بلاک یا بلوک عصبی چیست؟

بلوک‌های عصبی به ایجاد هرگونه وقفه عمدی در حرکت پیام عصبی در طول عصب گفته می‌شود که معمولاً در راستای کاهش درد انجام می‌شود. بلاک عصبی یک روند کوتاه مدت است که معمولاً از چند ساعت تا چند روز به طول می‌انجامد و در طی آن بی‌حس‌کننده موضعی و کورتیکواستروئید و مواد دیگر در داخل یا کنار عصب تزریق می‌شود.

انواع بلوک‌های عصبی

بلوک عصبی انواع مختلفی دارند. از جمله مهم‌ترین و پرکاربرد ترین انواع بلوک عصبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بلوک عصبی بدون نیاز به جراحی:

1. بلوک عصبی اپیدورال:

در این روش بلوک عصبی مواد بی‌حس کننده به درون طناب نخاعی تزریق می‌شود. با این اقدام نواحی شکمی و اندام تحتانی بی‌حس می‌شود. بنابراین بهترین روش برای بی‌حسی در هنگام زایمان است. با این روش می‌توانید تا حد زیادی دردهای هنگام زایمان را کاهش دهید.
    یکی از مزایای بلوک عصبی به روش اپیدورال این است که در روند زایمان می‌توان دوز آن را افزایش داد. در واقع زنان در مراحل مختلف زایمان شدت دردهای متفاوتی را تجربه می‌کنند. بنابراین در صورتی که در یک مرحله از زایمان دردها افزایش داشته باشد متخصصین می‌توانند دوز داروی بی حسی را افزایش دهند. به این ترتیب روند زایمان بهتر و با درد کمتر پیش می‌رود.

2. بی‌حسی نخاعی:

داروی بی‌حسی در مایعی که در اطراف طناب نخاعی وجود دارد تزریق می‌شود.

3. بی‌حسی محیطی:

در این روش داروی بی‌حس کننده در محیط اطراف منبع درد تزریق می‌شود.

بلوک عصبی توسط جراحی

1. بلوک سمپاتیک:

درد ناشی از سیستم عصبی سمپاتیک در ناحیه‌ای بخصوص را بلوکه می‌نماید. از این روند می‌توان در درمان تعریق بیش از حد در بخش خاصی از بدن استفاده نمود.
  2. برش و در آوردن عصب:

عصب محیطی آسیب دیده توسط جراحی تخریب می‌شود؛ از این روش تنها در موارد درد مزمنی که هیچ روش درمانی دیگر موفقیتی در پی ندارند، مثل سندروم درد ناحیه‌ای، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
  3. ریزوتومی (برش ریشه عصب):

ریشه عصب که از نخاع کشیده می‌شود، با استفاده از جراحی تهریب می‌شود. از این روش در مشکلات عصب-عضله مانند فلج اسپاسمی یا فلج اسپاسمی مغز استفاده می‌شود.

کاربرد بلوک عصبی

انواع مختلفی از بلوک‌های عصبی وجود دارد که برای اهداف مختلف استفاده می‌شوند:

1. بلوک‌های عصبی درمانی برای درمان در شرایط دردناک استفاده می‌شوند. چنین بلوک‌های عصبی شامل داروی بی‌حسی موضعی می‌شود که می‌تواند برای کنترل درد شدید استفاده شود.
  2. بلوک‌های عصبی تشخیصی برای تعیین منشاهای درد استفاده می‌شوند. این بلوک‌ها عموما شامل یک بی‌حسی با مدت زمانی شناخته شده از تسکین است.
  3. بلوک‌های عصبی پیش‌بینی کننده نتایج درمان را پیش‌بینی می‌کنند. مثلا، یک بلوک عصبی ممکن است اجرا شود تا تعیین کند آیا درمان‌های پایدارتر (مانند جراحی) در درمان درد موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر.
  4. بلوک‌های عصبی پیشگیرانه برای جلوگیری از روندی در درد متعاقب وجود دارند که می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند درد اندام خیالی شود.
  5. بلوک‌های عصبی می‌توانند در برخی موارد برای اجتناب از عمل جراحی استفاده شوند.
تزریق بلوک عصبی برای کاهش درد مفصل

مشکلات و بیماری‌های که با عمل بسته و بلوک عصبی قابل درمان هستند:

• آرتروز مفاصل کمر و سندرم فاست
  • آرتروز و دیسک گردن
  • گردن درد
  • التهاب ستون فقرات
  • بیرون زدگی دیسک کمر
  • کمردرد بعد از جراحی باز کمر
  • دیسک تخریب و دژنره شده و خارهای استخوانی
  • التهاب دیسک
  • برآمدگی و بالجینگ دیسک کمر
  • استئوآرتریت
  • آرتریت روماتوئید
  • پاره شدگی دیسک
  • التهاب مفاصل لگن و ساکروایلیاک
  • سندرم پریفورمیس
  • درگیری عصب سیاتیک
  • دردهای ناشی از سرخوردگی و لغزش مهره‌ها
  • تنگی کانال نخاعی

مزایای بلوک عصبی:

مهم‌ترین مزایایی که می‌توان برای بلوک‌های عصبی برشمرد موارد زیر هستند:

• بهترین روش درمان دردهای مزمن و طولانی مدت؛ مثلاً افرادی که بعد از انواع عمل‌های جراحی درد دارند می‌توانند با این روش درد را کاهش دهند یا از شدت آن بکاهند.
  • درمان دردهای ناگهانی
  • درمان دردهای کوتاه مدت اما شدید
  • بهبود دردهایی که مانع از انجام فعالیت‌های روزانه می‌شوند؛ با این روش می‌توانید درد را کاهش دهید و فعالیت‌های روزانه‌تان را از سر گیرید.

خطرات و عوارض جانبی بلوک‌های عصبی:

• افزایش قند خون
  • راش
  • خارش
  • افزایش وزن
  • انرژی اضافی
  • درد در محل تزریق
  • خون ریزی
  • مرگ (در موارد نادر)

اگر درد شما مربوط به درد در یک یا چند گروه عصبی نباشد، بلوک‌های عصبی ممکن است برای شما مناسب نباشد. پزشک می‌تواند به شما توصیه کند که آیا این روش درمانی برای شما مناسب است یا خیر.

پس زمینه سلولی سایت کلینیک درد راد

در دسترس بودن

12 ساعت

در طول روز