درمان کمردرد بدون جراحی

درمان کمردرد بدون جراحی

یکی از شایع‌ترین دردهایی که افراد از آن گلایه دارند، کمردرد است و بسیاری از افراد به‌دنبال درمان کمردرد بدون جراحی هستند. در اغلب مواقع اینگونه دردها در طی مدت‌زمان کوتاهی بهبود می‌یابد و جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر کمردرد شما مزمن است و از مراجعه به کلینیک‌های متعدد سردرگم شده‌اید، وقت آن است که دست نگهدارید.

ما در این مقاله قصد داریم با ارائه چندین راهکار ساده، بتوانید کمردرد خود را به ساده‌ترین شکل درمان کنید و دیگر نیازی به انجام عمل و پیگیری‌های اضافه نداشته باشید. با رعایت برخی نکات ساده می‌توانید در کمترین زمان ممکن به درمان کمردرد بدون جراحی خود بپردازید.

درمان کمردرد بدون جراحی و به چند روش ساده

بسیاری از دردهایی که در کمر خود احساس می‌کنید، آسیب‌های جدی نیستند و پس از مدت کمی با اصلاح عادت‌های غلط بهبود می‌یابند. برای درمان این درد کلافه‌کننده، ابتدا باید علت آن را بدانیم تا درمان مؤثری برای مقابله انتخاب کنیم.

عوامل ایجاد کمردرد

افزایش سن یکی از مهم‌ترین علت ایجاد درد کمر است. اما علاوه بر سن دلایل دیگری همچون:

  • آرتریت ستون فقرات
  • تنگی کانال نخاع
  • مشکلات دیسک کمر
  • سندرم درد میوفاسیال

از دلایل عمده کمردرد در افراد است.

به هر دلیلی که احساس درد داشتید، نباید در ابتدای کار به فکر عمل جراحی کمر باشید. گاهی با انجام چندین نکته ساده به‌راحتی می‌توانید از دردهای مزمن خود خلاص شوید. همچنین باید در این باره با پزشک متخصص درد مشورت کنید تا درمان‌های غیردارویی مؤثری به شما پیشنهاد دهد.

در صورت عدم درمان به روش‌های غیردارویی، درمان‌هایی با کمترین عارضه را به شما پیشنهاد خواهند داد. در ادامه نکات مهم را بیان خواهیم کرد:

ورزش به سبک فیزیوتراپی

ورزش یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مواردی است که می‌تواند در درمان کمردرد بسیار مؤثر باشد. از آنجایی که کمر قسمت حساس و مهمی‌ست باید تمرینات ورزشی خود را تحت‌نظر فیزیوتراپ انجام دهید.

آنها به‌خوبی می‌دانند که چه ورزش‌هایی برای شما مفید است و حرکاتی را آموزش می‌دهند که آرامش پس از درد را احساس کنید. تمرینات مخصوص خود را در منزل ادامه دهید تا شاهد نتیجه رضایت‌بخش و دلخواه خود باشید.

به‌طور کلی تمریناتی که در فیزیوتراپی به دلایل زیر انجام می‌شود:

  • قرارگیری در روند بهبودی
  • تست اندازه‌گیری محدودیت تحمل درد
  • انجام حرکات کششی و انعطافی
  • انجام تمرینات ایروبیک
  • تقویت عضلات کمر

اهمیت مراقبت از سلامت روح و روان

شاید بسیاری از افراد تصور کنند که تنها آسیب‌های جسمی باعث درد می‌شوند. اما اینطور نیست؛ چراکه مشکلات روحی در ایجاد بسیاری از دردها بسیار تأثیرگذار است. در نهایت باید علاوه بر رسیدگی به مشکلات جسمی آرامش خود را در هر شرایط حفظ کنید.

امروزه راهکارهای زیادی برای آرامش ذهن وجود دارد تا از دردهای مزمن خود رهایی پیدا کنید. مدیتیشن‌هایی مانند یوگا، تای چی و دیگر حرکاتی که باعث تمرکز ذهن و در نهایت آرامش خاطر شما می‌شود، بسیار مفید خواهد بود.

پس از انجام دادن آنها متوجه روند بهبودی خود خواهید شد؛ زیرا ذهن از تمرکز به درد منحرف شده و آرامش بیشتری خواهید داشت.

اهمیت رژیم غذایی را دست کم نگیرید

رژیم غذایی مناسب در سلامتی هر فرد نقش بسیار مهمی دارد. در نتیجه مصرف مواد غذایی مفید و با ارزش غذایی بالا می‌تواند در درمان و پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها مؤثر باشد. برخی از مواد غذایی سبب التهاب می‌شود و مصرف طولانی مدت از آنها سبب درد و مشکلات بیشتر در بسیاری از قسمت‌های بدن خواهد شد.

باید از ارزش غذایی هر یک از مواد غذایی آگاه باشید تا متناسب با نیاز بدن، تغذیه و رژیم غذایی مناسبی انتخاب کنید. در واقع می‌توان گفت هر نوع درمانی که انتخاب می‌کنید باید همراه با رژیم غذایی مناسب باشد تا تأثیر دوچندان درمان را، شاهد باشید.

عادت‌های غلط خود را ترک کنید

زمانی که دردهای مزمن و حاد را تجربه می‌کنید، دیگر وقت آن است که عادت‌های غلط خود را در زندگی تغییر دهید. به خواسته و نیازهای بدن خود توجه داشته باشید. به عنوان مثال، پس از یک پیاده‌روی طولانی، اگر فضای سبزی در نزدیک خود می‌بینید مدتی را در آنجا استراحت کنید و دراز بکشید.

قطعا هرکس تجربه کرده که هنگام خرید کردن، با دستان پر از خریدهای سنگین و بدون هیچ وقفه‌ای آنها را تا مقصد حمل می‌کنیم. این تحمیل فشار و درد می‌تواند برای کمردرد بسیار مضر باشد. بهتر است در طی مسیر چندین بار استراحت و مجددا به مسیر خود ادامه دهید.

با رعایت این نکات ساده می‌توانید از آسیب‌های جدی‌تر به کمر خود جلوگیری کنید. همچنین سیگار کشیدن یکی دیگر از عادت‌های غلط است که سبب بروز بسیاری از بیماری‌های خطرناک می‌شود. اگر عادت به سیگار کشیدن دارید، آن را فورا ترک کنید؛ چراکه مانع از روند بهبودی خواهد شد.

درمان کمردرد به روش تزریق

تزریق بلاک عصبی، اپیدورال استروئید و… ازجمله تزریقاتی است که برای درمان کمردرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تزریقات مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که متوجه علت درد ایجاد شده در کمر شوند، در غیر این صورت تزریقات را برای هر مراجعه‌کننده‌ای انجام نخواهند داد.

استرس را از خود دور کنید

استرس در طول زندگی، صدمات روحی و جسمی زیادی به بدن وارد می‌کند. شاید برایتان عجیب باشد اما یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند منجر به کمردرد در برخی از افراد شود، استرس است. بنابراین مهم‌ترین قدمی که می‌توانید برای روند بهبودی خود بردارید، دوری از استرس است.

بر اساس تحقیقاتی که دانشمندان آمریکایی انجام داده‌اند، کمردرد به عنوان یکی از نشانه‌های استرس شناخته می‌شود. اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که در طول روز استرس زیادی دارید، باید آرامش خود را حفظ کنید.

با داشتن آرامش در طی زندگی خود علاوه بر درمان کمردرد، بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی شما نیز درمان خواهد شد.

اضافه وزن دشمن سلامتی شما

اضافه وزن به عنوان یکی از مهم‌ترین علت کمردرد در افراد شناخته می‌شود. تمامی عضلات و استخوان‌ها در کمر به‌سختی کار می‌کنند تا عملکرد خوبی داشته باشید. حال فرض کنید اگر اضافه وزن به این کارکرد عضلات و استخوان‌ها افزوده شود، قطعا عملکرد خوبی هنگام نشستن، راه رفتن و ایستادن نخواهید داشت.

مطالعات نشان می‌دهد که کمردرد ارتباط مستقیمی با اضافه وزن و چاقی دارد. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که وزنی بیش از حد نرمال دارید باید به فکر کاهش وزن خود باشید.

کلام آخر

در هنگام بروز درد ابتدا روش‌های ساده و خانگی را برای درمان خود انتخاب کنید. زیرا اغلب دردهای ایجاد شده به سادگی درمان می‌شوند. همچنین می‌توانید با مراجعه به کلینیک درد تحت نظر متخصصان قرار گرفته تا بسته به شرایط و شدت درد، درمانی مناسب به شما پیشنهاد دهند. درمان‌هایی که در کلینیک درد در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند به‌صورت غیردارویی و دارویی باشد.

یک نظر بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *