عصب سه قلو

نورالژی عصب سه قلو یا پی‌درد سه‌قلو ( Trigeminal Neuralgia) یک بیماری مربوط به عصب سه‌قلو است. نورالژی عصب سه قلو سردردی حمله‌ای، ناگهانی و برق آسا در قلمرو یک یا دو شاخهٔ عصب سه قلو در صورت می‌باشد.

این بیماری در اثر آسیب تدریجی عصب سه قلو به وجود می‌آید. این بیماری باعث درد شدید در چشم‌ها، دندان‌ها، فک‌ها، پیشانی، بینی و غیره می‌شود.
این درد اغلب فقط در یک سمت صورت (چپ یا راست) اتفاق می‌افتاد. این بیماری از شدیدترین دردهای شناخته شده توسط بشر است.

  • علائم اصلی بیماری درد عصب سه قلو شامل حملات ناگهانی درد شدید در صورت است که ممکن است چند ثانیه تا حدودا ۲ دقیقه طول بکشد.
  • درد ناشی از این عارضه اغلب طاقت‌فرسا و شبیه شوک الکتریکی توصیف شده است.
  • حملات می‌توانند به قدری شدید باشند که شما قادر به انجام کاری نباشید.
  • بیماری اختلال عصب تری‌ژمینال معمولا یک سمت صورت و در موارد نادر گرچه به صورت همزمان رخ نمی‌دهد اما ممکن است هر دو سمت صورت را تحت تاثیر قرار دهد.
  • درد می‌تواند در دندان‌ها، فک پایین، فک بالا، گونه‌ها و به ندرت در پیشانی و چشم احساس شود.
  • هر چند حملات معمولا به‌طور غیرقابل پیش بینی رخ می‌دهند اما ممکن است حمله‌ای که قرار است اتفاق بیاقتد را احساس کنید.
  • بعد از کاهش درد حاد اصلی ممکن است دچار درد خفیف یا احساس سوزش شوید. ممکن است در بین حملات، گرفتگی عضلات مستمر، درد یا حس سوزش داشته باشید.
  • ممکن است به مدت چند روز، چند هفته یا چند ماه به‌طور منظم احساس درد کنید. برخی مواقع ممکن است این درد به‌طور کامل برطرف شده و به مدت چند ماه یا چند سال به سراغ شما نیاید. این دوره به بهبود بیماری معروف است.

    حملات عصب سه‌ قلو ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود، دلایلی مانند:

    1. لمس‌کردن پوست
    2. شستشو
    3. اصلاح
    4. مسواک‌ زدن دندان‌ها
    5. دمیدن بینی
    6. آرایش کردن
    7. خندیدن
    8. صحبت کردن
    • داروی درد صورت عصب سه قلو

    دارو ها می توانند درد را تسکین بخشیده و تعداد حملات آن را کاهش دهند. اولین نوع درمان معمولا دارو های ضد صرع هستند که پیام های عصبی نا به جا را مسدود می کنند. برخی دارو های مکمل یا ثانویه نیز شامل شل کننده های عضلانی و ضد افسردگی های سه حلقه ای هستند.

    جهت درمان نورالژی عصب سه قلو پزشک معمولا داروهایی را جهت مسدود کردن سیگنال‌های درد به مغز تجویز می‌کند.

    درد بیشتر این بیماران با داروهای ضد تشنج همچون، کاربامازپین کاهش می یابد. از این دارو جهت درمان سردرد های نورالژی عصب سه قلو نیز بکار می رود. از دیگر داروهای ضد تشنجی که برای درمان این اختلال بکار می رود شامل: اختلال بکار می رود شامل:

    1. اگزکاربازپین (تریلپتال)
    2. لاموتریژین (لامیکتال)
    3. فنی توئین (دیلانتین،فنی تک)
    4. کلونازپام (کلونوپین)
    5. گاباپنتین (نورونتین،گرالیس)
    6. همچنین افرادی که از دچار اسپاسم شدید هستند؛ ممکن است پزشک برخی داروهای شل کننده عضلات همچون، باکلوفن را نیزتجویز نماید .

    در صورتی که دارو درمانی موثر نباشد، پزشک در مرحله بعد راهکارهای موثر کم تهاجمی دیگری مانند رادیوفرکوئنسی را در نظر می‌گیرد. در این روش عصب‌هایی که منجر به درد می‌شود را از بین می‌برند.

    پزشک فوق تخصص درد سوزن توخالی را وارد صورت می‌کند تا جریان الکتریکی ملایمی به عصب مورد نظر فرستاده و منجر به بی‌دردی بیماران ‌شود. گاهی ممکن است درد پس از سه الی چهار سال مجدد برگردد.

یک نظر بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *