تزریق اپیدورال چیست؟

تزریق استروئید انواع مختلفی دارد که معمولاً براساس محل تزریق توصیف می‌شود. تزریق استروئید در گردن را تزریق اپیدورال گردنی می‌نامند. تزریقاتی که در قسمت میانی کمر انجام می‌شود، تزریق استروئید اپیدورال توراسیک و تزریقات در قسمت پایین کمر، تزریق اپیدورال کمر است.

تزریق را می‌توان با توجه به جهت سوزن نیز نامگذاری کرد. بیشتر تزریقات استروئید اپیدورال بین لامینا قرار می‌گیرد. به این عمل تزریق استروئید اپیدورال اینترلامینار می‌گویند. سوزن به سمت بالا به طرف سر و بین دو لامینا قرار می‌گیرد. نوع دیگر تزریق، تزریق استروئید ترانسفرامینال است. سوزن در امتداد یک عصب حرکت می‌کند و از یک جهت به صورت مورب وارد ستون فقرات می‌شود. روش کوادال برای تزریق اپیدورال اجازه می‌دهد تا سوزن از طریق مجرای خاجی مستقیماً وارد فضای اپیدورال (دهانه کوچک استخوانی که مستقیماً بالای استخوان دنبالچه واقع شده است،) شود.

تزریق استروئید حاوی کورتیکواستروئید مانند تریامسینولون، متیل-پردنیزولون یا دگزامتازون و یک ماده بی‌حس کننده مانند لیدوکائین است. این مواد به ناحیه بین مهره و کیسه محافظ اطراف نخاع و اعصاب تزریق می‌شوند.

کاربرد تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال به رفع درد کمر و پا و بازگشت به فعالیت‌های روزمره کمک می‌کند. این روش سبب تسکین درد پا و کمر ناشی از آسیب‌دیدگی دیسک می‌شود. (آسیب‌دیدگی دیسک باعث وارد آمدن فشار بر اعصاب نخاعی می‌شود). تزریق اپیدورال یک روش غیر جراحی می‌باشد و معمولاً همراه با مصرف دارو و فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در موارد زیر متخصص درد تزریق اپیدورال را برای بیمار مناسب می‌داند:

• فتق دیسک

ماده ژله‌ای موجود در دیسک از دیواره دیسک بیرون می‌آید. سپس این ماده ژله‌ای در اثر تماس با اعصاب نخاعی باعث ایجاد ورم و درد می‌شود.

• بیرون‌زدگی دیسک

در این حالت مهره ستون فقرات بر دیسک فشار وارد کرده و باعث بیرون زدن آن به کانال نخاعی و فشار بر اعصاب نخاعی و ایجاد درد می‌شود. بیرون‌زدگی دیسک می‌تواند در سنین ۳۰ یا ۴۰ سالگی ایجاد شود و معمولاً به خودی خود بهبود پیدا می‌کند.

• بیماری تخریبی دیسک

تخریب یا فرسودگی دیسک سبب پارگی لایه بیرونی دیسک، کاهش فضای دیسک و رشد غیر طبیعی استخوان اطرافی دیسک می‌شود.

• درد ریشه عصب

در این حالت بر اثر فشار وارد بر اعصاب طناب نخاعی درد ایجاد می‌شود. در نتیجه در قسمت پایین کمر، باسن، ران‌ها، ساق، مچ و پنجه پا درد به وجود می‌آید.

• سیاتیک

درد سیاتیک در اثر التهاب بزرگ‌ترین عصب بدن (عصب سیاتیک) ایجاد می‌شود. درد و بی‌حسی ناشی از سیاتیک به باسن، پشت پا و به قسمت‌های انتهایی پا منتقل می‌شود.

تزریق اپیدورال کمر و گردن در کلینیک درد راد

چه کسی کاندیدای مناسبی برای تزریق اپیدورال است؟

بیمارانی که از درد گردن، دست، پایین کمر یا پا (سیاتیک) رنج می‌برند می‌توانند ازتزریق اپیدورال استروئیدها بهره ببرند. خصوصاً کسانی که دارای شرایط زیر می‌باشند:

• تنگی کانال نخاعی:

تنگ شدن کانال نخاعی و کانال ریشه‌ی عصبی می‌تواند باعث بروز کمردرد و پادرد، خصوصاً در هنگام راه رفتن شوند.
  • اسپاندیلولیز:

ضعف یا شکستگی بین مفصل‌های (فاست های) بالا و پایین یک مهره. اگر مهره به جلو سر بخورد (اسپاندیلولیستیز یا سرخوردگی مهره)، می‌تواند ریشه‌های عصبی را فشرده کند و باعث بروز درد شود.
  • فتق دیسک:

ماده‌ی ژل‌مانند بین دیسک ممکن است در قسمتی ضعیف شده در دیواره‌های محاطی خود (حلقه‌ی دور دیسک) متورم یا پاره شود. هنگامی‌که این ماده فشرده شود و با فشار بیرون بزند، به عصب نخاعی برخورد می‌کند و موجب بروز ناراحتی، درد و ورم می‌شود.
  • ساییدگی دیسک:

شکستگی یا فرسودگی دیسک‌های بین ‌مهره‌ای موجب متلاشی شدن فضای دیسک، پاره شدن حلقه‌ی دور دیسک و ایجاد خار استخوان می‌شود.
  • سیاتیک:

دردی که در طول عصب سیاتیک، در لگن احساس می‌شود و تا پا پایین کشیده می‌شود. این درد معمولاً به خاطر فشردگی مهره‌ی پنجم یا عصب نخاعی خاجی اول بروز میکند.

تزریق اپیدورال استروئید ثابت شده است که برای بیماران در درمان مشکلات التهابی و دردناکی که در بالا گفته‌شده مفید و مؤثر می‌باشد. تزریق اپیدورال استروئید همچنین می‌تواند به تعیین لزوم جراحی برای برطرف کردن درد ناشی از فتق دیسک کمک کند. وقتی علائم بیماری در تمرینات توان‌بخشی اختلال وارد می‌کنند، تزریق‌های اپیدورال می‌توانند درد را تا حد کافی تسکین دهند تا بیمار بتواند درمان فیزیوتراپی خود را ادامه دهد. تزریق اپیدورال گردن و کمر نباید برای افرادی که مبتلابه عفونت یا مشکلات خونی هستند انجام شود. این تزریق می‌تواند سطوح قند خون را در بیماران دیابتی تا حدی بالا ببرد. همچنین می‌تواند فشارخون و فشار چشم را در بیماران مبتلابه آب‌سیاه (کوری تدریجی) موقتاً بالا ببرد. این مسائل را باید با پزشک متخصص خود در میان بگذارید. اگر شک دارید که باردار هستید یا قصد باردارشدن دارید، به پزشک خود بگویید. اشعه ایکس فلوروسکوپی که در حین تزریق استفاده می‌شود ممکن است برای جنین مضر باشد.

مراحل و فرایند تزریق اپیدورال

مهره و ریشه‌های عصبی تعیین موقعیت می‌شوند. بیمار بروی شکم خوابیده و یک بالش مخصوص زیر شکم او قرار داده می‌شود تا بیمار راحت بوده و کمر او منعطف گردد. این موقعیت باعث می‌شود که ستون فقرات برای عمل آماده‌شده و جراح راحت‌تر به فضای اپیدورال دسترسی داشته باشد. پزشک با استفاده از یک فلوروسکوپ مهره‌های کمری و ریشه اعصاب مدنظر را شناسایی می‌کند. همچنین ناحیه‌ای که باید تحت بی‌حسی قرار بگیرد، تعیین می‌شود.

بافت‌ها تحت بی‌حسی قرار می‌گیرند. بافت‌هایی که در فرایند تزریق درگیر هستند، تحت بی‌حسی موضعی قرار می‌گیرند.

سوزن وارد می‌شود. پزشک به‌آرامی یک سوزن خمیده را در ناحیه‌ای که تحت بی‌حسی قرار رفته است وارد می‌کند. با کمک فلوروسکوپی، پزشک به‌دقت سوزن را به فضای فورامینال هدایت می‌کند تا به نزدیکی ریشه‌های عصبی برسد.

ماده حاجب رنگی تزریق می‌شود. پزشک یک ماده حاجب را در محل تزریق کرده و با استفاده از فلوروسکوپ به جست‌وجوی منبع درد می‌پردازد و مطمئن می‌شود که سر سوزن در موقعیت صحیح قرارگرفته باشد.

استروئیدها تزریق می‌شوند. ترکیبی از دارهای آستروئید و ماده بی‌حسی به فضای اپیدورال تزریق می‌شود، درنتیجه ریشه‌های عصبی دردناک در معرض داروهای تسکین‌دهنده قرار می‌گیرند.

پایان تزریق. سوزن خارج می‌شود و برای پوشش زخم کوچک ناشی از جای سوزن، از یک پانسمان کوچک استفاده می‌شود. در برخی از موارد ممکن است تا سه بار تکرار تزریق لازم باشد تا بیمار نهایت نتیجه را دریافت کند، بااین‌حال بسیاری از بیماران تنها با یک یا دو تزریق، کاهش درد قابل‌توجهی را تجربه می‌کنند

عوارض تزریق اپیدورال

بسیاری از بیماران به دلیل هراس از عوارض پس از جراحی ستون فقرات تمایلی به تن در دادن به این جراحی‌ها ندارند.

البته تزریق استروئید در اپیدورال کودال نیز با عوارضی همراه است، اما خوشبختانه اثرهای جانبی این تزریق معمولاً اندک است.

این روش مدیریت درد یکی از درمان‌های غیرجراحی مناسب برای بسیاری از بیمارانی است که از درد رنج می‌برند. خونریزی، عفونت، سر درد و آسیب عصبی از عوارض رایج این تزریق به شمار می‌روند.داروهای مورد استفاده نیز اثرهای جانبی دارویی به دنبال دارد.

واکنش آلرژیک، قند خون بالا، کاهش پاسخ ایمنی و مستعد اضافه وزن شدن از این خطرهای احتمالی هستند. علاوه بر به کارگیری روش مناسب، با بهره‌گیری از دستگاه فلوئوروسکوپی (اشعه ایکس) برای تعیین محل وارد کردن سوزن و نظارت بر نحوه پخش شدن دارو طی عمل می‌توان چنین عوارضی را به حداقل رساند.

سوالات متداول در مورد تزریق اپیدورال

آیا این روش تایید شده و بی خطر است؟

بله توسط مراکز غذا و داروی آمریکا (FDA) و اروپا(CE) و سازمانهای بداشت اروپا آمریکا و کشور خودمان کاملا بعنوان یک روش قابل قبول و مفید مورد تایید قرار گرفته است.

در حالت عادی چند تزریق باید داشته باشم؟

سری معمولی از تزریق‌ها برای سه مورد است که حدود دو هفته از هم فاصله دارند. بعد از تزریق باید انتظار بهبود کلی تدریجی درد را داشته باشید. اما اگر درد پس از تزریق از بین برود ، دیگر نیازی به تزریق دیگر نخواهید داشت ، مگر اینکه مقداری از درد آن برطرف نشده باشد. همچنین ممکن است پزشک به شما در مشاوره در مورد این امر کمک کند.

آیا امکان تزریق مجدد وجود دارد؟

بله در صورت ضرورت امکان تکرار تزریق وجود دارد.

آیا تزریق اپیدورال باعث ایجاد آسیب می‌شود؟

در طول تزریق معمولاً شما هیچ حسی نخواهید داشت، بااین‌حال ممکن است در زمان تزریق احساس سوزن شدن یا فشار را تجربه نمایید. بسته به میزان تورم ناحیه مورد نظر، ممکن است هنگام وارد شدن دارو به فضای اپیدورال کمی احساس سوزش و یا ناراحتی خفیفی را حس نمایید.

این عمل چقدر طول می‌کشد تا انجام شود؟

تزریق واقعی فقط چند دقیقه طول می‌کشد. لطفاً حدود یک ساعت برای این عمل زمان کنار بگذارید. این وقت برای صحبت با پزشک قبل از عمل ، امضای رضایت نامه، قرار گرفتن در اتاق و معاینه توسط پرستار اتاق بهبودی پس از عمل می‌باشد.

چه داروهایی تزریق می‌شوند؟

تزریق شامل ترکیبی از داروهای بی‌حسی موضعی (به عنوان مثال بوپیواکائین یا لیدوکائین) و داروی استروئیدی (مانند سلستون یا دکادرون) است.

از چه زمانی بعد از تزریق اپیدورال علایم من بهبودی می یابد؟

معمولا 2 تا 3 روز بعد علایم شروع به کاهش می کند و بیشترین تاثیر را دوهفته بعد خواهیم دید.

آیا تزریق اپیدورال بر بارداری تأثیر می‌گذارد؟

تزریق اپیدورال بر بارداری یا قدرت باروری تاثیری ندارد. با این حال در صورتی که بیمار باردار باشد بایستی پیش از تزریق استروئید با پزشک مشورت شود. در صورت وجود هر گونه شک و تردید در این مورد بایستی از تزریق استروئید خودداری شود.

در صورت ابتلا به دیابت آیا می‌توان از تزریق اپیدورال استفاده کرد؟

پس از تزریق اپیدورال، سطح قند خون بایستی برای مدت ۴۸ ساعت به دقت مورد بررسی قرار بگیرد؛ چرا که سطح قند خون معمولاً افزایش پیدا می‌کند و ممکن است بیش از حد عادی به انسولین نیاز باشد.

کدام متخصصین تزریق استروئید اپیدورال را انجام می‌دهند؟

تزریق استروئید اپیدورال توسط ، متخصص درد، متخصص طب فیزیکی و متخصص رادیولوژی انجام می‌شود؛ کلیه‌ی این متخصصین از مهارت لازم برای انجام تزریق اپیدورال به روشی ایمن برخوردار هستند.
پس زمینه سلولی سایت کلینیک درد راد

در دسترس بودن

12 ساعت

در طول روز