منظور از سندرم تونل کارپال چیست؟

آیا تا به حال شده است، به‌دلیل شغلی که دارید یا فعالیت‌های مکرری که به‌صورت روزانه انجام می‌دهید، دچار عارضه‌هایی در برخی از اندام‌های خود شده باشید؟ سندرم تونل کارپال یکی از این موارد است که امکان دارد به‌دلیل شغلی که دارید، ایجاد شود.

در واقع به‌دلیل انجام حرکت مکرر مچ دست ناشی از فعالیت‌هایی مانند نقاشی، خیاطی، تایپ و غیره، ممکن است منجر به بروز التهاب در مچ و فشار بر عصب مدیان (میانی) در تونل کارپال شود که در برخی مواقع برای درمان باید به کلینیک درد مراجعه کرد.

اگر در مچ دست خود احساس درد دارید و علت آن را نمی‌دانید، در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص این بیماری توضیحات لازم را به شما بدهیم و بتوانید بیماری خود را به درستی تشخیص دهید.

علت سندرم تونل کارپال
سندرم تونل کارپال

آشنایی با سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال به این منظور است که عصب مدیان در دست تحت فشار قرار بگیرد. عصب میانی در کف دست وجود دارد که به آن تونل کارپال نیز گفته می‌شود. عصب میانی وظیفه احساس انگشت‌ها را در دست دارد.

سندرم تونل کارپال می‌تواند در هر دو دست شما نیز ایجاد شود. زمانی که مچ دست دچار تورم شود، منجر به فشرده شدن تونل کارپال خواهد شد. در نهایت این عارضه می‌تواند علائمی همچون بی حسی، ضعف، گزگز در دست ایجاد کند.

علت ایجاد سندرم تونل کارپال چیست؟

درد ایجاد شده در تونل کارپال به‌دلیل وارد شدن فشار بیش از حد به مچ دست و عصب مدیان است. التهاب می‌تواند منجر به تورم شود. شایع‌ترین علت التهاب، یک بیماری زمینه‌ای است که باعث تورم در مچ دست و گاهی انسداد جریان خون می‌شود. از دیگر مواردی که منجر به سندرم تونل کارپال می‌شود، به شرح زیر است:

• اختلال در عملکرد تیروئید
  • احتباس مایعات به‌دلیل بارداری یا یائسگی
  • اختلالات خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید
  • شکستگی یا ضربه وارد شدن به مچ دست

همچنین حرکت مکرر مچ دست به ایجاد تورم و فشرده شدن عصب میانی دست منجر می‌شود. این حالت می‌تواند به‌دلایلی همچون موارد زیر ایجاد شده باشد:

• انجام فعالیت‌های تکرار با مچ دست مانند استفاده از کیبورد یا موس؛
  • قرار گرفتن طولانی مدت دست در یک حالت به‌دلیل استفاده از ابزار دستی یا فعالیت دیگری مانند پیانو زدن.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر سندرم تونل کارپال قرار دارد؟

• خانم‌ها سه برابر بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند. همچنین سندرم تونل کارپال بیشتر در سنین بین ۳۰ تا ۶۰ سالگی بروز می‌کند.
  • برخی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون بالا و آرتروز در ایجاد این سندرم نقش مهمی دارد.
  • سبک زندگی نادرست مانند مصرف سیگار، مصرف زیاد نمک، کم تحرکی و شاخص توده بدنی بالا (BMI) ممکن است خطر ابتلا به سندرم تونل کارپال را افزایش دهد.
  • همچنین افرادی که مشاغلی دارند که در ناحیه دست و مچ دست فعالیت‌های تکراری انجام می‌دهند، دچار این سندرم یا بیماری می‌شوند.

سندرم تونل کارپال چه علائمی دارد؟

علائم ناشی از این بیماری به‌دلیل فشرده شدن عصب مدیان ایجاد می‌شود. در این حالت ممکن است دست شما مرتباً به خواب برود یا قادر به نگه داشتن هیچ وسیله‌ای نباشید. علائم دیگر عبارتند از:

• بی حسی
  • سوزن سوزن شدن
  • احساس درد در انگشتان دست
  • ضعف در عضلات دست
  • احساس درد و سوزشی که تا بازو احساس می‌شود.
  • احساس درد در مچ دست که منجر به اختلال در خواب شما می‌شود.

سندرم تونل کارپال چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک قادر است که با بررسی چندین عامل از جمله سابقه بیماری، معاینه فیزیکی و بررسی آزمایشات این سندرم را تشخیص دهند. معاینات فیزیکی شامل ارزیابی دقیق دست، مچ، گردن و شانه است. همچنین تورم و هرگونه تغییر دیگری را بررسی می‌کنند.

مطالعه در رابطه با انتقال عصب از دیگر آزمایش‌های تشخیصی است که می‌تواند سرعت هدایت عصب را اندازه‌گیری کند. اگر تکانه عصبی کمتر از حد نرمال باشد، ممکن است به عنوان سندرم تونل کارپال شناخته شود.

سندرم تونل کارپال
درمان سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال چگونه درمان می‌شود؟

درمان این بیماری به شدت درد و علائم شما بستگی دارد. پزشک متخصص سعی بر آن دارد که بیمار به روش‌های غیر جراحی درمان شود، در ادامه هر یک از موارد را برای شما ذکر خواهیم کرد:

• خودداری از فعالیت‌هایی که منجر به بدتر شدن شرایط فعلی شما می‌شود.
  • از آتل دست هنگام خوابیدن استفاده کنید تا دست را به حالت خنثی نگه دارد.
  • جهت کاهش درد و التهاب داروهایی موثر تجویز می‌شود.
  • می‌بایست بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت که منجر به این بیماری شده است، درمان شود.
  • تزریق استروئید در ناحیه تونل کارپال برای کاهش التهاب روشی موثر است.
  • لیزر پرتوان از دیگر مواردی است که جهت درمان سندرم تونل کارپال کاربرد دارد.

به‌عنوان گزینه نهایی در صورتی که هیچ یک از درمان‌ها برای بیمار موثر نباشد و آسیب شدید به عصب مدیان وارد شده باشد، جراحی برای بیمار انجام خواهد گرفت.

چگونه می‌توان از سندرم تونل کارپال جلوگیری کرد؟

با تغییرات ساده در سبک زندگی می‌توانید از ایجاد این سندرم پیشگیری کنید. همچنین با کنترل بیماری‌هایی از قبیل دیابت، فشار خون بالا و آرتروز خطر ابتلا به سندرم تونل کارپال کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این موارد باید از فعالیت‌های بیش از حد در مچ دست خودداری کنید.

تمرینات فیزیوتراپی نیز برای افرادی که دچار این عارضه هستند، می‌تواند به‌عنوان جلوگیری از بدتر شدن شرایط موثر باشد.