بورسیت شانه

در بیماری بورسیت شانه، بورس‌ها ملتهب و دردناک می‌شوند. علت ایجاد این بیماری می‌تواند به‌دلیل فعالیت بیش از حد در ناحیه شانه باشد. روش‌های درمانی مختلفی برای این بیماری در نظر گرفته شده است. در ادامه اطلاعات بیشتری در رابطه با بورسیت شانه در اختیار شما قرار خواهیم داد.

بورس‌ها کیسه‌های کوچک و پر از مایعی هستند که بین تاندون‌ها، ماهیچه‌ها و استخوان‌های مجاور مفاصل قرار می‌گیرند و منجر به تسهیل حرکات آنها می‌شود. همچنین از اصطکاک بین مفاصل متحرک جلوگیری می‌کند.

بورسیت شانه

بورسیت شانه چه علائمی دارد؟

اگر دچار بورسیت شانه باشید، انجام حرکات شانه می‌تواند منجر به درد شود. به‌طور کلی علائمی که ناشی از این بیماری در افراد مشاهده می‌شود، شامل موارد زیر است:

• هنگام خوابیدن روی شانه خود احساس ناراحتی یا درد دارید.
  • در قسمت خارجی یا بالای شانه درد دارید.
  • زمانی که دست خود را به سمت دیگری می‌برید، درد بیشتری احساس می‌شود.
  • هنگام فشار دادن یا باز کردن درب، درد احساس می‌کنید.
  • هنگام چرخاندن بازو درد احساس می‌کنید.

افرادی که فعالیت بیش از حد در قسمت شانه خود انجام می‌دهند، بیش از سایرین در معرض خطر بیماری بورسیت شانه قرار دارند. این دسته از افراد شامل موارد زیر است:

• نجارها
  • نوازندگان
  • ورزشکاران
  • باغبان

با این وجود هر فردی و در هر شرایطی، امکان دارد دچار این مشکل شود.

درمان‌های خانگی بورسیت شانه

از آنجایی که بورسیت به‌دلیل التهاب ایجاد می‌شود، استراحت دادن به شانه می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. به‌طور کلی راهکارهای خانگی برای درمان بورسیت که می‌توان به کار برد شامل موارد زیر است:

به شانه خود استراحت دهید؛

از انجام فعالیت‌های شدید در شانه خودداری کنید. معمولا این بیماری به‌دلیل حرکتی مکرر در شانه انجام می‌شود، به همین جهت پیشنهاد ما این است تا مدتی از انجام فعالیت‌های زیاد خودداری کنید.

علائم بورسیت شانه

مسکن بدون نسخه مصرف کنید؛

داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی در کاهش التهاب بسیار موثرند. این داروها شامل موارد زیر است:

• ایبوپروفن
  • سدیم ناپروکسن
  • استامینوفن

استفاده از بسته یخ؛

جهت استفاده از یخ باید پوششی بین سطح پوست و یخ وجود داشته باشد. به همین جهت پیشنهاد می‌شود کیسه یخ را دور حوله بپیچانید. روزانه یک‌بار بسته یخ را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی شانه قرار دهید.

بریس شانه؛

استفاده از بریس شانه به شما کمک می‌کند تا به بازو و شانه خود استراحت دهید و از انجام فعالیت‌های بیش از حد خودداری کنید.

انجام تمرینات کششی ملایم و مخصوص

بهتر است در خصوص انجام تمرینات با متخصص مشورت داشته باشید تا حرکات اشتباهی را انجام ندهید که منجر به بدتر شدن شرایط فعلی شما شود.

برای اطلاع از سایر روش‌های تسکین درد شانه، مقاله چندین ورزش موثر جهت تسکین درد و سفتی شانه را مطالعه کنید.

در صورتی که این روش‌های ذکر شده برای شما کارساز نبود، می‌بایست به کلینیک درد مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم برای درمان بهتر برای شما انجام گیرد:

تزریق کورتیکواستروئید یکی از مواردی است که جهت درمان بورسیت شانه برای شما در نظر می‌گیرند. اما، مسئله‌ای که در خصوص این روش درمانی وجود دارد این است که در تعداد دفعات محدود می‌توانید تزریقات را انجام دهید؛ زیرا ممکن است احتمال پارگی تاندون را افزایش دهد.

عمل جراحی راهکار نهایی است که برای بیماران در برخی از مواقع نادر انجام می‌گیرد. در واقع هنگامی که هیچ یک از درمان‌های دارویی و کم تهاجمی مانند تزریق برای بیماران موثر نباشد، انجام عمل جراحی را در نظر خواهند گرفت.

در صورت نیاز به جراحی در اغلب مواقع پزشک به‌صورت آرتروسکوپی عمل را انجام می‌دهد. در آرتروسکوپی برش‌های کوچکی زده می‌شود و از طریق همان برش‌های کوچک اقدامات لازم را انجام خواهند داد. پس از جراحی برای بهبود شرایط بیمار انجام فیزیوتراپی به او پیشنهاد می‌شود.

درد شانه
انجام تمرینات کششی ملایم و مخصوص

کلام آخر

بورسیت به‌عنوان یک بیماری مزمن شناخته می‌شود، در اغلب مواقع استفاده بیش از حد شانه می‌تواند منجر به بیماری بورسیت شود. شناسایی علت ایجاد این بیماری می‌تواند به درمان و بهبودی هرچه سریع‌تر شما کمک کند.

به‌طور مثال اگر بورسیت شانه به‌واسطه شغلی که دارید، ایجاد شده باشد، بهتر است مدتی را به دست و شانه خود استراحت دهید تا علائم ناشی از آن بهبود یابد. با خودداری کردن از انجام فعالیت‌های بیش از حد، علائم بورسیت تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

زمانی که به کلینیک درد مراجعه کنید، بررسی‌های لازم و دقیق برای شما انجام می‌گیرد. متخصصین کلینیک سعی بر آن دارند که تا حد امکان با درمان‌های غیر تهاجمی بورسیت شانه را درمان کنند تا بیماران متحمل عارضه‌های ناشی از درمان‌های تهاجمی نشوند.