لیزر چیست؟

لیزر Laser مخفف Light Amplification from Stimulated Emission of Radiation است. لیزر به وسیله دستگاه لیزر از طریق یک پروسه خاص که باعث تابش یک نور کنترل شده می‌شود تولید می‌گردد. لیزر اولین بار بوسیله یه فیزیکدان به نام Gordon Gould در سال ۱۹۵۳ اختراع شد و اولین دستگاه لیزر در سال ۱۹۶۰ ساخته شد. لیزر بیشتر از ۴۰ سال است که در اروپا و آمریکا در زمینه پزشکی در رشته‌های چشم پزشکی، پوست، جراحی و فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نور طبیعی شامل طول موج‌های مختلفی است که در جهات گوناگون پخش می‌شوند. اگر چه لیزر تقریبا در همه جا یافت می‌شود، از یک لیزر جهت نما در کلاس درس گرفته تا لیزر جراحی در اتاق عمل، لیزرهای درمانی در حیطه‌ی پزشکی منحصر به فرد هستند. لیزر درمانی قادر است تا به بافت‌های زیر پوست، بدون اینکه در بافت‌های که از آنها عبور می‌کند گرما ایجاد کند، انرژی منتقل کند. انرژی نور به وسیله‌ی ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی در سلول‌ها توسط پروسه‌ای که Photobiomodulation نامیده می‌شود در بدن واکنش نشان می‌دهد.

لیزر چیست؟ لیزر پرتوان در کلینیک درد راد

لیزر پرتوان چیست؟

لیزر درمانی یا لیزر تراپی از روش‌های درمانی پرکاربرد در حوزه پزشکی است که استفاده از آن در سالیان اخیر افزایش یافته است. امروزه بسیاری از کلینیک‌های درد و فیزیوتراپی مجهز به دستگاه لیزر پرتوان هستند که کاربرد‌های درمانی زیادی برای آن وجود دارد.

در گذشته از لیزر‌های کم توان یا همان لیزر سرد استفاده می‌شد اما با پیشرفت تکنولوژی لیزرهای پرتوان جای لیزر کم توان را در حوزه درمان گرفته‌اند. لیزر پرتوان در ابتدا تنها در اعمال جراحی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه استفاده از آن گسترش زیادی یافته است.

استفاده از لیزر پرتوان در درمان بسیاری از بیماری‌ها بویژه آسیب‌های سیستم اسکلتی مفید است. درمان بسیاری از بیماری‌ها بخصوص بیماری‌های سیستم اسکلتی_عضلانی مانند کمردرد و دردهای مفصلی با لیزر پرتوان امکان پذیر است.
لیزرهای پرتوان نسبت به لیزرهای کم توان قدرت بیشتری داشته و به عمق بیشتری از بافت مورد نظر نفوذ می‌کنند و به همین دلیل تاثیرات درمانی آن‌ها چشمگیرتر خواهد بود.

لیزر پرتوان Hilterapia Hiro 3 ASA در کلینیک درد راد
دستگاه لیزر پرتوان

کاربردهای لیزر پرتوان

• کاهش درد:

امواج لیزر پرتوان مسیر سیگنال‌های درد از عضو آسیب دیده به سمت مغز را مسدود می‌کند. لیزر پرتوان حساسیت اعصاب را کاهش داده و درک درد را کاهش می‌دهد. همچنین لیزر پرتوان با کاهش التهاب و تورم ناحیه آسیب دیده، درد را کم می‌کند. از سوی دیگر لیزر پرتوان سبب تولید و ترشح ضد دردهای طبیعی توسط بدن می‌شود.

در واقع قدرت بدن را در تولید مواد مسکن و ضد درد افزایش می‌دهد، این یک قابلیت فوق العاده است. داروهای ضد درد، با وارد کردن مواد شیمیایی به بدن موجب کاهش درد می‌شوند که عوارض غیر قابل جبران آن بر کسی پوشیده نیست. اما لیزر پرتوان، بدن را وادار به تولید مسکن طبیعی می‌کند که نه تنها عارضه ای ندارد بلکه توانایی بدن را در مواجه با درد افزایش می‌دهد.

• کاهش التهاب:

باعث گشاد شدن عروق خونی و لنفی کوچک (وازودیلاسیون) می‌شود. این امر باعث میشود التهاب، ادم و ورم از محل آسیب هرچه زودتر دور شده و به برطرف شدن سریعتر عارضه کمک می‌کند. گشاد شدن عروق کمک می‌کند تا مواد لازم برای پروسه ترمیم به محل آسیب برسد.

• بهبود سریع زخم:

پوست و بافت‌های بدن عمدتا از پروتئینی به نام کلاژن (Collagen) تشکیل شده‌اند. برای تولید کلاژن، سلول‌های فیبروبلاست مورد نیاز هستند. لیزر پرتوان باعث تحریک ساخته شدن فیبروبلاست‌ها و بنابراین کلاژن می‌شود. بنابراین برای بهبودی زخمهای باز و سوختگی‌ها و جای اسکار و بخیه جراحی‌ها و … بسیار مفید است.

• بهبود عملکرد عصب:

فرآیند بازسازی و ترمیم عصب را سرعت می‌بخشد. این امر باعث بازگشت و بهبودی سریعتر ضایعه عصبی می‌شود. ليزر پرتوان همچنین قدرت عبور سیگنال‌های عصبی از اعصاب بدن را بیشتر می‌کند. افزایش قدرت سیگنال‌ها باعث عملکرد بهتر اعصاب و عضلات بدن می‌شود. به همین دلیل لیزرتراپی در درمان درگیری عصب مانند کاهش دردهای تیز، بی حسی، سوزش و گزگز و مور مور در مسیر عصب موثر است.

• تسریع ترمیم بافت و رشد سلولی:

پرتو به داخل بافتها نفوذ کرده و باعث تحریک تولید انرژی در سلولها می‌شود. افزایش انرژی سلولی سبب می‌شود تا سلول بتواند مواد مغذی را جذب کرده و مواد زائد را سریعتر دفع کند. این فرآیند ترمیم بافت‌های آسیب دیده را تسهیل و تسریع کرده و منجر به بهبودی سریعتر تاندون، رباط‌ها و عضلات می‌شود.

• افزایش فعالیت متابولیک:

اثر قابل توجهی بر روی سلول‌های خونی دارد که حین درمان از زیر پرتوها عبور می‌کند. لیزر پرتوان سبب می‌شود گلبول‌های قرمز خون مواد غذایی و اکسیژن بیشتری را حمل کنند و به بقیه قسمت‌های بدن برسانند. این امر باعث افزایش فعالیت متابولیک بدن و تولید آنزیم‌های خاصی می‌گردد.

• بهبود جریان خون:

ليزر پرتوان بطور قابل توجهی تشکیل عروق خونی ریز را در بافت‌های آسیب دیده افزایش می‌دهد. افزایش عروق خونی سبب افزایش خونرسانی به بافت‌های آسیب دیده می‌شود که خود موجب تسریع بهبودی می‌شود بنحوی که زخم‌ها سریعتر بسته شده و تشکیل بافت اسکار( بافت ضخیم و چسبندگی‌های اطراف زخم) کاهش می‌یابد.

• کاهش تشکیل بافت اسکار:

بعد از آسیب به بافت بدن در اثر بریدگی، سوختن و یا جراحی، بافت اسکار (بافت ضخیم و چسبندگی‌های اطراف زخم) در اطراف محل آسیب تشکیل می‌شود. لیزر پرتوان تشکیل بافت اسکار را از طریق تسریع فرآیند ترمیم کاهش می‌دهد. در واقع لیزر پرتوان از طریق افزایش خونرسانی به محل آسیب دیده و دفع بهتر مواد زائد این کار را انجام می‌دهد. همیشه بهبودی سریعتر منجر به کاهش تشکیل بافت اسکار می‌شود.

• بهبود عملکرد سیستم ایمنی:

ATP تنها شکل مهمی از انرژی است که همه واکنش‌های شیمیایی در سلول‌های بدن را به راه می‌اندازد. زمانیکه امواج لیزر پرتوان توسط سلول‌های بدن جذب می‌شوند، این امواج سبب تولید ATP در سلول‌ها می‌شوند. بدین ترتیب تولید انرژی بیشتر سبب کارایی بهتر و سریعتر عملکرد سلول‌ها می‌شود. این امر بخصوص در مورد سلول‌های خاص ایمنی که در معرض امواج لیزر پرتوان قرار میگیرند صادق است. کارایی بهتر و بالاتر سلو‌‌‌ل‌های ایمنی به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا با عوامل پاتوژن و بیماریزا بهتر و موثرتر مبارزه کند.

• تحریک نقاط آکوپانکچر (نقاط طب سوزنی):

لیزر پرتوان یک گزینه موثر است تا در کنار طب سوزنی قرار گیرد و با آن ترکیب شود. طب سنتی سوزنی اثرات درمانی را از طریق تحریک نقاط آکوپانکچر در کل بدن اعمال می‌کند. در طب سوزنی نقاط آکوپانکچر (Acupuncture) با سوزن سوراخ شده و با چرخاندن سوزن‌ها توسط دست یا متصل کردن جریان الکتریکی به سوز‌ن‌‌ها تحریک می‌شود. اما در لیزر درمانی همین نقاط طب سوزنی از طریق تابش امواج لیزر پرتوان و نه از طریق ورود سوزن تحریک شده و اثرات درمانی را بر جای می‌گذارند.

انواع دردهایی که با لیزر پرتوان در کلینیک درد راد درمان می شود

فواید درمانی ليزر پرتوان

• کاهش و از بین بردن سریع درد
  • کاهش دوره بهبودی پس از آسیب دیدگی
  • افزایش دامنه حرکتی
  • بهبود عملکرد بدن
  • از بین بردن اسپاسم های عضلانی
  • بهبود عملکرد مفاصل بدن
  • تحریک سوخت و ساز سلولی
  • کمک به دفع سموم از بدن
  • تقویت سیستم ایمنی
  • تحریک رشد عروق خونی
  • ترمیم بافت های آسیب دیده
  • افزایش کارایی اعصاب آسیب دیده
  • کاهش احتمال ایجاد جای زخم
  • بهبود گردش خون عمومی و موضعی
  • بهبود تنفس سلولی
  • اکسیژن رسانی به سلول ها

در چه بیماری‌هایی از ليزر پرتوان استفاده می‌شود؟

• آرتریت
  • بیماری های اعصاب محیطی
  • آسیب های بافت نرم
  • بیماری های پوستی

در چه بیماری‌هایی از ليزر پرتوان استفاده می‌شود؟

• زنان در دوران بارداری
  • افراد مبتلا به تومورهای پوستی بدخیم
  • افرادی که ضربان ساز مصنوعی قلبی دارند
  • افراد مبتلا به بیماری‌های متابولیک درمان نشده