علت سردردهای دائمی

همه ما این درد کلافه‌کننده را تجربه کرده‌ایم؛ اما علت سردردهای دائمی چیست؟ در بسیاری از موارد دردهای ایجاد شده با استفاده از درمان‌های خانگی تسکین یافته‌اند. این درد اگر در افراد دائمی باشد، برای آنها کسل‌کننده خواهد بود.

منظور از سردردهای دائمی، دردی‌ست که بیش از ۱۵ روز در هر ماه آن را احساس کنید. جهت درمان این دردهای طولانی و کسل‌کننده ابتدا می‌بایست دلیل ایجاد آن را جویا شوید.

کلینیک درد راد و متخصصین آن با مهارتی که در این زمینه دارند، توانایی درمان دردهای مزمن شما را خواهند داشت. زیرا ابتدا علت آن را در می‌یابند و سپس درمانی مؤثر برای آن در نظر می‌گیرند.

سردردهای دائمی به چه دلیل ایجاد می‌شوند؟

این عارضه در هر فرد به دلایل مختلفی بروز می‌کند. در ادامه هر یک را به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد:

استرس

به گفته محققین استرس یکی از عوامل مهمی است که در ایجاد این درد نقش بسیار مهمی دارد و در واقع هنگامی رخ می‌دهد که عضلات ناحیه گردن و سر خسته می‌شوند. اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که از سردردهای همیشگی خود رنج می‌برید، به این فکر کنید در طول روز چقدر و به چه دلیل متحمل استرس می‌شوید؟

درمان

اولین اقدام مهمی که جهت درمان آن باید در نظر گرفت، دوری از عوامل استرس‌زا است. در واقع می‌بایست با استفاده از تکنیک‌هایی، خود را از استرس دور کرده و آرامش خود را در هر شرایطی حفظ کنید. به عبارتی سبک زندگی خود را تغییر دهید.

با تغییر سبک زندگی خود و حفظ آرامش در هر شرایطی به‌راحتی می‌توانید از ایجاد سردردهای دائمی خود رهایی پیدا کنید. اما این نکته را در نظر داشته باشید، علت این دردهای ایجاد شده در هر فرد متفاوت است. به همین جهت باید به متخصص مراجعه کنید تا علت استرس شما را جویا شده و راه‌حل مناسبی برای آن در نظر بگیرند.

کم‌آبی بدن

کم‌آبی در بدن منجر به کاهش خون‌رسانی می‌شود. هنگامی که خون‌رسانی در بدن افت کند، اکسیژن‌رسانی به مغز نیز کاهش خواهد یافت.

درمان

در صورتی که علائمی همچون پوست زرد، تشنگی و خشکی دهان دارید، بدن شما کم‌آب شده است. به همین منظور برای درمان خود می‌بایست روزانه آب کافی بنوشید. علاوه بر این بهتر است در رژیم غذایی خود مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیادی از آب را قرار دهید. در صورتی که کمبود آب در بدن جبران شود، شاهد روند بهبودی خواهید بود.

کم‌خونی

از دیگر موارد مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد، کم خونی است. در واقع هنگامی که گلبول‌های قرمز به‌قدر کافی در بدن وجود نداشته باشند، اکسیژن‌رسانی به بدن کم می‌شود. علائم این عارضه شامل خستگی، احساس ضعف، تنگی نفس و… است.

در مواقعی که کم خونی ایجاد شده در بدن تشدید شود، این عارضه به سراغ شما خواهد آمد. کم‌خونی به دلایل مختلفی از جمله کمبود آهن، ویتامین B12 و اسیدفولیک ایجاد می‌شود.

درمان

در صورت وجود علائم ذکرشده در خود می‌بایست به پزشک مراجعه کنید تا معاینات دقیقی را با کمک آزمایش انجام دهد. در صورتی که علت دردهای ایجاد شده کم‌خونی باشد، با انجام اقدامات درمانی مناسب، سردردهای همیشگی قطعاً بهبود خواهد یافت.

بیماری مزمن

درد ایجاد شده در سر می‌تواند به عنوان یک عارضه جانبی شایع بسیاری از بیماری‌ها شناخته شود. به عوان مثال وجود برخی از بیماری‌های مزمن مانند فیبرومیالژیا، لوپوس و دیابت ممکن است با عارضه‌هایی همچون سردردهای همیشگی همراه باشد.

به عنوان مثال بر اساس گفته‌های متخصصین بیماری لوپوس با علائمی نظیر سردرد، خستگی، درد مفاصل و مشکلات پوستی همراه است.

درمان

اگر از سردردهای دائمی خود رنج می‌برید و نگران وجود بیماری دیگر در خود هستید، بهتر است با پزشکان متخصص درد در میان بگذارید. آنها برای درمان ابتدا علت آن را جویا می‌شوند و به صورت اصولی مشکل ایجاد شده را درمان خواهند کرد. در صورتی که بیماری اصلی ایجاد شده درمان شود عارضه‌هایی همچون سردرد نیز بهبود خواهد یافت.

تغییرات هورمونی

برخی تغییرات هورمونی مانند کاهش استروژن در بدن سبب بروز درد در سر می‌شود. در واقع این تغییرات هورمونی قبل از قاعدگی رخ می‌دهد. به همین جهت قاعدگی را بهعنوان یکی از مهم‌ترین محرک‌های میگرنی می‌دانند. علاوه بر دوران قاعدگی، پس از زایمان و در دوران یائسگی افراد دچار کاهش استروژن در بدن می‌شوند.

درمان

می‌بایست به فکر درمان‌های موقتی در همان دوره باشید. به‌طور مثال برای تسکین درد خود از کمپرس یخ یا دارو‌های مسکن بدون نسخه استفاده کنید. اگر باردار هستید، بهتر است خودسرانه درمانی را برای خود در نظر نگیرید.

عفونت سینوسی

اگر سردردهای همیشگی شما همراه با احساس درد در نواحی از صورت یا سینوس باشد، احتمال وجود میگرن و سردرد تنشی در شما وجود دارد. در حقیقت تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد، اغلب افرادی که جهت درمان سینوس خود به پزشک مراجعه می‌کنند، متوجه میگرن در خود می‌شوند.

متخصصین می‌گویند که بیمار در سردردهای میگرنی و سینوسی، هنگام خم شدن، درد بیشتری را احساس می‌کند. همچنین با علائم و عارضه‌هایی همچون حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور همراه نیست. اما چنانچه درد ایجاد شده همراه با تب، خلط و.. باشد، به عنوان نوع سینوسی شناخته می‌شود.

درمان

هنگام مراجعه به پزشک مواقعی که درد ایجاد شده به دلیل عفونت‌های سینوسی باشد، آنتی‌بیوتک برای شما تجویز خواهد کرد. پس از مصرف آنتی‌بیوتیک سردردهای دائمی بهبود می‌یابد.

مصرف زیاد کافئین

برخی تصور می‌کنند مصرف زیاد کافئین سبب بهبود سردرد می‌شود. اما این نکته را به یاد داشته باشید، مصرف بیش از حد نه تنها درد را درمان نمی‌کند، بلکه باعث بروز آن خواهد شد. در واقع کافئین باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود. منظور از انقباض باریک‌تر شدن رگ‌ها است.

در صورتی که خود را به مصرف کافئین عادت دهید، رگ‌های خونی به‌صورت مداوم منقبض می‌شوند و کافیست که یک روز کافئین مصرف نکنید تا شاهد بروز این درد باشید.

درمان

اگر بگوییم از مصرف کافئین خودداری کنید یک امر غیر ممکن است. به همین دلیل توصیه ما به شما این است، در مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار اعتدال را رعایت کنید. به‌طور مثال نوشیدن حداکثر دو فنجان کوچک چای در روز کفایت می‌کند.

برهم خوردن تنظیمات ساعتی بدن

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است به دلیل سفر یا شرایط دیگری زودتر از روزهای دیگر از خواب بیدار شوید؟ در این مواقع افراد پس از مدت کوتاهی دچار سردرد خواهند شد. همچنین بیدار شدن دیرتر از روزهای دیگر و به‌طور کلی اختلال در برنامه‌های روزانه می‌تواند سبب سردرد شود.

درمان

می‌بایست ساعت خواب خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که کمتر یا بیشتر از حد معمول نباشد.

تومور مغزی

در مواقع بسیار نادر وجود تومورهای مغزی می‌تواند دلیل بروز سردردهای دائمی در افراد باشد. به گفته متخصصین رشد سلول‌های غیرطبیعی در مغز می‌تواند منجر به تومورهای خوش‌خیم و بدخیم شود.

درمان

در صورت بروز سردرد دائمی ابتدا عوامل دیگری را که سبب ایجاد آن می‌شوند، بررسی کنید و در صورت عدم درمان جهت معاینات لازم در این خصوص به پزشک متخصص مراجعه کنید. در این مواقع پزشک در صورت مشکوک بودن به وجود تومور از شما اسکن مغزی تقاضا خواهد کرد.

نتیجه‌گیری

سردردهای ایجاد شده می‌تواند بسته به شرایط هر فرد و به دلایل مختلفی ایجاد شود. به منظور درمان سردرد به‌صورت دائمی ابتدا باید علت آن را جویا شوید.

با مراجعه به کلینیک درد می‌توانید دردهای دائمی خود را درمان کنید؛ چراکه آنها علت ایجاد آن را جویا شده و در پی آن هستند تا دلیل اصلی آن را درمان کنند.

گاهی اوقات برخی از سردردها با رعایت چندین نکته ساده مانند عدم مصرف کافئین زیاد، قابل درمان‌اند و نیازی به مراجعه به پزشک نخواهد بود.

در صورت عدم درمان به روش‌های خانگی توصیه ما به شما این است، به پزشک فوق تخصص درد مراجعه کنید تا درمان حرفه‌ای‌تری را برای شما در نظر بگیرند.