اهمیت درمان به موقع عفونت استخوان

آیا تا به حال در خصوص عفونت استخوان چیزی شنیده‌اید؟ اگر خودتان یا اطرافیان شما به این بیماری مبتلا نشده باشند، ممکن است این بیماری برای شما کمی عجیب به نظر برسد که استخوان دچار عفونت شود.

در حقیقت زمانی که باکتری‌ها و قارچ‌ها به استخوان حمله کنند، دچار عفونت استخوان یا به بیانی دیگر دچار استئومیلیت می‌شوید. اگر این بیماری در کودکان ایجاد شود، عفونت بیشتر در استخوان‌های بلند بازو‌ها و پاها رخ می‌دهد.

این عارضه در بزرگسالان معمولا در لگن، ستون فقرات و پاها ایجاد می‌شود و می‌تواند به‌صورت ناگهانی و طی مدت طولانی ایجاد شود. اگر این بیماری به درستی درمان نشود، منجر به مشکلات دائمی در استخوان‌ها خواهد شد.

در این مواقع بیماران دچار درد مفصلی می‌شوند که قطعا کنترل این شرایط تنها در کلینیک درد قابل اجرا خواهد بود.

اهمیت درمان به موقع عفونت استخوان

علت ایجاد عفونت استخوانی یا استئومیلیت چیست؟

بسیاری از فاکتورها، از جمله استافیلوکوکوس اورئوس از طریق جریان خون وارد شده و در نهایت منجر به عفونت استخوان می‌شود. معمولا عفونت در یک ناحیه از بدن ایجاد می‌شود و از طریق جریان خون به استخوان‌ها منتقل خواهد شد.

به‌طور مثال اگر بریدگی یا زخمی عمیق ایجاد می‌شود، احتمال آنکه عفونت در استخوان مجاور ایجاد شود نیز وجود دارد. باکتری‌ها می‌توانند در قسمتی که به‌طور مثال جراحی انجام گرفته، مانند محل تعویض مفصل یا ترمیم شکستگی استخوان، وارد بدن شوند. زمانی که استخوان دچار شکستگی می‌شود، باکتری به استخوان حمله می‌کند و منجر به عفونت استخوان‌ها خواهد شد.

عفونت استخوان چه علائمی دارد؟

معمولا اولین علائمی ناشی از این بیماری، احساس درد در قسمتی است که عفونت وجود دارد. علائم شایع دیگر این عفونت به شرح زیر است:

• تب و لرز
  • مشاهده قرمزی در قسمت آلوده شده
  • احساس ناراحتی یا تحریک پذیری در قسمت آسیب دیده
  • خارج شدن ترشحاتی از قسمت آسیب دیده
  • سفتی یا ناتوانی جهت حرکت دادن

عفونت استخوان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر پزشک علائم عفونت استخوان را مشاهده کند، از چندین روش تشخیصی و درمانی استفاده می‌کند. ابتدا معاینات بدنی برای بررسی تورم، درد و تغییر رنگ را انجام می‌دهند.

جهت تعیین محل دقیق و میزان عفونت آزمایش‌های مختلفی را به بیماران پیشنهاد خواهد داد. به احتمال زیاد پزشک آزمایش خون را جهت تشخیص علت ایجاد عفونت استخوان از بیمار در خواست می‌کند.

آزمایشات دیگر برای بررسی باکتری‌هاست که از طریق سواب حلق، کشت ادرار و تجزیه و تحلیل مدفوع انجام می‌دهند.

آزمایش دیگر می‌تواند اسکن استخوان باشد که فعالیت سلولی و متابولیک استخوان‌ها را نشان می‌دهد. در این آزمایش از نوعی ماده به نام رادیو اکتیو برای برجسته‌سازی بافت استخوان استفاده می‌کنند. گاهی ممکن است بیمار نیاز به بررسی‌های بیشتر با استفاده از MRI داشته باشد.

در برخی از مواقع علاوه بر انجام این موارد نیاز به نمونه‌برداری از استخوان‌ها نیز خواهد بود. با این حال بسیاری از بیماران تنها با عکسبرداری ساده مانند استفاده از اشعه ایسک روند درمان خود را آغاز می‌کنند.

درمان عفونت استخوانی یا استئومیلیت

گزینه‌ها و راهکارهای درمانی مختلفی برای این بیماری وجود دارد. آنتی بیوتیک، یکی از مواردی است که برای تمام بیماران مبتلا به این بیماری تجویز می‌شود، اگر عفونت استخوان شدید باشد، آنتی بیوتیک را به‌صورت تزریقی برای بیماران تجویز می‌کنند.

گاهی ممکن است تا شش هفته لازم باشد که بیمار آنتی بیوتیک مصرف کند. در برخی از مواقع عفونت‌های استخوان نیاز به جراحی دارد، در واقع در طی این عمل بافتی که دچار عفونت شده، برداشته می‌شود یا عفونت را تخلیه می‌کنند.

درمان عفونت استخوانی یا استئومیلیت

چه کسانی در معرض خطر عفونت استخوان قرار دارند؟

وجود برخی از شرایط می‌تواند احتمال ایجاد این بیماری را در افراد افزایش دهد، این موارد به شرح زیر است:

• بیماری دیابت و ایجاد اختلالات خونرسانی به استخوان‌ها
  • استفاده از دارو به‌صورت وریدی
  • همودیالیز (درمان بیماری کلیوی)
  • ضربه وارد شدن به بافت استخوان
  • بیماری سلول داسی شکل
  • بیماری شریان محیطی
  • مصرف سیگار

آیا می‌توان از عفونت استخوان جلوگیری کرد؟

در صورتی که بریدگی یا زخم باز شده روی بازو وجود دارد، کاملا بشویید و خشک کنید. اگر زخم ایجاد شده به روش‌های خانگی بهبود پیدا نمی‌کند، بهتر است فورا به پزشک برای درمان مراجعه کنید.

اگر دچار قطع عضو شده‌اید، قبل از قرار دادن پروتز، محلی که قطع شده است را کاملا تمیز و خشک نگه دارید. به مراقبت‌هایی مانند خودداری از پریدن، دویدن یا انجام تمرینات ورزشی پرخطر توجه داشته باشید.

کلام آخر

در اغلب مواقع عفونت استخوانی یا استئومیلیت قابل درمان است. به‌طور کلی درمان و بهبود عفونت‌های مزمن استخوان ممکن است کمی زمان بر و طولانی باشد، به خصوص اگر بیمار نیاز به عمل جراحی داشته باشد. اگر عفونت استخوان به موقع درمان و کنترل شود، شرایط خوش خیمی است و جای نگرانی ندارد.