شایع ترین درد مفصل و علت آن

درد مفصل چیست؟

به طور کلی از نظر آناتومیک ارتباط بین استخوان ها را مفاصل ایجاد می کنند. مفاصل در حرکت موثرند و از حرکات حمایت می کنند. هرگونه آسیب به مفاصل در اثر بیماری یا حادثه می تواند در حرکت فرد تداخل ایجاد کند و باعث درد زیادی شود. تقریبا یک سوم افراد درد مفصل یا آرترالژی Arthralgia دارند که بیشترین درد مفصل آن را درد زانو و پس از آن شانه و لگن تشکیل می دهند. همچنین درد مفصل می تواند بازه ای وسیع از کمی آزاردهنده تا ناتوان کننده داشته باشد. ممکن است درد حاد بعد از چند هفته از بین برود، یا درد مزمن برای هفته ها یا ماه ها باقی بماند.

شایعترین علل درد مفصل

دلیل درد مفصل ها

1. آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید بیماری خود ایمنی است که است که و باعث آسیب به مفصل های بدن و ایجاد درد در آن ناحیه می شوند. درد مفاصل و سختی آنها در این بیماری اغلب مانع استراحت بیمار می شود و اغلب مفاصل دو طرف بدن را درگیر می کند.

2. لوپوس

آرتریت لوپوس منتج به ایجاد درد مفاصل، سفتی، تورم، حساس شدن و گرمی و قرمزی در مفاصل فرد مبتلا شونده باشد. بیشتر مفاصل دور از مرکز بدن مثل مفاصل انگشتان دست و پا، زانو، مچ پا و … را درگیر میکند.

3. استئوآرتریت

استئوآرتریت شکلی از درد مفاصل دژنراتیو است که در اثر ساییدگی و پارگی در مفاصل ایجاد میشود. در این غضروف مفاصل بدن از به دلایلی از جمله افزایش سن از بین میرود. درد پایین کمر از دردهای رایج آن است .

4. آرتریت سپتیک

به این بیماری عفونت مفصلی یا آرتریت عفونی می گویند. در این بیماری یک عامل عفونی با حمله ای شریع شروع و سبب التهاب مفصل میشود. با علائمی مثل قرمزی و درد در یک مفصل و کاهش توانایی حرکتی در همان مفصل.

5. آرتریت CPPD و درد مفاصل

در این بیماری که نام قبلی ان pseudogout بوده است ، در مفاصل کریستال های پیروفسفات کلسیم تشکیل و سبب التهاب مفاصل می شود. علائمی شبیه بیماری نقرس دارد اما علت تشکیل رسوبات کاملاً مشخص نیست اما رسوبات کلسیمی با افزایش سن بیشتر شده و علائمی مثل گرما، تورم و درد مفاصل ایجاد می کند.

6. آرتریت تارسو متاتارسال

آرتریت Tarsometatarsal (TMT) با ناپایداری و درد پا شناخته می شود. این بیماری شایعترین آرتریت پس از سانحه است. مفاصل تارسو متاتارسال یا مفاصل Lisfranc از مفاصل لغزنده پا هستند. مفاصل Lisfranc شامل اولین، دومین و سومین استخوانهای میخی، استخوان تاسی و استخوان متاتارس است و از پایه های اصلی یکپارچگی وسط پا (midfoot) است. آسیب به کمپلکس مفاصل Lisfranc بخصوص زمانی که سهل انگاری شود سبب آرتریت و التهاب مفاصل ثانویه و ناتوانی حرکتی قابل توجهی می شود.

7. کشیدگی رباط ها

کشیدگی رباط های یکی از شایع ترین علت های درد مفاصل است که عموما به دنبال آسیب های ورزشی ایجاد می شود. رباط ها نوارهای محکم از جنس بافت های فیبری محکم هستند که دو استخوان را در محل مفصل به یکدیگر متصل می کنند.

8. بیماری نقرس عامل درد مفاصل

اگر از بیماری نقرس که ناشی از تشکیل کریستال های اسید اوریک در مفاصل است رنج میبرید، حتما با علائمی مثل درد مفاصل پا بویژه شست پا روبرو هستید. که در هنگام حمله درد حسی همچون در آتش بودن پا دارید.

9. فیبرومیالژیا

اختلالی است که با درد استخوانی عضلانی منتشر همراه با خستگی و مشکلات خواب، حافظه و خلق مشخص می شود.

10. مشکلات بیومکانیک مفصل

اشکالاتی در شکل مفصل و یا اشکال در کارکرد رباط های صلیبی، منیسک، رباط ها و عضلات اطراف مفصل، کندرومالاسی کشکک و بسیاری عوامل دیگر میتوانند موجب درد مفصل شوند.

11. عفونت های ویروسی

عفونت ویروسی میتواند منجر به درد مفاصل و تورم آنها شود. پاروویروس B19 عامل بیماری پنجم (اریتما اینفکتیوزوم) باعث تورم، دردناکی مفاصل و کم خونی می شود. ویروس های دیگری که می توانند آرتروز ویروسی ایجاد کنند عبارتند از انتروویروس، هپاتیت B و C ، HIV و سرخچه.

12. عفونت استخوانی

التهاب مفصل باکتریایی یک عفونت جدی و دردناک در مفصل است که آرتریت باکتریایی یا سپتیک شناخته می شود و در بالا توضیحاتی راجع به ان آورده شد. باکتری ها می توانند آسیب های جبران ناپذیری به مفصل وارد کند و باعث تحلیل سریع غضروف و آسیب به بافت استخوان شوند.

13. عوامل فیزیکی خارجی

هرگونه شکستگی و آسیب دیدگی به استخوان و مفاصل بدن میتواند باعث درد و التهاب مفاصل شوند و همچنین زمینه ایجاد عفونت استخوانی را ایجاد کنند.

14. تاندینیت

این عارضه به التهاب تاندون ها گفته می شود که معمولا پس از آسیب اتفاق می افتد. علائم آن شامل درد، تورم و حساس شدن در نواحی اطراف مفاصل مثل تاندون ها و رباط ها و ماهیچه هاست.

15. بوریسیت

التهاب در کیسه های بورس است که نقششان کوسن گذاری در بین ماهیچه ها، استخوان ها و تاندونها در نزدیکی مفاصل است. بوریسیت معمولا در نزدیکی مفاصلی اتفاق می افتد که حرکات مداوم تکرار شونده دارند. گاهی ممکن است درد مفاصل ناتوان کننده باشد که حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

16. شیمی درمانی

شما شاید ندانید اما شیمی درمانی یکی از علل و عوامل مهم و اصلی ابتلا به این نوع درد است! در این قسمت از مطلب قصد داریم تا انواع مهم ترین شیمی درمانی ها که باعث مضاعف شدن درد مفاصل می شوند را معرفی کنیم.
    1- پاکلی تاکسل Paclitaxel یا سایر انواع تاکسون ها
    2- بلومایسین Bleomycin
    3- کلادریبین Cladribine
    4- اصلاح کننده های پاسخ بیولوژیکی مانند Pegfilgrastim

برای درد مفصل چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در کنار درد مفصل موارد زیر نیز وجود داشتند لازم است به پزشک مراجعه کنید:

• قرمزی
  • حساسیت نسبت به لمس و احساس گرما در اطراف مفصل.

اگر درد مفصل ناشی از آسیب دیدگی باشد و این موارد نیز با آن همراه باشد لازم است فوراً به پزشک مراجعه کنید:

• تغییر شکل مفصل
  • ناتوانی در استفاده از مفصل
  • درد شدید
  • تورم ناگهانی

در صورت بروز هر گونه نگرانی، به خصوص اگر موارد زیر وجود دارند به پزشک مراجعه کنید:

• اگر احساس کسالت و ناخوشی می‌کنید.
  • اگر تبتان قطع نمی‌شود.
  • اگر علائم دیگری مانند تعریق شبانه یا کاهش وزن نیز دارید.
  • اگر دردتان بیش از دو هفته ادامه داشته باشد.
  • اگر درد با داروهای مسکن معمولی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن تسکین نمی‌یابد.
  • اگر در شب دچار درد مفاصل می‌شوید ، یا درد شما را از خواب بیدار می‌کند.