سوالات رایج دیسک کمر …

سوالات رایج دیسک کمر …
  • اگر پارگی دیسک کمر را عمل نکنم چه می شود؟

عمل نکردن به موقع پارگی دیسک کمر چند عیب دارد :

  1. اول اینکه ممکن است فشار داخل دیسک بالا برود و به اعصاب صدمه بزند و فرد فلج شود.
  2. دوم وقتی که حجم بیشتری از دیسک به داخل کانال نخاعی وارد شود و باعث فلج شدن شود.
  3. سوم اینکه معمولاً کسانی که نمی خواهند عمل کنند در یک برهه‌ای از زمان مجبور می‌شوند که عمل کند در این صورت نتیجه عمل آنها رضایت بخش نیست. چون بیو مکانیک کمر دچار. عیب تثبیت شده غیر قابل برگشت می‌شود.
  • اگر جراحی آندوسکوپی نخاعی مدرن است ، چرا جراحان بیشتری این نوع روش را انجام نمی دهند؟

این روند روز به روز محبوب تر می شود. وقتی زمان فرا رسید، یک روش استاندارد خواهد بود، مانند برداشتن لاپاروسکوپی از مثانه و جراحی آرتروسکوپی زانو و شانه.
با این حال، جراحی آندوسکوپی ستون فقرات هنوز در مراحل ابتدایی خود است. اکثر دانشجویان پزشکی در جراحی ارتوپدی ستون فقرات و جراحی مغز و اعصاب فارغ التحصیل شدند بدون اینکه با تکنیک آشنا شوند.

علاوه بر این، منحنی یادگیری جراحی آندوسکوپی ستون فقرات بسیار شیب دار است. برای اینکه بسیار خوب باشد ، یک جراح نیاز به تمرین فوری و تمرین مکرر دارد اما از همه مهمتر، اشتیاق، مهارت و شعور است.
به منظور تسلط بر تکنیک های حداقل تهاجمی، هرچه یک جراح تجربه بیشتری داشته باشد، بهتر می شود.

روش نوین درمان دیسک کمر با لیزر

  • معمولا در اكثر نقاط دنيا جراحي بسته دیسک کمر و گردن اولين انتخاب براي بيماران است.
    مگر اینکه به دلایلی با اين روش نتوان مشكل بيماران را حل كرد كه در اين صورت به طرف جراحي باز مي‌رويم. البته بيش از ۹۰% موارد با همين روش درمان مي‌شوند.

چرا اين روش از جراحي باز بهتر است؟

  • به چند دليل؛ يكي اينكه طول زمان عمل بسيار كوتاه است و مريض بيش از ۴ ساعت در بيمارستان نخواهد بود. موضوع مهمتر اینکه بيهوشي ندارد و با بي حسي موضعي انجام مي‌شود.

به اين دليل كه ستون فقرات دستكاري نمي‌شود عوارض حين عمل و بعد از عمل ندارد.
مهم‌ترين مساله اين است كه بيمار فورا و بعد از نهايتا دو روز استراحت به جريان زندگي باز مي‌گردد. اين روش محدوديت ندارد و هر چند بار كه بخواهيم مي‌توانيم از اين روش استفاده كنيم.

با این روش می توان همزمان بیش از یک دیسک را لیزر کرد. اين ها اولويت‌هايي است كه باعث مي‌شود اين روش را انتخاب كنيم. سوالي كه بيشتر افراد دارند در مورد برگشت پذيري است كه اين عمل به هيچ عنوان برگشت پذير نيست.
درمان قطعي است و اين مواردي است كه معمولا مطرح مي‌كنيم.

سوالات رایج دیسک کمر در کلینیک درد راد

  • چه بیمارانی می توانند کاندید عمل بسته و بلوک عصبی دیسک کمر قرار گیرند؟

طبق آخرین مقالات و مطالعات ، قسمت عمده ای از بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر ، با عمل بسته و بلوک عصبی دیسک کمر ، بهبود می یابند و تنها تعداد معدودی از بیماران سرانجام نیازمند جراحی باز دیسک کمر خواهند بود.

بیماران دچار کمر درد مزمن که درد آنها بیش از سه ماه طول کشیده است، پس از مراجعه به کلینیک تخصصی ، پس از معاینات بالینی و استفاده از اقدامات پاراکلینیکی لازم مانند:
ام آرآی و نوار عصب و عضله(در صورت نیاز)، تحت درمان پلکانی کمر درد و دیسک کمر، قرار می گیرند.
که طی آن در ابتدا درمان با شل کننده های عضلانی ، مسکن و استراحت، جهت بیماران با پیگیری 6 هفته بعد صورت می گیرد.
در صورت صلاحدید تیم درمانی و عدم بهبودی بیمار در اقدام بعدی جهت بیمار، فیزیوتراپی تخصصی، لیزر تراپی، ماساژ درمانی، مانیپولاسیون تخصصی، طب سوزنی انجام می شود.
در صورت عدم بهبودی بالینی بیمار، اقدامات مداخله ای(intervention) صورت میگیرد. که بنا به نظر متخصصین مرکز و با توجه به شدت تغییر آناتومی دیسک، نوع اقدام مداخله ای مورد نیاز از قبیل:
تزریقات داخل مفصل فاست، تزریق به داخل پرده های نخاعی(epidural) ،انواع تزریق مواد ضد التهاب ترانس فورامینال و در نهایت عمل بسته و بلوک عصبی دیسک کمر ، اقدام نهایی این مرکز جهت درمان پلکانی بیمار می باشد.

  • تزریق دیسکوژل چیست؟

در این درمان تزریق دیسکوژل (ترکیبی از الکل ،سلولز و تنگستن) در بخش بیرون زده دیسک بین مهره ای که فتق دیسک در آن اتفاق افتاده است انجام میشود.
مطابق با شماره مهره تحت تاثیر، تزریق با روش جانبی عقبی در موارد فتق سینه ای و یا لامبار و با روش جانبی جلویی در موارد فتق گردنی انجام میشود.

ژل الکل را نگه میدارد که از دیسک خارج نشود و الکل باعث تخلیه فتق (بازگشت مواد به دیسک) میشود.
این تخلیه با مهاجرت آب از کیسه فتق به سمت بخش داخلی و مرکزی دیسک انجام میشود بنابراین فشار از طناب نخاعی یا ریشه عصبی برداشته میشود.

درد اصلی و شدید حاصل از تحت فشار قرار گرفتن نخاع به سرعت از بین میرود. با این حال تا چند هفته پس از درمان احساس ناراحتی ممکن است وجود داشته باشد.
این ناراحتی نیز ظرف 6 هفته پس از تزریق دیسکوژل باید برطرف شود.

پس از درمان کامل ناحیه تحت فشار کمر، میتوان داروهای ضد التهاب و کورتیکواستروئیدها در محل اتصال بین مهره ای در دیسک کمر درمان شده تزریق کرد.

  • تزریق دیسکوژل در چه مواقعی کاربرد دارد؟

این روش درمانی برای تسکین درد برای بیمارانی که دارای دیسک کمر برآمده هستند و درمان‌های پزشکی و فیزیوتراپی برای آنها موثر نبوده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
همچنین برای افرادی که به‌دلیل بیماری‌های زمینه‌ای یا خطرات بیهوشی قادر به انجام عمل جراحی نیستند، انجام می‌گیرد.

  • چه نوع بیهوشی در تزریق دیسکوژل انجام می شود؟

در این روش، از یک سدیشن (خواب اوری) خفیف استفاده می شود به طوری که بیمار آرام بماند و نگران نباشد. همچنین برای جلوگیری از درد از بی حسی موضعی استفاده می شود.
بیمار آرام اما هوشیار است. این درمان نیازی به لوله گذاری (فرو کردن لوله در حنجره) یا بیهوشی عمومی ندارد و بنابراین از عوارض احتمالی مرتبط با این نوع بیهوشی جلوگیری می کند.

سوالات رایج دیسک کمر در کلینیک درد راد

محل دقیق و علت اصلی ناراحتی و مشکل در این روش شناسایی و درمان می‌شود. متخصص اندوسکوپ فیبر نوری را برای یافتن محل مشکل وارد ناحیه اپیدورال می‌کند.
سپس دارو را در ناحیه مشکل‌ساز تزریق می‌کند یا فتقی را که به عصب‌های دیسک فشار می‌آورد، با استفاده از لیزر یا استنت برمی‌دارد.

این تکنیک با استفاده از تجهیزات خاصی انجام می‌شود که دو کانال برای کنترل و هدایت عمل دارد و متخصص آن را وارد ناحیه اپیدورال می‌کند.
متخصص اندوسکوپ فیبر نوری را وارد یک کانال می‌کند و از راه کانال دیگر دارو را تزریق می‌کند یا الکترودی را برای برداشتن فتق دیسکی که به عصب‌ها فشار می‌آورد، وارد ستون فقرات می‌کند.
اندوسکوپ ابزار لازمی برای تعیین دقیق علت درد و بررسی ساختار آناتومیک ناحیه اپیدورال به منظور اطمینان از دقیق انجام دادن عمل است.

  • چه چیزی باعث بی حسی و سوزن سوزن شدن در اندام فوقانی یا تحتانی می شود؟

گاهی اوقات درد یا احساس سوزن سوزن شدن می تواند در بازوها، دست ها، پاها یا پاها وجود داشته باشد. موارد زیادی وجود دارد که باعث این علائم می شود، از جمله:

  • سندرم تونل کارپال
  • آسیب اعصاب محیطی

فتق یا ملتهب دیسک در دیسک کمر می تواند عصب را که به بازو یا پا حرکت می کند تحریک یا فشرده کند و در نتیجه علائم درد، بی حسی یا گزگز ایجاد کند.
علائم گاهی اوقات می توانند از یک اندام به اندام دیگر بروند. اگرچه این ممکن است باعث زنگ خطر شود، گزینه‌های درمانی غیرجراحی زیادی وجود دارد.

  • آیا می توان از تزریق اوزون در تمام موارد جابجایی دیسک کمر (لیزخوردن دیسک) استفاده کرد؟

بله، می توان از اوزون تراپی برای هر دوی جابجایی دیسک گردن و جابجایی دیسک کمر استفاده کرد. در دیسک کمر بیمار دردی را در کمر احساس می کند که به سمت پاها ادامه می یابد چرا که به اعصاب فشار وارد می شود.
بیمار نمی تواند مسافت زیادی را راه برود و هنگام راه رفتن، یک یا هر دو پا سنگین می شوند. هنگامی که فشار بر روی اعصاب بیشتر باشد، بیمار ممکن است دچار فلج شده و یا از دست دادن احساس را تجربه کند.
زمانی که جابجایی دیسک در مهره های گردن اتفاق بیفتد، فرد علائم مشابهی را در دست و اندام فوقانی تجربه خواهد کرد. اوزون تراپی یک روش جایگزین برای درمان دیسک های جا به جا شده است.

اگرچه کمردرد برخی افراد به صورت دائمی تسکین می یابد اما این روش برای درمان کمردرد نیست. به طور معمول اگر فرد کمردرد مزمن داشته باشد این تزریق ممکن است ۳ تا ۶ ماه یا بیشتر اثرگذار باشد.
در صورت عود کردن درد ممکن است نیاز باشد فرد چند بار در سال تزریق کند. برای افزایش اثرگذاری این درمان موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. ورزش به صورت منظم
  2. عدم مصرف دخانیات
  3. حفظ وزن مناسب برای بدنتان
  • میزان موفقیت تزریق اپیدورال کمر چقدر است؟

طبق یک تحقیق انجام شده بر روی 120 نفر مبتلا به کمر درد، حدود 68 درصد از افرادی که طی 1 سال 4 تزریق دریافت کرده بودند تا 50 درصد بهبودی درد و بهبودی عملکرد را تجربه کردند.
اما در تحقیقی دیگر، افرادی که در طی این دوره 6 تزریق دریافت کرده بودند، تا 2 سال تسکین درد داشتند.

  • آیا این روش تایید شده و بی خطر است؟

بله توسط مراکز غذا و داروی آمریکا (FDA) و اروپا(CE) و سازمانهای بداشت اروپا آمریکا و کشور خودمان کاملا بعنوان یک روش قابل قبول و مفید مورد تایید قرار گرفته است.

سوالات رایج دیسک کمر در کلینیک درد راد

  • آیا امکان تزریق مجدد وجود دارد؟

بله در صورت ضرورت امکان تکرار تزریق وجود دارد.

  • عوارض این روش چیست؟

این روش عوارض نگران کننده ای ندارد ممکن است بعضی بیماران مختصری خواب آلودگی سردرد حالت تهوع یا درد مختصر را گزارش کنند و عارضه این روش از درآوردن یک خال در اتاق عمل بیشتر نیست.

  • چه موادی تزریق می شود؟

ماده بی حس کننده و ماده ضد التهاب تزریقی

  • آیا بعد از تزریق می توانیم روی کمر بخوابیم؟

بله این روش یک تزریق ساده است و مشکلی از نظر ترز خوابیدن ایجاد نمی کند.توصیه می شود بعد از تزریق برای دو روز از کیسه آب سرد هر بار 15 دقیقه برای چندین بار استفاده شود.

  • میزان موفقیت تزریق‌های ستون فقرات چگونه است؟

به ‌طورکلی تزریقات تحت هدایت تصاویر سی ‌تی ‌اسکن، در تسکین درد اکثر بیماران موفقیت‌آمیز است.
درحالی‌که اثرات این تزریقات موقت است (یک ماه تا یک سال)، تزریق می‌تواند برای تسکین بیماران در یک دوره درد شدید کمر و پیشرفت بیماران در برنامه‌های توان‌بخشی بسیار مفید باشد.
وقتی این روش در چارچوب شاخص‌های صحیحی اعمال شود، میزان موفقیت آن به بیش از 75٪ می‌رسد.
مزیت فوق‌العاده مهم این روش این است که این یک روش جراحی با حداقل تهاجم است که تحت بی‌حسی موضعی اعمال می‌شود و به بیمار اجازه می‌دهد در همان روز عمل به خانه برگردد.

  • آیا تزریق جهت درمان کمردرد بدون جراحی برای افراد دیابتی بی‌خطر است؟

همانطور که گفته شد تزریق اپیدورال در برخی از افراد منجر به افزایش قند خون می‌شود. در افرادی که مبتلا به دیابت نیستند، این افزایش یک روز است و در افراد دیابتی ۲ روز یا بیشتر خواهد بود.
انجام تزریق برای افراد دیابتی امکان‌پذیر است، اما نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که باید افراد دیابتی کنترل بیشتری به قند خون خود جهت انجام این تزریق داشته باشند.
بهتر است قبل از اینکه پزشک راهکاری برای شما جهت درمان در نظر بگیرد، بیماری‌های خود را با او در میان بگذارید تا بهترین درمان بسته به شرایط شما در نظر بگیرد.

یک نظر بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *