پیاده روی در آب برای درمان کمردرد

کمردرد می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شده باشد، بسته به علت درد، درمان‌های متفاوتی در کلینیک درد برای بیماران در نظر گرفته می‌شود. انجام تمرینات ورزشی و پیاده روی در آب یکی از راهکارهای موثر جهت تسکین درد است.

مدت‌هاست که محققین متوجه شد‌ه‌اند که ورزش‌های هوازی می‌تواند در کاهش کمردرد موثر باشد. با این وجود برخی از بیماران اینگونه می‌گویند، که با انجام برخی از تمرینات، درد بیشتری احساس می‌کنند و دیگر قادر به ادامه دادن آن نیستند.

پیاده روی به‌صورت منظم، یکی از مهم‌ترین تمریناتی است که برای تحکیم عضلات و تسکین دردهای کمری به بیماران پیشنهاد می‌شود. حال برای اینکه بیماران حین تمرین دچار درد نشوند، پیاده روی در آب برای درمان کمردرد توصیه می‌شود. در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص آب درمانی برای رفع کمردرد به شما خواهیم داد.

پیاده روی در آب برای درمان کمردرد

منظور از آب درمانی چیست؟

انجام تمرینات ورزشی در آب در محیط‌های درمانی برای تحرک مفاصل، افزایش دامنه حرکات، ایجاد ثبات و تعادل انجام می‌گیرد. اگر به‌دلیل آسیب دیدگی در کمر خود دچار مشکل شده‌اید، انجام تمرینات مناسب از جمله پیاده روی در آب می‌تواند گزینه درمانی خوبی برای شما باشد.

یکی از ویژگی‌های مهم پیاده روی در آب این است که هنگام تمرین دردی را احساس نمی‌کنید. بر همین اساس این روش برای افرادی که مبتلا به آرتروز هستند یا به‌دلیل افزایش وزن قادر به تحمل وزن خود نیستند، بسیار مفید و کاربردی است.

فواید انجام تمرینات و پیاده روی در آب چیست؟پیاده روی در آب برای درمان کمردرد

اگر می‌خواهید درد ناشی از آسیب وارد شده به کمر را درمان کنید و تغییراتی در برنامه روزانه خود داشته باشید، آب درمانی یا پیاده روی در آب می‌تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد.

قرار گرفتن در آب برای انجام تمرینات می‌تواند محیط امنی برای انجام تمرینات کششی بدن باشد. به‌طور کلی ورزش در آب منجر به تقویت عضلات، کاهش درد و افزایش انعطاف‌پذیری می‌شود و تمرین سرگرم‌کننده‌ای برای شما خواهد بود.

از دلایل مهم پیاده روی در آب برای درمان کمردرد

پیاده روی منجر به تقویت عضلات نگهدارنده ستون فقرات می‌شود

این عضلات می‌تواند به‌دلیل کم تحرکی، حالت نامناسب و ضعیفی پیدا کنند. پس از گذشت مدتی ممکن است ضعف عضلانی، خستگی و درد افزایش پیدا کند. به‌طور کلی به‌دلیل شرایط زیر مشکلات ایجاد شده در کمر شما بهبود می‌یابد:

جریان خون افزایش پیدا می‌کند

زمانی که فعالیت بدنی نداشته باشید، رگ‌های خونی منقبض شده و منجر به کاهش خونرسانی به عضلات نخاع می‌شود. پیاده روی به باز شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند و باعث افزایش اکسیژن و مواد مغذی به این عضلات می‌شود.

سموم دفع می‌شود

زمانی که ماهیچه‌ها منقبض و منبسط می‌شوند، سموم فیزیولوژیک تولید می‌کنند. با گذشت زمان این سموم در بافت عضلانی کمر جمع شده و باعث سفتی خواهد شد. پیاده روی می‌تواند به دفع سموم و بهبود انعطاف‌پذیری بدن کمک کند و در قدرت عضلات کمر بسیار موثر و کاربردی باشد.

پیاده روی برای انعطاف‌پذیری کمر بسیار موثر است

فعالیت بدنی کم می‌تواند منجر به سفت شدن عضلات و مفاصل در ناحیه کمر و باسن شود. این سفتی باعث وارد شدن فشار به ستون فقرات و تغییر در انحنای طبیعی ستون فقرات می‌شود.

پیاده روی در آب با کششی که در عضلات و رباط‌های پشت کمر، پاها و باسن ایجاد می‌کند، انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد. با انعطاف‌پذیری رباط‌ها و تاندون، دامنه حرکتی در کمر افزایش پیدا می‌کند.

درمان کمردرد با آب
آب درمانی

نحوه صحیح تمرین در آب برای درمان کمردرد

مانند هر فعالیت دیگر، ورزش در آب نیز اصولی دارد:

بهتر است برای انجام تمرین و پیاده روی در آب تحت نظر متخصصین باشید. به‌طور کلی برنامه‌ای که باید در نظر داشته باشید به این صورت است که باید به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه تمریناتی برای گرم کردن خود انجام دهید.

یکی از ساده‌ترین تمرینی که برای گرم کردن خود در آب می‌توانید انجام دهید، پیاده روی است. پس از آن می‌توانید تمرینات تقویتی و هوازی را انجام دهید، این تمرینات باید حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه انجام شود.

اگر توانایی بیشتری برای انجام تمرینات را دارید، کمی بیشتر تمرین کنید. پس از پایان تمرینات همانند شروع تمرین، مجددا راه بروید تا بدن سرد شود و از ایجاد عارضه‌های احتمالی پس از آب درمانی جلوگیری شود.

با این وجود که آب درمانی می‌تواند فواید زیادی را به همراه داشته باشد؛ اما، ممکن است در برخی از شرایط برای بعضی از افراد پیاده روی در آب برای درمان کمردرد پیشنهاد نشود.

به‌طور مثال اگر دچار بیمای‌های اعم از بیماری‌های قلبی، سابقه تشنج یا عفونت فعال باشید، نباید این نوع تمرینات را انجام دهید. بهتر است در این رابطه با پزشک خود مشورت داشته باشید. گاهی راه حل‌های درمانی بهتری با توجه به شرایط شما از سوی پزشک به شما پیشنهاد می‌شود.