کلینیک درد چیست؟

کلینیک درد (pain clinic) برای درمان انواع دردهای حاد و مزمن ماهیچه‌ای– استخوانی، مفصلی، سرطانی و… تأسیس شده‌ است. پزشکان فوق ‌تخصص درد در کلینیک‌های درد، درد بیمار را درمان کرده یا به اندازه‌ای کاهش می‌دهند تا هرچه بیشتر به توانایی پیشین خود بازگشته و شرایط زندگی راحت‌تری برای بیمار فراهم شود.
در کلینیک‌های درد، نخست پزشکانِ درد با انجام ارزیابی و معاینهٔ دقیق، علت را شناسایی کرده و سپس تلاش می‌کنند با ترکیبی از درمان‌های دارویی، درد بیمار را کاهش دهند و درصورت نیاز، با تغییر میزان و نوع داروی مصرفی، نتیجه بهتری ایجاد کنند. در صورت نرسیدن به نتیجه مناسب، گام بعدی جراحی (باز یا بسته) است.
این عارضه می‌تواند توانایی شما را در انجام کارهای روزانه و فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید، سلب کند.

چرا باید به کلینیک درد مراجعه کنیم؟

درد شدید قطعا زندگی شما را مختل و توانایی انجام کارهای روزمره را سلب می‌کند. متخصصین سعی بر آن دارند که ابتدا علت درد را بیابند. دردهای آزاردهنده‌ای مانند سردردهای میگرنی، کمردرد، گردن درد و… .
پس از مراجعه به این کلینیک، روند درمان شروع شده و متخصصین شیوه کنترل درد را به شما می‌آموزند. این روند سبب می‌شود که همانند گذشته فعالیت‌های روزمره خود را بدون مشکل انجام دهید. در واقع پس از مراجعه، شما بازگشتی دوباره به زندگی خود خواهید داشت.

چه خدماتی در کلینیک درد ارائه می‌شود

تزریق اپیدورال آندوسکوپی دیسک کنترل دردهای پس از جراحی
درمان دیسک کمر بلوک‌های عصبی کنترل دردهای بیماران سرطانی
لیزر دیسک کمر درمان دردهای عصب سه قلو تزریق زانو و تزریق شانه
دیسکوژل گردن و کمر رادیوفرکوئنسی ستون‌ فقرات سردردهای مقاوم به درمان
محرک‌های نخاعی پمپ‌های داخل نخاعی لیزر پرتوان

پزشک فوق تخصص درد کیست؟

تخصص درد یک تخصص در شاخه پزشکی‌ست که بر ارزیابی، درمان و پیشگیری از درد تمرکز دارد. متخصصان درد، بیمارانی که مبتلا به درد مرتبط با یک علت خاص مانند درد سرطان، آسیب، درد بعد از عمل‌های جراحی هستند و افرادی که از یک بیماری اولیه رنج می‌برند (مانند سردردهای مکرر و دردهای مربوط به اعصاب بدن) درمان می‌کنند.

پزشک فوق تخصص درد پزشکی است که به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی در زمینه‌های ارزیابی، تشخیص درد و درمان آن دانش کافی دارد. آنها با تشخیص شرایط بیمار، اقدام به درمان می‌کنند (به‌عنوان مثال، داروهای تجویزی، خدمات توانبخشی و روش‌های اجرایی)، همچنین مشاوره‌های بیماران و خانواده‌های آنها را نیز انجام می‌دهند.

گرچه این پزشکان آموزش‌های گسترده‌ای را در زمینه‌های مختلف درد گذرانده‌اند، اما ممکن است در یک یا چند روش درمان ماهرتر باشند. زمینه‌های تخصصی شامل موارد زیر می‌شود:

• آرتروز
  • درد پشت و گردن (ستون فقرات)
  • درد سرطان
  • درد مزمن
  • سندرم درد پیچیده منطقه‌ای (CRPS)
  • سندرم درد اسکلتی- عضلانی مزمن (فیبرومیالژیا)
  • درد عصبی

کلینیک درد چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

اقدامات انجام شده توسط پزشک در این مراکز برای کاهش درد و افزایش کیفیت زندگی بیمار است. درمان می‌تواند مهارت مدیریت درد مزمن را برای بیمار به ارمغان بیاورد و احتمالا امکان بازگشت به کار را برای او فراهم می‌کند.
کلینیک تخصصی درد سه هدف کلی را دنبال می‌کند. اولین هدف، به حداقل رساندن درد است، نه از بین بردن آن؛ چراکه برخی از انواع دردها اغلب به‌طور کامل از بین نمی‌روند. دو هدف دیگر، بهبود عملکرد و افزایش کیفیت زندگی است.
در نتیجه، در کلینیک کلیه کادرهای درمانی که تخصص در زمینه درد دارند، به‌طور کلی مشکل هر مراجعه‌کننده را با استفاده از تکنیک‌های مختلف درمان خواهند کرد. در واقع علت مشکل ایجاد شده را جست و جو می‌کنند و با استفاده از به‌روزترین تکنیک‌ها سعی بر درمان شما خواهند داشت.
تکنیک‌های به‌کار رفته می‌تواند به‌صورت جراحی و غیر جراحی انجام گیرد. انتخاب نوع درمان بسته به صلاحدید پزشک است.

در چه مواقعی باید به کلینیک درد مراجعه کرد؟

در اغلب مواقع زمانی که دچار درد می‌شویم، از راهکارهای خانگی جهت تسکین درد استفاده می‌کنیم که معمولا جهت تسکین درد موثرند.

گاهی درد به‌صورت حاد و مزمن ایجاد می‌شود که با هیچ یک از راهکارهای خانگی بهبود پیدا نمی‌کند، در این مواقع است که باید به کلینیک درد مراجعه کنید تا راهکارهای موثرتری برای شما در نظر گرفته شود.

در صورتی که درمان‌ها به موقع برای بیمار انجام شود تاثیرات بیشتری خواهد داشت.

متخصصین در کلینیک درد از چه روش‌های درمانی برای تسکین استفاده می‌کنند؟

درمان‌هایی که برای بیماران در نظر گرفته می‌شود، بسته به قسمت آسیب‌دیده، علت ایجاد آن و شدت درد در هر فردی متفاوت است.

به‌طور کلی روش‌های درمانی ممکن است به‌ روش‌های زیر برای افراد در نظر گرفته شود:

• دارو درمانی
  • تزریق دارو