آسیب عصب پس از جراحی

آسیب عصب پس از جراحی یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است بیماران دچار آن شوند و مشکلاتی را برای آنها در پی داشته باشد. اغلب افرادی که دچار آسیب عصب پس از جراحی می‌شوند به کلینیک درد مراجعه می‌کنند تا پزشکان با راهکارهای درمانی حرفه‌ای، اما غیر تهاجمی این مشکل را برطرف کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا هر آنچه که لازم است در این زمینه بدانید در اختیار شما قرار دهیم.

هنگامی که برای درمان بسیاری از مشکلات به پزشک مراجعه می‌کنید، متخصصین سعی بر آن دارند که مشکلات ایجاد شده را با استفاده از راهکارهای ساده و غیر تهاجمی درمان کنند تا بیماران متحمل عارضه‌های پس از جراحی نشوند.

منظور از آسیب دیدگی عصب پس از جراحی چیست؟

برای اینکه بتوانید این موضوع را به‌طور کامل درک کنید، مثالی در این خصوص برای شما ذکر خواهیم کرد. عصب را به‌عنوان یک شلنگی در باغ در نظر بگیرید، اگر هر قسمت از شلنگ را محکم بگیرید یا هر چیزی منجر به گرفتگی شلنگ شود، آب کمتری بیرون خواهد آمد.

این امر همان اتفاقی است که ممکن است حین عمل جراحی رخ دهد، در واقع بافت اسکاری که در اطراف عصب ایجاد می‌شود، عصب را منقبض می‌کند و در نهایت مواد شیمیایی مهم برای بدن، از عصب منتقل کمتر خواهد شد.

همچنین یک عصب می‌تواند با از بین رفتن برخی از فیبرهایش آسیب ببیند. به‌طور کلی زمانی که عصب آسیب می‌بیند به نوروپراکسی (آسیب به غلاف میلین)، آکسونوتمزیس (آسیب به نورون‌ها) و نورون توزیس (عصبی که پاره شده یا نصف شده است) منتهی می‌شود.

درمان آسیب عصب پس از جراحی
منظور از آسیب دیدگی عصب پس از جراحی چیست؟

آیا آسیب عصبی پس از جراحی مشکل شایعی است؟

در هر ۵۰ عمل یک نفر دچار آسیب دیدگی عصب به‌صورت دائمی می‌شود. آسیب عصب موقتی بیشتر در جراحی‎های ستون فقرات انجام می‌گیرد. عارضه آسیب به عصب معمولا در عمل‌های زیر مشاهده می‌شود:

• تعویض مفصل ران
  • جراحی‌های کمر یا ستون فقرات
  • جراحی تعویض مفصل شانه

آسیب عصبی پس از جراحی با چه علائمی همراه است؟

مهم‌ترین علائمی که ناشی از ایجاد این مشکل پس از جراحی مشاهده می‌شود به شرح زیر است:

• بی حسی
  • سوزن سوزن شدن
  • سوزش یا ضعف عضلانی

در اغلب مواقع آسیب عصبی به‌صورت موقتی در افراد ایجاد می‌شود. در صورتی که این علائم ناشی از عصب آسیب دیده تا چند ماه ادامه داشته باشد، به‌عنوان آسیب دائمی تلقی می‌شود و نیاز به درمان‌های جدی خواهد داشت.

آسیب عصبی پس از جراحی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در صورتی که پزشک به آسیب عصبی پس از جراحی مشکوک شود، آزمایش‌هایی را برای تایید عارضه در نظر خواهد گرفت که شامل موارد زیر است:

EMG

یک آزمایش الکتریکی است که برای عملکرد عصب انجام می‌گیرد.

علت آسیب عصب پس از جراحی
آسیب عصبی پس از جراحی

سونوگرافی از عصب

با استفاده از این آزمایش می‌توان متوجه شد، که آیا عصب متورم یا منقبض شده است یا خیر.

MR ونوگرافی

این روش نوعی MRI تخصصی است که برای نشان دادن اعصاب به کار برده می‌شود.

ترمیم عصب آسیب دیده پس از جراحی چقدر طول می‌کشد؟

همانطور که برای شما گفتیم عصب آسیب دیده پس از جراحی در اغلب مواقع از چند هفته تا چند ماه بهبود می‌یابد. گاهی ممکن است آسیب عصبی که در کمر ایجاد شده است به سال‌ها زمان برای بازسازی نیاز داشته باشد.

پزشک چه درمان‌هایی برای آسیب دیدگی عصب در نظر می‌گیرد؟

بسته به صلاحدید پزشک، درمان‌های مختلفی برای بیماران در نظر گرفته می‌شود که در ادامه همه موارد را برای شما ذکر خواهیم کرد:

فیزیوتراپی یکی از مواردی است که می‌تواند به ترمیم عصب آسیب دیده پس از جراحی کمک کند.

لیزر پرتوان از دیگر موارد بسیار موثر و غیر تهاجمی است که در کلینیک درد برای مراجعین انجام می‌گیرد.

آسیب عصب
آسیب دیدگی عصب

آیا عصب آسیب دیده پس از جراحی به‌طور کامل درمان و ترمیم می‌شود؟

در صورتی که عصب دچار بریدگی و آسیب دیدگی شود، به‌طور کامل بهبود نمی‌یابد. میزان و پیشرفت بهبودی به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت:

سن

با افزایش سن روند بهبودی در افراد کندتر می‌شود.

مکانیسم آسیب دیدگی

در واقع نوع آسیب دیدگی و شدت آسیب، در نتیجه روند بهبودی بسیار موثر خواهد بود.

مکانیسم بهبودی

هرچه درمان پس از آسیب دیدگی زودتر انجام گیرد، به موفقیت بیشتر کمک خواهد کرد.

نوع عصب آسیب دیده

معمولا عصب‌های حسی بهتر از عصب حرکتی بهبود ‌می‌یابند.