درمان دردهای شکمی به روش بلوک عصب سلیاک

بلوک عصب سلیاک در مواقعی کاربرد دارد که بیمار دچار ناراحتی‌های دستگاه گوارش است یا بیماری موجب درگیری و آسیب اندام تحتانی شده باشد. بیماران معمولا با آسیب‌هایی مانند سرطان پانکراس یا سرطان‌های دستگاه گوارش مواجه هستند که با دردهای ناحیه شکم مراجعه می‌کنند.

برای این بیماران باید روشی در نظر گرفته شود که اعصاب داخل شکم کنترل شود، همچنین اعصاب تحریک نشود و دردهای فزاینده مهار شود. درمانی که برای این بیماران در نظر گرفته می‌شود، بلوک اعصاب سلیاک است.

به‌طور کلی افرادی که به‌دلیل دردهای شکمی به کلینیک درد مراجعه می‌کنند، موثرترین درمان‌ها با روش‌های حداقل تهاجمی را برای بیماران در نظر می‌گیرند. در ادامه مقاله در خصوص این روش درمان بیشتر توضیح خواهیم داد.

درمان دردهای شکمی به روش بلوک عصب سلیاک

منظور از عصب سلیاک چیست؟

اعصاب سلیاک یک سری الیاف سمپاتیک، اعصاب پیش عقده‌ای و پس عقده‌ای است. این اعصاب به پوست، احشا و حتی ساختمان‌های سماتیک عصب‌دهی می‌کنند. این اعصاب از مهره‌های L یک شروع می‌شود، در اطراف آئورت قرار می‌گیرند و به سمت پایین نزول پیدا می‌کنند.

دو گروه از اعصاب پایین می‌آیند و گروه سوم ساکرال را نیز درگیر می‌کند. این زنجیره اعصاب سمپاتیک باید به گونه‌ای مهار شود. غیر از این درمانی که برای بیماران دچار سرطان پانکراس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورتی که عدم خونرسانی در اندام تحتانی وجود داشته باشد، به‌طور مثال افرادی که دچار آترواسکلروز هستند، کانگر دیابتی دارند یا دچار پدیده رینود در ناحیه انتهای انگشتان خود هستند، باید بلوک عصب سلیاک مورد استفاده قرار گیرد.

مواقع که نباید از بلوک سلیاک برای درمان درد استفاده کرد

این روش درمان همانند درمان‌های دیگر محدودیت‌هایی دارد که به شرح زیر است:

• زمانی که فرد دچار اختلالات خونریزی دهنده است.
  • دچار ناهنجاری آناتومی باشد.
  • اگر عفونت در ناحیه تزریق وجود داشته باشد، از این بلوک مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

پروسه تزریق بلوک سلیاک به چه صورت است؟

• ابتدا برای اینکه بیمار آرام شود، برای او دارویی آرام‌بخش تزریق می‌شود، سپس روی شکم یا به پهلو دراز می‌کشد (در این حالت ترانس آئورتیک انجام می‌شود) تا ادامه پروسه درمان برای او انجام شود:
  • پزشک ابتدا با استفاده از بی حسی موضعی، قسمت مورد نظر را کاملا بی حس می‌کند.
  • با کمک و هدایت اشعه ایکس، یک سوزن نازک را در پشت خود در کنار ستون فقرات قرار می‌دهد و سوزن دیگر را در سمت دیگر ستون فقرات وارد می‌کند. همچنین از راهکار درمانی RF برای مهار رشته‌های عصبی برای کاهش درد نیز در صورت صلاحدید پزشک استفاده می‌شود.
  • داروهای ضد درد مانند اپی نفرین، کلونیدین یا داروهای استروئیدی برای بیمار تزریق می‌شود.

معمولا این پروسه درمانی کمتر از ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و بیمار می‌تواند همان روز به خانه بازگردد و برای بیماران به ویژه افرادی که دچار سرطان هستند، بسیار کاربردی است. در واقع پس از تزریق بلوک، مصرف داروهای بیماران به شدت کاهش می‌یابد و تسکین درد را شاهد خواهند بود. همچنین دل درد و دل پیچه‌های بیمار به شدت کاهش می‌یابد.

بلوک اعصاب سلیاک تا چه حد موثر است؟

مدت زمان تسکین درد در هر فرد متفاوت است، در برخی بلوک شبکه سلیاک تا هفته‌ها و در برخی تا سال‌ها منجر به بی دردی می‌شود. به‌طور کلی اغلب بیماران می‌توانند پس از انجام این بلوک به فعالیت‌های عادی خود بازگردند.

در صورت صلاحدید پزشک، بیمار برای ادامه تسکین درد به تزریقات بیشتری نیاز خواهد داشت تا بی دردی در او تداوم داشته باشد.

آیا بلوک عصب سلیاک عارضه‌ای دارد؟

خطرات ناشی از انجام این درمان بسیار نادر است؛ اما، امکان دارد این روش درمانی همانند روش‌های دیگر عارضه‌هایی را به همراه داشته باشد که به شرح زیر است:

• کبودی در محل تزریق
  • افت فشارخون
درمان دردهای شکمی به روش بلوک عصب سلیاک چیست؟
پروسه تزریق بلوک سلیاک

پس از عمل چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

پس از تزریق ممکن است در شکم خود احساس گرما یا احساس متفاوتی نسبت به روزهای عادی دیگر داشته باشید. احساس درد کمتر، در شکم یا پای خود احساس ضعف یا بی حسی دارید. پس از بین رفتن اثرات بیهوشی چنین احساس‌هایی در شما فروکش خواهد کرد.

می‌توانید پس از درمان، رژیم و داروهای تجویز شده خود را طبق معمول مصرف کنید. نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که نباید تا ۲۴ ساعت فعالیت‌های سخت و رانندگی را انجام دهید. پس از این مدت می‌توانید فعالیت‌های عادی و روزانه خود را داشته باشید.

بلوک عصب سلیاک برای چه افرادی مناسب است؟

برای افرادی که به‌دلیل سرطان درد شکمی مزمن دارند و با مصرف دارو شاهد درمان دردهای خود نیستند، بلوک عصب سلیاک می‌تواند گزینه مناسبی باشد؛ چراکه به درمان دردهای سرطانی کمک زیادی می‌کند.