آیا کمبود ویتامین D باعث زانو درد می‌شود؟

  • صفحه اصلی
  • -
  • مقاله
  • -
  • آیا کمبود ویتامین D باعث زانو درد می‌شود؟
آیا کمبود ویتامین D باعث زانو درد می‌شود؟

مصرف روزانه ویتامین، در حفظ سلامت بسیار تأثیرگذار است. در واقع کمبود هر ویتامین موجب بروز مشکلاتی در بدن می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های موردنیاز بدن، D است.

یکی از مهم‌ترین نقش‌های این ویتامین، تأثیر آن بر ساختار استخوان است. به همین جهت مصرف مقادیر موردنیاز این ماده غذایی ارزشمند برای همه افراد به میزان لازم توصیه می‌شود. اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که در پی درمان آرتروز زانو یا زانو درد هستید، در ادامه با ما همراه باشید که در خصوص تأثیرات ویتامینD مطالب بیشتری را ارائه دهیم.

ویتامین D چیست؟

ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است که به­‌طور طبیعی در تعداد محدودی از غذاها وجود دارد و به­‌عنوان مکمل غذایی قابل دسترس است. همچنین زمانی­‌که اشعه‌­ی ماورای بنفش خورشید به پوست می­‌تابد و سنتز ویتامین دی رخ می­‌دهد، در درون بدن تولید می­‌شود. ویتامین دی حاصل از نور خورشید، غذا و مکمل ازنظر زیستی بی­‌جان است و برای فعال­ شدن به دو واکنش شیمیایی نیاز دارد.

درمان آرتروز زانو با مصرف ویتامین D امکان پذیر است؟

کمبود ویتامین D در بدن با عارضه‌هایی همچون خستگی، خواب‌آلودگی و درد همراه است. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که کمبود این ویتامین ایجاد می‌کند مربوط به مفاصل و استخوان‌بندی بدن است. به‍طور کلی مصرف ویتامین D برای سلامت عمومی بدن نقش بسزایی دارد.

اگر به‌تازگی در زانو و دیگر قسمت‌های بدن خود احساس درد می‌کنید، بهتر است در رژیم غذایی خود این ویتامین ارزشمند را جای دهید؛ چراکه کمبود ویتامین D می‌تواند در کلیه استخوان‌ها از جمله زانو تأثیرگذار باشد و موجب درد در آن ناحیه شود.

چنانچه دردهای ناشی از استخوان درد، کمر درد یا زانو درد به دلیل کمبود این ویتامین باشد، مسلما مشکل شما تا حد زیادی برطرف خواهد شد. به‌طور کلی بر اساس تحقیقاتی انجام شده، مصرف ویتامین D در درمان آرتروز زانو بی‌تأثیر نخواهد بود؛ زیرا این ویتامین در عملکرد صحیح استخوان و مفاصل نقش مهمی دارد.

در صورتی که مصرف ویتامین D تحت نظر و صلاحدید پزشک متخصص جهت درمان زانو درد مصرف شود بسیار مؤثر خواهد بود.

عملکرد ویتامین D بر ساختار زانو چگونه است؟

همانطور که گفته شد ویتامین D تأثیرات زیادی بر عملکرد صحیح بدن دارد و وجود این ویتامین در بدن در تنظیم جذب کلسیم و فسفات بسیار موثر است. از مهم‌ترین تأثیرات کلسیم در بدن مربوط به حفظ ساختار استخوان، دندان و ماهیچه است.

در واقع کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به عارضه‌های جدی از جمله پوکی استخوان شود. چنانچه به تازگی در ناحیه زانو خود احساس درد دارید، ممکن است به دلیل کمبود ویتامین D در بدن باشد.

توصیه ما به شما این است که در رژیم غذایی روزانه خود غذاهای دارای ویتامین D را قرار دهید که در نهایت به جذب کلسیم بیشتر در بدن منتهی شود. وجود کلسیم به مقدار کافی مشکلات ایجاد شده در زانو را کاهش خواهد داد.

سوخت و ساز ویتامین دی

چه غذاهایی حاوی ویتامین D را جهت درمان آرتروز زانو باید مصرف کرد؟

در درمان آرتروز زانو با مصرف ویتامین D مصرف غذاهایی که حاوی این ویتامین هستند، جهت حفظ عمومی بدن و ساختار استخوان‌ها بسیار مهم است. در ادامه لیستی از مواد غذایی سرشار از این ویتامین را ذکر خواهیم کرد:

  • ماهی سالمون، ساردین، شاه‌ماهی و تن ماهی
  • پنیر
  • شیر
  • قارچ
  • میگو
  • روغن کبد ماهی کاد
  • زرده تخم‌مرغ
  • آب پرتقال

علاوه بر این موارد، نور خورشید به عنوان یک منبع غنی از ویتامین D است. در صورت کمبود این ویتامین در بدن می‌توانید روزانه به مدت ۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید قرار گیرید و کمبود این ویتامین را بدن در جبران کنید.

منابع غذایی غنی ویتامین دی

تأثیر منفی مصرف زیاد ویتامین D جهت درمان زانو درد

مصرف این ویتامین ارزشمند بسیار مهم و حیاتی است. همچنین در صورتی که به میزان مورد نیاز بدن مورد استفاده قرار گیرد، منجر به بهبودی آرتروز زانو و زانو درد خواهد شد. اما چنانچه در مصرف آن زیاده‌روی شود، سبب بروز مشکلاتی در فرد خواهد شد.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که بیش از حد نیاز این ویتامین را مصرف کرده‌اند، نتیجه‌ای کاملاً عکس را در عملکرد خود شاهد بودند. هنگامی که وجود این ویتامین در بدن بیش از اندازه مورد نیاز باشد بدن در جذب کلسیم دچار اختلال می‌شود.

به همین جهت بدن برای جذب کلسیم مورد نیاز، کلسیم را از استخوان دریافت می‌کند! در این مواقع شما احساس درد کرده و در نهایت دچار پوکی استخوان خواهید شد. از این رو بهتر است هنگامی که احساس درد در زانو یا دیگر قسمت‌های استخوان بدن خود دارید به کلینیک درد راد مراجعه کنید.

پزشکان در صورت نیاز، مصرف ویتامین D را به مقدار لازم برای شما تجویز خواهند کرد. چنانچه مصرف آن در حد نیاز شما باشد تأثیرات زیادی جهت درمان آرتروز زانو خواهد داشت.

نتیجه

کمبود ویتامین D در بدن مشکلات زیاد و عارضه‌هایی را ایجاد می‌کند. یکی از مشکلات رایجی که به دلیل کمبود این ویتامین ایجاد می‌شود، تضعیف استحکام استخوان است؛ زیرا وجود ویتامین D بدن را قادر می‌سازد تا مقادیر موردنیاز کلسیم را دریافت کرده و سبب ایجاد استحکام استخوان در بدن شود.

علاوه بر این مصرف مقدار مورد نیاز این ویتامین به کاهش التهابات و درد ایجاد شده در قسمت زانو کمک می‌کند. با مصرف غذاهایی همچون ماهی، تخم مرغ، قارچ، تن ماهی و… می‌توانید ویتامین موردنیاز خود را دریافت کنید.

علاوه بر این موارد، قرار گرفتن در معرض نور خوشید از دیگر منابع طبیعی جهت دریافت ویتامین دی است. به‌طوری که بدن را قادر می‌سازد که این ویتامین مورد نیاز را در بدن تولید کند. این نکته را به یاد داشته باشید که مصرف ویتامین دی بیش از نیاز بدن شما را با نتیجه عکس همراه خواهد کرد.

به همین جهت بهتر است برای مصرف آن برای درمان زانو درد با پزشک متخصص درد در این باره مشورت کنید.

یک نظر بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *