اطلاعاتی که باید در خصوص درد مفصل بدانید

مفاصل در بدن، استخوان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. در واقع این مفاصل هستند که منجر به حرکت استخوان‌ها می‌شوند. در قسمت‌هایی که مفصل وجود دارد شامل موارد زیر است:

• شانه‌ها
  • باسن
  • آرنج
  • زانو

درد مفاصل در واقع دردی است که امکان دارد در هر قسمتی از بدن که استخوان وجود دارد، احساس شود. درد مفصل بسیار شایع است و در اغلب مواقع نیازی به درمان توسط پزشک ندارد. تنها در مواقعی که درد مفصل به‌دلیل آسیب‌هایی از قبیل آرتروز ایجاد می‌شود، نیاز به درمان توسط متخصص در کلینیک درد دارد.

علت درد مفصل
در مورد درد مفصل

علت درد مفصل چیست؟

دلایل مختلفی می‌تواند منجر به درد مفصل شود. آرتروز مهم‌ترین دلیلی است که منجر به درد مفصل می‌شود. آرتروز شامل استئوآرتریت (OA) و آرتریت روماتوئید (RA) می‌شود.

بر اساس تحقیقات، مشخص شده است که استئوآرتریت یا OA بیشتر در افراد بالای ۴۰ سال ایجاد می‌شود و می‌تواند به آرامی پیشرفت کند. این بیماری بیشتر در قسمت‌هایی همچون موارد زیر ایجاد می‌شود:

• مچ دست
  • دست‌ها
  • باسن
  • زانو

درد مفصل ناشی از آرتریت روماتوئید یا RA به‌دلیل تجزیه یا از بین رفتن غضروف ایجاد می‌شود که به‌عنوان کمک فنر در مفاصل عمل می‌کند.

عوامل دیگری که منجر درد مفصل می‌شود:

• بورسیت
  • نقرس
  • لوپوس
  • برخی از بیماری‌های عفونی
  • راشیتیسم
  • کندرومالاسی یا از بین رفتن غضروف در کاسه زانو
  • سارکوئیدوز
  • آسیب دیدگی
  • پوکی استخوان
  • تاندونیت یا التهاب تاندون
  • فیبرومیالژیا
  • عفونت استخوان یا مفصل
  • سرطان
  • فعالیت بیش از حد مفصل

علائم همراه با درد مفصل

همانطور که گفته شد همیشه درد مفصل نیازی به مراجعه به پزشک ندارد. در مواقعی که علت درد را نمی‌دانید و درد مفصل بهبود نمی‌یابد، باید به پزشک مراجعه کنید. علائم همراه درد به شرح زیر است:

• اطراف مفصل متورم، قرمز و گرم می‌شود.
  • درد به مدت سه روز یا بیشتر ادامه دارد.
  • دچار تب شده‌اید؛ اما علائم بیماری‌های دیگری مانند آنفولانزا را ندارید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

در صورت وجود هر یک از موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

• دچار آسیب جدی شده‌اید.
  • مفصل دچار تغییر شکل شده است.
  • تورم مفصل به‌طور ناگهانی ایجاد می‌شود.
  • هیچ حرکتی در مفصل ایجاد نمی‌شود.
  • احساس درد شدید در مفصل دارید.

چگونه درد مفصل توسط پزشک تشخیص داده می‌شود؟

پزشک ابتدا معاینات بدنی را انجام می‌دهد. پس از معاینه در خصوص علائم همراه با درد مفصل سوالاتی را از شما خواهد پرسید. در صورتی که به آرتروز مشکوک شود، ممکن است انجام عکسبرداری را به بیمار توصیه کند.

اگر پزشک به عوامل دیگری مشکوک باشد، ممکن است آزمایش خون را از بیمار درخواست کند. در نهایت با انجام اینگونه بررسی‌ها مشکل شما توسط متخصص شناسایی خواهد شد.

در مورد درد مفصل
علائم همراه با درد مفصل

درد مفصل چگونه درمان می‌شود؟

در صورتی که دچار چنین دردی شده‌اید، به شما پیشنهاد می‌شود که ابتدا با راهکارهای خانگی درد خود را برطرف کنید. روش‌های خانگی که برای کنترل درد کاربرد دارد به شرح زیر است:

• از مسکن‌های موضعی استفاده کنید یا داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی برای کاهش درد، تورم و التهاب مصرف کنید.
  • از نظر جسمی فعال باشید و به‌طور منظم ورزش کنید.
  • قبل از ورزش کردن حرکات کششی را انجام دهید.
  • وزن متعادلی داشته باشید، این امر منجر به کاهش فشار بر مفاصل می‌شود.

اگر درد ایجاد شده به‌دلیل آرتروز نیست، بهتر است از داروهایی مانند داروهای ضد التهابی استفاده کنید یا راهکارهایی مانند ماساژ، حمام گرم، استراحت کافی و حرکات کششی را مد نظر داشته باشید.

درمان‌هایی که توسط پزشک انجام می‌گیرد

درمانی که پزشک برای شما در نظر می‌گیرد بسته به علت ایجاد درد متفاوت است. زمانی که به کلینیک درد جهت درد مفصل مراجعه می‌کنید، قطعا پزشک ابتدا راهکارهای ساده درمانی و غیر تهاجمی را بسته به‌علت مشکل برای شما در نظر می‌گیرد.

در صورتی که دارو درمانی یا تغییر سبک زندگی موثر نباشد، ممکن است پزشک بسته به علت ایجاد درد روش‌های درمانی مختلفی اعم از رادیوفرکوئنسی مفاصل را برای رهایی درد بیماران در نظر داشته باشد.

کلام آخر

درد مفصل در اغلب مواقع به‌دلیل آسیب یا ساییدگی در مفاصل ایجاد می‌شود. اما امکان وجود بیماری‌های دیگر از قبیل عفونت نیز وجود دارد. در صورتی که علت درد را نمی‌دانید و با راهکارهای خانگی دردهای شما درمان نمی‌شود، می‌بایست به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بررسی‌های دقیقی از وضعیت فعلی شما انجام گیرد.

هر چه درمان سریع‌تر انجام گیرد، از ایجاد آسیب‌های بیشتر جلوگیری می‌شود و درمان موثرتر عمل خواهد کرد.