تزریق بلوک عصب بین دنده ای جهت درمان درد قفسه سینه

بلوک عصب بین دنده ای یکی از روش‌های درمانی است که در کلینیک جهت درمان درد قفسه سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.گاهی ممکن است به‌دلایل مختلف احساس درد در قفسه سینه داشته باشید. در برخی از مواقع علل ایجاد چنین دردهایی جدی نیست و با راهکارهای خانگی پس از مدتی بهبود پیدا می‌کند.

در صورتی که چنین دردی به‌صورت مزمن ایجاد شود و با راهکارهای خانگی بهبود پیدا نکنید، نیاز به مراجعه به کلینیک درد خواهد بود. متخصصینی که در این مرکز فعالیت می‌کنند با علل ایجاد هر نوع دردی به خوبی آشنایی دارند و بر اساس علت هر دردی درمان موثر و در عین حال کم تهاجمی برای بیماران در نظر خواهند گرفت.

درمان درد قفسه سینه
تزریق بلوک عصب بین دنده ای جهت درمان درد قفسه سینه

بلوک عصب بین دنده ای چیست؟

در این روش، دارویی برای بیماران تزریق می‌شود تا درد ایجاد شده در قفسه سینه به دلایل مختلفی اعم از درد ناشی از زونا تسکین یابد. اعصاب بین دنده ای در زیر هر دنده قرار دارد. زمانی که هر یک از این اعضا یا بافت‌های اطراف آن تحریک و ملتهب شوند، منجر به درد خواهد شد.

با تزریق داروی استروئیدی و بی حسی موضعی زیر دنده، می‌توان به کاهش التهاب و تسکین درد کمک کرد. همچنین از این روش درمانی می‌توان به عنوان یک روش تشخیصی نیز استفاده کرد.

بلوک عصب بین دنده ای در چه مواقعی کاربرد دارد؟

تزریق این بلوک بیشتر برای افرادی کاربرد دارد که دچار شکستگی دنده شده‌اند. در این دسته از بیماران دردها پس از گذشت مدت‌زمان طولانی، باقی مانده و حرکت کردن بیمار بسیار دشوار شده است.

کاربرد دیگر این روش درمانی این است که در افراد بزرگسال پس از اینکه دچار ابتلا به بیمار زونا می‌شوند، در قسمت‌های مختلفی از بدن، درگیری عصب وجود دارد (مانند درد قفسه سینه) که انجام بلوک عصب بین دنده ای می‌تواند در این مواقع بسیار موثر عمل کند.

دسته دیگری از افراد کسانی هستند که عمل جراحی باز انجام داده‌اند و دچار دردهای مزمن در این قسمت از بدن خود شده‌اند، این دسته از افراد کاندیدای مناسبی خواهند بود.

پس از انجام این تزریق دردها به شدت کاهش می‌یابد و در برخی از افراد دیگر هیچ دردی در این قسمت از بدن احساس نمی‌شود.

نحوه تزریق بلوک عصب بین دنده ای چگونه است؟

• ابتدا به بیمار داروی آرام بخش تزریق می‌شود تا احساس راحتی داشته باشد، سپس می‌بایست به پهلو دراز بکشد. پزشک از داروهای ضد عفونی‌ کننده برای تمیز کردن قسمتی که می‌خواهد تزریق انجام دهد، استفاده می‌کند.
  • سپس یک سوزن نازک در زیر دنده قرار می‌دهد و داروی بی حس کننده را تزریق می‌کند.
  • برای قرار دادن سوزن دوم و تزریق داروی استروئیدی از اشعه ایکس استفاده می‌کنند.
  • معمولا این روش درمانی کمتر از ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و می‌توانید همان روز به خانه خود باز گردید.

تزریق بلوک عصب بین دنده ای چقدر موثر است؟

برخی از بیماران بلافاصله پس از انجام تزریق، تسکین درد را احساس می‌کنند؛ اما ممکن است با از بین رفتن اثر بیهوشی، درد مجددا چند ساعت بعد بازگردد که جای نگرانی وجود ندارد.

تسکین طولانی مدت بیمار طی دو تا سه روز شروع می‌شود، در واقع طی این مدت داروهای استروئیدی اثر خواهند کرد. مدت باقی ماندن اثرات بی دردی در هر فرد متفاوت است. اگر طبق نظر پزشک به‌صورت دوره‌ای انجام گیرد، بیمار طی طولانی مدت بی درد باقی خواهد ماند.

کاهش درتزریق بلوک عصب بین دنده ای
درمان درد قفسه سینه

آیا تزریق بلوک عصب بین دنده ای عارضه‌ای دارد؟

خطر عارضه‌های ناشی از بلوک عصب بین دنده ای بسیار کم است. با این وجود این روش درمانی ممکن است مانند درمان‌های دیگری که انجام می‌گیرد عارضه‌هایی را به همراه داشته باشد.

در واقع ممکن است درد یا کبودی در محل تزریق وجود داشته باشد. عارضه‌های جدی ناشی از این بیماری شامل عفونت، آسیب به عصب و خونریزی است.

نکات پس از عمل

تا ۲۴ پس از تزریق بلوک عصب بین دنده ای بیمار نباید فعالیت‌هایی از قبیل رانندگی یا فعالیت‌های سنگین را انجام دهد. پس از آن قادر به انجام فعالیت‌های روزمره خود خواهد بود.

کلام آخر

اگر دچار درد قفسه سینه به‌صورت مزمن شده‌اید، قطعا نیاز به بررسی‌های بیشتری دارید. به خصوص اگر درد ایجاد شده به‌دلیل عمل جراحی یا درد ناشی از زونا باشد، شما کاندیدای مناسبی برای تزریق بلوک عصب بین دنده ای خواهید بود.