نحوه صحیح خوابیدن برای افرادی که کمردرد دارند

نحوه صحیح خوابیدن برای افرادی که کمردرد دارند، بسیار حائز اهمیت است. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد که کمردرد یکی از بیماری‌های رایج در بین افراد است. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است، که همیشه کمردرد علت جدی مانند آرتروز یا دیسک کمر ندارد.

در اغلب مواقع افراد به‌دلیل قرارگیری وضعیت نادرست بدن، نحوه خوابیدن نادرست و سایر عادت‌های غلط دچار کمردرد می‌شوند. در نتیجه یکی از موارد مهمی که باید هنگام کمردرد به آن دقت داشته باشید، نحوه صحیح خوابیدن است. در ادامه نکات مهم هنگام خوابیدن را برای شما به‌طور کامل ذکر خواهیم کرد.

درمان درد کمر
نحوه صحیح خوابیدن برای افرادی که کمردرد دارند

به پهلو بخوابید و یک بالشت در بین زانوهای خود قرار دهید؛

اگر نمی‌توانید به پشت بخوابید، به پهلو دراز بکشید به این صورت که:

  • به هر طرف راست یا چپ خود که می‌خوابید، باید شانه‌های شما روی تشک قرار بگیرد.
  • بالشتی را بین زانوهای خود قرار دهید.

به این نکته توجه داشته باشید که نباید تنها به یک طرف خود بخوابید؛ چراکه، منجر به بروز مشکلاتی مانند عدم تعادل در عضلات و اسکولیوز می‌شود. به‌طور کلی استفاده از بالشت در بین پاها، لگن و ستون فقرات شما را در یک راستا قرار می‌دهد.

به شکل جنین بخوابید؛

اگر دچار فتق دیسک هستید بهتر است به حالت جنینی بخوابید:

  • به پشت دراز بکشید و سپس به آرامی به پهلو متمایل شوید.
  • زانوهای خود را به سمت سینه بالا بیاورید و همچنین سینه خود را تا حد امکان به‌سمت زانو متمایل کنید.
  • این نکته را در نظر داشته باشید که باید هر از گاهی حالت خود را تغییر دهید.

دیسک‌ها به‌صورت بالشتک‌های نرمی بین مهره‌های ستون فقرات قرار دارند. فتق دیسک زمانی ایجاد می‌شود، که بخشی از دیسک از فضای خود خارج شده باشد و منجر به درد عصبی، ضعف و بسیاری از موارد دیگر می‌شود. نحوه خوابیدن به‌صورت جنینی فضای بین مهره‌ها را باز کرده و از ایجاد درد و علائم جلوگیری می‌کند.

روی شکم بخوابید و زیر شکم بالشت بگذارید؛

شاید شنیده باشید که می‌گویند خوابیدن روی شکم روشی صحیح و مناسبی نیست و برای کمردرد مضر است. این مورد تا حدی درست است؛ زیرا، ممکن است به گردن فشار زیادی وارد شود.

اگر احساس می‌کنید روی شکم خوابیدن گزینه مناسبی برای شما است، هیچ ایرادی ندارد. اما، باید به نکاتی در این رابطه توجه داشته باشید:

  • یک بالشت زیر لگن و پایین شکم قرار دهید تا فشاری به کمر وارد نشود؛
  • بسته به اینکه راحت هستید یا خیر می‌توانید از بالشت استفاده نکنید.

به این شکل خوابیدن برای افراد مبتلا به دیسک مفید است، در واقع این روش می‌تواند هر فشاری که بین دیسک ایجاد می‌شود را برطرف کند.

به پشت بخوابید و بالشت زیر زانوی خود بگذارید؛

برای برخی از افراد خوابیدن به پشت می‌تواند بهترین گزینه جهت تسکین کمردرد باشد:

  • به پشت دراز بکشید.
  • یک بالشت زیر زانوی خود بگذارید تا ستون فقرات در حالت طبیعی و نرمال خود باشند. در حقیقت استفاده از بالشت به حفظ منحنی کمر کمک می‌کند.
  • در صورت تمایل می‌توانید از بالشت استفاده نکنید و به جای آن یک حوله رول شده را در پشت کمر خود بگذارید.

هنگامی که به این حالت می‌خوابید، وزن شما به‌طور مساوی در تمامی قسمت‌ها وارد می‌شود، فشار خاصی در یک نقطه از بدن وجود نخواهد داشت.

کمردرد
درد کمر

به حالت چرت زدن بخوابید.

همیشه وقتی می‌خواهیم چرت بزنیم به‌ دنبال هر موقعیتی حتی روی صندلی هستیم تا لم بدهیم و بخوابیم. با این وجود که این حالت می‌تواند گزینه درستی برای شما نباشد؛ اما، اگر دچار اسپوندیلولیستزیس هستید، این نحوه از خوابیدن می‌تواند برای شما بهترین حالت باشد.

برای این مدل خوابیدن می‌توانید صندلی‌هایی را که قابلیت تنظیم برای خواب دارند، تهیه کنید تا به هر حالتی که راحت هستید، بخوابید. اسپوندیلولیستزیس یک مشکل استخوانی، در واقع همان سرخوردگی مهره است.

به پشت دراز کشیدن ممکن است برای شما مفید باشد؛ چراکه، بین قسمت بالا تنه و پایین تنه شما زاویه‌ای ایجاد می‌شود که به کاهش فشار بر ستون فقرات کمک خواهد کرد.

اگر دچار کمردرد هستید، باید به حالت قرارگیری بدن خود توجه داشته باشید، هر یک از این روش‌های ذکر شده بسته به شرایط شما می‌تواند گزینه مناسبی باشند. بهتر است در این خصوص به کلینیک درد مراجعه کنید تا بهترین روش خوابیدن را بسته به شرایط شما پیشنهاد دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + هجده =