درمان دیسک گردن بدون جراحی

قطعا همه ما چندین‌بار دچار درد در ناحیه گردن شده‌ایم و پس از مدتی بهبود یافته است، این نوع دردها جای نگرانی ندارند. در برخی از مواقع دیسک گردن می‌تواند یکی از دلایل عمده و مهم درد در افراد باشد که گاهی درد تا بازو انتشار پیدا می‌کند.

در صورت وجود دیسک، مشکل و درد را زمانی احساس می‌کنید که بیرون زدگی دیسک باعث فشار وارد شدن به عصب اطراف شود، همچنین علائمی مانند درد، بی‌حسی، گزگز و ضعف را به‌همراه دارد.

زمانی که به‌دلیل این درد به پزشک مراجعه می‌کنید، پزشک سعی بر آن دارد تا بتواند مشکل را تا حد امکان بدون نیاز به عمل جراحی درمان کند تا متحمل عارضه‌های پس از درمان نشوید.

روش‌های مختلفی از جمله تزریق اپیدورال یا بلوک عصبی و تزریق دیسکوژل وجود دارد که می‌توان به درمان دیسک گردن بدون جراحی اقدام کرد.

درد گردن

تشخیص

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، ابتدا آزمایشات و معاینات مختلفی جهت تشخیص دقیق برای شما انجام می‌دهد:

• عکسبرداری با استفاده از اشعه ایکس
  • MRI
  • CT
  • CT میلوگرام
  • آزمایشات عصب

آشنایی با درمان‌های بدون جراحی

زمانی که درد ناشی از دیسک گردن ایجاد شده باشد، قطعا انجام عمل جراحی اولین گزینه درمانی برای بیماران نیست. در واقع می‌توان با استفاده از راهکارهای حداقل تهاجمی مشکل بیماران را برطرف کرد.

به‌طور کلی ممکن است پزشک به شما پیشنهاد دهد که چندین روش درمان مانند تزریق و فیزیوتراپی را انجام دهید تا اثربخشی بیشتری برای درمان شما داشته باشد.

انواع تزریقاتی که بنا به شرایط بیمار انجام می‌شود:

تزریق اپیدورال

این نوع تزریق استروئید ضد التهاب در فضای اپیدورال انجام می‌گیرد. تزریق اپیدورال می‌تواند درد در قسمت‌های مختلف از ستون فقرات را درمان کند. این تزریق برای کاهش التهاب، در اطراف ریشه‌های عصبی و پشت دیسک تزریق می‌شود.

بلوک ریشه عصبی

در این درمان روی عصبی که تحریک شده، تزریق انجام می‌گیرد تا از انتقال درد جلوگیری شود.

تزریق دیسکوژل

دیسکوژل یک نوع ایمپلنت ژله‌ای است، در واقع این نوع تزریق به فضای داخل دیسک تزریق شده و آب درون دیسک کمتر می‌شود، در نهایت فشار کمتری وجود خواهد داشت.

اما این نکته را به یاد داشته باشید که این نوع تزریق زمانی کاربرد دارد که محتویات درون دیسک خارج نشده باشد. دیسکوژل از خارج شدن محتویات دیسک به عصب جلوگیری می‌کند و به‌دنبال آن درد تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. هر یک از موارد ذکر شده بنا به صلاحدید پزشک و شرایط بیمار انتخاب خواهد شد.

دیسک گردن
درمان‌های بدون جراحی

درمان دارویی

گاهی ممکن است پزشک برای شما دارودرمانی را در نظر بگیرد. به‌طور کلی داروهایی که برای درمان دیسک گردن تجویز می‌شود، شامل موارد زیر است:

داروهای ضدالتهاب

به‌طور مثال مصرف ایبوپروفن به کاهش درد ناشی از التهاب کمک می‌کند.

شل‌کننده‌های عضلانی

اگر اسپاسم عضلانی ایجاد شده باشد، برای رفع این مشکل دارو تجویز می‌کنند.

داروهای ضدافسردگی

مصرف این داروها می‌تواند به کاهش گزگز، درد نوروپاتیک و بهبود خواب بیمار کمک کند.

ضد تشنج

این داروها به کنترل درد ناشی از آسیب عصب کمک می‌کند.

فیزیوتراپی و سایر روش‌های درمانی

در فیزیوتراپی تمریناتی انجام می‌شود که برای کشش عضلات این اندام و به حداقل رساندن درد دیسک کاربرد موثری دارد.

همچنین باید فعالیت در قسمت گردن را کاهش دهید، در واقع انجام چرخش یا بلند کردن کمر به‌صورت ناگهانی می‌تواند منجر به افزایش درد شود. جهت محافظت بهتر است از بریس یا گردنبندهای طبی استفاده شود.

با مزایای درمان غیر جراحی دیسک گردن آشنا شوید

عدم درد پس از جراحی

ممکن است در برخی از افراد جراحی‌های ناموفق منجر به بافت اسکار شود و همچنین باعث درد و محدود شدن حرکات در این اندام شود.

نقاهت کوتاه مدت

زمانی که جراحی انجام می‌گیرد به زمانی بین چند هفته تا چند ماه جهت بهبودی نیاز دارد. وقتی درمان غیر جراحی انجام می‌گیرد، بهبودی سریع‌تر را در بیماران شاهد خواهند بود.

عدم وجود خطرات ناشی از عمل جراحی

معمولا روش‌های کم تهاجمی، خطر بسیار کمتری برای بیماران دارد.

بدون زخم و برش

در درمان‌های غیرجراحی و روش‌هایی که تهاجمی نیستند، حداکثر از یک سوزن برای تزریق استفاده می‌شود. در واقع زخمی دردناک ایجاد نخواهد شد که نیاز به مصرف مسکن و مراقبت خاصی داشته باشد.

به‌طور کلی اولویت تمامی پزشکان در کلینیک درد این است که درمان بیماران را به‌روش حداقل تهاجمی انجام دهند تا دچار هیچ عارضه‌ای نشوند.