درد عصب شانه

علل درد مفصل شانهبی‌ثباتی و دررفتگی شانه :

هنگامی است که عضلات و رباط های شانه در اثر فعالیت و یا زمین خوردن بر روی دست باز و یا پیچ خوردگی شدید بیش از حد تحمل کشیده و یا پاره می شوند.

پیچ خوردگی و یا جداشدگی شانه

از علل شایع این عارضه می‌توان به زمین خوردن و ضربه ی مستقیم به قسمت جلو و یا بالای شانه اشاره کرد.  به معنی التهاب تاندون های عضلات کمربندشانه ( روتاتور کاف ) بوده و ممکن است در اثر فعالیت های تکراری که در بالای سر (مانند پرتاب کردن توپ) انجام می‌شوند ایجاد شود. تاندون های ملتهب شده، ممکن است در بین استخوان های کتف گیر افتاده و موجب پاره شدن عضلات شود.

آزمایش های تصویربرداری

آزمایش های تصویربرداری اطلاعات کاملی از نظر بررسی مشکلات ساختمانی شانه و مفاصل در اختیار پزشک می گذارد که شامل :

پرتونگاری ساده شانه : جهت بررسی مشکل استخوانی در شانه است.سی تی اسکن : چنانچه مشکلاتی در گرافی ساده مطرح باشد جهت بررسی دقیق تر میتوان از سی تی اسکن استفاده کرد.سونوگرافی و ام.آر.آی : جهت بررسی بافتهای نرم از جمله مفاصل ، رباط ها ، نخاع و اعصاب نخاعی استفاده می گردد.تست عملکرد عصب و عضله :

به منظور تعیین شیوه انتقال صحیح پیام ها ی عصبی و کارکرد فیزیولوژیکی اعصاب و عضلات استفاده میشود که شامل دو قسمت اولیه بررسی قدرت و سلامت ماهیچه و ثانیا بررسی سرعت هدایت پیام عصبی و وجود احتمالی آسیب عصبی می باشد.

درمان درد شانه

در روش های غیر تهاجمی مهمترین اصل تقویت بافت نرم اطراف مفاصل است و شامل موارد ذیل است:

استراحت

استراحت تنها باید نسبی باشد و شامل عدم انجام حرکات و فشارهای سنگین بر شانه بوده و نه بیش از آن .

داروها مناسب درد شانه :

از داروها جهت برطرف کردن علائم درفاز حاد و نیز بازگشت قوام و آرامش عضلانی استفاده می گردد که شامل شل کننده های عضلانی (محیطی و مرکزی) ، مسکن های ضدالتهابی و درموارد شدید میتوان به شکل محدود از داروهای مخدری استفاده نمود. در فاز غیرحاد نیز میتوان از داروهای ترکیبی سویا و آووکادو جهت جلوگیری از پیشرفت و بهبود ضایعات ماهیچه و آرتروزی استفاده نمود.

درمان های اینترونشنال و یا کمتر تهاجمی (مداخله ای)

اعمال اینترونشنال توسط فوق تخصص درد تحت راهنمایی اشعه ایکس (فلوئوروسکوپی) و یا سونوگرافی در اتاق عمل انجام می گردد.

تزریق های درمانی

تزریق در مفاصل شانه با فاکتورهای پرو-انفلاماتوار (مانند اوزون ، پلاکت ، تزریق ارتوکین و…) با هدایت رادیولوژی و همچنین ترمیم باقت های نرم به طریق پرولوتراپی و نیز رادیوفرکوئنسی عصب سوپرااسکاپولار و…است که بسیار در جلوگیری از پیشرفت ضایعات ، ترمیم ضایعات و بهبود فعالیت شانه موثر هستند.

#شانه_درد#کمر درد#کلینیک درد#زانو درد#دیسکوژل

یک نظر بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *