درد جلوی ساق پا یا شین اسپلینت

درد جلوی ساق پا یا اصطلاحا شین اسپلینت از آن دسته مشکلات شایعی‌ست که ممکن است هر فرد این آن را تجربه کند. این درد در قسمت پایینی پا بین زانو و مچ پا احساس می‌شود و در اغلب مواقع در افرادی که فعالیت‌های بدنی متوسط تا سنگین انجام می‌دهند احساس می‌شود.

اگر ورزش‌هایی از قبیل تنیس، فوتبال، بسکتبال و… انجام می‌دهید، امکان ایجاد درد ساق پا در شما وجود دارد. به‌طور کلی این مشکل معمولا پس از دویدن یا سایر فعالیت‌های جسمی ایجاد می‌شود.

با شین اسپلینت بیشتر آشنا شوید

شین اسپلینت یا درد ساق پا نوعی اختلال است که از فشارهای مکرر ایجاد می‌شود. در واقع وارد شدن فشار بر استخوان‌ها، عضلات و مفاصل قسمت پایینی ساق پا مانع از ترمیم و بازسازی طبیعی بدن می‌شود.

درد جلوی ساق پا
شین اسپلینت

علت ایجاد درد جلوی ساق پا چیست؟

درد جلوی ساق پا به‌دلیل وارد شدن نیروی زیاد به استخوان‌های ساق پا و بافت‌های متصل به استخوان ایجاد می‌شود. زمانی که فشار و نیروی بیش از حد وارد شود، منجر به تورم ماهیچه‌ها می‌شود و به‌دنبال آن فشار بر استخوان منجر به درد و التهاب خواهد شد. وارد شدن نیروی زیاد می‌تواند منجر به ترک‌های جزئی در استخوان پا شود.

در صورتی که مدتی را به پای خود استراحت دهید، امکان ترمیم شدن این قسمت از بدن وجود خواهد داشت. اگر استراحت کافی برای ترمیم وجود نداشته باشد، ممکن است ترک‌های کوچک منجر به شکستگی شود.

شین اسپلینت چه علائمی دارد؟

افرادی که دچار درد در جلوی ساق پا یا شین اسپلینت هستند، علائمی را تجربه می‌کنند که به شرح زیر است:

• احساس درد در جلوی ساق پا
  • احساس درد حین انجام تمرینات ورزشی
  • درد در دو طرف استخوان ساق پا
  • درد عضلانی
  • درد در قسمت داخلی ساق پا
  • تورم در قسمت پایین پا
  • احساس بی حسی و ضعف در پا

اگر مشکل ایجاد شده با درمان‌های اولیه بهبود پیدا نمی‌کند و علائم دیگری همچون موارد زیر را تجربه می‌کنید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید:

• پس از افتادن از ارتفاع یا تصادف درد شدیدی را احساس می‌کنید.
  • در ساق پای خود احساس گرما دارید.
  • ساق پا کاملا متورم شده است.
  • حتی هنگام استراحت در ساق پا احساس درد دارید.

شین اسپلینت چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک معمولا با توجه به علائمی که از سوی بیمار گزارش می‌شود و طی معاینه فیزیکی که انجام می‌گیرد، شین اسپلینت تشخیص داده می‌شود. اگر پزشک مشکوک به مشکلاتی از قبیل شکستگی یا وضعیتی غیر از درد ساق پا شود، ممکن است آزمایش‌هایی از قبیل اسکن و اشعه ایکس را برای بررسی دقیق‌تر به بیمار پیشنهاد دهند.

درمان درد جلوی ساق پا

زمانی که بیماران دچار درد در جلوی ساق پای خود می‌شوند، باید ابتدا درمان‌های خانگی را مدنظر داشته باشند. در واقع باید به پاهای خود استراحت دهند یا اگر فعالیت‌های ورزشی را انجام می‌دهند، باید به پای خود فرصت دهند تا مشکل‌شان برطرف شود، سپس به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

معمولا اینگونه درد در طی چند ساعت یا طی چند روز با استراحت و محدود کردن فعالیت‌ها برطرف می‌شود. مدت زمانی که درد را احساس می‌کنید دو هفته است؛ در این مدت باید فعالیت‌های خود را محدود کنید و تمریناتی مانند شنا یا پیاده‌روی را انجام دهید که احتمال آسیب دیدگی در شما به حداقل برسد. توصیه پزشک برای بیماران به شرح زیر است:

• پاهای خود را بالا نگه دارید.
  • از کیسه‌های یخ برای کاهش تورم استفاده کنید.
  • از داروهای ضد التهاب بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن مصرف کنید.
  • از بانداژهایی که منجر به فشرده شدن ساق پایتان می‌شود، استفاده کنید.
  • قبل از شروع مجدد فعالیت‌های ورزشی خود با پزشک مشورت داشته باشید.
  • قبل از ورزش کردن تمرینات برای گرم کردن بدن انجام دهید.

معمولا این عارضه پس از مدت کوتاهی و با رعایت نکاتی که برای شما ذکر کردیم، بهبود پیدا می‌کند. در صورتی که علائم ناشی از درد ساق پا ادامه داشت و علائم بیش از چند ماه طول کشید، می‌بایست به کلینیک درد مراجعه کنید. پزشک با بررسی شرایط شما درمان‌های غیر جراحی جهت تسکین درد را به روش‌های مختلف و موثر در نظر خواهد گرفت.

در برخی از مواقع نادر ممکن است بیمار نیاز به عمل جراحی باشد تا مشکل ایجاد شده برطرف شود.