فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا اختلالی است که مشخصه اصلی آن درد منتشر اسکلتی عضلانی همراه با خستگی مزمن، اختلال‌‌های خواب، حافظه و خلق و خو است.زنان بیش از مردان مستعد ابتلا به بیماری فیبرومیالژیا هستند. بسیاری از بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا از سردردهای تنشی، اختلال مفصل فکی ـ گیجگاهی (TMJ)، سندرم روده تحریک‌پذیر، اضطراب و افسردگی نیز رنج می‌برند.اگرچه فیبرومیالژیا غیرقابل معالجه است، اما می‌توان با مصرف داروهای گوناگون علائم را تحت کنترل درآورد. ورزش، آرام‌سازی و کاهش استرس و فشار روانی نیز به بیمار کمک می‌کند.یکی از علائم اصلی فیبرومیالژیا درد منتشر شونده است. این درد در سراسر بدن احساس می‌شود، اما در ناحیه‌های خاصی مانند کمر و پشت بدن یا گردن شدیدتر است. این درد معمولاً مداوم است، اما شدت آن در زمان‌های مختلف کمتر یا بیشتر می‌شود. درد ناشی از فیبرومیالژیا می‌تواند سوزشی یا تیز و خنجری باشد.

فیبرومیالژیا ضعف و خستگی مزمن را نیز به دنبال دارد. این احساس می‌تواند در هر نقطه از پیوستار خستگی ملایم تا از پا افتادن و خستگی مزمن، احساسی شبیه به ناتوانی حاصل از ابتلا به بیماری آنفلوانزا، قرار بگیرد.

ممکن است بیمار ناگهان به شدت دچار خستگی شود و دیگر انرژی انجام کوچک‌ترین کارها را نیز نداشته باشد.

چنانچه بیمار در اثر ابتلا به فیبرومیالژیا دچار درد و گرفتگی گردن و شانه شده باشد، احتمالاً از سردردهای مکرر نیز رنج خواهد برد. این سردردها در گستره‌ای از سردرد ملایم تا میگرن شدید متغیراند و گاهی به علائم دیگری چون حالت تهوع نیز دامن می‌زنند.برخی از بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا دچار سندرم روده تحریک‌پذیر نیز می‌شوند. این سندرم عارضه گوارشی متداولی است که درد و نفخ شکم را به دنبال دارد و گاهی باعث یبوست یا اسهال نیز می‌شود.

علائم دیگرورزش‌های ملایمی مانند پیاده‌روی یا شنا استرس و فشار عصبی را کاهش می‌دهد. کشش و تقویت عضلات نیز در تسکین درد مؤثر است. البته نباید زیاده‌روی کرد و از حد متوسط فراتر رفت، چون تقلای جسمی بیش از اندازه علائم فیبرومیالژیا را تشدید می‌کند.اگرچه فیبرومیالژیا غیرقابل معالجه است، اما می‌توان با مصرف داروهای گوناگون علائم را تحت کنترل درآورد. ورزش، آرام‌سازی و کاهش استرس و فشار روانی نیز به بیمار کمک می‌کند.