اطلاعاتی که در رابطه با سندرم پیریفورمیس نمی دانید

قطعا اغلب شما نام بیماری سیاتیک را شنیده‌اید، این عارضه همراه با دردی است که از باسن شروع می‌شود و به یک یا هر دو پا انتشار می‌یابد. سیاتیک معمولا به‌دلیل فشار یا تحریک عصب در کمر ایجاد می‌شود، یک مشکلی که منجر به درد عصب سیاتیک می‌شود، سندرم پیریفورمیس است.

پیریفورمیس عضله کوچکی است که در قسمت داخلی لگن و باسن قرار دارد. این استخوان مثلثی شکل بین دو استخوان ران و لگن قرار می‌گیرد. عضله پیریفورمیس در سراسر عصب سیاتیک و تا بالای استخوان ران گسترش می‌یابد.

زمانی که اسپاسم در عضله پیریفورمیس ایجاد شود، می‌‌تواند عصب سیاتیک را تحت فشار قرار دهد و باعث ایجاد علائم در فرد شود. در ادامه هر آن چیز که لازم است در خصوص این عارضه بدانید برای شما آورده‌ایم.

سندرم پیریفورمیس

سندرم پیریفورمیس چه علائمی دارد؟

بیماری سیاتیک یکی از علائم اصلی سندرم پیریفورمیس است. از دیگر علائمی که از این سندرم ایجاد می‌شود به شرح زیر است:

• بی حسی و سوزن سوزن شدن در باسن که تا ساق پا امتداد می‌یابد.
  • هنگام لمس عضلات باسن، حساسیت غیر طبیعی دارید.
  • دردی که هنگام نشستن در طولانی مدت بدتر می‌شود.
  • با انجام فعالیت احساس درد در باسن و پا بدتر می‌شود.

در موارد جدی‌تر این عارضه می‌‌تواند به قدری شدید باشد که منجر به ناتوانی بیمار شود. در این مواقع بیمار نمی‌‌تواند کارهای روزانه مانند نشستن پشت میز کامپیوتر، رانندگی کردن و فعالیت‌های روزانه خود را در منزل انجام دهد.

علت ایجاد سندرم پیریفورمیس چیست؟

عضله پیریفورمیس روزانه در حال فعالیت است، به‌طور مثال هنگام راه رفتن از این عضله استفاده می‌‌کنید. در صورت بی‌تحرکی یا فعالیت بیش از حد، این عضله ممکن است دچار آسیب‌دیدگی شود. دلایل شایع این سندرم به شرح زیر است:

• انجام فعالیت‌های ورزشی بیش از حد
  • دویدن و انجام فعالیت‌های تکراری در پاها
  • نشستن به‌صورت طولانی مدت
  • بلند کردن اجسام سنگین

این آسیب می‌‌تواند باعث ایجاد عارضه در ماهیچه‌ها شود و عصب سیاتیک را تحت فشار قرار دهد. در واقع مواردی مانند:

• پیچش ناگهانی در لگن
  • سقوط از ارتفاع
  • وارد شدن ضربه به طور مستقیم هنگام ورزش کردن
  • تصادف با وسیله نقلیه
  • ایجاد زخم عمیق به عضله

می‌‌تواند منجر به آسیب رساندن به عضله پیریفورمیس ‌شود.

عوامل خطرساز در ایجاد سندرم پیریفورمیس

افرادی که به مدت طولانی می‌نشینند، در واقع افرادی که فعالیت شغلی‌شان به شکلی است که باید ساعت‌های طولانی پشت میز باشند، بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند. همچنین علاوه بر این موارد، افرادی که فعالیت‌های ورزشی بیش از حدی تنها در قسمت پایین تنه خود انجام می‌دهند نیز به همین صورت خواهد بود.

نحوه تشخیص سندرم پیریفورمیس چگونه است؟

اگر بیش از چند هفته است که در باسن یا پاهای خود احساس درد یا بی حسی دارید، می‌بایست برای بررسی بیشتر به کلینیک درد مراجعه کنید. پزشک ابتدا معاینات فیزیکی را انجام می‌دهد، همچنین برخی از آزمایشات تصویربرداری ممکن است برای رد برخی از بیماری‌ها به کار برده شود. انجام اسکن یا MRI می‌‌تواند به شما کمک کند تا آرتروز و پارگی دیسک تشخیص داده شود.

اگر مشکوک به سندرم پیریفورمیس شوند، سونوگرافی عضله را برای شما در نظر خواهند گرفت.

سندرم پیریفورمیس
درمان سندرم پیریفورمیس

این سندرم معمولا نیازی به درمان ندارد. اولین توصیه‌هایی که پزشکان جهت درمان این سندرم برای بیماران خود دارند این است که از فعالیت‌هایی که منجر به بدتر شدن علائم‌شان می‌شود، خودداری کنند.

راهکار خانگی و تاثیرگذار دیگری که وجود دارد این است که با استفاده از یخ و گرما درد خود را تسکین دهند. یک بسته یخ را با یک حوله بپیچید تا به‌طور مستقیم با پوست تماسی نداشته باشد. به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه باید یخ روی قسمت مورد نظر باقی بماند.

پس از آن در همین مدت از کمپرس آب گرم جهت تسکین درد استفاده کنید. از این راهکار در طول روز استفاده کنید تا درد ناشی از این بیماری کنترل شود.

داروهای بدون نسخه شامل مصرف ایبوپروفن و ناپروکسن است. فیزیوتراپی نیز می‌‌تواند برای بهبود قدرت و انعطاف‌پذیری بسیار موثر باشد. در نهایت اگر هیچ یک از روش‌های ذکر شده برای بیمار موثر نباشد، پزشک تزریق داروی استروئیدی را برای بیماران جهت بی دردی و درمان در نظر می‌گیرد.