همه چیز درباره انگشت ماشه ای

آیا تابه‌حال اصطلاح انگشت ماشه ای به گوشتان خورده است؟! آیا تابه‌حال شده است هنگام باز و بسته کردن دست خود، احساس کنید که انگشتتان گیر می‌کند؟ اگر این حالت برای شما رخ داده است، قطعا فعالیت‌های تکراری یا حرکت خاصی را با انگشتان خود انجام داده‌اید.

در واقع انگشت ماشه ای حالتی است که یکی از انگشتان شما هنگامی که دست خود را خم یا صاف می‌کنید، گیر می‌کند و به‌صورت ماشه ای که کشیده شده و آزاد می‌شود. این عارضه به‌عنوان تنگی تنوسینوویت نیز شناخته می‌شود.

اگر انگشت ماشه ای به‌صورت شدید ایجاد شده باشد، ممکن است در این حالت انگشت شما قفل شود. افرادی که فعالیت تکراری و خاصی را با انگشتان خود انجام می‌دهند، در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند.

اگر اطلاعاتی کافی در این خصوص ندارید، در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعاتی کاربردی در اختیارتان قرار دهیم.

انگشت ماشه‌ ای
درباره انگشت ماشه‌ ای

انگشت ماشه ای چه علائمی دارد؟

علائم و نشانه‌های انگشت ماشه ای ممکن است به‌صورت خفیف تا شدید ایجاد شود که معمولا علائمی همچون موارد زیر را ایجاد می‌کند:

• احساس سفتی در انگشت به‌خصوص هنگام صبح
  • احساس یا شنیدن کلیک شدن انگشت هنگام حرکت دادن
  • گرفتگی در کف دست
  • گرفتگی یا قفل شدن انگشتان دست و باز شدن ناگهانی انگشتان

انگشت ماشه ای می‌تواند در هر یک از انگشتان شما به‌ویژه شست ایجاد شود. در برخی از مواقع بیش از یک انگشت دچار این عارضه می‌شود و برخی نیز اینگونه گزارش می‌کنند که هر دو دست‌شان درگیر شده است.

همانطور که گفته شد انگشت ماشه ای بیشتر صبح‌ها و هنگامی که یک شی را محکم می‌گیرید یا دستان خود را باز می‌کنید، رخ می‌دهد.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر انگشت ماشه ای قرار دارند؟

امکان ایجاد انگشت ماشه ای در برخی از افراد بیش از سایرین است. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته، مشخص شده است که این عارضه در بین خانم‌ها شایع‌تر از آقایان است. سایر عوامل خطرساز مرتبط با انگشت ماشه ای به شرح زیر است:

• افرادی بین ۴۰ تا ۶۰ سال
  • کم کاری تیروئید
  • آرتریت روماتوئید
  • سل

به‌طور کلی انجام فعالیت‌های تکراری مانند پیانو زدن می‌تواند منجر به خستگی دستان شود و در نهایت خطر ابتلا به انگشتان ماشه ای افزایش خواهد یافت.

درمان انگشت ماشه‌ ای
نحوه تشخیص انگشت ماشه ای

نحوه تشخیص انگشت ماشه ای چگونه است؟

هنگامی که به کلینیک درد مراجعه می‌کنید، پزشک با پرسش سوالاتی در خصوص علائم و انجام معاینه بدنی انگشت ماشه ای را تشخیص خواهد داد. در واقع پزشک با باز و بسته کردن انگشتان، حرکات انگشتان را مورد بررسی قرار می‌دهد. معمولا جهت تشخیص انگشت ماشه ای نیاز به اشعه ایکس یا تصویربرداری‌های دیگر نیست.

درمان انگشت ماشه ای

درمان انگشت ماشه ای بسته به شدت آن در نظر گرفته می‌شود. در ادامه همه موارد را برای شما ذکر خواهیم کرد.

درمان‌های خانگی انگشت ماشه ای

گاهی با انجام برخی از راهکارهای خانگی می‌توان این عارضه را بهبود بخشید که به شرح زیر است:

• به‌مدت ۴ تا ۶ هفته به دستان خود استراحت دهید و از انجام فعالیت‌های تکراری تا حد امکان خودداری کنید.
  • از بریس یا آتل برای محدود کردن حرکات دست و استراحت دادن به دست استفاده کنید.
  • از کمپرس آب گرم یا آب سرد برای کاهش تورم استفاده کنید.
  • دستان خود را به‌صورت روزانه چندین بار در آب گرم قرار دهید تا تاندون و عضلات شما شل شود.
  • انگشتان خود را به آرامی باز و بسته کنید تا منجر به افزایش دامنه حرکات شود.
علت انگشت ماشه‌ ای
درمان‌های خانگی انگشت ماشه ای

عمل جراحی

اگر هیچ یک از روش‌های ذکر شده برای بیماران موثر واقع نشود، پزشک در نهایت ممکن است عمل جراحی را برای بیماران در نظر بگیرد. در صورتی که نیاز به انجام عمل جراحی باشد، درمان به‌صورت سرپایی انجام خواهد شد.

با وارد کردن یک برش کوچک در کف دست، غلاف تاندونی را که سفت شده است، برش می‌دهند. پس از انجام عمل جراحی، حرکت دادن انگشتان شما آسان‌تر خواهد شد. روند بهبودی پس از عمل جراحی ممکن است از چند هفته تا شش ماه زمان لازم داشته باشد. گاهی به بیماران توصیه می‌شود که تمرینات فیزیوتراپی تحت نظر متخصصین جهت رفع سفتی انجام گیرد.

کلام آخر

با تغییر سبک زندگی خود و خودداری کردن از انجام برخی از فعالیت‌ها می‌توانید از ایجاد انگشت ماشه ای جلوگیری کنید. جهت درمان تزریق کورتیکواستروئیدها معمولا موثر عمل می‌کند.

طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده‌اند، مشخص شده است، در نیمی از افرادی که تزریق کورتیکواستروئید را انجام می‌دهند پس از ۱۲ ماه، علائم انگشت ماشه ای بازگشته است. به‌طور کلی پزشک بسته به شرایط بیمار بهترین و موثرترین روش درمانی را در نظر می‌گیرد که نتیجه موفقیت‌آمیزی را به همراه داشته باشد.