تزریق دیسکوژل برای دیسک کمر و گردن

  • صفحه اصلی
  • -
  • مقاله
  • -
  • تزریق دیسکوژل برای دیسک کمر و گردن

تزریق دیسکوژل برای درمان دیسک کمر

تزریق دیسکوژل برای درمان دیسک به‌عنوان یکی از راهکارهای تأثیرگذار است. دیسک کمر یا گردن از مشکلات شایعی‌ست که در برخی از افراد مشاهده می‌شود. خوشبختانه به‌دلیل وجود بسیاری از درمان‌های مؤثر کم تهاجمی یا غیر تهاجمی همه افراد نیاز به عمل جراحی جهت درمان دیسک خود نخواهند داشت.

پزشکان متخصص درد با انجام تزریق دیسکوژل که یک روش کم تهاجمی است، توانسته‌اند بسیاری از افراد را درمان کنند. ما در این مقاله قصد داریم هر آن‌چیزی که برای شما در خصوص تزریق دیسکوژل ابهام برانگیز است را توضیح دهیم.

منظور از تزریق دیسکوژل چیست؟

دیسکوژل (Discogel) حاوی ماده ژله‌ای اتانول (الکل) است که هیچ عارضه‌ای را برای بیمار به‌همراه ندارد. در واقع دیسکوژل در ناحیه بین مهره‌ای یعنی دیسک بیرون‌زده تزریق می‌شود تا از خارج شدن محتویات آن به بیرون جلوگیری شود.

همچنین آب موجود در فتق را به سمت داخل (دیسک) باز می‌گرداند که این امر سبب می‌شود فشار از روی نخاع برداشته شود. با برداشته شدن این فشار دردهای ایجاد شدۀ ناشی از بیرون‌زدگی دیسک کمر یا گردن، از بین خواهد رفت.

تزریقی که برای بیماران انجام می‌شود از خاصیت آب دوستی برخوردار است. این فرایند سبب می‌شود که آب خارج شده به سمت مرکز دیسک بازگردد، ماده ژله مانند شکاف‌های موجود در دیسک را پر کند و منجر به انعطاف‌پذیری بهتر آن شود.

گاهی ممکن است حتی پس از تزریق، دردها ادامه داشته باشد، اما حداکثر به‌مدت ۶ هفته پس از تزریق هیچ دردی احساس نخواهد شد. تا زمانی که بهبودی کامل ایجاد شود، می‌توان از داروهای ضدالتهابی برای تسکین درد استفاده کرد.

پزشک فوق تخصص درد، هنگام تزریق از فلوروسکوپی جهت مشاهده تصاویر زنده در قسمتی که تزریق را انجام می‌دهند، استفاده می‌کند. همچنین ژل تزریقی به‌دلیل خاصیت رادیواپاک، مسیر را به سمت ناحیه‌ای که شکاف وجود دارد، می‌پیماید و شکاف‌ها را به‌راحتی پر می‌کند.

تزریق دیسکوژل گردن و کمر در کلینیک درد راد

مزایای تزریق دیسکوژل برای درمان دیسک کمر چیست؟

تزریق دیسکوژل برای درمان دیسک کمر از مزیت‌های زیادی از جمله موارد زیر برخوردار است:

  • فشارزدایی سریع بر ساختار عصب
  • درمان یک روزه – نسبت به جراحی
  • دوران بهبودی کوتاه و بازگشت به عملکرد فعال
  • روش کم‌تهاجمی تحت بی‌حسی موضعی
  • بدون زخم‌های ناشی از جراحی
  • امکان درمان دیسک در چندین سطح ستون فقرات در طول یک جلسه درمانی
  • کنترل کامل با استفاده از رادیوسکوپی به دلیل نشانگرهای اشعه ایکس موجود در دیسکوژل
  • عدم امکان هرگونه نشت به دلیل ساختار ژله‌ای ایمپلنت
  • بدون عوارض جانبی: عفونت، التهاب، درد پس از عمل
  • محافظت از بافت‌های اطراف
  • قدرت تحمل بسیار بالا: بدون واکنش‌های حساسیت‌زا
  • هیچ درمان مشابه یا جراحی برای درمان نشانه‌های بیماری در دسترس نیست
  • حفظ ارتفاع صفحه بین مهره‌ای بطور همزمان: از بین رفتن این فاصله، فشار بین دیسک ایجاد نمی‌کند.
  • بدون احساس درد و ناراحتی (تا ۷ سال بعد مشاهده نشده است).
  • بازگشت دوباره بیماری مشاهده نشده است (تا ۷ سال بعد مشاهده نشده است).
  • در دسترس بودن در بیشتر کشورها همچنین ایران

دیسکوژل در مقایسه با جراحی بازکمر

فتق دیسک در طی روش میکروتراپی داخل دیسکی همراه با تزریق دیسکوژل بدون نیاز به جراحی و از طریق روش کم‌تهاجمی درمان می‌شود.

  • دیسکوژل: دیسکوژل هسته دیسک بین مهره‌ای را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که بیرون زدگی دیسک از بین می‌رود. این درمان تحت بیهوشی موضعی انجام میشود. تزریق دیسکوژل از طریق سوزن‌های بسیار نازک و بدون نیاز به بازکردن کانال نخاعی به فضای دیسک بین مهره‌ای انجام می‌گردد. میکروتراپی تحت راهنمایی و هدایت دقیق توموگرافی کامپیوتری انجام می‌شود. در این روش هیچ اسکار ناشی از جراحی به جا نمی‌ماند.
    جراحی تقریبا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. نیازی به بستری شدن در بیمارستان و یا جلسات فیزیوتراپی بعد از جراحی نیست. نتایج جراحی دیسکوژل در بیش از ۹۰% از بیماران مبتلا به فتق دیسک حاد با موفقیت همراه بوده و در بیشتر موارد پیچیده میزان موفقیت ۸۰% تا ۸۵% گزارش شده‌است.
  • جراحی باز کمر: در جراحی سنتی باز کمر، جهت دیدن ریشه اعصاب آسیب دیده نیاز به ایجاد برش‌های ۵ تا ۶ اینچی می‌باشد. برای ایجاد برش‌هایی در این سایز، قسمت اعظمی از عضله باید برش خورده و روزنه ۳ تا ۵ سانتی‌متری ایجاد شود. این شرایط در نهایت منجربه خطر خونریزی می‌شود.

آیا هنگام تزریق دیسکوژل از بی‌حسی استفاده می‌شود؟

هنگام تزریق دیسکوژل، برای اینکه بیمار حتی درد کمی را احساس نکند، از یک بی‌حسی ملایم استفاده می‌شود. این بی‌حسی به‌صورت موضعی انجام می‌شود که در واقع با این بی‌حسی بیمار کاملا هوشیار است، اما هیچ دردی را احساس نمی‌کند.

آیا پس از تزریق نیاز به بستری شدن خواهد بود؟

در اغلب مواقع تزریق را به‌صورت سرپایی انجام می‌دهند. هیچ اقدام تهاجمی و سنگینی انجام نمی‌شود که بیمار نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. همان روز پس از تزریق می‌تواند به منزل بازگردد.

همچنین در صوتی که دیسکوژل در ناحیه گردن تزریق شود، نیازی به استفاده از گردنبندهای طبی نخواهد بود، زیرا باید عضلات ناحیه گردن تقویت شود و حرکات کنترل شده‌ای داشته باشد، اما نباید ضربه و صدمه‌ای به‌دلیل حرکات زیاد بر گردن وارد شود.

نتایج پس از تزریق دیسکوژل چگونه بوده است؟

معمولا پس از تزریقِ این ماده ژله‌ای، علائم بهبودی پس از ۳ تا ۶ هفته نمایان می‌شود. در صورتی که پزشک عمل جراحی را برای درمان انتخاب کند، ۳ ماه زمان لازم است که روند بهبودی برای بیمار آغاز شود.

براساس تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده، تقریبا ۹۲ درصد از افرادی که این تزریق را برای درمان دیسک گردن یا کمر انجام داده‌اند، نتیجه رضایت‌بخشی را شاهد بودند. حتی در افرادی که وضعیت دیسک‌شان بسیار پیچیده و وخیم بود، نتیجه خوشایندی حاصل شد که نتیجه رضایت در این افراد به میزان ۸۴ درصد گزارش شده است.

همچنین تنها کمتر از ۱ درصد افراد پس از انجام تزریقات درخواست عمل جراحی برای درمان دیسک خود داشته‌اند.

آیا پس از تزریق دیسکوژل می‌توان عمل جراحی انجام داد؟

یکی از مزایای این تزریق حفظ ساختار استخوان و مهره‌ها است و هیچگونه تغییری در ساختار ایجاد نمی‌کند. همچنین انجام چنین درمانی هیچ تأثیری در فضای بین مهره‌ها نمی‌گذارد.

به همین جهت پس از انجام تزریق دیسکوژل برای درمان دیسک در صورت نیاز به عمل جراحی هیچ مانعی برای انجام آن وجود نخواهد داشت. این روش برخلاف عمل جراحی که امکان چسبندگی بین مهره‌ها وجود دارد، با تزریق دیسکوژل این عارضه کاهش خواهد یافت و مانع تولید کلاژن و در نهایت چسبندگی عصب‌ها خواهد شد.

چه مدت طول می‌كشد تا اثرات ديسكوژل نمايان شوند؟

اگرچه رفتار درد، درک آن و احساس بهبودی، بين افراد مختلف بسيار متفاوت بوده و به فاكتورهای بسيار پيچيده و متعددی ارتباط دارد، اما معمولا بهبودی تدریجی طی سه تا شش هفته پس از تزريق نمایان خواهد شد.

چه مدت بعد از درمان با دیسکوژل می‌توان فعالیت و ورزش را شروع کرد؟

به نوع فعالیت، ورزش و شرایط جسمی فرد بستگی دارد که بین ۳ تا ۶ هفته بعد از درمان متفاوت می‌باشد.

آیا پس از درمان دیسک گردن با دیسکوژل نیاز به استفاده از بریس یا گردنبند طبی می‌باشد؟

بطور معمول نه. اما در صورت نیاز، بسته به صلاحدید پزشک استفاده می‌شود.

آیا تاکنون عود مجدد دیسک وجود داشته است؟

طبق بررسی‌هایی که در مدت ۷ سال صورت گرفته هیچ عود و برگشتی مشاهده نشده است ولی حتی در صورت عود می‌توان تزریق دیسکوژل را مجددا تکرار کرد حتی در مواردی که نیاز به جراحی باشد هیچ مشکل و تداخلی با عمل جراحی ندارد.

ماندگاری دیسکوژل تا چه زمانی خواهد بود؟

از آنجایی که دیسکوژل پس از تزریق در دیسک به پروتز (ایمپلنت) تبدیل می‌گردد ماندگاری آن دایمی است.

آیا خطر در رفتگی و جابجایی در دیسکوژل وجود دارد؟

به دلیل اینکه که دیسکوژل به نواحی آسیب دیده و شکاف‌های درون دیسک نفوذ می‌کند، شیارها و درزها با این ژل پر شده که به پروتز تبدیل گردیده و درزگیری در این نواحی آسیب دیده انجام می‌گردد. بنابراین جابجایی وجود نخواهد داشت.

کلام آخر

جهت درمان کمردرد خود به کلینیک درد راد مراجعه کنید تا پزشکان فوق تخصص درد با درمان‌های حداقل تهاجمی و تأثیرگذار مشکلات حاد شما را درمان کنند. تزریق دیسکوژل برای درمان دیسک یک روش درمانی با اثرگذاری بالاست که توانسته رضایت بسیاری از بیماران را به خود جلب کند.

یک نظر بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *