درمان دیسک کمر با استفاده از لیزر

• صفحه اصلی
  • مقاله
درمان دیسک کمر با استفاده از لیزر

بیشتر افراد هنگامی که صحبت از عمل جراحی برای رفع مشکلات کمر می‌شود، از آن هراس دارند و نگران عارضه‌های پس از عمل هستند. به همین دلیل از انجام عمل جراحی برای مشکلاتی مانند دیسک کمر منصرف می‌شوند.

اما با وجود پیشرفت‌هایی که در پزشکی به وجود آمده است، جراحی‌ها و درمان‌هایی کم‌تهاجم برای بیماران در نظر گرفته شده است. یکی از کم‌تهاجم‌ترین عمل‌ها «لیزر درمانی» (Laser Therapy) نام دارد که روشی نوین است، اما این روش درمان برای همه افرادی که به کلینیک درد مراجعه می‌کنند، پیشنهاد نمی‌شود.

هر فرد بسته به میزان مشکلی که دارد، تحت معاینه قرار می‌گیرد و درمان مناسبی برای آن توسط پزشک متخصص درد در نظر گرفته می‌شود. پزشکان فوق تخصص درد در کلینیک درد نیز تا حد امکان از کم‌عارضه‌ترین درمان مانند لیزر به مراجعه‌کنندگان پیشنهاد می‌دهند.

مقایسه لیزر درمانی با دیگر روش‌های درمان

جراحی کمر از گذشته تا به امروز به روش‌های مختلفی انجام گرفته است. به‌طور کلی عمل جراحی شامل روش‌های زیر است که در ادامه هر یک موارد را توضیح خواهیم داد:

• باز
  • نیمه تهاجمی
  • لیزر
یک نوع دستگاه لیزر دیسک کمر

جراحی باز به سبک سنتی

در این عمل، همانطور که از نامش پیداست جراح، عمل را به‌صورت باز انجام می‌دهد. ابتدا در محل مورد نظر برشی ایجاد می‌کند، سپس تمامی عضلات و ماهیچه‌های آن قسمت را کنار زده تا به قسمت مورد نظر یعنی مهره‌های کمر دست پیدا کند. چنین عملی به‌دلیل عملکرد و فرایندی که در آن انجام می‌شود، جراحت‌هایی بر بیمار وارد خواهد کرد. به همین جهت نقاهت برای بیمار طولانی‌تر می‌شود.

جراحی نیمه تهاجمی

در این روش نسبت به روش سنتی برش کوچک‌تری زده شده و کاملا باز نمی‌شود. از ابزارهای ویژه و مخصوصی استفاده می‌شود تا به شکل تونل مانند به محل مورد نظر دست پیدا کنند. این نوع عمل جراحی کم‌تهاجمی‌تر از روش باز است و دوره نقاهت کوتاه‌تر و بهبوی سریع‌تری دارد.

جراحی با استفاده از لیزر

هنگام درمان، با استفاده از لیزر، بافت‌های کنار اعصاب که منجر به فشار در مهره کمر و بیرون‌زدگی دیسک شده، از بین می‌رود. برخلاف عمل‌های دیگر از این نوع درمان فقط در مواقعی به‌خصوص به کار برده می‌شود. به‌طور مثال هنگامی که عصب قسمت کمر سبب ایجاد درد در آن ناحیه می‌شود.

چه افرادی برای این جراحی مناسب هستند؟

علیرغم آنچه ممکن است برخی باور داشته باشند، معیارهای واجد شرایط بودن برای جراحی لیزر دیسک کمر شبیه به جراحی باز سنتی ستون فقرات است. در اینجا شرح سریعی از آنچه جراح شما برای تعیین کاندیدا بودن می‌پردازیم:

• بیمار باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد، اما نباید از ۷۰ سال بیشتر باشد.
  • بیمار در اثر فتق دیسک، دچار فشردگی عصب و التهاب در ستون فقرات گردنی شده است (که به رادیکولوپاتی گردن شناخته می‌شود)
  • بیمار در اثر فتق دیسک گردن، دچار درد مزمن کمر (معروف به سیاتیک) شده است.
  • بیمار سعی کرده است که با استفاده از روش‌های محافظه‌کارانه، وضعیت ستون فقرات خود را درمان کنند ولی به نتایج مطلوبی دست نیافته است.
  • بیمار، یک فتق دیسک با قطری کمتر از یک سوم قطر کانال مرکزی ستون فقرات دارد.
  • بیمار همچنین نمی‌تواند شرایطی به نام تنگی همزمان جانبی کانال نخاعی داشته باشد که در این وضعیت، فضای کمتری در نقطه‌ی خروجی کانال نخاعی (فورامن) وجود داشته باشد.

هدف از استفاده از لیزر برای دیسک کمر چیست؟

در واقع اصلی‌ترین هدفی که برای استفاده از لیزر دیسک کمر برای بیماران در نظر گرفته می‌شود، از بین رفتن درد و بازگشت به زندگی عادی است. در اغلب مواقع هنگامی که فشار بر عصب وارد می‌شود منجر به درد در ناحیه کمر خواهد شد.

مشکلاتی مانند دیسک و چرخش استخوان، دلیل عمده فشار بر عصب است. لیزر در این مواقع فشارهای وارد شده بر عصب را جهت درمان درد کاهش می‌دهد. برای انجام لیزر در قسمت کمر از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود تا در طی درمان احساس ناخوشایندی نداشته باشید.

لیزر برای تسکین بسیاری از عارضه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از پرکاربردترین آنها که تابه‌حال مطالعات زیادی بر آن انجام شده، PLDD یا لیزر دیسک نام دارد. در این روش به‌منظور کاهش فشار دیسک با استفاده از لیزر از راه مشکلات ایجاد شده را برطرف می‌کنند.

اثر لیزر درمانی

مزیت درمان دیسک کمر با استفاده از لیزر

این روش نوین آخرین روش درمانی برای بهبود دیسک کمر محسوب می‌شود. در ادامه جهت آشنایی بیشتر تمامی مزیت‌ها لیزر درمان را ذکر خواهیم کرد:

• روشی کم‌تهاجمی
  • درمان بدون هیچ برشی در کمر و بدون زخم
  • بدون نیاز به بستری در بیمارستان
  • طول نقاهت بسیار کوتاه
  • هزینه کمتر

مراقبت‌های لازم پس از درمان دیسک کمر با استفاده از لیزر

درمان دیسک کمر با استفاده از لیزر به‌دلیل کم‌تهاجمی بودن و کم‌عارضه‌ترین درمان، نیازی به مراقبت‌های خیلی ویژه و خاص نخواهد داشت. اما باید پس از درمان با لیزر به برخی از نکات توجه داشته باشید تا هرچه سریع‌تر به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید

• در صورت صلاحدید پزشک، فیزیوتراپی را پس از لیزر درمانی آغاز کنید.
  • تمرینات ورزشی متناسب با شرایط خود را در منزل انجام دهید.
  • به کمر خود فشار وارد نکنید.
  • به اندازه کافی استراحت کنید و بخوابید.
  • رژیم غذایی سالم و مفید را با مشورت پزشک مصرف کنید.
  • به مقدار کافی آب بنوشید.

با انجام این نکات ساده می‌توانید از عارضه‌های نادر این نوع درمان پیشگیری کنید و سریع‌تر به نتیجه دلخواه خود برسید.

کلام آخر

اگر از دیسک کمر رنج می‌برید، نگرانی‌های خود را فراموش کنید؛ زیرا با استفاده از لیزر دیسک، می‌توانید بدون هیچ عارضه‌ای به بهترین نتیجه دلخواه خود برسید. در این نوع روش بدون هیچ برشی در کمر به قسمت مورد نظر که باعث فشار و درد در کمر شده لیزر تابانده می‌شود و درد را کاهش می‌دهد. برای آگاهی بیشتر در خصوص این درمان می‌توانید به کلنیک درد مراجعه کنید تا متخصصین درد به‌صورت دقیق و حرفه‌ای تر شما را معاینه کرده و بهترین درمان را در نظر بگیرند.