درد دنبالچه

شاید اغلب افراد تصوری از درد دنبالچه نداشته باشند تا زمانی که درد را در این ناحیه از بدن خود احساس کنند. درد دنبالچه در پایین ستون فقرات، در بالای باسن، قسمتی که استخوان‌های چند تکه‌ای وجود دارد، احساس می‌شود.

با این وجود که استخوان دنبالچه کوچک است؛ اما، نقش مهمی در عملکرد بدن هر فرد دارد. در واقع به‌دلیل وجود استخوان دنبالچه است که می‌توانید به راحتی در هر موقعیتی بنشینید. علاوه بر این، بسیاری از تاندون‌ها، عضلات و رباط‌ها از این قسمت عبور می‌کنند.

احساس درد در این قسمت از بدن می‌تواند به‌صورت شدید تا خفیف بروز کند و هنگام نشستن، بلند شدن از روی صندلی و خم شدن در حالی که نشسته‌اید، منجر به درد بیشتر شود.

درد دنبالچه

علت درد استخوان دنبالچه چیست؟

ممکن است پس از اینکه به‌صورت طولانی مدت روی سطحی سخت می‌نشینید، استخوان دنبالچه آسیب ببیند. افتادن از ارتفاع یا آسیب‌های دیگر می‌تواند منجر به کبودی، در رفتگی و حتی شکستگی استخوان دنبالچه شود. از دیگر موارد تاثیرگذار ساییدگی به دنبال افزایش سن است که منجر به درد در این ناحیه می‌شود.

تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، نشان می‌دهد که خانم‌ها بیش از آقایان دچار درد در استخوان دنبالچه می‌شوند؛ چراکه، در سه ماه آخر بارداری رباط‌ها و استخوان دنبالچه شل می‌شوند تا شرایطی برای تولد کودک فراهم شود.

همچنین افرادی که اضافه وزن دارند، بیشتر از سایر افراد دچار درد دنبالچه می‌شوند. در برخی از مواقع نادر درد استخوان دنبالچه می‌تواند به‌دلیل عفونت یا تومور نیز باشد.

در صورت احساس درد دنبالچه چه اقداماتی باید انجام داد؟

اگر دچار درد شدید در طولانی مدت شده‌اید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در اغلب مواقع درد ناشی از استخوان دنبالچه مشکلی جدی نیست و در برخی از مواقع می‌تواند نشانه یک آسیب‌دیدگی باشد. در مواقع نادر درد استخوان دنبالچه نشانه‌ای از سرطان است.

هنگامی که به پزشک می‌کنید، برای بررسی بیشتر و تشخیص هرگونه آسیب دیدگی احتمالی مانند شکستگی یا وجود تومور از اشعه ایکس یا  ام آر آی استفاده می‌کند.

درمان درد استخوان دنبالچه با داروهای بدون نسخه

در اغلب مواقع درد استخوان دنبالچه طی چند هفته بهبود پیدا می‌کند؛ اما، گاهی ممکن است در برخی تا ماه‌ها ادامه داشته باشد. در این مواقع می‌توانید داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه را برای تسکین درد مصرف کنید. این دارو‌ها  شامل ایبوپروفن و ناپروکسن است. استامینوفن نیز در تسکین درد موثر عمل می‌کند.

زمانی که درد شدیدتری وجود داشته باشد، پزشک از بی حسی موضعی، بلوک عصبی یا داروی استروئیدی را در قسمت آسیب‌دیده تزریق می‌کند تا حد امکان بتوان از انجام عمل جراحی جلوگیری کرد.

نحوه نشستن برای درمان درد استخوان دنبالچه

برای تسکین درد روی یک بالشت گرم یا کمپرس آب سرد بنشینید، همچنین می‌توانید این قسمت از بدن خود را ماساژ دهید. نحوه نشستن شما در تسکین درد بسیار مهم است. وضعیت بد بدن هنگام نشستن می‌تواند فشار زیادی به استخوان دنبالچه وارد کند.

هنگام نشستن باید به‌طور کامل به پشت صندلی تکیه داده و پاهای خود را صاف روی زمین قرار دهید تا وزن و فشاری روی استخوان دنبالچه وارد نشود. همچنین می‌توانید هنگام نشستن از بالشت‌های دونات شکل استفاده کنید تا فشار بر استخوان دنبالچه را کاهش دهید.

علت درد دنبالچه

فیزیوتراپی برای درمان درد استخوان دنبالچه

ممکن است زمانی که به متخصص مراجعه می‌کنید، علاوه بر درمان‌های دارویی که برای شما در نظر می‌گیرد، فیزیوتراپی را به شما پیشنهاد بدهد. فیزیوتراپیست تمریناتی را جهت تقویت عضلات حمایت‌کننده استخوان دنبالچه به شما پیشنهاد خواهد داد. این عضلات شامل عضلات شکم و کف لگن است.

ورزش و تمرینات کششی برای درد استخوان دنبالچه

در صورتی که هیچ راهکاری برای درمان فوری کارساز نبود، می‌توانید برخی از تمرینات و حرکات کششی را جهت کاهش درد استخوان انجام دهید. حرکات مختلف یوگا می‌تواند برای کشش عضلات و رباط‌های متصل به استخوان دنبالچه بسیار کارساز و موثر باشد.

جراحی برای درمان درد استخوان دنبالچه

در اغلب مواقع روش‌های درمانی غیر تهاجمی یا انجام تزریقات در درمان درد دنبالچه موثر است. در برخی از مواقع نادر اگر هیچ یک از روش‌های نام برده شده نتیجه مثبتی را برای بیمار نداشته باشد، پزشک تصمیم به عمل جراحی برای بیمار می‌گیرد. به‌طور کلی در کلینیک درد متخصصین سعی بر آن دارند که بیماران را با اقدامات غیر جراحی و کاملا بی درد درمان کنند.