درمان پارگی تاندون

تاندون بافت فیبری است که عضله را به استخوان متصل می‌کند. نیرویی که به این بافت وارد می‌شود، می‌تواند ۵ برابر وزن شما باشد. در برخی از مواقع نادر ممکن است تاندون دچار آسیب و پارگی شود.

این عارضه می‌تواند مشکلاتی جدی را برای فرد ایجاد کند و در صورتی که به‌موقع بررسی و درمان نشود، باعث درد شدید و ناتوانی دائمی خواهد شد. پارگی تاندون در قسمت‌های مختلف می‌تواند علائمی را به همراه داشته باشد که با توجه به علائم متوجه این مشکل شد.

پزشک متخصص بر اساس شدت آسیب و محل تاندون، درمانی مناسب برای آن در نظر خواهد گرفت.

کدام اعضا بیشتر درگیر پارگی تاندون می‌شود

۴ قسمتی که پارگی تاندون در آن اندام‌ها بسیار شایع است عبارتند از:

• عضلات چهار سر ران
  • آشیل
  • روتاتور کاف
  • دو سر بازو
علت پارگی تاندون
پارگی تاندون

عوامل که منجر به پارگی تاندون می‌شود

این عارضه در افراد مسن یا افرادی که دچار بیماری‌هایی خاص مانند نقرس هستند، بیشتر مشاهده می‌شود. دلایل دیگری که می‌تواند منجر به پارگی تاندون شود به شرح زیر است:

• ضربه مستقیم
  • افزایش سن
  • تزریق استروئید در تاندون
  • مصرف آنتی بیوتیک‌های خاص مانند فلوئوروکینولون‌ها

جهت جلوگیری از این عارضه تنها می‌توان از عواملی که منجر به چنین عارضه‌ای می‌شود، خودداری کرد. همچنین باید مشکلات و بیماری‌هایی را که باعث پارگی تاندون می‌شود، به‌موقع بررسی و درمان کنید.

آشنایی با علائم پارگی تاندون

علائمی که می‌تواند به‌دلیل پارگی تاندون ایجاد شود به شرح زیر است:

• احساس درد شدید
  • کبودی سریع پس از پارگی
  • ضعف در قسمت آسیب‌دیده
  • عدم توانایی در حرکت دادن
  • عدم تحمل وزن
  • تغییر ظاهر قسمت آسیب‌دیده

زمانی که باید به پزشک مراجعه کنید

در صورت مشاهده هر یک از علائمی که ذکر کردیم، باید فورا به پزشک مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم برای شما انجام گیرد. پزشک برای تشخیص علت این علائم، معاینات فیزیکی را انجام می‌دهد و همچنین ممکن است انجام عکسبرداری را از شما درخواست کند که به شرح زیر است:

• عکسبرداری با استفاده از اشعه ایکس
  • انجام MRI

در نهایت زمانی که پارگی تاندون تایید شد، ممکن است درمان‌های مختلفی برای شما در نظر گرفته شود که در ادامه ذکر خواهیم کرد.

پارگی تاندون
علت پارگس تاندون شانه

چه درمانی برای پارگی تاندون در نظر گرفته می‌شود؟

زمانی که پزشک مراجعه می‌کنید ممکن است از لیزر پرتوان جهت درمان این عارضه استفاده کند. درمان‌های دیگری که برای این مشکل در نظر گرفته می‌شود به شرح زیر است:

عضلات چهار سر ران

پارگی‌های جزئی را می‌توان با روش‌های بدون جراحی، در واقع با گچ گرفتن پا به‌مدت ۴ تا ۶ هفته درمان کرد. هنگامی که توانستید پس از ۱۰ روز پای خود را بالا بیاورید، دیگر نیازی نیست که پای شما در گچ بماند.

تاندون آشیل

در این مورد نیز پا باید به مدت ۴ تا ۸ هفته در گچ، بی‌حرکت رو به پایین بماند. این روش درمانی می‌تواند به اندازه عمل جراحی موفقیت‌آمیز باشد. درمان غیر جراحی به‌خصوص برای افرادی که سنین بالایی دارند و قادر به انجام عمل جراحی نیستند، روش درمانی مناسبی است.

تاندون روتاتور کاف

این قسمت از بدن در اغلب مواقع بدون نیاز به عمل جراحی ترمیم می‌شود، مگر اینکه آسیب جدی وارد شده باشد. در این مواقع باید پزشک بررسی‌های لازم را انجام دهد تا در صورت نیاز با انجام عمل جراحی ترمیم صورت گیرد.

تاندون
درمان پارگی تاندون شانه

دو سر بازو

اکثر جراحان ترجیح می‌دهند که ترمیمی برای این قسمت از بدن انجام نگیرد؛ چراکه، اگر پارگی تاندون این قسمت ایجاد شود، عملکرد بیمار زیاد مختل نمی‌شود. مطالعاتی که در این خصوص انجام شده بود نشان داد که پارگی تاندون دو سر بازو تنها بخش کوچکی از خم شدن آرنج را محدود می‌کند.

همچنین تقریبا ۱۰ تا ۲۰ درصد منجر به کاهش قدرت می‌شود، به همین جهت ارزش متحمل شدن خطرات عمل جراحی به‌خصوص در افراد میانسال و مسن را ندارد.

کلام آخر

همانطور که گفته شد این عارضه به‌صورت نادر رخ می‌دهد و در صورتی که چنین مشکلی ایجاد شود، مهم‌ترین درمانی که برای آن در نظر می‌گیرند، ثبات و بی تحرکی قسمت مورد نظر برای مدتی مشخص است.

به‌طور کلی درمان به هر روشی که صورت گیرد، پزشک به بیماران پیشنهاد می‌دهد که فیزیوتراپی را نیز انجام دهند تا منجر به بازگشت دامنه حرکات شود و در نهایت قدرت و عملکرد طبیعی خود را همانند گذشته به دست بیاورند. درمان‌های غیر جراحی تنها زمانی که پارگی به‌صورت جزئی ایجاد شده باشد، امکان‌پذیر است.