بیماری فیبرومیالژیا چیست و چه نشانه‌ هایی دارد

فیبرومیالژیا، نوعی اختلال است که با درد گسترده عضلانی و دیگر علائمی همچون خستگی، اختلال در حافظه و تغییرات رفتاری همراه خواهد بود. در صورت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این بیماری در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم و کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم.

قطعا همه ما در قسمت‌های مختلف بدن خود درد را تجربه کرده‌ایم، که گاهی می‌تواند در طولانی مدت برای ما آزاردهنده و کسل‌کننده باشد. حال اگر درد به‌صورت گسترده در قسمت‌های مختلفی از بدن ایجاد شود، قطعا تحمل آن برای هر فردی سخت خواهد بود.

منظور از فیبرومیالژیا چیست؟

همانطور که برای شما ذکر کردیم، منظور از این بیماری درد گسترده عضلانی است که همراه با دیگر علائم در بیماران ایجاد می‌شود. محققان بر این عقیده هستند که فیبرومیالژیا بر نحوه پردازش سیگنال‌های درد در مغز و نخاع اثر می‌گذارد و با شدت بیشتری سیگنال درد را دریافت می‌کند.

علائم ناشی از این بیماری در اغلب مواقع پس از ضربه فیزیکی، جراحی، عفونت یا فشار روانی ایجاد می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که خانم‌ها بیشتر از آقایان مبتلا به این بیماری می‌شوند.

با وجود این که هیچ راهکار شناخته شده‌ای برای درمان این بیماری وجود ندارد؛ اما با مراجعه به کلینیک درد می‌توانید با راهکارهای مختلف و موثر، علائم ناشی از این بیماری را کنترل کنند.

درمان بیماری فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا چه علائمی دارد؟

علائم اولیه که ناشی از این بیماری در افراد ایجاد می‌شود به شرح زیر است:

درد گسترده

درد ناشی از این اختلال به‌صورت مستمر احساس می‌شود، که حداقل تا سه ماه ادامه دارد. منظور از درد گسترده، دردی‌ست که در هر دو طرف بدن و در قسمت بالا و پایین به‌طور کامل احساس می‌شود.

خستگی

افراد مبتلا، در اغلب مواقع خسته از خواب بیدار می‌شوند، حتی اگر در طولانی مدت، استراحت کرده یا خوابیده باشند. بیماران به‌دلیل دردی که دارند، خواب راحتی ندارند.

مشکلات رفتاری

در این مورد فرد توانایی در تمرکز مشکل دارد و توانایی در انجام کارهای ذهنی ندارد.

سایر علائم به شرح زیر است:

• سندرم روده تحریک پذیر
  • سندرم خستگی مزمن
  • میگرن و انواع سردردهای دیگر
  • اضطراب
  • سیستیت بینابینی
  • اختلال مفصل گیجگاهی
  • سندرم تاکی کاردی

علت ایجاد فیبرومیالژیا

محققان معتقدند زمانی که عصب به‌صورت مکرر تحریک شود، منجر به تغییراتی در عملکرد مغز و نخاع و در نهایت فیبرومیالژیا خواهد شد. این تغییرات، افزایش غیر طبیعی برخی از مواد شیمیایی در مغز است که منجر به احساس درد می‌شود.

علاوه بر این، اینگونه به نظر می‌رسد که گیرنده‌های مغز حافظه‌ای از درد ایجاد می‌کنند و به همین جهت حساس می‌شوند. در واقع در ادامه در مقابل با سیگنال‌های درد واکنش بیش از حد واکنش نشان می‌دهند.

علت بیماری فیبرومیالژیا
علت ایجاد فیبرومیالژیا

فاکتورهای زیادی وجود که که منجر به این تغییرات می‌شود، این موارد به شرح زیر است:

ژنتیک

اگر این بیماری در خانواده‌ای وجود داشته باشد، ممکن است جهش‌های ژنتیکی خاصی ایجاد شود و فرد را مستعد ابتلا به این بیماری کند.

عفونت‌ها

به نظر می‌رسد برخی از بیماری‌ها باعث تحریک یا تشدید فیبرومیالژیا می‌شوند.

حوادث جسمی و احساسی

گاهی این اختلال در اثر یک حادثه فیزیکی مانند تصادف ایجاد می‌شود. استرس طولانی مدت نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند در ایجاد آن نقش بسیار مهمی داشته باشد.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به فیبرومیالژیا هستند؟

احتمال ابتلا به این بیماری در همه افراد وجود دارد؛ اما در برخی از مواقع احتمال ایجاد این بیماری چندین برابر می‌شود که این موارد به شرح زیر است:

• خانم‌ها بیشتر از آقایان دچار این بیماری می‌شوند.
  • اگر اقوام نزدیک شما مانند والدین یا خواهر و برادر به این بیماری مبتلا شده باشند، احتمال اینکه شما نیز دچار این بیماری شوید، بسیار زیاد است.
  • وجود برخی از بیماری‌ها مانند آرتروز، آرتریت روماتوئید یا لوپوس می‌تواند خطر ابتلا شدن به این بیماری را افزایش دهد.

عوارض ناشی از بیماری فیبرومیالژیا

احساس درد، خستگی و ایجاد اختلال در خواب، قطعا توانایی شما را در فعالیت‌های روزانه در منزل یا محل کار تحت تاثیر قرار خواهد داد. گاهی اوقات ایجاد این بیماری در طولانی مدت مشکلاتی از قبیل افسردگی و اضطراب را ایجاد می‌کند.

بیماری فیبرومیالژیا چگونه توسط پزشک تشخیص داده می‌شود؟

برای اینکه تشخیص به درستی انجام گیرد، باید حداقل در چهار قسمتی که برای شما نام خواهیم برد احساس درد داشته باشید:

• قسمت بالا سمت چپ در شانه، بازو و فک
  • قسمت بالا سمت راست مانند شانه، بازو و فک
  • قسمت پایینی سمت چپ مانند لگن، پا و باسن
  • قسمت پایینی سمت راست مانند لگن، پا و باسن
  • قسمت میانی بدن مانند گردن، کمر، قفسه سینه و شکم

همراه با این موارد آزمایشات دیگری مانند آزمایش خون از بیمار گرفته می‌شود تا شرایط دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

بیماری فیبرومیالژیا چیست؟
درمان بیماری فیبرومیالژیا

درمان فیبرومیالژیا

همانطور که گفتیم این بیماری درمان شناخته شده‌ای ندارد، تنها با انجام برخی از راهکارها شرایط بیمار را کنترل می‌کنند تا بتوانند به فعالیت‌های روزمره خود بپردازند.

علاوه بر این بیماران باید به نکات خودمراقبتی که پزشک ذکر می‌کند، توجه داشته باشند. معمولا گزینه‌های درمانی که برای بیماران در نظر گرفته می‌شود، شامل موارد زیر است:

روش‌های دارویی

مسکن‌ها

مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم جهت تسکین درد استفاده می‌شود.

داروهای ضد افسردگی

دولوکستین، میلناسیپران منجر به کاهش درد می‌شود و خستگی را برطرف می‌کند. گاهی پزشک برای برخی از بیماران داروهایی مانند آمی تریپتیلین شل‌کننده عضلانی را برای بیمار تجویز می‌کند تا بهبود خواب بیمار کند. مصرف تمامی این داروها تنها باید با تجویز پزشک باشد.

داروهای ضد تشنج

مصرف برخی از داروها مانند گاباپنتین می‌تواند در کاهش علائم فیبرومیالژیا مفید باشد.

سایر روش‌های درمانی

از دیگر روش‌های درمانی که می‌تواند در تسریع روند بهبودی موثر باشد به شرح زیر است:

• فیزیوتراپی
  • کاردرمانی
  • مشاوره (جهت تقویت توانایی بیمار برای مقابله با استرس)