آیا در مورد درمان دردهای ناشی از زونا چیزی می دانید؟

قطعاً همه ما با آبله مرغان آشنایی داریم و اغلب ما نیز به این بیماری دچار شده‌ایم، این بیماری می‌تواند از اطفال تا میانسالان را درگیر کند. افرادی که مبتلا به آبله مرغان شده‌اند، ممکن است پس از فعال شدن این ویروس مجددا به نوعی از این بیماری به نام زونا مبتلا شوند.

عامل یا همان ویروس ایجادکننده آبله مرغان، همان عامل ایجادکننده زوناست. زونا یک بیماری ویروسی است که به علت ویروس واریسلا زوستر همان ویروسی که منجر به آبله مرغان می‌شود، رخ می‌دهد. در حقیقت پس از اینکه مبتلا به آبله مرغان می‌شوید، ممکن است سال‌ها بعد به‌صورت زونا این بیماری دوباره فعال شود.

زونا یک بیماری تهدیدکننده و خطرناک نیست؛ اما، می‌تواند دردهای شدیدی را به همراه داشته باشد.

دردهای ناشی از زونا

چه افرادی دچار زونا می‌شوند؟

• بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، در واقع دچار بیماری‌های سیستمیک هستند و داروهای مرتبط با سیستم ایمنی را دریافت می‌کنند؛
  • بیمارانی که به‌صورت طولانی مدت کورتون مصرف می‌کنند، ممکن است در پروسه درمانی خود به‌دلیل اضافه شدن بیماری‌های جدید مانند آنفولانزا دچار بیماری زونا شوند.

عوامل خطر در ایجاد بیماری زونا

افراد بالای ۵۰ سال

زونا بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال مشاهده می‌شود، خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن بیشتر خواهد شد.

بیماری‌های خاص

بیماری‌هایی مانند اچ آی وی، ایدز و سرطان می‌تواند خطر ابتلا به بیماری زونا را افزایش دهد.

افراد تحت درمان

پرتو درمانی یا شیمی درمانی مقاومت بدن در برابر بیماری‌هایی مانند زونا را کاهش می‌دهد و فرد مبتلا به این بیماری خواهد شد.

مصرف دارو

مصرف داروهای خاص در افرادی که پیوند عضو انجام داده‌اند، خطر احتمال این بیماری را بیشتر می‌کند. همچنین افرادی که به صورت طولانی مدت از داروهای استروئیدی مانند پردنیزون مصرف کرده‌اند نیز مشاهده می‌شود.

این بیماری باعث می‌شود ریشه و مسیرهای عصبی در نقاط مختلف درگیر شده و منجر به دردهای شدید در بیمار شود. این دردها ممکن است در ناحیه گردن و صورت، قفسه سینه یا کمر احساس شود. در این مواقع بیمار باید به کلینیک درد جهت درمان دردهای خود مراجعه کند.

هدف این مرکز انجام درمان‌هایی با روش‌های حداقل تهاجمی است. ابتدا پزشک درمان‌های دارویی را برای بیماران در نظر می‌گیرد، اگر این درمان‌ها نتیجه موثری برای بیماران نداشته باشد، بیمار کاندید بلاک عصبی با انجام تزریق خواهد شد.

زونا چه علائمی دارد؟

علائم و نشانه‌های زونا ممکن است تنها در یک قسمت کوچکی از بدن تاثیر بگذارد. این علائم و نشانه‌ها شامل موارد زیر است:

• درد، سوزش، بی حسی یا سوزن سوزن شدن
  • حساسیت هنگام لمس
  • زخم های قرمز پس از شروع درد
  • تاول‌های پر از مایع
  • خارش

برخی از افراد علائم زیر را نیز تجربه می‌کنند:

• حساسیت به نور
  • خستگی

احساس درد در اغلب مواقع اولین علائم ناشی از زوناست. برای برخی از افراد درد می‌تواند به صورت شدید ایجاد شود.

علت ایجاد زونا

علت ایجاد زونا چیست؟

در همه افراد پس از آبله مرغان احتمال ابتلا به زونا، وجود دارد. پس از اینکه آبله مرغان بهبود پیدا می‌کند، ویروس وارد سیستم عصبی می‌شود و غیر فعال می‌ماند.

ممکن است مجدد فعال شده و از طریق مسیرهای عصبی به پوست منتقل و منجر به زونا شود. دلیل ایجاد بیماری زونا به‌طور دقیق مشخص نیست؛ اما، ممکن است در برابر عفونت‌ها دچار کاهش سیستم ایمنی شده باشید. زونا بیشتر در افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مشاهده می‌شود.

درمان قطعی بیماری زونا

درمان قطعی و نهایی برای زونا وجود ندارد؛ اما، با برخی از راهکارهای درمانی می‌توان به تسریع روند بهبودی کمک کرد و خطر ابتلا به عارضه‌های ناشی از زونا را کاهش داد.

بیماری زونا ممکن است بین ۲ تا ۶ هفته ادامه داشته باشد. اغلب افراد تنها یک بار دچار زونا می‌شوند؛ اما، امکان اینکه فردی بیش از دو بار مبتلا به این بیماری شود نیز وجود دارد. اگر طی این مدت دچار دردهای شدیدی هستید حتما در این باره با پزشک مشورت داشته باشید تا راهکار درمانی موثری برای شما در نظر گرفته شود.