بلوک گانگلیون ستاره ای چیست ؟

بلوک گانگلیون ستاره ای تزریق دارو به یک بسته عصبی در گردن است. برای تشخیص و درمان اختلالات درد اندام فوقانی که توسط سیستم عصبی سمپاتیک (SNS) حفظ می شود، استفاده می شود.

گانگلیون ستاره ای (یا گانگلیون سرویکوتوراسیک) یک دسته عصبی متعلق به سیستم عصبی سمپاتیک (SNS) است که حس را به قسمت فوقانی بدن ارائه می دهد.
در سطح C7 (هفتمین مهره گردنی) در دو طرف نای قرار دارد.
نشان داده است که گانگلیون ستاره ای دارای نورون‌های درجه دوم و سوم است که با هسته‌های سیستم عصبی مرکزی (CNS) متصل می‌شوند که دمای بدن، درد نوروپاتیک و سایر نواحی را تعدیل می‌کنند.

بلوک های گانگلیون ستاره ای در درجه اول برای مبارزه با شرایطی استفاده می شود که شامل درد اندام فوقانی، مشکلات گردش خون و تغییرات حسی است که توسط SNS حفظ می شود.
این شرایط با افزایش سطح فاکتور رشد عصبی (NGF) مرتبط است، که نشان داده شده است که باعث افزایش سطوح نوراپی نفرین (NR) فرستنده مغزی می شود.

اعتقاد بر این است که بلوک گانگلیون ستاره ای به کاهش سطوح NGF کمک می کند، که در نتیجه منجر به کاهش NR می شود.

این، به نوبه خود، ممکن است باعث کاهش یا حذف بسیاری از علائم بیماری های حفظ شده توسط SNS شود.

بلاک گانگلیون ستاره ای در کلینیک درد راد

بلوک گانگلیون ستاره ای به تزریقی گفته می‌شود که شاخه‌ های سمپاتیکی عصبی گردن را بی ‌حس می‌کند.
این کار به پزشک کمک می‌کند شماری از مشکلات مربوط به این عصب ها را شناسایی و درمان نماید. برای درمان ممکن است چندین تزریق لازم باشد.

بلوک ستاره ای در تشخیص و درمان انواع شرایط دردناک مفید می باشد. این بلوک در درمان شرایط دردناک سر و گردن، اندام های فوقانی و سینه ای به کار می رود.

مهمترین موارد انجام آن عبارتند از:

۱) موارد عمومی :
– سندرم درد پیچیده موضعی نوع یک و دو
دردهای نوروپاتیک
– نورالژی تری ژمینال
– سندرم منیر Meniere
– نوریت پس از پرتودرمانی
– درد ناشی از ضایعات دستگاه عصبی مرکزی
– بعضی از آریتمیهای قلبی
– تعریق بیش از حد اندام فوقانی
– سردردهای با منشاء عروقی
– دردهای غیر معمول صورت
– درد ناشی از هرپس زوستر حاد(زونای صورت)
– مسمومیت با کینین
– نورالژی به دنبال هرپس(زونای صورت)

۲) موارد عروقی:
– سندرم رینود
– سرمازدگی
– تزریق اتفاقی داروهای وازواسپاسم بداخل عروق
– بیماری های انسدادی عروقی
– بیماری های آمبولی عروقی
– درد شانه
– اسکرودرمی نوع A
– دردهای با منشاء سرطان در سر و گردن و اندام های فوقانی
– سندرم پس از آسیب و قطع عضو اندام فوقانی(استامپ و فانتوم)
– درد مقاوم آنژینی قفسه سینه

چه کسی نباید بلوک گانگلیون ستاره ای داشته باشد؟

اگر بیمار به هر یک از داروهایی که قرار است تزریق شود، به داروهای رقیق کننده خون حساسیت دارد، عفونت فعال در نزدیکی محل تزریق وجود دارد.

دیابت یا بیماری قلبی به خوبی کنترل نشده است، نباید تزریق را انجام دهد یا حداقل در نظر داشته باشد.
اگر به تعویق انداختن آن وضعیت کلی پزشکی شما را بهبود می بخشد، آن را به تعویق بیندازید.

آیا گانگلیون ستاره ای هرگز به طور کامل از بین می رود؟

خیر، اما با درمان موثر مبتنی بر شواهد، علائم را می توان به خوبی مدیریت کرد و می تواند برای سال ها، حتی دهه ها خاموش بماند.

اما از آنجایی که ترومایی که علائم را برمی انگیزد هرگز از بین نمی رود، این احتمال وجود دارد که این علائم دوباره در آینده “محرک” شوند.

بلوک گانگلیون ستاره ای چقدر موثر است؟

برخی از بیماران بلافاصله پس از تزریق بلوک عصبی، تسکین درد خود را به پزشک اعلام می‌کنند؛ اما، با از بین رفتن بی حسی موضعی، درد پس از چند ساعت باز خواهد گشت.

به طور کلی در پی انجام این روش درمانی برخی از بیماران تسکین طولانی مدت را تجربه می‌کنند که به آنها کمک می‌کند تا مصرف دارو کاهش یابد و قادر به شرکت در فیزیوتراپی باشند.

مدت زمان باقی ماندن تسکین درد در هر فردی متفاوت است. برخی از بیماران ممکن است روزها و تا هفته‌ها بی درد باشند. معمولا جهت ادامه بی دردی به یک سری تزریق دیگر نیاز خواهد بود.
در طی این روش پزشک داروی بی حسی را در اطراف عصب گانگلیون ستاره ای تزریق می‌کند. چنین شرایطی می‌تواند منجر به تسکین درد و شل شدن رگ‌های خونی شود.

افرادی که دچار درد نوروپاتیک یا عروقی هستند می‌توانند با انجام این روش درمانی، شاهد روند بهبود خود باشند.
در صورت نیاز به تسکین طولانی‌تر پزشک ممکن است در برنامه‌ درمانی شما تزریق مجدد استروئید را مدنظر داشته باشد.

چه مدت طول می کشد تا بلوک عصبی گانگلیون ستاره ای کار کند؟

اگر درد شما معمولاً در سر شماست، دراز کشیده خواهید ماند. اگر درد شما معمولاً در بازوی شماست، از شما خواسته می شود که بنشینید تا دارو پخش شود.
اثربخشی کامل دارو 10 تا 20 دقیقه طول می کشد. در این مدت تحت نظر خواهید بود.

آیا بلوک گانگلیون ستاره ای دائمی است؟

انسداد اعصاب سمپاتیک گاهی اوقات می تواند برای همیشه ادامه یابد.
با این حال، برای اکثر بیماران، قطع شدن اعصاب سمپاتیک باعث تسکین موقت می شود. تزریق مکرر گاهی اوقات می تواند باعث کاهش تدریجی علائم شود.

بلاک گانگلیون ستاره ای در کلینیک درد راد

چند بلوک گانگلیون ستاره ای می توانید بدست آورید؟

معمولاً برای درمان مشکل به یک سری از این گونه تزریقات نیاز است.
برخی ممکن است تنها به 2 تا 4 و برخی ممکن است به بیش از 10 نیاز داشته باشند. پاسخ به چنین تزریقاتی از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است.

آیا بلوک گانگلیون ستاره ای برای اضطراب کار می کند؟

بلوک گانگلیون ستاره ای برای PTSD، اضطراب، افسردگی.
همراه با درمان درد، تزریق بلوک گانگلیون ستاره ای نشان داده است که یک درمان موثر برای اختلال استرس پس از سانحه و سایر اختلالات ناشی از PTSD، اغلب اضطراب و افسردگی است.

مراحل درمان

بیمار بر روی تخت دراز می‌کشد و دارویی برای آرام بودن او در حین درمان داده می‌شود و پوست و بافت‌های اطراف گردن بی ‌حس می‌شود.
پزشک سوزن را وارد بدن بیمار کرده و به دقت آن را به سمت عصب‌های مورد نظر هدایت می‌کند.
معمولاً پزشک با استفاده از دستگاه پرتوی ایکس به نام فلوروسکوپ موقعیت سوزن را تحت نظر دارد. تزریق ماده حاجب به تعیین موقعیت درست سوزن کمک می‌کند.

سپس پزشک دارو را تزریق می‌کند. دارو کاملاً عصب ها را را بی‌ حس و التهاب را کاهش می‌دهد. در صورتی که این عصب ها منشأ درد باشند، این عمل باعث برطرف شدن درد می‌شود.
بسته به نیازهای بیمار تزریق ممکن است فواید دیگری نیز داشته باشد. پس از این که کار تمام شد، سوزن خارج شده و محل تزریق با چسب کوچکی پوشانده می‌شود.

مدت کوتاهی تحت نظر پزشک قرار گرفته و سپس مرخص می‌شوید. بسیاری از افراد پس از انجام عمل بلوک گانگلیون ستاره ای، عوارض موقتی را تجربه می‌کنند.
در سمتی که تزریق انجام شده است ممکن است در بازو احساس گرمی و مور مور شدن داشته باشید. صدایتان بطور موقت ممکن است گرفته و بم شود.

همچنین ممکن است علائمی مانند احتقان بینی، گر گرفتگی صورت و آب‌ریزش چشم را تجربه نمایید. این علائم طبیعی بوده و معمولاً ظرف چند ساعت برطرف می‌شود.
ممکن است لازم باشد در آینده دوباره برای تزریق مراجعه نمایید.

در صورت پاسخ مناسب میتوان برای پایداری بیشتر آن این گانگلیون را نورولیز کرد که با امواج رادیوفرکوئنسی یا همان RF انجام میشود.

بلاک گانگلیون ستاره ای در کلینیک درد راد

برای تسکین درد در محل سوزن:

• هر 1 ساعت یک کیسه یخ را به مدت 15 دقیقه روی آن قرار دهید.
  • از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) استفاده کنید.
  • معمولاً می توانید روز بعد از عمل به سر کار خود بازگردید.

پس از عمل چه اتفاقی می افتد؟

تا 24 ساعت پس از بلوک گانگلیون ستاره ای خود رانندگی نکنید و هیچ فعالیت شدیدی انجام ندهید. سخت نگیر. روز بعد می توانید به فعالیت های عادی خود بازگردید.
هنگامی که صدای شما به حالت عادی برمی گردد، ممکن است شروع به جرعه جرعه جرعه جرعه آب خوردن از طریق نی کنید و به تدریج به خوردن غذاهای جامد برسید.

آیا بلوک گانگلیون ستاره ای برای شما مناسب است؟

اگر درد عصبی در سر، گردن، بالای بازو یا بالای قفسه سینه دارید که به درمان های دیگر پاسخ نمی دهد، بلوک گانگلیون ستاره ای ممکن است برای شما مناسب باشد.

آیا برای این روش «خواب خواهم بود»؟

این انتخاب با شماست. شما می توانید انتخاب کنید که این روش فقط با بی حسی موضعی انجام شود.
شما همچنین می توانید آرام بخش IV را انتخاب کنید که می تواند شما را بسیار راحت کند.
این می تواند از خواب آلودگی متغیر باشد یا ممکن است بسته به سطح راحتی خود حافظه کمی از این روش داشته باشید یا اصلاً خاطره نداشته باشید.

صرف نظر از میزان آرامبخشی، شما نباید تا 6 ساعت قبل از آن چیزی بخورید یا بنوشید و همچنین باید راننده داشته باشید.
هنگام انتخاب آرامبخش با هر تصمیمی، مصرف داروهای خود با یک جرعه آب اشکالی ندارد.

بعد از بلوک گانگلیون ستاره ای چه اتفاقی می افتد؟

اگرچه عوارض جدی پس از بلوک گانگلیون ستاره ای غیرمعمول است، اما این خطرات شامل عفونت، خونریزی یا آسیب عصبی است.
سایر عوارض نادر می تواند شامل تشنج، افتادگی ریه یا واکنش آلرژیک به دارو باشد.

خطرات این روش چیست؟

خطرات این روش، اگرچه نادر است، ممکن است شامل تشنج باشد – در صورت تزریق دارو به رگ خونی – خونریزی، پنوموتوراکس (ریه فرو ریخته)، بلوک شبکه بازویی (بازوی بی حس موقت که چند ساعت طول می کشد)، بلوک ستون فقرات یا اپیدورال.
(ضعف یا بی حسی موقت از گردن به پایین)، واکنش آلرژیک به دارو، آسیب عصبی و کبودی در محل تزریق.

تغییرات مورد انتظاری وجود دارد که از انسداد اعصاب سمپاتیک ناشی می شود. این تغییرات موقتی است و ممکن است حدود 4 تا 6 ساعت طول بکشد.

چنین تغییراتی شامل علائم زیر در همان سمت تزریق می شود: افتادگی پلک، چشم خونی، گرفتگی بینی و افزایش دما در بازو. همچنین ممکن است کمی گرفتگی صدا را تجربه کنید.