تسکین دردهای سرطان

افرادی که به بیماری سرطان مبتلا هستند، باید طی درمان خود برنامه‌ای داشته باشند که بتوانند به تسکین دردهای سرطان خود بپردازند و زندگی عادی خود را از سر بگیرند.

دردهایی که در این افراد مشاهده می‌شود، شاید کمی متفاوت‌تر از سایرین باشد؛ چراکه جای مشخصی از درد برای‌شان وجود ندارد. به همین جهت پزشکان متخصص برای راحتی آنها چاره‌ای اندیشده‌اند که بتوانند این احساس ناخوشایند در بیمار را کنترل کنند.

درد در افراد مبتلا به سرطان چگونه احساس می‌شود؟

هنگامی که صحبت از درد می‌شود همه انتظار دارند که آن را در نقطه‌ای از بدن حس کنند؛ اما چنین دردهایی به‌دلیل آسیب‌هایی‌ست که به یک بخش از بدن وارد می‌شود، اما این حس در افراد مبتلا به سرطان در نقطه‌ای خاص از بدن وجود ندارد.

دردهای ایجاد شده به‌گونه‌ای است که در تمامی قسمت‌های بدن خود احساس می‌کنند و سبب مختل شدن زندگی‌شان شده است. اگر به‌موقع درمان و کنترل نشود، باعث بروز عارضه‌های بیشتر مانند افسردگی و اضطراب خواهد شد.

در این مواقع بیمار باید تحت تیم‌های مراقبتی کنترل درد قرار بگیرد تا بتواند روند زندگی عادی خود را ادامه دهد و با روحیه و انگیزه بالاتری با بیماری خود مقابله کند.

افزایش کیفیت زندگی با تسکین دردهای سرطان

پزشکان همواره توصیه می‌کنند که بیماران مبتلا به سرطان می‌بایست درمان خود را با روحیه و انگیزه دو چندان ادامه دهند تا بتوانند درمان خود را با موفقیت پشت سر بگذارند، اما وجود این حس نامطلوبِ ناشی از سرطان سبب می‌شود که روحیه آنها تضعیف شود.

معمولا دردهایی که در تمامی قسمت بدن بیماران سرطانی احساس می‌شود، سبب افسردگی و کسالت خواهد شد. همچنین نمی‌توانند مانند سایرین کارهای روزمره خود را به‌راحتی انجام دهند، ادامه این روند قطعا به نفع آنها نخواهد بود.

این افراد بهتر است جهت کلینیک درد مراجعه کنند تا بسته به شدت آن، درمان مناسب و مؤثری را در نظر بگیرند. معمولا بیماران تصور می‌کنند هنگامی که دردها شروع می‌شود، همان موقع باید داروهای خود را مصرف کنند.

اگر داروهای تجویز شده به‌موقع و به‌صورت منظم مصرف شود، قطعا تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. در نهایت کنترل آن سبب می‌شود که بتوانید مانند سایر افراد، زندگی عادی خود را داشته باشند و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

نشانه‌هایی که خبر از دردهای ناشی از سرطان می‌دهد

عارضه‌های سرطان در هر فرد متفاوت است و ممکن است برخی درد شدید و برخی آن را با شدت کمتری تجربه کنند. با توجه به نشانه‌هایی که ذکر خواهیم کرد متوجه وجود دردهای ناشی از سرطان خواهید شد:

• دردهایی که با مصرف داروهای بدون نسخه بهتر نمی‌شوند.
  • هنگام خواب احساس ناخوشایندی دارید.
  • عدم علاقه به کارهایی که قبلا از آن لذت می‌بردید.
  • دردها به تمامی قسمت‌های بدن گسترش یابد.
  • توانایی خود را برای انجام کارهای روزمره از دست داده باشید.

در صورت مشاهده چنین نشانه‌هایی بهتر است با متخصص درد در میان بگذارید تا این عارضه، سریعا کنترل و درمان شود.

نکاتی که باید مراقب یا همراه بیمار به آن دقت داشته باشد

با وجود اینکه بیماران باید بیش هر کس دیگری به سلامتی خودشان توجه داشته باشند، گاهی اوقات ممکن است به‌دلیل حال مساعدی که ندارند به مسائل مهم جهت کاهش درد و روند بهبود خود توجه نداشته باشند. به همین جهت خانواده یا دوستانی که برای کمک به درمان از بیمار مراقبت می‌کنند باید به برخی از نکات توجه داشته باشند تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود:

• اگر متوجه حال نامساعد بیمار شده‌اید، از او در مورد دردهایش سوال کنید تا متوجه شوید شدت آن به چه میزان است.
  • علائم مربوط به درد بیمار را در نظر داشته باشید، در صورتی که هرگونه ناراحتی را از بیمار مشاهده کردید با پزشک او در میان بگذارید.
  • بعد از مصرف دارو به او کمک کنید که راه برود و مدتی پیاده‌روی کند تا مطمئن شوید بیمار سرگیجه ندارد.
  • مایعات و مواد غذایی حاوی فیبر را در رژیم غذایی او قرار دهید.
  • بدون مشورت پزشک داروهای تجویز شده را خرد یا نصف نکنید؛ زیرا ممکن است برای بیمار خطرناک باشد.
  • در قسمت‌هایی از بدن که درد ایجاد شده است، پارچه‌های گرم قرار دهید یا او را به رفتن یک حمام آب گرم تشویق کنید. چنانچه این روش‌های ذکر شده مؤثر نبود بهتر است از کمپرس یخ استفاده کنید. علاوه بر این مورد ماساژ ملایم همراه با این راهکارهای ذکر شده نیز می‌تواند مؤثر باشد.
  • ممکن است مصرف برخی از داروها یا تغییر دوز داروها منجر به سرگیجه شود. تا زمانی که مطمئن نشدید که بیمار می‌تواند خودش به تنهایی و بدون مشکلی راه برود به او کمک کنید.
  • فعالیت‌ها و سرگرمی‌هایی را به بیمار پیشنهاد دهید که بسیار لذت می‌برد و در نهایت موجب حواس‌پرتی بیمار از درد می‌شود.
  • فعالیت‌هایی را برای او در نظر بگیرید که راحت باشد.
  • از آنجایی که مصرف مسکن ممکن است منجر به یبوست شود به او غذاهای ملین داده یا از داروهای ملینی که پزشک برای بیمار تجویز کرده، بدهید.
  • اگر بیمار شما با مصرف قرص مشکل دارد با پزشک در میان بگذارید تا حد امکان از داروهای مایع یا شیاف برای او تجویز کند.
  • گاهی ممکن است برخی از مراقبان بیمار برای آنکه آنها بلع راحت‌تری داشته باشند، قرص را خورد کنند، قبل از انجام این کار با پزشک حتما مشورت داشته باشید؛ چراکه ممکن است خورد شدن برخی از مسکن‌ها خطرناک باشد.
  • داروها را در جایی دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی بگذارید.

مواقعی که باید به پزشک متخصص مراجعه کنید

• برخی از نشانه‌ها برای بیماران ممکن است خطرناک باشد به همین جهت باید برخی از علائم را جدی بگیرید و در صورت بروز با پزشک درمیان بگذارید:
  • احساس دردی شدیدتر یا جدید پس از مصرف دارو
  • عدم تسکین دردهای سرطانی
  • یبوست، حالت تهوع و سرگیجه
  • مشکل داشتن هنگام خوابیدن و بیداری
  • در خصوص مصرف داروهای تسکین درد
  • وجود علائمی مانند مشکل در غذا خوردن، راه رفتن و ادرار کردن

چه عواملی بر کنترل درد تاثیرگذار است؟

عوامل مختلفی وجود دارد که بر تسکین یا شدت این عارضه تأثیرگذار است. در ادامه هر یک از موارد را ذکر خواهیم کرد:

• خستگی

اگر بیمار کمبود خواب داشته باشد، قطعا احساس خستگی خواهد داشت. خستگی باعث تشدید درد خواهد شد و به‌خوبی نمی‌تواند این احساس را کنترل کند. اگر فرد مبتلا نمی‌تواند خوب بخوابد باید حتما با پزشک خود در میان بگذارد.

• احساسات

بیشتر افراد مبتلا به سرطان هنگامی احساس درد، ناامیدی و افسردگی سراغشان می‌آید. اینگونه احساسات مانع از روند بهبودی آنها می‌شود. بیمار باید بتواند به چنین احساس‌های خود غلبه داشته باشد تا با بیماری خود مبارزه کند و پیروز شود.

• محیط اطراف

تمامی عوامل محیطی بر روحیه بیماران بسیار تاثیرگذار است. رفتار هر فرد یا محیط اطراف می‌تواند بر روند درمان و کنترل درد تأثیر منفی یا مثبت داشته باشد.

• طرز تفکر

طرز تفکر بیماران در آستانه درد و تحمل آن بسیار تأثیرگذار است. به‌عنوان مثال اگر طرز فکر بیماری اینگونه باشد که چنین دردهایی قابل کنترل و درمان است، قطعا برای او همینطور خواهد بود و بالعکس.

آیا می‌توان دردهایی را که سرطان ایجاد می‌کند، کاهش داد؟

بیماران مبتلا به سرطان معمولا زمانی که تحت درمان‌هایی مانند شیمی درمانی یا پرتودرمانی قرار می‌گیرند دچار عارضه‌هایی می‌شوند. بیمار و خانواده او باید برنامه‌هایی جهت کنترل درد داشته باشند تا بتوانند عارضه‌های ناشی از این بیماری را بهبود بخشند.

در اغلب مواقع می‌توان به روش‌های مختلفی بسته به مشکل ایجاد شده بیمار، این دردها را به‌خوبی کاهش داد. وقتی بیماری می‌گوید درد دارد در واقع به این معنی نیست که در قسمت خاصی از بدن خود دچار آسیب و صدمه‌ای شده است.

آنها به‌طور مداوم در قسمت‌های مختلف بدن خود احساس ناخوشایند یا احساس درد دارند. حال اگر فردی غمگین، افسرده یا دچار استرس باشد، درد او بدتر خواهد شد. بیماران بهتر است هرگونه احساسی را که طی بیماری خود یا حتی پس از درمان دارند، با خانواده خود در میان بگذارند تا آنها بتوانند تا حد امکان به روش‌های خانگی درمانی برای بیماران در نظر بگیرند.

در صورتی که بیمار با استفاده از راهکارهای خانگی بهبود نیافت، باید به کلینیک درد جهت درمان دردهای سرطانی مراجعه کند تا روند درمان خود را با حداقل‌ترین عارضه‌ها سپری کند.

احساس درد در بیشتر افراد مبتلا به سرطان قابل کنترل خواهد بود

حتی بیمارانی که درد شدید احساس می‌کنند، می‌توانند با استفاده از راهکارهای ساده مانند مصرف مسکن‌های ضد درد، دردهای خود را درمان کنند. زمانی داروهای مسکن مؤثر عمل می‌کند که قبل از بیشتر شدن درد مصرف شود.

در واقع باید داروهای مسکن را به‌طور منظم و در زمان‌های مشخصی مصرف کنید تا اثر آن را بر کنترل درد ناشی از سرطان شاهد باشید.

کنترل درد کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد

اغلب بیمارانی که سرطان در بدن‌شان در حال گسترش است و دردهای طولانی مدتی احساس می‌کنند، کیفیت زندگی‌شان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. انجام برخی از فعالیت‌های روزانه و ساده نیز برای آنها دشوار خواهد شد.

اگر این موارد را با پزشک فوق تخصص درد در میان بگذارید، او برای شما درمان‌هایی در نظر می‌گیرد تا بتوانید به زندگی روزمره و عادی خود بازگردید.

علائمی که باید به آنها توجه داشته باشید

معمولا بیمارانی که دچار درد و عارضه‌های سرطان می‌شوند با علائمی همراه هستند که باید به آنها توجه داشته باشند و درمانی برای کنترل عارضه‌ها در نظر بگیرند:

• احساس مشکل هنگام خوابیدن
  • عدم علاقه به مواردی که در گذشته از آنها لذت می‌بردند.
  • احساس درد بیشتر در قسمت‌های مختلفی از بدن یا تغییر درد بدن آنها
  • عدم توانایی جهت حرکت کردن و انجام کارهای روزمره

نکاتی که باید بیماران مبتلا به سرطان توجه داشته باشند

• ابتدا با تیم درمان خود صحبت کنید. هر آنچه که احساس می‌کنید با آنها در میان بگذارید تا توصیه‌های لازم را برای شما داشته باشند.
  • اگر داروهایی که برای شما تجویز شده، موثر نیست با تیم مراقبتی خود در میان بگذارید.
  • درد خود را با مقیاس بین 0 و 10 مشخص کنید تا بتوانید میزان درد خود را به‌خوبی بیان کنید.
  • داروهای مسکن خود را طبق تجویز مصرف کنید. اگر درد شدیدی احساس می‌کنید باید علاوه بر روز، شبانه نیز دارو مصرف کنید.
  • با تسکین درد فعالیت‌های روزمره خود را افزایش دهید.
  • هیچوقت صبر نکنید تا درد شدیدی احساس کرده و سپس دارو مصرف کنید.
  • داروهای مسکن خود را به یکباره قطع نکنید، بهتر است با کاهش درد و قرارگیری در روند بهبودی دوز داروهای خود را کاهش دهید. (در این مورد حتما با پزشک مشورت داشته باشید)
  • اگر به‌دلیل مصرف داروهای مسکن احساس تهوع یا عارضه‌هایی دیگری دارید حتما با پزشک در میان بگذارید.
  • مصرف برخی از داروهای مسکن منجر به خواب آلودگی و سرگیجه می‌شود، جای نگرانی نیست پس از مدت کوتاهی این علائم برطرف می‌شود.
  • عارضه داروهای مسکن یبوست است که در این مواقع باید از داروهای ملین استفاده کنید.
  • تا زمانی که از عارضه‌های ناشی از مصرف مسکن مطمئن نشده‌اید، فعالیت‌هایی از قبیل رانندگی را انجام ندهید.
  • قرص‌های خود را خرد نکنید؛ چراکه مصرف برخی از داروهای خرد شده می‌تواند خطرناک باشد.
  • اگر مصرف داروهای مسکن برای شما مؤثر نبود با پزشک در میان بگذارید تا داروهای دیگری برای شما تجویز کند.

مواقعی که باید به پزشک مراجعه شود

• احساس درد جدید یا درد شدیدتر
  • عدم توانایی در مصرف داروهای خوراکی
  • عدم تسکین درد یا تسکین تنها در مدت کوتاه
  • مشکل داشتن هنگام بیدار شدن
  • یبوست، حالت تهوع و سرگیجه
  • علائم و عارضه‌های جدید

علاوه بر این موارد اگر جهت مصرف داروها سوالی دارید باید با پزشک در میان بگذارید.

چه عواملی منجر به درد بیماران مبتلا به سرطان می‌شود؟

دقیقا نمی‌توان گفته که چه عواملی منجر به درد در این بیماران می‌شود. اما در واقع همان بیماری سرطان است که منجر به درد در قسمت‌های مختلفی از بدن می‌شود. زمانی که این عارضه گسترش پیدا می‌کند و به بافت‌های بدن نزدیک می‌شود منجر به درد خواهد شد.

زمانی که تومورها رشد می‌کند، ممکن است بر قسمت‌هایی مانند استخوان‌ها، اعصاب و اندام فشار وارد کند و باعث ایجاد درد شود. علاوه بر این مورد آزمایشاتی و روش‌های درمانی مختلفی که برا بیمار انجام می‌شود، می‌تواند منجر به درد و ناراحتی شود.

به‌طور کلی انواع دردها به چند دسته تقسیم می‌شود که به شرح زیر است:

درد حاد

این نوع درد به‌صورت ناگهانی ایجاد می‌شود. ابتدا بسیار دردناک است و پس از مدت کوتاهی از بین می رود.

درد مزمن

این نوع درد در مدت طولانی ایجاد می‌شود. ممکن است به‌صورت خفیف یا شدید ایجاد شود و بر کیفیت زندگی بسیار تأثیرگذار است. معمولا درد مزمن با وجود اینکه کاملا درمان نمی‌شود، اما می‌توان با مصرف داروهای مسکن که پزشک متخصص درد تجویز می‌کند چنین دردهایی را کنترل کرد.

درد در حال گسترش یا پیشرفت

اگر به درمان درد مزمن توجهی نداشته باشید، ممکن است به‌طور مداوم احساس درد داشته باشید. در واقع درد گسترش پیدا می‌کند و اثرات دارویی را از بین خواهد برد.

کلام آخر

بیماری سرطان با عارضه‌های متعددی همراه است که برای هر فرد قطعا متفاوت خواهد بود. یکی از این عارضه‌ها احساس درد در بیماران است. اگر این احساس در بیماران کنترل و درمان نشود، روند درمان برای او سخت خواهد شد.

با مراجعه به کلینیک درد راد می‌توانید تمامی دردهای ناشی از سرطان را درمان کنید به گونه‌ای که روند زندگی خود را به‌خوبی و بدون هیچ مشکلی انجام دهید. در این مراکز فوق تخصصی، تمامی جوانب در بیمارن مورد بررسی قرار می‌گیرد تا به شکلی حرفه‎ای درمان را آغاز کنند.

علاوه بر بررسی جنبه‌های جسمانی عوامل روحی و روانی او نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ زیرا افکار هر فرد می‌تواند در کنترل درد و درمان او بسیار مؤثر واقع شود.