با راهکارهای خانگی آرتروز زانو خود را درمان کنید

در اکثر خانواده‌ها اغلب یک نفر مبتلا به آرتروز زانو است و به همین جهت می‌توان این عارضه را به‌عنوان یک بیماری شایع تلقی کرد. جهت درمان این عارضه راهکار‌های متفاوتی در نظر گرفته شده است، اما توصیه ما به شما این است که تنها به یک نوع درمان اکتفا نکنید و همه روش‌های خانگی که در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد را به کار بگیرید.

نمی‌توان به‌طور مطلق و مطمئن گفت که راهکارهای خانگی روش‌های قطعی برای درمان آرتروز زانو هستند، اما قطعاً به تسکین و تسریع روند بهبودی تأثیر می‌گذارد. همچنین اگر تحت درمان توسط پزشک متخصص درد در کلینیک درد هستید، در خصوص روش درمانی‌های خانگی نیز با او مشورت کنید تا با مشکلی در این رابطه مواجه نشوید.

استفاده از کمپرس سرد و گرم

هر زمان که صحبت از درد می‌شود اغلب افراد اولین پیشنهادی که به ذهنشان خطور می‌کند، استفاده از کمپرس است که اتفاقا اغلب نیز مفید واقع شده است. کمپرس آب گرم جهت رفع سفتی مفصل و کمپرس سرد جهت درد مفصل، بهترین راهکار است.

استفاده از کمپرس می‌تواند درد عضلانی و اسپاسم مفصل را کاهش دهد. اگر کمپرس ندارید، می‌توانید از حوله برای انجام این درمان استفاده کنید.

آرتروز زانو
استفاده از کمپرس سرد و گرم

حمام نمک اپسوم

حمام نمک اپسوم جهت تسکین درد بسیار مؤثر است، به ویژه اگر برای درد مفصل باشد. منیزیم موجود در این نمک به رفع التهاب و درد بسیار کمک می‌کند. این نوع نمک را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید. هر بار که حمام می‌روید به‌مدت ۳۰ دقیقه پای خود را در ترکیب آب و نمک بگذارید.

دو فنجان نمک اپسوم را در آب گرم ترکیب و از آن به‌عنوان یک ترکیب شفا بخش برای خود استفاده کنید.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی از دیگر راهکارهایی است که برای رفع آرتروز زانو پیشنهاد می‌شود. جهت انجام ماساژ، می‌توانید این راهکار را به راحتی خودتان انجام دهید که در ادامه نحوه انجام آن را برای شما ذکر خواهیم کرد:

• دو دست خود را مشت کنید و با دو دست در قسمت بالایی و وسط ران را 10 بار ضربه بزنید، این حرکت را سه بار تکرار کنید.
  • در حالی که پاهای خود را صاف روی زمین گذاشته‌اید با کف دست از بالای ران تا زانو را تکان دهید و سپس دستان خود را بی‌حرکت نگه دارید. این حرکت را پنج بار تکرار کنید و در دو قسمت ران خود این حرکت را انجام دهید.
  • چهار انگشت خود را در زانو فشار دهید و 5 مرتبه بالا و پایین ببرید، این حرکت را در تمامی قسمت زانو انجام دهید.
  • کف دست خود را از بالای ران تا پایین و زانو بکشید. این تمرین را در قسمت دیگر از ران پای خود مجدداً تکرار کنید.

ماساژ دادن عضلات ران تأثیر زیادی بر زانو خواهد داشت. راهکارهای ذکر شده برای انجام ماساژ علاوه بر تسکین درد، فواید دیگری برای شما دارد که می‌توان به کاهش استرس اشاره کرد.

آرتروز زانو
درمان آرتروز زانو

استفاده از پماد و کرم‌های موضعی

گاهی برخی از افراد ترجیح می‌دهند به جای استفاده از داروهای خوراکی نوع موضعی را استفاده کنند. کرم‌هایی که در این خصوص به فروش می‌رسند، حاوی آسپرین و ضد درد است و منجر به تسکین درد خواهد شد.

کپسایسین، یکی از درمان‌های خانگی موضعی است. کپسایسین حاوی فلفل تند بوده که برای تسکین درد بسیار مؤثر است. جهت تسکین درد این کرم را سه تا چهار بار در قسمت مورد نظر بمالید. این نکته را به یاد داشته باشید که باید پس از هر بار مصرف جهت جلوگیری از تماس با چشم دست‌های خود را بشویید.

همچنین پمادهای دیگر مانند Tiger Balm نیز تأثیرگذار است، توصیه می‌شود قبل از مصرف با پزشک در این رابطه مشورت کنید.

حالت قرارگیری مناسب

گاهی برخی از عادت‌های غلط یا عمل نکردن به توصیه‌های صحیح دراین‌باره می‌تواند منجر به تشدید علائم آرتروز زانو بشود، در ادامه هر یک از مواردی که باید به آن عمل کنید را برای شما ذکر خواهیم کرد:

• از صندلی‌های کوچک یا صندلی‌هایی که کاملاً در آن فرو می‌روید خودداری کنید.
  • روی صندلی‌های بلند بشینید تا از سطح صندلی بالا قرار بگیرید.
  • هنگام نشستن روی صندلی دقت کنید که صندلی به گونه‌ای نباشد که شما خم باشید.
  • از کفش‌های مناسب استفاده کنید، دقت داشته باشید که کفشی را انتخاب نکنید که لژ داشته باشد و منجر به ساییدگی زانوی شما شود.
  • از نشستن طولانی مدت و بدون حرکت خودداری کنید؛ چراکه بی‌حرکتی منجر به سفتی و درد در عضلات خواهد شد.

چای سبز

چای سبز به کاهش التهاب کمک می‌کند و همچنین منجر به حفاظت بیشتر از غضروف می‌شود، اما نباید در مصرف این نوشیدنی افراط نکنید.

زنجبیل

زنجبیل یکی از مواد خوراکی است که جهت کاهش درد ناشی از این عارضه بسیار مؤثر است. همانطور که می‌دانید آرتروز زانو با عارضه‌هایی همچون ناتوانی همراه است که مصرف زنجبیل از ایجاد چنین مشکلی پیشگیر‌ی می‌کند.

اما نباید بیش از اندازه مصرف کنید؛ چراکه منجر به ناراحتی معده و اسهال می‌شود و همچنین ممکن است با داروهایی مانند وارفارین تداخل دارد، زیرا داروی ضد انعقادی است. به‌طور کلی جهت مصرف آن می‌توانید چای زنجبیل درست کنید.

درد آرتروز زانو
علائم آرتروز زانو

زردچوبه

زردچوبه یکی دیگر مواد غذایی معجزه آسایی است که برای درمان التهاب، درد و سفتی بسیار مؤثر است. به همین جهت از این مواد غذایی باید در رژیم غذایی خود قرار دهید، به‌صورت کپسول نیز فروخته می‌شود که می‌توانید طبق دستور ذکر شده مصرف کنید. با وجود اینکه مصرف آن بی‌ضرر است، اما می‌تواند در برخی از افراد باعث حالت تهوع شود.

تغییر سبک زندگی

منظور از تغییر سبک زندگی این است که چندین مورد از شیوه زندگی خود را تغییر دهید تا بتوانید به شیوه‌ای سالم زندگی کنید که در ادامه همه موارد را برای شما توضیح خواهیم داد:

فعالیت روزانه

ورزش کردن با وجود آرتروز ممکن است دشوار باشد، اما اگر فعال بمانید درد در طولانی مدت کاهش پیدا می‌کند و حتی از آسیب بیشتر نیز جلوگیری خواهد شد. بر اساس آمارهایی که انجام شده است، نشان می‌دهد مؤثرترین درمان غیردارویی برای کاهش درد و بهبود این مشکل، فعال ماندن است. مواردی از فعالیت‌ها که برای رفع آرتروز وجود دارد، به شرح زیر است:

• دوچرخه سواری
  • شنا کردن
  • پیاده‌روی
  • یوگا
  • تایچی

در هر هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش به بیماران توصیه می‌شود، سعی کنید کم‌کم فعالیت خود را بیشتر کنید.

علت ارتروز زانو
فعالیت روزانه

تغییر رژیم غذایی

تغذیه صحیح می‌تواند در جلوگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها بسیار مؤثر باشد که در ادامه مواردی که برای شما مفید هستند را ذکر خواهیم کرد:

• کلم بروکلی
  • مرکبات
  • ماهی‌های غنی از اسیدهای چرب امگا ۳
  • سیر
  • چای سبز
  • محصولات لبنی کم‌چرب
  • آجیل
  • روغن‌های گیاهی مانند آووکادو، زیتون، گردو و…

مواردی که باید از مصرف آنها خودداری کنید:

• الکل
  • آسپارتام (شیرین کننده‌های مصنوعی)
  • چربی اشباع و ترانس
  • برنج
  • قند
  • نان سفید

وزن متعادل

طبق تحقیقاتی که انجام شده است، نشان می‌دهد هرچه فرد اضافه وزن بیشتری داشته باشد، فشار زیادی به زانوی خود وارد می‌کند. کاهش وزن می‌تواند به کاهش درد مفصل و پیشگیری از آرتروز زانو کمک کند.

درمان آرتروز زانو
وزن متعادل

خوب بخوابید

خواب خوب و کافی به شما کمک می‌کند تا بتوانید درد و استرس را کنترل کنید. جهت خواب کافی هر شب یک ساعت مشخصی را برای خود در نظر بگیرید. عواملی مانند تلویزیون که موجب حواس‌پرتی شما می‌شود را از اتاق خارج یا خاموش کنید. رعایت این نکات می‌تواند در مدیریت و در نهایت تسریع روند بهبودی شما مؤثر باشد.

مواقعی که باید به پزشک مراجعه کنید

در واقع می‌توان گفت که بیماری آرتروز زانو یک بیماری مادام‌العمر است و هیچ درمان قطعی نمی‌توان برای آن در نظر گرفت. تنها اقدامی که برای رفع این بیماری در نظر گرفته شده، مدیریت و کنترل درد است. با تغییر سبک زندگی و درمان‌های خانگی می‌توان تا حد زیادی این عارضه را درمان کرد.

اما نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که باید بدانید چه زمانی به متخصص درد مراجعه کنید. زمانی که پس از انجام روش‌های خانگی بهبودی و تسکینی مشاهده نکردید و حتی علائم ایجاد شده بدتر شد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید تا درمان‌های مؤثر برای شما انجام گیرد.