دیسک کمر چیست؟

دیسک کمر (waist disk) عارضه‌ای است که در اثر وارد شدن فشار زیاد یا ضعیف شدن عضلات کمر در اثر بالا رفتن سن یا عوامل دیگر ممکن است به وجود آید. مهمترین علامت آن درد می‌باشد. درد معمولا در قسمت پشت بدن و پا بروز می‌کند.

هر انسان معمولاً ۲۶ مهره در ستون فقرات خود دارد. مهره‌ها بوسیله صفحات انعطاف‌پذیری به نام دیسک بین مهره‌ای از یکدیگر جدا می‌شوند. در واقع هر فرد در حالت طبیعی دارای چهار دیکس می‌باشد و لذا وجود دیسک کمر بیماری محسوب نمی‌شود. اگر بنا به دلایلی دیسک از قسمت عقبی خود دچار بیرون زدگی یا فتق شود، این قسمت بیرون زده روی نخاع یا رشته‌های نخاع فشار وارد می‌کند و سبب بروز درد در ناحیه کمر با انتشار به پاها می‌شود. مردم به اصطلاح به این بیماری دیسک کمر می‌گویند که البته اصطلاح درست آن فتق دیسک کمری می‌باشد. این بیماری، بیماری سیاتیک نیز خوانده می‌شود.

تصویر ستون فقرات کلینیک درد راد

دیسک بین مهره‌ای به موازات بالا رفتن سن، مایع خود را از دست می‌دهد و خشک می‌شود. در نتیجه فشردگی دیسک رخ می‌دهد که به نوبه خود می‌تواند به تخریب و تلاشی حلقه‌ی خارجی محکم دیسک بیانجامد و به این ترتیب هسته یا داخل حلقه امکان بیرون زدن از جایگاه خود و برجسته شدن را می‌یابد؛ به این عارضه بیرون زدگی دیسک کمر می‌گویند. قسمت مرکزی داخلی دیسک کمر همگام با استمرار تخریب دیسک یا وارد آمدن فشار مداوم بر ستون فقرات عملاً بخش محیطی را پاره می‌کند و از آن خارج می‌شود؛ این عارضه را پارگی دیسک یا فتق دیسک می‌خوانند. سپس اجزای ماده‌ی دیسک به ریشه‌های عصبی قرار گرفته در پشت فضای دیسک فشار می‌آورند. این امر به بروز درد، ضعف، کرختی یا تغییر حواس می‌انجامد. اکثر موارد بیرون زدگی دیسک کمر در مهره‌های پایین کمری، به ویژه در سطح‌های L4-5 و L5-S1 رخ می‌دهند.

دیسک کمر به چه دلایلی ایجاد می‌شود؟

1. شرایط حادی رخ داده باشد.
  2. ممکن است دیسک برآمده یا پاره شده باشد.
  3. عدم تعادل عضلات در سایر قسمت‌های بدن
  4. نوزاد تازه متولد دارید.
  5. عدم صحیح نشستن
  6. استفاده مداوم از ابزارهای فناوری مثل موبایل و کامپیوتر
  7. فشار و استرس
تصویر فتق دیسک کمر در کلینیک درد راد

عمل لیزر دیسک کمر چیست؟

پیشرفت در جراحی عصبی ستون فقرات و دقیقاً در جراحی‌های کم تهاجمی ستون فقرات به دلیل سطح بالای اثربخشی، دوران ریکاروی کوتاه و بی‌خطر بودن، امروزه به مرحله‌ای عالی رسیده است. عمل لیزر دیسک کمر یکی از روش‌های غیرتهاجمی برای تسکین دردهای ناشی از ابتلا به فتق دیسک کمر است. عمل لیزری دیسک کمر بدون بیهوشی یک روش مناسب برای افرادی است که نمی‌توانند تحت عمل جراحی باز قرار گیرند. عمل لیزری دیسک کمر غالباً تحت بیحسی موضعی انجام می‌شود.

امروزه روش‌های متعددی برای درمان دردهای کمر وجود دارد. علاوه بر این، زمانی که امکان انجام عمل جراحی باز وجود ندارد، درمان نمی‌تواند باعث تسکین کامل درد شود. عمل لیزر دیسک کمر هنوز یک روش جدید است اما به تدریج جایگاه خاصی در کمک به افراد برای تسکین دردها پیدا کرده است. هزینه انجام این عمل به عنوان یک روش غیر تهاجمی، در مقایسه با عمل‌های باز زیاد نیست.

از آنجا که این روش یک روش کم تهاجمی است، احتمال بروز آسیب‌دیدگی‌های ساختاری به رباط‌ها، استخوان‌ها، عضلات و عصب‌های بدن وجود ندارد.

لیزر دیسک کمر در کلینیک درد راد

کاندیدای مناسب این جراحی

علیرغم آنچه ممکن است برخی باور داشته باشند، معیارهای واجد شرایط بودن برای جراحی لیزر دیسک کمر شبیه به جراحی باز سنتی ستون فقرات است. در اینجا شرح سریعی از آنچه جراح شما برای تعیین کاندیدا بودن می‌پردازیم:

• بیمار باید حداقل 18 سال سن داشته باشد، اما نباید از 70 سال بیشتر باشد.
  • بیمار در اثر فتق دیسک، دچار فشردگی عصب و التهاب در ستون فقرات گردنی شده است (که به رادیکولوپاتی گردن شناخته می‌شود)
  • بیمار در اثر فتق دیسک گردن، دچار درد مزمن کمر (معروف به سیاتیک) شده است.
  • بیمار سعی کرده است که با استفاده از روش‌های محافظه‌کارانه، وضعیت ستون فقرات خود را درمان کنند ولی به نتایج مطلوبی دست نیافته است.
  • بیمار، یک فتق دیسک با قطری کمتر از یک سوم قطر کانال مرکزی ستون فقرات دارد.
  • بیمار همچنین نمی‌تواند شرایطی به نام تنگی همزمان جانبی کانال نخاعی داشته باشد که در این وضعیت، فضای کمتری در نقطه‌ی خروجی کانال نخاعی (فورامن) وجود داشته باشد.

مزیت‌های لیزر دیسک کمر

• عمل لیزر دیسک کمر می‌تواند با دقت بیشتری و خاص‌تری نسبت به تیغ جراحی، بافت را جدا کند.
  • از دست دادن خون کمتر نسبت به جراحی سنتی
  • برای برش در فضاهای تنگ و باریک که ممکن است برای تجهیزات جراحی سنتی امکان‌پذیر نباشد، این عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • می‌تواند بافت را قطع و جدا کند.
  • روش‌های جراحی فعلی اغلب به برش‌های کوچک احتیاج دارند زیرا از طریق آندوسکوپ انجام می‌شود.
  • لیزر بهتر از تجهیزات جراحی سنتی عمل می‌کند.
  • زمان بهبودی سریع‌تر و درد بعد از عمل کمتر است.
  • زمان بستری کوتاه‌تر در بیمارستان دارد.
  • بیهوشی و کمتر قرار گرفتن در معرض پرتو
  • برش‌های کوچک‌تر منجر به زخم و اسکار کمتر می‌شوند.
  • خون کمتری در هنگام عمل از دست می‌رود.
  • کاهش خطر عفونت

عوارض لیزر دیسک کمر

عارضه مهمی پس از عمل جراحی لیزر دیسک کمر گزارش نشده است. در موارد نادری به علت ورود سوزن در فضای دیسکی عفونت دیسک و یا صدمه ریشه عصبی به علت برخورد سوزن به ریشه عصبی گزارش شده است.

جراحی لیزر دیسک کمر در مقایسه با عمل‌های دیگر

لیزرها می‌توانند برخی از بیماری‌ها را درمان کنند، اما فقط برای شرایط خاص. کارشناسان به ندرت توصیه می‌کنند که از لیزر استفاده کنید. برای مثال در بیماری دژنراتیو ستون فقرات. در اینجا مروری بر سایر روش‌های درمانی در مقایسه با جراحی لیزر می‌آوریم.

• جراحی سنتی

در روش جراحی “باز” ​​و سنتی، جراح برشی از پوست به داخل عضله می‌زند. سپس جراح عضلات را از ستون فقرات جدا می‌کند به طوری که مسیری روشن برای کار بر روی ستون فقرات داشته باشد. در حالی که دسترسی به این مناطق مشکل است، خطر آسیب رساندن به بافت‌های نرم اطراف نیز وجود دارد که می‌تواند به بستری شدن طولانی‌تری در بیمارستان منتهی شود.
  • جراحی حداقل تهاجمی

جراح یک برش کوچکتر از آنچه که برای یک عمل جراحی سنتی استفاده می‌شود را انجام می‌دهد. او از یک ابزار برای ایجاد تونل کردن در محل درد استفاده می‌کند. از آنجا که عضلات از ستون فقرات جدا نمی‌شوند، درد بعد از عمل جراحی کم است و زمان بهبودی اغلب کوتاه‌تر است، به این ترتیب بیماران می‌توانند به راحتی به فعالیت‌های روزانه خود بازگردند.
  • جراحی لیزر دیسک کمر

جراحان از لیزر برای حذف بخش‌هایی از بافت نرم که می‌تواند به اعصاب فشار آورده باشد، مانند ملتهب شدن رباط یا فتق دیسک استفاده می‌کنند. با این حال، جراحی با لیزر فقط برای شرایط خاصی مناسب است. آنها می‌توانند به جراحان کمک کنند تا هم تومورهای نخاعی یا استخوانی و هم بافت نرم اطراف عصب را حذف کنند. لیزرها ممکن است برای کاهش مایع دیسکی اطراف عصب نیز موثر باشند.

چند سوال در مورد عمل لیزر دیسک کمر

آیا درمان دیسک کمر با لیزر بی‌خطر است؟

- روش لیزر دیسک کمر از زمان دریافت FDA، بیماران بیشماری را به روش غیرتهاجمی درمان کرده است و هیچ عارضه جانبی جدی تاکنون گزارش نشده است. در آمریکا این روش غالباً برای درمان ورزشکاران حرفه‌ای در NFL، NBA، و MLB استفاده می‌شود. البته بشرطیکه توسط جراح فوق تخصص و دوره دیده ستون فقرات انجام شود نه متخصص غیرجراح!!

آیا جراحی لیزر دیسک کمر ستون فقرات درد دارد؟

- این روش تحت بی‌حسی در مرکز جراحی سرپایی انجام می‌شود. ازآنجا که این عمل از طریق سوزن انجام می‌شود، حداقل میزان تهاجمی را دارد و بسیار کمتر از عمل جراحی باز ستون فقرات درد دارد.

مزیت روش‌ لیزر دیسک کمر نسبت به عمل جراحی باز چیست؟

- عدم نیاز به بیهوشی (انجام عمل با بی‌حسی موضعی) عدم نیاز به بستری در بیمارستان عدم وجود زخم و بخیه پس از عمل عدم وجود درد حین و پس از عمل برگشت سریع به فعالیت‌های روزانه

آیا جراحی لیزر دیسک کمر نیاز به بیهوشی دارد؟

- خیر شما بی‌هوش نخواهید شد. روش لیزر دیسک کمر حداقل تهاجم را در بردارد. به‌ واسطه استفاده از داروهای بی‌حس کننده موضعی دردی نخواهید داشت. همچنین ممکن است به برخی بیماران داروی ارام بخش نیز داده شود.

اگر ديسک دچار پارگی شده باشد باز پيشنهاد شما ليزر است؟

- بله باز هم همين روش را پيشنهاد می کنیم.

آیا تضمينی وجود دارد كه پارگی ديسک دوباره برنگردد؟

- معمولا بالای ۹۰% از موارد اين عمل‌ها برگشت ندارند مگر اينكه مورد خاصی وجود داشته باشد.

بعد از عمل جراحی لیزر دیسک کمر چه نتایجی حاصل می‌شود؟

این موضوع به میزان مشکل بیماران بستگی دارد، همچنین مهم است که آیا بیمار قبلاً تحت عمل جراحی قرار گرفته است یا نه. مقدار آسیب‌دیدگی عصب‌ها نیز در این خصوص مهم می‌باشد. برای بیمارانی که عمل جراحی ستون فقرات را تابه‌حال انجام نداده باشند، نتیجه لیزر درمانی دیسک کمر و ستون فقرات همانند جراحی‌های متداول است. در حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد از بیماران رهایی از درد بعد از جراحی دیسک کمر را بین "خوب تا عالی" توصیف می‌کنند. در مقایسه با عمل‌های جراحی متداول، ۵۰ تا ۷۰ درصد بیماران شرایط خود را "خوب تا عالی" توصیف می‌کنند. به‌طورکلی مشکلات گردن بهتر از مشکلات کمر برطرف می‌شود و نتایج در بیمارانی که قبلاً تحت عمل جراحی بسته دیسک قرار نگرفته‌اند بهتر از کسانی می‌باشد که قبلاً جراحی ستون فقرات را انجام داده‌اند.

چه مدت طول خواهد کشید تا فرد بهبود یابد؟

- اکثر بیماران بلافاصله پس از جراحی لیزر دیسک کمر کاهش درد را تجربه خواهند کرد. در هفته اول، ممکن است مقداری تورم را تجربه نمایید که با استراحت و دارو قابل‌کنترل است. پس از گذشت یک ماه، شما وارد یک برنامه فیزیوتراپی 6 هفته‌ای می‌شوید، که می‌توانید در نزدیک‌ترین مرکز آن‌ها را انجام دهید. این تمرینات فیزیوتراپی، عملکرد شما را بهبود بخشیده و دوره نقاهت و بازیابی شمار ا کاهش می‌دهند. ممکن است تعداد بسیار اندکی از بیماران برای بهبودی کامل تا 11 ماه زمان نیاز داشته باشند.

آیا تاکنون در اثر روش لیزر دیسک کمر آسیب به عصب یا نخاع گزارش شده است؟

- خیر، اما همیشه خطر این دو مورد وجود خواهد داشت.
پس زمینه سلولی سایت کلینیک درد راد

در دسترس بودن

12 ساعت

در طول روز