اطلاعاتی که باید در رابطه با خار پاشنه بدانید

خار پاشنه، یکی از مشکلات مرتبط با پا است که در اثر رشد استخوانی مانند رسوب کلسیم ایجاد می‌شود. این زائده استخوانی بین استخوان پاشنه پا و قوس کف پا ایجاد می‌شود. این شرایط گاهی ممکن است قسمت‌های دیگر از پا را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

خار پاشنه ممکن است علائمی را به همراه نداشته باشد و شما هیچی دردی را احساس نکنید. در ادامه اطلاعاتی را که باید در این باره بدانید، برای شما ذکر خواهیم کرد.

خار پاشنه چه علائمی دارد؟

علائمی که ممکن است از خار پاشنه در پا ایجاد شود به شرح زیر است:

• التهاب
  • تورم در پاشنه پا

برخی از بیماران با لمس این قسمت از پا گرما را احساس می‌کنند. این علائم ممکن است تا قوس کف پا نیز گسترش پیدا کند. در برخی از مواقع یک برآمدگی کوچک استخوانی مشاهده می‌شود.

گاهی برخی از خارهای پاشنه هیچ علائمی ندارند، در اغلب مواقع این عارضه تنها از طریق عکسبرداری با اشعه ایکس و دیگر آزمایشات قابل مشاهده و شناسایی است.

علت خارپاشنه
اطلاعاتی که باید در رابطه با خار پاشنه بدانید

علت ایجاد خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه در اثر کشیدگی عضلات و رباط‌ها در طولانی مدت ایجاد می‌شود. این کشیدگی منجر به فشار بیش از حد به استخوان پاشنه خواهد شد. خار پاشنه با گذشت زمان رشد می‌کند، در حقیقت به این صورت نیست که در اثر یک آسیب یا اتفاقی به‌صورت ناگهانی ایجاد شود.

فشارهای ناشی از راه رفتن به‌صورت مکرر، دویدن یا پریدن روی سطوح، دلیل اصلی ایجاد خار پاشنه است، همچنین استفاده از کفش نامناسب از دیگر موارد بسیار مهم در ایجاد خار پاشنه به شمار می‌رود.

به‌طور کلی این موارد ممکن است به‌دلیل موارد زیر ایجاد شود:

• آرتروز
  • کبودی پاشنه پا
  • اضافه وزن
  • پوشیدن کفش نامناسب
  • مشکلات مرتبط با راه رفتن

خار پاشنه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص خار پاشنه بسیار سخت است، به همین جهت می‌بایست به پزشک مراجعه کنید تا روند تشخیص این بیماری به درستی انجام گیرد. جهت تشخیص عارضه ایجاد شده در پا می‌بایست به کلینیک درد مراجعه کنید.

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، پس از معاینات فیزیکی روش‌های تشخیصی مانند تصویربرداری را نیز برای بیماران انجام خواهد داد.

رفع درمان خار پاشنه
تشخیص خارپاشنه

خار پاشنه چگونه درمان می‌شود؟

راهکارهای مختلفی جهت درمان خارپاشنه وجود دارد که همه موارد را برای شما توضیح خواهیم داد.

درمان خار پاشنه در منزل

ابتدا توصیه می‌شود که با راهکارهای خانگی این بیماری را برطرف کنید. توصیه‌ای که در این باره برای شما داریم این است که ابتدا باید به پای خود استراحت دهید. در واقع اگر به پای خود استراحت دهید، از وخیم‌تر شدن شرایط جلوگیری خواهید کرد.

از دیگر مواردی که می‌توانید در منزل جهت درمان خار پاشنه انجام دهید، استفاده از کمپرس آب سرد است. در واقع استفاده از کمپرس آب سرد به مدت ۱۵ دقیقه می‌تواند به بی حس کردن و تسکین درد ناشی از خار پاشنه کمک کند.

این روش درمانی خانگی می‌تواند در کاهش التهاب نیز موثر باشد. استفاده از کمپرس آب سرد به کمپرس آب گرم ترجیح داده می‌شود؛ چراکه، گرما جهت تسکین دردهای مفصلی و عضلانی موثرتر عمل می‌کند.

استفاده از کفش‌های ارتوتیک می‌تواند در حمایت از قوس و پاشنه پا جهت کاهش درد موثر باشد. پدهای مخصوص پاشنه پا نیز از ساییدگی بیشتر پاشنه پا جلوگیری خواهد کرد.

خار پاشنه
درمان خار پاشنه در منزل

درمان خار پاشنه با مراجعه به کلینیک درد

برخی از بیماران ممکن است با درمان‌های خانگی بهبود پیدا نکنند. در این مواقع است که بیمار باید به متخصص جهت درمان خارپاشنه مراجعه کند. پزشک بسته به شرایط بیمار راهکارهای مختلفی را در نظر می‌گیرد.

تزریق داروهای ضدالتهابی یکی از مواردی است که پزشک می‌تواند جهت درمان و بهبود شرایط بیمار در نظر داشته باشد. تزریق این داروهای در کاهش التهاب و درد در قوس و پاشنه پا کمک‌کننده است.

لیزر پرتوان نیز از دیگر موارد پر کاربرد در کلینیک درد است که علاوه بر درمان خار پاشنه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و دیگر مشکلات کاربردی است.

تمرینات فیزیکی و فیزیوتراپی همراه با درمان‌های دیگر بسیار موثر است. در واقع تمرینات جهت جلوگیری از درد طولانی مدت توصیه می‌شود. فیزیوتراپیست می‌تواند انجام تمرینات صحیح را به شما آموزش دهد تا این موارد را نیز در خانه انجام دهید.

جراحی خار پاشنه

زمانی که هیچ از یک روش‌های درمانی‌ ذکر شده موثر نباشد و بیمار دردهای شدید و مداومی را احساس کند، در برخی از مواقع نادر نیاز به عمل جراحی وجود دارد.

در این نوع عمل جراحی ممکن است خار پاشنه خارج شود یا پلانتار فاسیا را آزاد کنند. پس از جراحی نه تنها درد ناشی از خارپاشنه بهبود پیدا می‌کند، بلکه منجر به بازگشت توانایی حرکت کردن بیمار همانند گذشته خواهد شد.

چگونه می‌توان از ایجاد خار پاشنه جلوگیری کرد؟

اگر می‌خواهید دچار خار پاشنه یا دیگر مشکلات مرتبط با پا نشوید، باید هرگونه نکات مهم جهت سلامتی پا را در نظر داشته باشید. در واقع باید از وارد کردن فشار به پاشنه یا فعالیت بیش از اندازه در این قسمت از بدن خودداری کنید.

بهتر است پس از انجام فعالیت‌های روزانه در پایان روز به خود استراحت دهید تا فشار زیادی به پا شما وارد نشود. در واقع باید فعالیت‌های شما به گونه‌ای باشد، که در هیچ زمانی احساس درد در پاشنه پا نداشته باشید.

مواردی مانند راه رفتن بیش از حد نرمال، ورزش و فعالیت‌های زیاد و استفاده از کفش‌های نامناسب که منجر به درد پاشنه پا می‌شود، در طولانی مدت باعث ایجاد خار پاشنه خواهد شد.

اگر پس از هر فعالیتی در پاشنه پا درد احساس کردید، آن قسمت را یخ بگذارید و به پای خود استراحت دهید تا بهتر شود.

روغن‌های گیاهی جهت تسکین خار پاشنه

برخی از روغن‌های گیاهی می‌تواند علائم خار پاشنه مانند درد و تورم را کاهش دهد. این روغن‌های موثر شامل موارد زیر است:

• روغن اکالیپتوس
  • روغن رازیانه
  • روغن اسطوخودوس
  • روغن آویشن
  • روغن کنجد
  • روغن رزماری
خار پاشنه

ورزش برای خار پاشنه

تمرینات و ورزش‌های کششی خوبی برای رفع خار پاشنه وجود دارد. تمریناتی که در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد، به شما کمک می‌کند تا درد عضلات و رباط‌های سفت شده بهبود یابد و از آسیب بیشتر جلوگیری شود. انواع تمرینات کششی که می‌تواند به بهبود درد و التهاب در پاشنه و ساق پا کمک کند، شامل موارد زیر است:

انجام حرکات کششی ساق پا در مقابل دیوار

یک پای خود را یک قدم جلوتر از پای دیگر قرار دهید، سپس جلوی پا یا انگشتان پا را به دیوار تکیه دهید. پای دیگر که عقب‌تر قرار دارد را کمی خم کنید. زمانی که می‌خواهید پاشنه پای خود را کاملا صاف روی زمین قرار دهید، پای عقب را کاملا صاف نگه دارید.

انجام حرکات کششی ساق و پاشنه پا به کمک پله

در لبه پله قرار بایستید و پاشنه پا را تا حد امکان به‌سمت پایین قرار دهید. به‌مدت ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید و مجددا با پای دیگر خود این تمرین را تکرار کنید.

گرفتن حوله با انگشتان پا

یک حوله را روی زمین قرار دهید و با انگشتان پای خود حوله را از زمین بلند کنید، در واقع تنها باید انگشتان پا از زمین بلند شود. به‌مدت چند ثانیه در این حالت باقی بمانید و این تمرین را با پای دیگر خود انجام دهید.

انجام حرکت کششی به‌صورت نشسته

برای انجام این تمرین و برای اینکه حین انجام تمرینات تعادل داشته باشید، بهتر است که با کمک دیوار این تمرین انجام گیرد. به دیوار تکیه دهید و به‌صورت نشسته قرار بگیرید، به طوری که روی صندلی نشسته‌اید. هر دو پاشنه را از زمین بلند کنید و به‌مدت چند ثانیه در این حالت بمانید.

قرار دادن توپ گلف یا تنیس در زیر پا

برای انجام این نوع تمرین توپ گلف یا توپ تنیس را کف پای خود قرار دهید و توپ را زیر پای خود به عقب و جلو بچرخانید، سپس با پای دیگر خود این تمرین را انجام دهید.