بیماری ‌هایی که باعث دردهای سیاتیک می ‌شوند

قطعا همه ما عنوان سیاتیک را بارها شنیده‌ایم و بیماران اصطلاحا می‌گویند دچار سیاتیک شده‌اند. نکته‌ای که در این باره وجود دارد، این است که سیاتیک بیماری نیست، در واقع عصبی است که همه انسان‌ها دارند. آن چیزی که منجر می‌شود فرد درد احساس داشته باشد و به پزشک مراجعه کند، التهاب و آزردگی ناشی از این عصب است.

در ناحیه کمری از نخاع، چند ریشه عصبی جدا شده و در نهایت عصب سیاتیک تشکیل می‌شود. سیاتیک بزرگترین عصب در بدن انسان است، این عصب به سمت پایین حرکت و از لگن عبور می‌کند و به پاها و اندام‌های تحتانی می‌رسد. در حقیقت قسمت عمدۀ عصب‌دهی اندام تحتانی را بر عهده دارد.

عصب سیاتیک از نخاع شروع می‌شود و از لگن و باسن عبور می‌کند، سپس به پایین پا انتشار پیدا می‌کند. عصب سیاتیک طولانی‌ترین و مهم‌ترین عصب در بدن است و تاثیر مستقیمی بر توانایی شما در کنترل و احساس در پاها دارد. وقتی این عصب تحریک می‌شود، دردهای ناشی از آن را احساس خواهید کرد.

درد سیاتیک به گونه‌ای است که می‌تواند به صورت درد متوسط تا شدید در کمر، باسن و پاها ایجاد شود. همچنین گاهی ممکن است در این قسمت از بدن احساس ضعف و بی‌حسی داشته باشید.

دردهای سیاتیک
بیماری‌هایی که باعث دردهای سیاتیک می‌شوند

علت ایجاد دردهای سیاتیکی چیست؟

اگر این عصب در ناحیه کمری و در طول مسیرش، دچار التهاب و آزردگی شود، بیمار درد شدیدی در ناحیه کمر احساس می‌کند که گاها به یک یا هر دو اندام تحتانی انتشار پیدا خواهد کرد، اصطلاحا به اینگونه دردها، دردهای رادیکولار گفته می‌شود.

فتق دیسک

التهاب و آزردگی این عصب دلایل مختلفی دارد، شایع‌ترین آن فتق دیسک کمر است که منجر به فشار بر این عصب می‌شود.

تنگی کانال نخاعی

زمانی که کانال نخاعی باریک باشد و تنگی کانال نخاعی رخ دهد، بر نخاع و ریشه‌های عصبی که شامل سیاتیک نیز می‌شود، فشار وارد می‌کند.

سرخوردگی مهره

یکی دیگر از علل ایجاد چنین دردی، سرخوردگی مهره است، ممکن است بر اثر حادثه‌ای، استحکام مهره‌ها از بین رفته باشد و در نهایت به سرخوردگی مهره منجر شود. در این مواقع است که فرد درد شدید و رادیکولار را احساس می‌کند.

آرتروز

آرتروز و بیماری‌های دژنراتیو، بیمار در اثر افزایش سن دچار یک سری از تغییرات در استخوان‌ها می‌شود که این تغییرات می‌تواند به صورت تشکیل خارهای استخوانی باشد. این خارها بر اعصاب فشار وارد می‌کند و منجر به درد می‌شوند.

سندرم پیریفورمیس

سندرم پیریفورمیس نوعی اختلال عضلانی است که در آن عضله پیریفورمیس به‌صورت غیر ارادی منقبض و سفت می‌شوند و باعث ایجاد دردهای سیاتیکی خواهد شد. عضله پیریفورمیس در قسمت انتهایی ستون فقرات قرار دارد و به استخوان ران متصل می‌شود.

علت دردهای سیاتیک
سندرم پیریفورمیس

سیاتیک چه علائمی دارد؟

اگر دردی دارید که از ناحیه کمر تا باسن و اندام تحتانی جریان دارد، می‌توان گفت که این درد ناشی از درد سیاتیک است. سایر علائمی که ناشی از این عارضه در افراد وجود دارد به شرح زیر است:

• ممکن است دردی داشته باشید، که با حرکت کردن بدتر می‌شود.
  • ممکن است در پاهای خود احساس بی حسی یا ضعف داشته باشید که در طول عصب سیاتیک قرار دارد. در موارد شدید این بیماری ممکن است احساس یا حرکت خود را از دست بدهید.
  • احساس سوزن سوزن شدن دارید که این حالت به صورت گزگز دردناک در انگشتان پا یا به‌طور کلی در پا وجود دارد.
  • ممکن است بی اختیاری را تجربه کنید و توانایی کنترل مثانه یا روده خود را نداشته باشید.

عوامل خطرساز در ایجاد دردهای سیاتیک

برخی از رفتارها و عوامل می‌تواند خطر ابتلا به سیاتیک را افزایش دهد. متداول‌ترین عواملی که در ایجاد سیاتیک نقش دارد به شرح زیر است:

• با افزایش سن احتمال فرسودگی هر قسمت از بدن افزایش پیدا می‌کند.
  • برخی از مشاغل خاص فشار زیادی به کمر وارد می‌کنند. به خصوص طی فعالیت‌هایی که باید اجسام سنگین را بلند کنید یا به مدت طولانی بنشینید.
  • افراد دیابتی بیش از سایر افراد در معرض خطر این بیماری قرار دارند.
  • مصرف سیگار می‌تواند منجر به از بین رفتن لایه بیرونی ستون فقرات شود.

زمانی که باید به کلینیک درد مراجعه کنید

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید فورا به مرکز درمان درد مراجعه کنید:

• درد پس از یک آسیب‌دیدگی یا تصادف شدید ایجاد شده باشد.
  • درد ناگهانی و شدید را در قسمت پایین کمر یا پا دارید و همراه با بی حسی یا ضعف عضلانی در پا است.
  • شما قادر به کنترل مثانه و روده خود نیستید.

سیاتیک چگونه تشخیص داده می‌شود؟

علائم ناشی از این بیماری در هر فردی متفاوت است. ابتدا زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید بسته به شرح حال و سوابق بیماری‌ها، بررسی‌های لازم را برای تشخیص بیماری انجام می‌دهند.

قدرت عضلانی شما را مورد بررسی قرار می‌دهند و عکس العمل شما را مشاهده خواهند کرد. ممکن است از شما خواسته شود که حرکات کششی یا حرکتی را انجام دهید تا مشخص شود که کدام فعالیت منجر به درد بیشتر می‌شود.

حال که بیماری سیاتیک تشخیص داده می‌شود، پزشک انجام تصویربرداری را توصیه می‌کند تا از این طریق مشخص شود که چه عاملی منجر به درد سیاتیک شده است. معمولا تصویربرداری‌هایی اعم از اشعه ایکس، ام آر آی و سی تی اسکن است.

در مواقعی که باید بررسی‌های بیشتری انجام گیرد، روش‌هایی مانند MRI یا CT در نظر گرفته می‌شود.

درمان دردهای سیاتیک

چه درمان‌هایی برای دردهای ناشی از سیاتیک در نظر گرفته می‌شود؟

زمانی که به کلینیک درد مراجعه می‌کنید، ابتدا درمان‌های غیر تهاجمی و کم تهاجمی برای شما در نظر می‌گیرند، در صورتی که بیمار با این روش‌ها درمان نشود، در نهایت درمان‌های موثرتری برای شما انجام می‌دهند. مراحل درمان به شرح زیر است:

• استفاده از کمپرس آب سرد
  • استفاده از کمپرس آب گرم
  • انجام حرکات کششی تحت نظر متخصصین
  • مصرف داروهای بدون نسخه
  • انجام تمرینات ورزشی منظم
  • فیزیوتراپی
  • مصرف داروهای تجویز شده از سوی پزشک متخصص
  • تزریق داروی اپیدورال

اگر در مواقع نادر هیچ یک از این روش‌های درمانی برای بیمار موثر نباشد، عمل جراحی را برای او در نظر خواهند گرفت.