شانه یخ زده

شانه یخ‌زده به یکباره و ناگهانی رخ نمی‌دهد؛ بلکه به تدریج و بعد از گذشت مدتی فرد حس می‌کند که شانه‌هایش سفت شده‌اند و حس درد او را آزار می‌دهد. درد شانه در شانه یخ‌زده 3 حالت دارد. حالت اول به این صورت است که فرد دامنه حرکتی محدودی برای شانه‌ها دارد و اگر بخواهد بیشتر از حد مشخصی شانه‌ها را حرکت دهد، شانه‌هایش درد می‌گیرند. در حالت دوم، مفصل شانه در هنگام حرکت، سفت است و درد دارد. حالت سوم هم به این صورت است که شانه فرد به آرامی شروع به بازگشت به حالت عادی می‌کند

اگر کسی به شانه یخ‌زده مبتلا شود، شب‌ها بیشتر احساس درد دارد. چون وقتی روی شانه آسیب دیده می‌خوابد، فشار بیشتری روی آن وارد می‌شود و درد آن هم طبیعتا بیشتر می‌شود. شانه یخ‌زده در زنان بیشتر از مردان شایع است و معمولا افراد بالای 40 سال به این نوع درد دچار می‌شوند. همچنین اگر کسی تصادف کند یا دستش شکسته شود هم به چنین حالتی دچار می‌شود. به طور کلی شانه یخ‌زده خود به خود بر اثر گذشت 12 تا 18 ماه با رعایت اصول درست حرکتی شانه و دست، خوب می‌شود.متخصص فیزیوتراپی کمک شایان توجهی را در مدیریت شانه یخ زده و درمان گرفتگی عضلات گردن ارائه می‌دهد و با بهره‌گیری از روش‌های گوناگون غیر جراحی، درد و محدودیت را مدیریت می‌کند، تأثیر نامطلوب عارضه بر زندگی روزمره را کاهش می‌دهد و با دقت پیشروی عارضه در مراحل مختلف را تحت نظر می‌گیرد.

تمرکز اصلی درمان فیزیوتراپی، و ورزش شانه حفظ دامنه حرکتی شانه تا حداکثر میزان ممکن، مدیریت درد و در مرحله ذوب شدن اطمینان از بهبود سریع بیمار و ازسرگیری مجدد حرکت‌های معمول شانه است.

سودمندی تزریق کورتیکواستروئید در کاهش اثرهای مرحله التهاب به اثبات رسیده است، به این ترتیب متخصص فیزیوتراپی می‌تواند سریع‌تر درمان خشکی شانه و گرفتگی را شروع کند.

البته تزریق کورتیکواستروئید زمانی بهترین نتیجه را به دست می‌دهد که در مرحله اول التهاب انجام شود.

اثرهای جانبی این تزریق بسیار ناچیز است و گاهی بیمار با هیچ اثر جانبی‌ای روبه‌رو نمی‌شود. برای درمان یخ زدگی شانه از تزریق کورتیزون ، پرولوتراپی و … استفاده می شودشانه یخ زده