آندوسکوپی دیسک کمر

یکی‌ از نوین‌ترین و پیشرفته‌ترین روش‌‌های جراحی، آندوسکوپی است. آندوسکوپی (درون پژوهی) روشی است که با استفاده از برشی کوچک و وارد کردن دوربینی با توان بینایی بالا می‌توان اندام‌های درونی‌ بیمار را بر روی یک صفحه تلویزیون دید و از این امکان برای بهتر و دقیق‌تر یافتن محل ضایعه و در نتیجه بهتر عمل کردن استفاده کرد. کاربرد این جراحی در رشته جراحی مغز و اعصاب نیز چون دیگر رشته‌ها چهره این جراحی و نحوه درمان و پیش‌آگهی‌ بیماران را به نحو نا باورانه‌ای دگرگون کرده است.
آندوسکوپ وسیله‌ای است که می‌توان با آن مهره‌ها و بافت‌های اطراف  دیسک را بدون ایجاد شکاف در ناحیه کمر با بزرگ نمایی مشخص به طور مستقیم دید و به وسیله‌ی آن می‌توان قسمتی از دیسک را که عامل فشار بر روی عصب است، خارج کرد.

عمل جراحی آندوسکوپی دیسک کمر چگونه انجام می‌شود؟

در ابتدا به فرد، بی‌حسی موضعی تزریق می‌شود تا او در روند جراحی چیزی حس نکند. پس از بی‌حسی، برشی نزدیک فتق دیسک و در بافت ماهیچه‌ای در قسمت کمر فرد ایجاد می‌شود.

دیلاتوری وارد برش ایجاد شده می‌شود تا جراح بتواند از طریق یک لوله فلزی نیم سانتی‌متری زخم را باز نگه دارد و به دیسک دسترسی یابد. سپس دوربین HD / آندوسکوپ وارد برش ایجاد شده می‌شود تا جراح بتواند فتق دیسک را به خوبی مشاهده کند و راجع به مواردی که باید خارج شوند، یک ارزیابی کلی انجام دهد.

ابزار میکروسکوپی وارد آندوسکوپ می‌شوند تا بتوان از طریق آن‌ها فتق دیسک را خارج کرد. هر گونه پارگی که در دیسک وجود دارد، برداشته می‌شود و آن‌دسته از عصب ‌هایی که در لایه حلقوی دیسک وجود دارند و در این پارگی‌ها رشد کرده‌اند؛ به وسیله لیزر برداشته می‌شوند.

لیزر ضمن اینکه دیسک را در امان نگاه می‌دارد؛ پارگی‌ها را جمع کرده و می‌بندد. به محض اتمام درمان و جمع کردن پارگی‌ها و خارج کردن دیسک‌های محاط ‌شده در فتق؛ لوله فلزی خارج می‌شود و جراح، برش ایجادشده را می‌بندد.

چه کسانی کاندیدای انجام آندوسکوپی دیسک هستند؟

زمانی که برای رفع مشکلات دیسک کمر به پزشک مراجعه می‌کنید، قطعاً عمل جراحی را به‌عنوان اولین گزینه درمانی برای شما انتخاب نخواهد کرد. ابتدا پزشک سعی بر این دارد که با استفاده از راهکارهای ساده، بیمار خود را درمان کند، قطعاً ابتدا درمان‌هایی نظیر تزریق به ستون فقرات، دارو درمانی و فیزیوتراپی را برای آنها در نظر می‌گیرد.

چنانچه بیمار به درمان‌های اولیه همچون موارد ذکر شده پاسخ مثبتی ندهد و روند درمان در او مشاهده نشود، درمان حرفه‌ای‌تری مانند آندوسکوپی دیسک را برای بیمار انجام خواهد داد، اما نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که ابتدا باید بررسی شود که بیمار آیا کاندیدای مناسبی برای انجام چنین درمانی است یا خیر.

به‌طور کلی افرادی که برای انجام آندوسکوپی دیسک کمر کاندیدای مناسبی هستند با بیماری‌هایی از جمله موارد زیر تشخیص داده شده‌اند:

• فتق دیسک از متوسط تا شدید
  • آرتروپاتی مفاصل فاست
  • سیاتیک
  • تنگی نخاع

مزایای جراحی آندوسکوپی دیسک کمر

بر اساس مطالب مذکور، به جرأت می‌توان اذعان نمود که جراحی دیسک به روش آندوسکوپیک (کم تهاجمی)، در قیاس با جراحی دیسک به روش باز (تهاجمی)؛ از مزایای متعددی برخوردار است که در ذیل به آنها اشاره شده است :

• در آندوسکوپی دیسک، نیازی به بستری شدن فرد در بیمارستان وجود ندارد.
  • این روش به دلیل کم تهاجمی بودن، عوارض ناشی از جراحی باز را به دنبال ندارد.
  • به دلیل عدم استفاده از تیغ جراحی، خونریزی حین عمل در حداقل ممکن خواهد بود.
  • بعد از جراحی آندوسکوپی دیسک، احتمال بروز عفونت وجود نخواهد داشت.
  • دوران نقاهت جراحی آندوسکوپی دیسک، بسیار کوتاه بوده و میزان موفقیت آن نیز بسیار قابل توجه است.

لازم به ذکر است افرادی که از این طریق اقدام به جراحی دیسک نموده‌اند؛ غالبا پس از گذشت یک روز از جراحی، بهبودی نسبی خود را باز یافته و معمولا بعد از 14 روز، قادر به انجام امور روزمره خود خواهند بود.

عوارض جراحی آندوسکوپی دیسک کمر

• تابه‌حال عارضه خاص و قابل توجهی از آندوسکوپی دیسک کمر مشاهده نشده است.
  • عوارض آندوسکوپی دیسک بسیار كم (4%) بوده و شایعترین عارضه آندوسکوپی دیسک گزگز و درد ناحیه اعصاب بین مهره‌ای می‌باشد كه فقط در 5 تا 15% موارد گزارش شده است و خودبخود در طی چند هفته از بین خواهد رفت.
  • همچنین افرادی که مشکلاتی از جمله سرطان، بی‌ثباتی در ستون فقرات و سُرخوردگی مهره‌ها دچار هستند، انجام این درمان برای آنها مناسب نخواهد بود.

چه مراقبت‌های بعد از جراحی آندوسکوپی دیسک کمر لازم است؟

فعالیت به طور کلی:

• فقط می‌توانید روی یک تشک سخت دراز بکشید و هرگز به کاناپه‌ها یا صندلی‌های تکیه‌گاه تکیه نکنید.
  • می‌توانید به پشت یا پهلو دراز بکشید، اما هرگز به شکم خود دراز نکشید.
  • اگر نشسته‌اید، فقط از یک صندلی راحت و پشت مستقیم استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که پشتیبانی مناسب از یک ساعت نیم بیشتر نیست. می‌توانید زمان نشستن خود را به تدریج بالا ببرید.
  • بدیهی است که هیچگونه خم شدن، فشار دادن، بلند کردن یا فشار دادن وجود ندارد.
  • از کارهای خانه، فقط با جارو برقی و جارو کشیدن خانه خودداری کنید.
  • از این رو ممکن است بعد از عمل خسته باشید، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی روزانه 2-3 خواب چرت را پیشنهاد می‌کنند.
  • تا وقتی که وزنه‌ای بالاتر از 10 پوند را بلند نکنید، می‌توانید آشپزی را ادامه دهید.
  • برای حفظ موقعیت خنثی ستون فقرات، مکانیک بدن مناسب را در نظر بگیرید.
  • افزایش درد یک هشدار قرمز است که شما را به استراحت هشدار می‌دهد.
  • حداقل 10 هفته پس از جراحی خود را درگیر فعالیت‌های سخت نکنید.

هفته اول بعد از عمل آندوسکوپی دیسک:

• ممکن است لازم باشد با کمک دست یا کمک از پله‌ها بالا بروید.
  • ممکن است شما به عنوان مسافر سوار وسیله نقلیه شوید، اما هرگز رانندگی و سفرهای طولانی جاده‌ای انجام ندهید. همچنین مهم است که وقت خود را در ماشین کمتر از 20 دقیقه نگه دارید.
  • مکمل‌های ضد درد را طبق دستور مصرف کنید، سعی نکنید آن را “سخت” کنید. اگر حالتان بهتر شود زودتر بهبود خواهید یافت.
  • در سطح خانه صاف و صاف قدم بزنید. سعی کنید نیمی از روز را در حال جابجایی باشید.
  • هرچیز سنگین تر از 10 پوند را بلند نکنید.

هفته دوم بعد از عمل آندوسکوپی دیسک:

• کارهای خانه سبک اما هنوز جاروبرقی یا جارو کشیدن نیست.
  • اگر باعث نشود که به عنوان مسافر احساس راحتی کنید، می‌توانید در هر زمان کمتر از 20 دقیقه رانندگی کنید.
  • حتماً اولین بازدید خود را پس از عمل انجام دهید.
  • ممکن است ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما در اولین مراجعه پس از دیسککتومی آندوسکوپیک، یک برنامه ورزشی را به شما پیشنهاد دهد.
  • در صورت تحمل خوب، پیاده روی خود را به 1 مایل در روز افزایش دهید.
  • در این دوره از فعالیت‌های جنسی خودداری کنید.

هفته سوم بعد از عمل آندوسکوپی دیسک:

• اگر “بدون پوسته” هستید، استفاده از وان آبگرم یا آبگرم مشکلی نیست.
  • زمان پیاده‌روی و کارهای خانه را تا زمانی که مورد مزاحمت قرار نگیرید افزایش دهید.
  • در این بخش، اگر نسبتاً بدون درد باشد، می‌توانید به فعالیت جنسی خود برگردید.
  • اگر لازم است چیزی را بلند کنید، بهتر است مراقب باشید و بیش از 25 پوند نباشید و از مکانیک بدن مناسب استفاده کنید.

هفته چهارم پس از عمل آندوسکوپی دیسک:

• زمان تحمل را بالا ببرید.
  • بازگشت به محل کار با دکتر شما در میان گذاشته خواهد شد زیرا این موضوع از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است.
  • آهسته راه رفتن را به 1-2 مایل در روز یا مطابق تحمل افزایش دهید.
  • کارهای خانه را طبق تحمل افزایش دهید.
پس زمینه سلولی سایت کلینیک درد راد

در دسترس بودن

12 ساعت

در طول روز