درد بازو، علائم و راه درمان

درد در هر قسمت از دست ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. یکی از قسمت‌هایی که برخی به‌دلیل درد ناشی از ان گلایه دارند، بازو است. دردهای بازو اغلب به‌صورت ناگهانی ایجاد شده و پس از مدت کوتاهی کاملاً برطرف می‌شود. اما بسته به مشکلی که سبب ایجاد درد در بازو شده، ممکن است روند بهبودی توسط کلینیک درد متفاوت باشد.

دلایل ایجاد درد بازو

احساس درد در بازو به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود، با دانستن هریک از آنها می‌توانید درمان مؤثری در نظر بگیرید.

علت درد بازو چیست

دردهای عصبی

هنگامی که فشار زیادی بر عصب دست وارد می‌شود، شما درد را احساس می‌کنید. فشار بر قسمت‌هایی مانند:

• استخوان
  • غضروف
  • ماهیچه
  • تاندون‌ها

سمت از دست از جمله بازو خواهد شد. علاوه بر این ممکن است با علائمی دیگر نظیر موارد زیر روبه‌رو شوید:

• مورمور شدن
  • بی‌حسی
  • درد شدید
  • ضعف عضلانی

کشیدگی یا رگ به رگ شدن دست

منظور از کشیدگی پارگی رباط یا تاندون‌ها است. این نوع عارضه که سبب ایجاد درد می‌شود از جمله شایع‌ترین آنها به‌شمار می‌رود. کشیدگی می‌تواند به‌قدری خفیف باشد که با استفاده از راهکارهای خانگی آن را درمان کنید. اما برخی از آنها شدیدند و می‌بایست درمان‌های حرفه‌ای روی آن انجام شود.

کشیدگی‌هایی که در ناحیه دست رخ می‌دهد با علائمی نظیر موارد زیر همراه است:

• کبودی
  • عدم توانایی در حرکت دادن دست

تاندونیت

از دیگر مواردی که می‌تواند سبب ایجاد درد بازو شود، تاندونیت است. در واقع به التهاب ایجاد شده در تاندون، تاندونیت می‌گویند. این عارضه در اکثر مواقع در شانه، آرنج و دست ایجاد می‌شود. تاندونیت می‌تواند دردهای خفیف تا شدید را ایجاد کند. التهاب تاندون با علائمی همراه است:

• حساسیت

آسیب به روتاتور کاف

آسیب به این قسمت بیشتر در افرادی شایع است که در کار روزانه، دستان خود را به مدت طولانی به سمت بالا نگه می‌دارند. افرادی مانند نقاش‌ها یا افرادی که بیس بال بازی می‌کنند، بیشتر دچار این آسیب می‌شوند. این عارضه همراه با درد شدید در شانه و تضعیف در قسمت بازو است.

شکستگی در استخوان‌ها

در صورتی که استخوان قسمت بازو شکسته شده باشد، شما احساس درد زیادی خواهید داشت. در واقع هنگام شکستگی صدای آن را مانند وارد شدن ضربه در دست خود خواهید شنید. شکستگی در استخوان با علائمی همراه است:

• عدم توانایی در چرخاندن دست
  • تغییر شکل دست
  • احساس درد شدید
  • کبودی

روماتیسم مفصلی

یکی دیگر از مشکلاتی که سبب ایجاد درد در دست می‌شود «آرتریت روماتوئید» است. این نوع اختلال در اثر التهاب در دست ایجاد می‌شود. التهاب ایجاد شده در وهله اول مفاصل دست را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این عارضه با نشانه‌هایی همچون موارد زیر همراه است:

• تورم مفاصل
  • سفتی مفصل
  • خشکی یا شکنندگی مفصل
  • احساس کوفتگی یا خستگی در مفصل

آنژین قلبی

آنژین مربوط به حملات قلبی است که می‌تواند همراه با عارضه‌هایی در قسمت‌های دیگر بدن بروز کند. در واقع هنگامی که قلب اکسیژن کافی در یافت نمی‌کند، درد را در قفسه سینه خود احساس می‌کنید. این مشکل می‌تواند سبب بروز درد در قسمت‌هایی مانند بازو، شانه، فشار در سینه، گردن و کمر شود. اصلی‌ترین علائمی که با آنژین همراه است شامل موارد زیر می‌شود:

• احساس درد در قفسه سینه

حمله قلبی

حملات قلبی هنگامی رخ می‌دهند که خون به اندازه کافی به قلب وارد نمی‌شود. هنگامی که خون‌رسانی به قلب به‌خوبی انجام شود، اکسیژن به اندازه کافی به قلب خواهد رسید. در صورتی که اکسیژن رسانی به‌خوبی صورت نگیرد، عارضه‌هایی را به همراه خواهد داشت:

• احساس درد در یک یا دو بازو
  • عرق سرد
  • درد در قفسه سینه
  • سرگیجه

نحوه تشخیص علت درد بازو چگونه است؟

هنگامی که جهت درمان بازو درد به پزشک مراجعه می‌کنید، ابتدا پزشک می‌بایست علت درد را جویا شود. از شما جهت هر گونه فعالیت‌هایی که اخیراً داشته‌اید قطعاً سوال خواهد کرد. علاوه بر این با استفاده از برخی تست‌ها متوجه علت ایجاد درد در بازو خواهد شد. مواردی که به شما جهت تشخیص درد کمک می‌کند شامل موارد زیر است:

• پزشک از شما می‌خواهد که دستان خود را تکان داده یا حرکاتی را با دستان خود انجام دهید. از این طریق تا حدودی متوجه شدت و قسمت دقیق درد خواهد شد.
  • آزمایش خون از دیگر اقداماتی است که به پزشک در خصوص تشخیص درد کمک خواهد کرد. به عنوان مثال دیابت یا شرایطی که باعث ایجاد التهاب در مفاصل می‌شود را از این طریق تشخیص خواهد داد.
  • با استفاده از اشعه‌های ایکس می‌توان شکستگی یا عدم شکستگی استخوان در دست را متوجه شد.
  • در صورتی که پزشک احتمال مشکلات قلبی را در شما تشخیص دهد، نیاز به انجام آزمایش خواهد بود. با استفاده از آزمایش متوجه نحوه خون‌رسانی به قلب خواهد شد.
  • از طریق سونوگرافی می‌توان متوجه آسیب‌های وارد شده به مفاصل، رباط و تاندون‌ها شد.
  • یکی از دقیق‌ترین راهکارهایی که برای درد در بازو انجام می‌شود، استفداده از ام آر آی و سی تی اسکن است. از این طریق تصویربرداری دقیقی از بافت استخوان گرفته می‌شود.

چه زمانی احساس درد در بازو خطرناک می‌شود؟

بیشتر اوقات احساس درد در بازو نشانه خطرناکی نیست. در واقع می‌توانید با راهکارهای خانگی درد را تسکین بخشید. اما برخی از مواقع درد ایجاد شده نشان‌دهنده مشکلی بزرگ‌تر است. علائمی همراه با بازو درد که وضعیت شما را اضطراری اعلام می‌کند:

• درد یا فشار در قفسه سینه
  • درد در قسمت گردن یا کمر
  • سرگیجه

موارد ذکر شده همراه با بازو درد، نشان از حمله قلبی می‌دهند. در این مواقع می‌بایست هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این، شکستگی دست نیز جز مواردی است که نمی‌توان آن را با درمان‌های خانگی بهبود بخشید. وجود علائمی که می‌توان شکستگی دست را تا حدودی تشخیص داد:

• درد شدید
  • تغییر شکل هر قسمت از دست
  • عدم توانایی جهت خم کردن و چرخاندن دست

درمان درد بازو

درمان جهت تسکین درد بازو برای هر فرد بسته به میزان و علت درد متفاوت خواهد بود. به طور کلی مواردی را که جهت درمان درد در نظر گرفته شده شامل موارد زیر است:

درمان خانگی درد بازو

استفاده از مسکن

در برخی از مواقع درد به قدری است که پزشک مسکن‌های تأثیرگذاری را برای شما تجویز می‌کند.

استفاده از داروهای ضد التهاب

همانطور که گفته شد یکی از دلایلی که می‌تواند سبب بروز درد بازو شود، التهاب در بازو است. استفاده از این داروهای ضد التهاب می‌تواند سبب تسکین و جلوگیری از درد شود. این داروها به شکل مصرف خوراکی و تزریقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فیزیوتراپی

بعضی اوقات فوق تخصص درد، فیزیوتراپی را به شما پیشنهاد می‌دهد. فیزیوتراپی مواقعی توصیه می‌شود که قادر به حرکت دادن دست خود نباشید.

عمل جراحی

در صورتی که درد ایجاد شده خبر از مشکلی حادتر دهد، در مرحله نهایی عمل جراحی برای شما در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال پارگی رباط ازجمله مشکلات ایجاد شده است که فرد را منجر به انجام عمل جراحی می‌کند.

چه اقداماتی را باید جهت جلوگیری از درد بازو انجام داد؟

در برخی از مواقع درد ایجاد شده در بازو به دلیل مسائلی کاملاً قابل پیشگیری رخ می‌دهد. جهت جلوگیری از آسیب به مفاصل می‌بایست به برخی از نکات توجه داشته باشید.

• انجام فعالیت‌های فیزیکی روزانه (حرکات کششی)
  • هنگام انجام تمرین به صحیح بودن حرکات دقت داشته باشید.
  • زمان ورزش کردن از تجهیزات استاندارد استفاده کنید.
  • تناسب اندام خود را حفظ کنید.
  • در مواقع بلند کردن هر وسیله دقت داشته باشید که آسیبی به خود وارد نکنید.

کلام آخر

در اغلب مواقع درد ایجاد شده در بازو مشکلی را در فرد ایجاد نمی‌کند. در واقع می‌توان با استفاده از راهکارهای خانگی تا حد زیادی در ایجاد شده را درمان کرد. اما به این نکته توجه داشته باشید که مشکل ایجاد شده در هر فرد متفاوت است و نمی‌توان درمان‌های مشابهی را در نظر گرفت.

هنگامی که درد همراه با علائمی دیگر باشد، می‌بایست به پزشک متخصص از جمله متخصص درد مراجعه کرد تا علت آن را جویا شده و درمان مناسبی را برای آن در نظر بگیرند. در کلینیک درد راد می‌توانید به درمان انواع دردها از جمله درمان دیسک کمر بپردازید.

1 Comment

• سلام خسته نباشید من درد بازو راستم حدود 5ساعته که شریع شده و انگار استخوان خیلی درد میکنه چیکارکنم