بورسیت پره پاتلار یا کشکک زانو

• صفحه اصلی
  • مقاله
بورسیت پره پاتلار یا کشکک زانو

بورس پره پاتلار (انگلیسی: Prepatellar bursa) یک بورس با لایه نازک سینوویال می‌باشد که در بین پوست و استخوان کشکک قرار دارد.
التهاب این بورس که به صورت تورم و درد در روی استخوان کشکک خود را نشان می دهد به عنوان بورسیت پره پاتلار یا زانوی خدمتکاران شناخته می شود.

بورسیت پره پاتلار چگونه ایجاد میشود؟

پوست جلوی کشکک به راحتی روی آن حرکت میکند و این به خاطر وجود بورس پره پاتلار Prepatellar burse است.

در کسانی که به عللی زیاد زانو میزنند و پوست جلوی کشکک آنها دائماً با زمین تماس داشته و فشار وزن به آن وارد میشود، به علت سایش مکرر در جداره ها، بورس دچار التهاب میشود.

مهمترین علائم این التهاب تورم جلوی کشکک است که به علت ترشح و تجمع مایع در این بورس بوجود میاید. معمولا ناحیه تورم دردناک است و درد با فعالیت بدنی تشدید میشود.

همانطور که گفته شد این بیماری در کسانی که زیاد زانو میزنند مانند کسانی که زمین را میسایند یا موکت یا کاشی در روی زمین نصب میکنند و در باغبان ها بیشتر است.

در ورزش هایی که در آنها ورزشکار در معرض ضربه به جلوی زانو است مثل فوتبال، بسکتبال و کشتی هم این بیماری به کرات دیده میشود. در بیماری روماتیسم و نقرس هم احتمال بروز این بیماری وجود دارد.

آیا بورسیت پره پاتلار انواع مختلفی دارد؟

دو نوع این بیماری وجود دارد: بورسیت حاد پره پاتلار و بورسیت مزمن پره پاتلار .

بورسیت حاد پره پاتلار زمانی اتفاق می افتد که به طور ناگهانی به بورس شما در جلوی کاسه زانو آسیب وارد شود.
این معمولاً در اثر ضربه (مانند ضربه شدید به زانوی شما) یا عفونت رخ می دهد.

بورسیت مزمن معمولاً از استفاده مکرر یا فشار مکرر به زانو مانند زانو زدن مکرر رخ می دهد.

علائم بورسیت پره پاتلار

مهمترین علائم این بیماری عبارتند از:

• تورم درجلوی کشکک به علت تجمع مایع در بورس پره پاتلار
  • درد در قدام زانو که هنگام فعالیت بیشتر می شود
  • کاهش درد با استراحت
  • قرمزی و گرمی زانو

درمان بورسیت پره پاتلار در کلینیک درد راد

بورسیت کشکک زانو چقدر شایع است؟

اعتقاد بر این است که بورسیت پره کشکک شیوع سالانه ۱ در هر ۱۰۰۰۰ نفر دارد. بورسیت کشکک زانو نسبتاً شایع است.

تعداد دقیقی از موارد در سال وجود ندارد زیرا بسیاری از افراد بورسیت پیش کشکک خفیف دارند و نیازی به مراجعه به پزشک متخصص ندارند.
بورسیت پره پاتلار دومین شکل شایع بورسیت است و یکی از علل شایع تورم و التهاب زانو است.

عوارض بورسیت پره پاتلار

عارضه اولیه بورسیت پره پاتلار ایجاد عفونت است. سایر عوارض به احتمال زیاد مدیریتی هستند از جمله عفونت ناشی از تلقیح باکتری از آسپیراسیون سوزنی:

فیستول بین سطح پوست و بورس پس از آسپیراسیون با سوزن، آتروفی زیر جلدی در نتیجه تزریق کورتیکواستروئید، خونریزی پس از تزریق، و حتی پارگی تاندون کشکک.

معاینات پزشک

• شرح حال و معاینه

پزشک در مورد علائم مانند شدت درد، مدت زمان علائم و فاکتورهای خطر ایجاد بورسیت پره پاتلار با شما صحبت خواهد کرد.

پزشک شما به احتمال زیاد در مورد علائم و نشانه های عفونت مانند تب یا لرز سؤال خواهد کرد. بورسیت پره پاتلار ناشی از عفونت نیاز به یک برنامه درمانی متفاوت دارد.

در طول معاینه، پزشک زانو را مشاهده می کند و آن را با زانوی سالم شما مقایسه می کند. او زانوی شما را معاینه می کند، حساسیت به لمس و دامنه حرکت زانو را ارزیابی می کند و اینکه آیا درد مانع از خم شدن آن می شود.

• تست ها

اشعه ایکس. اشعه ایکس تصاویر واضحی از استخوان ارائه می دهد. پزشک ممکن است برای اینکه مطمئن شود که شکستگی وجود ندارد که باعث علائم شما بشود این عکس را درخواست کند.

سایر تست های تصویربرداری. تشخیص بورسیت معمولاً در معاینه بالینی انجام می شود، اما سی تی اسکن (CT) و ام آر آی(MRI) ممکن است برای بررسی سایر آسیب های بافت نرم انجام شود.

آسپیراسیون( کشیدن مایع بورس با سوزن). اگر پزشک شما از احتمال عفونت نگران است، ممکن است بورس را آسپیره کند (مایع را با سوزن بکشد) و این نمونه را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه بفرستد.

پیشگیری از بورسیت زانو

با توجه به ریسک فاکتورها و عوامل خطرساز در بورسیت زانو توصیه می‌شود که عوامل خطر ساز را تعدیل نموده و همچنین موارد زیر را رعایت کنید:

• پد های مخصوص زانو را زمانی که مجبور هستید در فعالیت های ورزشی و یا همچنین مشاغلی که زانوزدن دارند را در زانو های خود استفاده کنید.
  • بین فعالیت‌های خود حتماً استراحت داشته باشید.
  • از انجام تمریناتی مانند اسکات به خصوص در دامنه های انتهایی و پایین رفتن بیش از اندازه پرهیز کنید.
  • وزن خود را متعادل نگه دارید.

آیا بورسیت پره پاتلار از بین می رود؟

بورسیت پره پاتلار ناشی از آسیب معمولاً خود به خود از بین می رود. بدن طی چند هفته خون موجود در بورسا را جذب می کند. اگر تورم در بورس باعث بهبود آهسته شود، ممکن است یک سوزن برای تخلیه خون و تسریع فرآیند وارد شود.

مهمترین اقدامات درمانی در بورسیت کشکک زانو عبارتند از:

• کاهش فعالیت های بدنی و استراحت تا زمانی که علائم برطرف شوند.
  • سرد کردن ناحیه یا استفاده ار تکه های یخ هر بار ۲۰ دقیقه ۳تا ۴ بار در روز و بانداژ فشاری زانو
  • استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
    مسکن‌های خفیف می‌توانند برای ناراحتی ناشی از درد جلوی زانو مناسب باشند.

داروهای ضد التهابی می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کند و افراد را زودتر به فعالیت‌های خود بازگرداند. این داروها شامل داروهای ضد درد مثل ایبوپروفن هستند.

• فشرده‌ سازی
    در این روش درمان زانو، برای جلوگیری از بدتر شدن تجمع مایع، یک باند کشی به دور زانوی آسیب‌دیده پیچیده می‌شود؛ برای این کار می‌توان از یک زانوبند طبی کشی هم استفاده کرد.

البته اندازه زانوبند باید طوری باشد که کاملاً به زانو بچسبد. در عین حال، باند یا زانوبند نباید آنقدر محکم بسته شود که باعث ورم در ساق یا مچ پا شود.

• تخلیه مایع بورس پره پاتلار

بورسیت پره پاتلار در کلینیک درد راد

• جراحی

بورسیت مزمن و بورسیت سپتیک زانو اگر وخیم باشند نیاز به جراحی دارند تا بورس آسیب دیده برداشته شود. این جراحی بورسکتومی نامیده می‌شود.

برخی از پزشکان معتقدند که بورسیت سپتیک پره پاتلار نیاز به جراحی فوری و برداشت بورس عفونی دارد اما برخی دیگر از پزشکان با این گفته موافق نیستند.
در بورسکتومی سنتی، برشی در زانو ایجاد شده و بورس پره پاتلار برداشته می‌شد.

برخی از پزشکان به منظور کاهش عوارض جراحی، مانند حساسیت یا مشکل بهبود پوست، بورسکتومی آرتروسکوپی انجام می‌دهند. بورسکتومی آرتروسکوپی که روشی کمتر تهاجمی است بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول کشیده و معمولا نیاز به بخیه ندارد.

• تمرینات ورزشی

در اینجا برخی از تمرینات ورزشی که معمولاً برای توان‌بخشی بیمار به کار برده می‌شود توضیح داده شده است. هر تمرین را به تدریج شروع کنید.
اگر حین انجام هر تمرین احساس درد داشتید تمرین را سبک‌تر انجام دهید.
پزشک به شما خواهد گفت که چه موقع این تمرینات را شروع کرده و کدام یک از آنها برای شرایط شما مناسب‌تر است.

کشیدن پاشنه پا

به پشت دراز بکشید و زانوی آسیب‌دیده را صاف و زانوی سالم خود را خم کنید.

با کشیدن پاشنه پا روی زمین به سمت باسن، زانوی آسیب‌دیده خود را خم کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که در زانوی خود کمی احساس کشش پیدا کنید.

این حالت را به مدت ۶ ثانیه حفظ کرده و سپس به آرامی زانوی خود را صاف کنید.

تمرین عضلات چهار سر ران
در حالی که پای آسیب‌دیده شما صاف است روی زمین یا یک رختخواب سفت دراز بکشید.

یک حوله کوچک تاشده در زیر زانوی آسیب‌دیده خود قرار دهید. پای دیگر شما باید خم شده و کف آن روی زمین قرار گرفته باشد.

با فشار دادن پشت زانو به حوله‌ای که در زیران قرار داده‌اید، عضلات ران پای آسیب‌دیده خود را منقبض کنید.

این حالت را حدود ۶ ثانیه حفظ کرده و سپس به مدت ۱۰ ثانیه استراحت کنید.

بلند کردن پا از جلو
در حالی که زانوی سالم خود را خم کرده‌اید دراز بکشید به طوری که کف پای شما روی زمین قرار گیرد. پای آسیب‌دیده خود را باید صاف بوده و انحنای کمر نیز در حالت طبیعی آن باشد.
حالت کمر باید به گونه‌ای باشد که بتوان دست را در حالی که کف آن به زمین و روی آن به کمر چسبیده است بین کمر و زمین قرار داد.

پشت زانو خود را به سمت زمین فشار داده و همزمان عضلات ران خود را منقبض کنید. زانوی خود را صاف نگه دارید.
عضلات خود را منقبض و پای خود را صاف نگه دارید، پای آسیب‌دیده را بلند کنید تا پاشنه پای شما حدود ۳۰ سانتی‌متر از زمین فاصله پیدا کند.
این حالت را به مدت ۶ ثانیه حفظ کرده و سپس به آرامی پای خود را پایین بیاورید. مدت ۱۰ ثانیه استراحت کنید.

درمان بورسیت پره پاتلار در کلینیک درد راد

بورسیت پیش کشکک چقدر طول می کشد تا بهبود یابد؟

پیش بینی زمان بهبودی پس از بورسیت پیش کشکک دشوار است.

با درمان غیر جراحی، بهبودی در چند روز تا هفته اندازه گیری می شود. در صورت نیاز به جراحی، بهبودی کامل ممکن است تا سه ماه طول بکشد.