل در کمر ممکن است به تنهایی علت درد در افراد باشند. در گذشته زمانی که این دردها را شناسایی می‌کردند، آن را به دردهای سیاتیک نسبت می‌دادند.

اما، پس از سال‌ها متوجه شدند که خود این مفاصل نیز به تنهایی می‌توانند منبع اصلی درد باشند. درمانی که برای این نوع آرتروز در نظر گرفته شده است، بی‌حسی یا تزریق بلوک عصبی در این نواحی است. گاهی ممکن است بیمار نیاز داشته باشد که اعصاب درگیر را بسوزاند که به این کار روش رادیوفرکوئنسی می‌گویند.

دلایل به وجود آمدن بیماری مفاصل فاست کمری

فرایندهای طبیعی پیری و تحمیل فشار بر روی ستون فقرات در طول سال‌ها استفاده‌ی مداوم دلیل اصلی بیماری مفاصل فاست است. بااین حال عامل‌های زیر بیماری مفصل فاست را تشدید یا تسریع می‌کند:

• آرتروز
  • شغلی که لازمه‌ی انجام دادن آن، کار بدنی سنگین یا حرکتهای سخت و مکرر باشد.
  • آسیب‌های غیرمنتظره، مانند صدماتی که حین ورزش‌های پربرخورد، تصادف وسایل نقلیه موتوری یا سقوط از بلندی رخ می‌دهد.
  • اسپوندیلولیستزی یا سر خوردن مهره: در این عارضه یک مهره روی مهره‌ی زیری رو به جلو سر می‌خورد.
  • اضافه وزن یا چاقی
  • بلند کردن اشیاء سنگین به روش نامناسب
  • سوءتغذیه
  • ورزش نکردن و  فعالیت نداشتن

اگر معتقداید که در معرض خطر بیماری مفصل فاست یا عارضه‌های مرتبط قرار دارید، از متخصص طب فیزیکی برای بررسی وضعیت خود و انجام اقدامات پیشگیرانه کمک بگیرید. چنانچه سبک زندگی خود را اصلاح کنید و عامل‌های خطر را حذف کنید، می‌توانید مانع پیشرفت بیماری مفصل فاست شوید و شدت آن را کاهش دهید.

دلایل انجام بلوک مفاصل فاست کمری

دردهای کمر دو علت دارد:

• علل عضلانی مفاصل فاست
  • علل بیرون زدگی یا پارگی دیسک کمر

دردهای ناشی از مفاصل فاست دردهایی هستند که در ناحیه گودی کمر احساس می‌شوند، با ایستادن و راه رفتن بدتر می‌شوند و با نشستن و خم شدن به جلو کمتر می‌شوند.

اگر کسی به گردن درد یا کمر درد مبتلا باشد، و پزشک حدس بزند که مشکل از مفاصل فاست است ممکن است روش بلوک مفاصل فاست کمری را پیشنهاد دهد. تزریق فاست به تعیین منبع درد کمک کرده و در صورتی که درد ناشی از مفاصل فاست باشد موقتا باعث کاهش یا تسکین درد شما خواهد شد.

در صورت ابتلا به استئوارتریت که باعث التهاب و تخریب مفاصل می‌شود نیز می‌توانید بلوک مفاصل فاست کمری انجام دهید. در صورتی که تزریق مفصل فاست یا بلوک شاخه‌ میانی به برطرف کردن درد شما کمک کند، پزشک ممکن است پیشنهاد کند درمان دیگری با عنوان بلوک عصبی با امواج رادیوفرکانسی انجام دهید که تاثیر طولانی‌تری دارد. پزشکان پیشنهاد می‌کنند که قبل از بلوک مفاصل فاست کمری، سعی کنید سایر درمان‌ها را امتحان کنید. این درمان‌ها ممکن است شامل استفاده از داروهای مسکن، ورزش و درمان‌های روانشناختی باشند. این گونه درمان‌ها، معمولا همراه با تزریق مفصل فاست و یا بلوک شاخه‌ میانی، به عنوان بخشی از طرح درمانی گسترده تر ادامه می‌یابند. بلوک مفاصل فاست کمری روش مناسبی برای همه نیستند. به عنوان مثال، اگر کسی اختلال انعقاد خون یا آلرژی خاصی داشته باشد، ممکن است نتواند این روش‌ها را انجام دهد. در صورتی که تزریق مفصل فاست یا بلوک شاخه‌ میانی برای شما گزینه مناسبی باشد پزشک شما را مطلع خواهد کرد.

راه‌های درمان التهاب مفاصل فاست

روش‌های متعددی برای متوقف کردن درد حاد و عود کننده‌ی مفصل فاست وجود دارد. بسیاری از این درمان‌ها درد را برای مدت کوتاهی تسکین می‌دهند، و اثر دراز مدت چندانی ندارند. همچنین درمان‌های غیرجراحی متعددی برای تسکین درد و توانبخشی کمر و پشت بدن وجود دارد.

از جمله این درمان‌ها:

1. تغییر سبک زندگی:

ترک سیگار، پوشیدن کفش مناسب، خودداری از انجام دادن فعالیت‌های تشدید کننده درد، حفظ حالت اندامی صحیح حتی هنگام خواب و بستن کمربند طبی

2. تغییر دادن الگوی فعالیت‌های روزمره:

برای مثال کوتاه کردن یا حذف سفرهای طولانی روزانه، و استراحت‌های کوتاه مدت در طول روز .

3. گرما و سرما درمانی:

گرما (پتوی گرمایشی، بطری آب داغ، دوش آب گرم) ، سرما (کیسه یخ و انواع کمپرس سرد) درد را تسکین می‌دهد.

4. بالش و گردنبند طبی:

گردنبند طبی و تراکشن (کشش) مهره‌های گردن، گردن درد را موقتاً تسکین می‌دهد. بالش مناسب نگهدارنده‌ی گردنی نیز کمک می‌کند تا گردن در طول شب در موقعیت‌های خمیده‌ی نامناسب قرار نگیرد.

5. درمان دارویی:

بسیاری از داروهای بدون نسخه، التهاب ناشی از بیماری مفصل فاست را کاهش می‌دهد تا بیمار راحت‌تر بتواند درمان طب فیزیکی و تمرین‌های فیزیوتراپی را انجام دهد و در دیگر برنامه‌های درمانی درازمدت شرکت کند. تزریق‌های موضعی تسکین دهنده‌ی درد بیمار را برای مدتی، گاهی به طول 6 ماه، از ناراحتی شدید مفصلی نجات می‌دهد.

6. ورزش درمانی و طب فیزیکی:

تقویت عضلات شکم، کاهش وزن و افزایش انعطاف‌پذیری، فشار روی ستون فقرات را کاهش می‌دهد و در نتیجه علائم ناشی از بیماری مفصل فاست تخفیف یا تسکین می‌یابد. طب فیزیکی بخش مهم و مؤثر روش های درمانی مفاصل فاست است. درمان‌های دستی یا دستکاری کایروپرکتیک یا استئوپاتیک نیز به آرام شدن درد کمک می‌کند.

7. طب سوزنی:

طب سوزنی یکی دیگر از روش‌هایی که برای کاهش علائم درگیری مفاصل فاست توسط متخصصان طب فیزیکی انجام می‌شود.

8. بلوک مفاصل فاست کمری:

تخریب بخشی از پایانه‌های عصبی ظریف مرتبط با مفصل‌های فاست با روش بلوک مفاصل فاست کمری به تسکین درازمدت درد مفصلی کمک می‌کند. عمل ریزوتومی با استفاده از تکنیک پروب داغ برقی یا سری منجمدکننده با توجه به تصاویر رادیوگرافی انجام می‌شود. تزریق دقیق بوتاکس نیز درمان سریع‌تری است که انقباض‌های عضلانی را درمان می‌کند.

9. جراحی:

به علت تخریب دیسک مجاور در موارد مزمن و بسیار شدید، گاهی اوقات لازم است که جراحی فیوژن یا خشک کردن استخوان برای متوقف ساختن مشکلات مفصل فاست و دیسک انجام شود.

شاید این عمل جراحی به شدت تهاجمی به نظر بیاید، اما ناراحتی مداوم، دوره‌ای و بسیار شدید و ناتوان کننده‌ی کمر و ستون فقرات بیمار را از یک زندگی فعال محروم می‌کند. در این شرایط جراحی انتخاب عاقلانه‌ای است که بیمار را از درد غیرقابل تحمل نجات می‌دهد.

اهداف انجام بلوک مفاصل فاست کمری چیست؟

بلوک مفاصل فاست کمری معمولا با دو هدف انجام می‌شود:

1. تشخیص: بعد از تزریق ماده‌ی بی‌حس‌کننده در مفصل فاست، در صورتی که بلافاصله بعد از انجام تزریق، درد بیمار کاملا برطرف شود، به احتمال بسیار زیاد، مفصل فاست مورد نظر منشاء اصلی درد بوده است.
  2. درمان (تسکین درد): در این حالت، علاوه بر ماده‌ی بی‌حس‌کننده، ماده‌ی استروئیدی نیز به آرامی تزریق می‌شود تا التهاب مفصل برطرف شود. انجام این کار می‌تواند در مواردی، موجب تسکین درد بلند مدت شود.

بلوک مفاصل فاست کمری چه عوارضی دارد؟

انجام بلوک مفاصل فاست کمری ممکن است در بعضی افراد این عوارض را به دنبال داشته باشد:

• بی‌تاثیر بودن در کاهش درد
  • مقطعی بودن درمان درد و علائم بیماری
  • واکنش آلرژیک به داروهای تزریق شده
  • احساس ناراحتی شدید در محل تزریق
  • بدترشدن درد و علائم بیماری
  • بروز عفونت و خونریزی
  • بروز آسیب‌های عصبی
در برخی موارد بلوک مفاصل فاست کمری ممکن است داروی کورتون تزریق شود که در این صورت ممکن است عوارضی از قبیل:
  • بروز حالت قرمزی در صورت
  • تغییر در خلق و خو
  • بالا رفتن سطح قند خون
  • حتی در موارد شدیدتر ممکن است سبب بروز سکته مغزی در فرد نیز شود.
پس زمینه سلولی سایت کلینیک درد راد

در دسترس بودن

12 ساعت

در طول روز