لیزر دیسک

PLDD یک روش پزشکی کم تهاجمی است که اولین‌بار در سال ۱۹۸۶ از پرتو لیزر برای درمان کمر و گردن ناشی از فتق دیسک استفاده کردند.درمان به روش لیزر دیسک به‌صورت سرپایی و تنها با استفاده از بی حسی موضعی انجام می‌شود. در طول عمل یک سوزن نازک تحت هدایت اشعه ایکس به داخل دیسک بیرون‌زده وارد می‌شود. با وارد شدن انرژی از سوزن، هسته دیسک را تبخیر می‌کند.زمانی که دیسک از محل خود به سمت بیرون خارج شود، به عنوان فتق دیسک تشخیص داده می‌شود. در چنین شرایطی اعصاب ستون فقرات تحت فشار قرار می‌گیرد و احساس درد خواهید داشت.اگر به دلیل فتق دیسک دچار درد در ناحیه کمر یا گردن شده‌اید، نیازی به عمل جراحی باز نیست، به روش لیزر دیسک کمر تسکین سریع را تجربه خواهید کرد.

روزهای بعد از عمل لیزر دیسک کمر

بیماران می‌توانند یک روز بعد از جراحی حرکت داشته باشند. برنامه کلی در خصوص مدت زمان مجاز برای راه رفتن، دراز کشیدن، نشستن و… به شما داده خواهد شد.

در قسمتی که لیزر انجام شده است، تجهیزات طبی مانند کمربند طبی به بیمار داده می‌شود تا سه هفته استفاده کند و حرکاتی مانند خم کردن، چرخش و بلند کردن نداشته باشد.باید به مدت دو تا سه هفته فیزیوتراپی انجام شود. بسته به درمانی که انجام شده است، بیمار دو تا شش هفته نمی‌تواند کار کند. رانندگی و ورزش بعد از ۶-۸ هفته امکان‌پذیر است.روشی کم تهاجمی است که نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست. بیماران همان روز پس از درمان می‌توانند به خانه بازگردند. همچنین پس از ۴ الی ۵ روز استراحت در خانه می‌توانند به محل کار خود بازگردند.این روش درمانی تحت بی حسی موضعی انجام می‌گیرد و نیازی به بیهوشی عمومی نیست. لیزر دیسک کمر سریع است و نیازی به برش طی عمل ندارد، در نهایت زخمی ایجاد نخواهد شد.این روش درمانی برای افرادی که در معرض خطر بالای برای دیسککتومی باز هستند مانند بیماران دیابتی، بیماران قلبی، کاهش عملکرد کبد، کلیه و… توصیه می‌شود.این روش درمانی به‌طور خاص برای بیماران مبتلا به مشکلات دیسک همراه با چنین مواردی در نظر گرفته شده است:

• افرادی که درد شدید در پا، بازو، گردن یا کمر دارند.
  • دردی که با شش هفته درمان‌های اولیه، استراحت، دارو یا فیزیوتراپی تسکین پیدا نکرده است.سایر عوارضی که شما را کاندید مناسبی برای لیزر دیسک می‌کند شامل سندرم درد دیسکوژنیک، سندرم مفصل ساکروایلیاک، فاست مزمن و… است.

فتق دیسک توسط روش‌هایی از جمله MRI، اسکن CAT، میلوگرافی و دیسکوگرافی تشخیص داده می‌شود.همانطور که گفتیم این روش ایمن است و از آنجایی که بدون نیاز به هیچ برشی، پروسه درمان انجام می‌شود، عوارضی مانند جراحی‌های باز نخواهد داشت.

میزان عوارضی که ناشی از این روش درمانی از سوی بیماران گزارش شده، تنها ۱ درصد است که جدی نیست. اگر درمان PLDD توسط فوق تخصص درد با مهارت انجام گیرد، قطعا دچار هیچ مشکلی نخواهید شد.زمان بهبودی پس از انجام این روش درمانی در هر فردی متفاوت است؛ اما به‌طور کلی بیماران می‌توانند پس از مدت کوتاهی فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند.

از آنجایی که لیزر دیسک کمر سرپایی است، روند بهبودی نسبت به روش‌هایی که به‌صورت باز انجام می‌گیرد، بسیار کوتاه‌تر است. نکاتی که در خصوص روند درمانی وجود دارد به شرح زیر است:

• معمولا بیماران می‌توانند یک روز پس از لیزر دیسک، فیزیوتراپی را شروع کنند.
    • پس از یک هفته هیچ منعی برای بازگشت به محل کار در صورتی غیر فیزیکی بودن وجود ندارد.
    • افرادی که مشاغل سنگین فیزیکی دارند نیز می‌توانند با مشورت پزشک پس از ۴ تا ۶ هفته کار خود را مجدد آغاز کنند.