بورسیت آنسرین یا تاندون زانو چیست ؟

• صفحه اصلی
  • مقاله
بورسیت آنسرین یا تاندون زانو چیست ؟

بورس ها کیسه های کوچک ژله مانندی هستند که در اطراف شانه، آرنج ،ران، زانو و پاشنه وجود دارند. بورس ها حاوی مایع اندکی بوده و در بین استخوان ها و بافت نرم قرار داشته و باعث تسهیل حرکت و کاهش اصطکاک می گردند.
بورسیت پس آنسرین (Pes Anserine Bursitis)، التهاب بورسی می باشد که در قسمت داخلی زانو، بین استخوان ساق (تیبیا) و ۳ تاندون عضلات همسترینگ قرار دارد. بورسیت پس آنسرین در اثر ایجاد التهاب و تولیدمایع بیش از حد در بورس ایجاد شده و منجر به تورم و ایجاد فشار بر بافت های اطراف زانو می شود. شایع ترین علایم بورسیت پس آنسرین زانو، درد و تندرنس در قسمت داخلی زانو، حدود 2 تا 3 اینچ پایین تر از مفصل می باشد.

بورسیت پس آنسرین یکی از علل شایع درد زانو می باشد.

پس آنسرین یک نام تشریحی برای ناحیه ایست که سه تاندون وارد استخوان ساق پا می شوند.

تاندون ها در محل اتصال، شکلی شبیه پای غاز داشته و نام پس آنسرین نیز با توجه به این موضوع انتخاب شده است. این سه تاندون عبارتند از:

• تاندون سارتوریوس
  • تاندون گراسیلیس
  • تاندون نیم وتری همسترینگ

سه تاندون تشکیل دهنده پس آنسرین از سه ناحیه مختلف لگن شروع شده و در زانو و ران، سه عمل مختلف انجام می ‌دهند. این موضوع ارزیابی دقیق و درمان تاندونیت و بورسیت پس آنسرین را چالش برانگیز می کند.
در زیر سه تاندون پس آنسرین، یک بورس یا کیسه ای پر از مایع وجود دارد که به تاندون ها کمک می کند به راحتی روی استخوان ساق پا سر بخورند. التهاب و تحریک این بورس منجر به درد پس آنسرین می شود.

پنجه غازی (پیز انسرین) به منطقه ای در پروگزیمال تیبیا (استخوان درشت نی) در قسمت آنترومدیال (قدامی داخلی) گفته می شود که محل اتصال تاندون سه عضله سارتوریوس، گراسیلیس و سمی تندینوزوس می باشد.
التهاب حاد حداقل یکی از این تاندونها را، تندونیت پیز انسرین، آزردگی مزمن آن را، تندینوز پیز انسرین و التهاب بورس زیر محل اتصال تاندون ها را، بورسیت پیز انسرین می نامند

-توجه: این بیماری می تواند با بیماری آرتروز زانو همراه باشد و در صورت بی توجهی به این بیماری و درمان آرتروز بتنهایی، بیمار بهبود چندانی در علایمش احساس نخواهد کرد.

علت بورسیت پس آنسرین

بورسیت یا التهاب بورس معمولاً به علت کار کشیدن زیاد از تاندون و مفصل و یا به علت اعمال استرس و سایش زیاد بر روی بورس بوجود میاید. این بیماری در ورزشکاران بخصوص دوندگان بیشتر دیده میشود. بیماران مبتلا به آرتروز یا سائیدگی زانو هم بیشتر به این بیماری دچار میشوند.

عواملی که زمینه را مستعد ایجاد این بیماری میکند عبارتند از :

• بد ورزش کردن مثلا انجام ندادن نرمش های کششی مناسب قبل از انجام ورزش اصلی و یا دویدن در سربالایی و یا سرازیری ها و یا افزایش ناگهانی طولی که یک دونده میدود.
  • چرخش ساق و زانو به خارج
  • استئوآرتریت یا سائیدگی زانو
  • پارگی منیسک داخلی

علائم بورسیت پس آنسرین

بیایید نگاهی به شایع‌ترین علائم بورسیت پس آنسرین بیندازیم:

• درد در بخش میانی زانو

بورسیت پس آنسرین معمولاً باعث درد و تورم در قسمت داخلی زانو می‌شود. شایع‌ترین علامت بورسیت پس آنسرین، درد و حساسیت در قسمت داخلی زانو تقریباً ۲ تا ۳ اینچ زیر مفصل است. علائم بورسیت به تدریج و نه ناگهانی، ایجاد می‌شود.
مردم اغلب شکایت دارند که هنگام ورزش یا بالا رفتن از پله‌ها، با خم شدن زانو یا زمانی که عضلات همسترینگ خود را کش می‌دهند، درد بیشتری دارد.

• ورم زانو

هنگامی که بورس پس آنسرین ملتهب می‌شود، اغلب مقداری تورم و قرمزی در این ناحیه ایجاد می‌شود و قسمت داخلی زانو ممکن است در لمس، کمی گرم باشد.

• اختلال خواب

خواب اغلب تحت تأثیر بورسیت زانو قرار می‌گیرد، به خصوص اگر به پهلو بخوابید و پاهای خود را کنار هم قرار دهید و به بورسا فشار وارد کنید. وقتی زانو را خم می‌کنید یا صاف می‌کنید، ممکن است از درد بیدار شوید. خوابیدن با یک بالش بین زانوها می‌تواند کمک کند تا مقداری بالشتک برای پس آنسرین بورس ایجاد شود.

• ضعف و سفتی

درد ناشی از بورسیت پس آنسرین، اغلب حرکت را محدود می‌کند، بنابراین زانو به تدریج قدرت و دامنه حرکتی خود را از دست می‌دهد. سفتی و ضعف ایجاد می‌شود که می‌تواند حرکت را دردناک‌تر کند.
اگر ضربه مستقیمی به زانو وارد شده باشد، علائم ممکن است به طور ناگهانی ایجاد شوند، اما اگر درد به طور ناگهانی ایجاد شود، باید احتمالات دیگری مانند رگ به رگ شدن رباط جانبی زانو را در نظر گرفت.

چگونه می‌توانم از بورسیت جلوگیری کنم؟

اگرچه همیشه نمی‌توان از بروز بورسیت زانو پیشگیری کرد، اما تدابیری وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری یا جلوگیری از بروز مجدد آن به کار بگیرید. این اقدامات شامل موارد زیر هستند:

• استراحت‌های منظم :  اگر به زانوهای خود در دوره‌های طولانی مدت فشار وارد می‌کنید، وقفه‌های منظم داشته باشید تا به زانوها استراحت دهید، پاها را بکشید و فشار را از روی زانوها بردارید.
  • حفظ وزن سالم : داشتن اضافه وزن می‌تواند فشار بیشتری به مفاصل زانوی شما وارد کند.
  • پوشیدن پد زانو :  اگر مدت طولانی روی زانو هستید یا در فعالیت‌ها و ورزش‌های با شدت و تنش زیاد شرکت می‌کنید، سعی کنید از پد زانو استفاده کنید تا از زانوها محافظت کرده و فشار را کاهش دهید.
  • اجتناب از چمباتمه زدن برای مدت طولانی : خم شدن زیاد یا مکرر زانوها فشار بیشتری به آن‌ها وارد می‌کند و باعث وارد آمدن نیروی اضافی روی مفصل می‌شود.

درمان بورسیت پس آنسرین

مهم ترین اقدامات درمانی بورسیت پس آنسرین عبارتند از:

• استراحت: یقطع فعالیت های ورزشی عامل بورسیت و استراحت تا زمانی که بورسیت درمان شود.
  • کمپرس سرد: سرد کردن موضع درد روزی 3 تا 4 مرتبه و هر بار 20 دقیقه کیسه حاوی یخ روی محل درد نگه داشته شود.
  • داروهای ضد التهابی: آسپیرین و داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) می توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.
  • تزریق کورتیکواستروئید: تزریق کورتیکواستروئید در محل بورس به کاهش التهاب و درد کمک می کند.
  • تأثیر فیزیوتراپی بر درمان بورسیت پس آنسرین

فیزیوتراپ شما با شما همکاری خواهد کرد تا برنامه درمانی خاصی را طراحی کند که به بهبودی شما سرعت می‌بخشد، از جمله تمرینات و درمان‌هایی که می‌توانید در خانه انجام دهید.

فیزیوتراپی به شما کمک می‌کند به سبک زندگی و فعالیت‌های عادی خود بازگردید. اگر در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از آسیب به فیزیوتراپ مراجعه کنید، ممکن است درمانگر به شما توصیه کند:

1. با پرهیز از پیاده‌روی یا هر فعالیتی که باعث درد می‌شود، به ناحیه موردنظر استراحت دهید.
  2. هر ۲ ساعت یک‌بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کمپرس یخ را روی محل قرار دهید.
  3. برای خدمات بیشتر، مانند دارو یا آزمایش‌های تشخیصی، با پزشک مشورت کنید.
  4. بسته به شرایط و اهداف شما، برنامه توان‌بخشی شما ممکن است شامل درمان‌هایی باشد:
  • کاهش درد و تورم:

فیزیوتراپ شما ممکن است از انواع مختلفی از درمان‌ها برای کنترل و کاهش درد و تورم شما استفاده کند، از جمله یخ، گرما، اولتراسوند، تحریک الکتریکی، نوار چسب، تمرینات و درمان عملی مانند ماساژ.

• بهبود حرکت:

فیزیوتراپ شما فعالیت‌ها و درمان‌های خاصی را برای کمک به بازگرداندن حرکت طبیعی در زانو و پا انتخاب می‌کند.
این حرکات ممکن است با حرکات غیرفعال شروع شود که فیزیوتراپیست برای شما انجام می‌دهد تا به آرامی پا و مفصل زانو خود را حرکت دهد و سپس به سمت تمرینات فعالی که خودتان انجام می‌دهید، پیشرفت کند.

• بهبود انعطاف‌پذیری:

بورسیت پس آنسرین اغلب به عضلات سفت همسترینگ (پشت ران) مربوط می‌شود. فیزیوتراپ شما تعیین می‌کند که آیا عضلات همسترینگ یا سایر عضلات ساق شما سفت هستند یا خیر و به شما آموزش می‌دهد که چگونه آن‌ها را کشش دهید.

• بهبود قدرت:

برخی تمرینات به بهبودی در هر مرحله از بهبودی کمک می‌کند. فیزیوتراپیست شما، تمرینات و تجهیزات صحیح را انتخاب کرده و به شما آموزش می‌دهد تا به طور پیوسته قدرت و قدرت عضلانی خود را بازیابی کنید.
این‌ها ممکن است شامل استفاده از وزنه‌های کاف، نوارهای کششی، تجهیزات وزنه‌برداری و تجهیزات ورزشی قلبی، مانند تردمیل یا دوچرخه‌های ثابت باشد.

• بهبود تعادل:

بازیابی حس تعادل پس از آسیب بسیار مهم است. فیزیوتراپیست شما ممکن است تمریناتی را برای بهبود مهارت‌های تعادلی به شما آموزش دهد.

• تسریع زمان بازیابی:

فیزیوتراپ شما در انتخاب بهترین درمان‌ها و تمرین‌ها آموزش‌دیده و با تجربه است تا به بهبودی، بازگشت به سبک زندگی عادی و رسیدن به اهدافتان سریع‌تر از آنچه به تنهایی انجام می‌دهید، کمک کند.

• بازگشت به فعالیت‌ها:

در ابتدا، فیزیوتراپیست شما ممکن است توصیه کند که فعالیت‌هایی را که باعث تشدید وضعیت شما می‌شوند را برای مدتی کاهش دهید یا حذف کنید.

فیزیوتراپیست شما اهداف شما را با شما در میان می‌گذارد و یک برنامه درمانی را تنظیم می‌کند تا به شما کمک کند آن‌ها را به ایمن‌ترین، سریع‌ترین و مؤثرترین راه ممکن برآورده کنید.
ممکن است تمرین‌های خاص، فعالیت‌های بازآموزی کار و تکنیک‌ها و تمرین‌های ورزشی خاص را بیاموزید تا به شما در دستیابی به اهداف منحصربه‌فرد خود کمک کند.

• مراقبت شخصی

می توان با استراحت دادن به مفصل، استفاده از بانداژ الاستیک و یخ چندین بار در روز و داروهای ضد التهابی بدون نسخه درد را تسکین داد.

• درمان خانگی بورسیت زانو

بورسیت زانو به هر علتی که ایجاد شده باشد شما می توانید به کمک روش های خانگی از آن خلاص شوید؛ به هیچ عنوان نباید اجازه دهید درد زانو شما را از انجام کارهای روزمره بازدارد.

از جمله روش هایی که شما می توانید در خانه برای تسکین علائم و درد خود استفاده کنید. شامل:

• به زانو استراحت بدهید. اگر گذاشتن مقدار زیادی از وزن بدن روی زانو باعث درد می شود از انجام این کار خودداری کنید. شاید بهتر باشد مدتی از عصا در هنگام راه رفتن استفاده کنید.
  • در این دوران از انجان دادن فعالیت هایی که باعث بدتر شدن علائم و نشانه های شما می شوند؛ خودداری کنید و تا زمانی که بورسیت بهبود پیدا نکرده است از انجام فعالیت های که فشار زیادی را به زانو وارد می کند خودداری کنید.
  • مصرف داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب از قببیل ناپروکسن و ایپرو فن می توانند به تسکین درد و کنترل التهاب کمک کند.
  • برای کاهش درد و ورم روی زانو یخ بگذارید. این کار را به مدت ۲ تا ۳ روز یا تا زمانی که درد و ورم رفع شود هر ۳ تا ۴ ساعت یک بار و هر بار مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه انجام دهید.
  • زانو را فشرده کنید. با استفاده از بانداژ یا نوارهای کشی یا زانو بند تورم زانویتان را کنترل کنید.
  • هنگام نشستن یا دراز کشیدن، زانویتان را روی یک بالش قرار دهید تا خون به راحتی در محل آسیب دیدگی جریان داشته باشد.