علت درد ران پا چیست و روش درمان آن

• مقاله
علت درد ران پا چیست و روش درمان آن

آناتومی ران پا

قسمت بالایی پا بین مفصل لگن و مفصل زانو قرار دارد و با ماهیچه‌ها، رباط‌ها، عصب‌ها، رگ‌های خونی و بافت‌های پیوندی احاطه شده است. درد کشاله ران می‌تواند از هرکدام از این عناصر تشکیل‌دهنده ناشی شود. استخوان ران تنها استخوان قسمت بالایی پا است و در صورتی که این استخوان شکسته شود، عفونت کند، دچار کوفتگی شود یا تومور داشته باشد، می‌تواند درد زیادی در این ناحیه ایجاد کند. ران پا از چندین مجموعه ماهیچه مختلف ازجمله ماهیچه‌های رانی، ماهیچه همسترینگ یا پشت ران و ماهیچه‌های کشاله ران تشکیل می‌شود.

آناتومی استخوان و ماهیچه ران پا

علل اصلی درد ران پا

درد ران پا ممکن است بر اثر بیماری هایی باشد که در خود کشاله ران، مفصل ران و یا لگن وجود دارد. با این حال در مواردی، منشا درد ران پا در ارگان های دیگر بوده و درد بطور ثانویه به کشاله ران انتشار میابد. بیماری های سیستم ادراری و تناسلی از دسته مشکلاتی هستند که میتواند علت دردکشاله ران شود.
بعضی از دلایل درد پا از لحاظ پزشکی شدید هستند. ناراحتی خفیف اغلب در کوتاه مدت از بین می رود و با درمان های خانگی تسکین می شود.

1. فتق کشاله ران

فتق زمانی رخ می دهد که حلقه روده از داخل دیواره شکم خارج شود. با افزایش سن، بافت های حمایتی که اندام های داخل شکم را حفظ می کنند، ضعیف می شوند و خطر فتق افزایش می یابد. فتق های کشاله ران که فتق های اینگوینال نیز نامیده می شوند، شایع ترین نوع هستند. آنها اغلب به علت انقباض عضلانی هنگام بلند کردن اجسام سنگین ایجاد می شوند.
    فتق کشاله رانى که پیچیده باشد یک اورژانس پزشکی است. این نوع فتق به راحتی و بدون جراحی به داخل باز نمی گردد. این نوع فتق ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد، به این معنی که جریان خون ناحیه ی تحت فشار کم می شود و بافت ممکن است به سرعت بمیرد. این وضعیت تهدید کننده زندگی است.

2. فتق غیر مستقیم

فتق زمانی رخ می دهد که یک عضو یا قسمت داخلی بدن از بین عضلات دیواره شکم برآمده و بیرون زده شود. فتق غیر مستقیم، در نتیجه بیرون زدگی بیضه از حلقه اینگوئینال عمقی می باشد.
    پزشک دوره درمان را تعیین می کند و ناحیه ى بیرون زده را به داخل بر می گرداند. در بعضی موارد، پزشک عمل جراحی را توصیه می کند. در فتق های بدون علامت معمولا درمان مراقبتی پیشنهاد می شود.

3. سندرم باند ایلیوتیبیال

باند ایلیوتیبیال یک قسمت ضخیم از فاشیا و بافت است که از قسمت خارجی ران شما پایین می‌رود. گاهی این ناحیه بر اثر استفاده بیش از حد یا استرس دائمی تحریک می‌شود. این مشکل آسیب معمول در هنگام دویدن است که به‌ عنوان سندرم باند ایلیوتیبیال شناخته می‌شود

4. آبسه کشاله ران

آبسه کشاله ران ناشی از عفونت پوست یا ناحیه زیرین آن است. عفونت معمولا توسط یک باکتری ایجاد می شود که بدن شما با ایجاد یک توپ التهابی در اطراف باکتری ها به آن واکنش نشان می دهد. باید سریعا به پزشک خود مراجعه کنید تا آبسه را تخلیه کند.

5. بورسیت ایلئوپزواس

بورس ها، کیسه های کوچک حاوی مایع هستند که در اطراف بدن در مکان های استراتژیک برای نرمی و کمک به کاهش اصطکاک قرار گرفته اند. بورسیت ایلئوپزواس یا لگنی، التهاب بورس های لگن است که باعث درد در ناحیه لگن می شود. درد ممکن است به خارج از ناحیه ران نیز گسترش یابد.
    باید به پزشک خود مراجعه کنید. درمان این بیماری معمولا اجتناب از فعالیت هایی است که منجر به بدتر شدن علائم می شوند و هم چنین داروهای ضد درد، فیزیوتراپی و تزریق استروئید نیز توصیه می شود. جراحی به ندرت مورد نیاز است.

6. سکته مغزی

گاهی سکته مغزی می‌تواند باعث درد در ران پا شود. این مشکل معمولاً با بی‌حسی، گزگز و شروع ناگهانی ضعف عضلانی همراه است که وضعیت اورژانسی به‌ حساب می‌آید؛ بنابراین اگر شک دارید که سکته کرده‌اید، بلافاصله به بخش اورژانس نزدیک به محل زندگی خود مراجعه کنید.

7. لخته خون

لخته شدن خون در قسمت پایین ساق پا یا ران نیز ممکن است باعث درد ران پا شود که معمولاً با افزایش حرارت، تورم و قرمزی ران همراه است. لخته خون باید سریعاً تشخیص‌ داده‌ شده و کنترل شود زیرا اگر لخته از رگ خارج شود، به سمت ریه‌ها حرکت می‌کند و به آمبولی ریوی تبدیل می‌شود که اغلب کشنده است.

8. فتق های ناشی از ورزش

فتق ناشی از ورزش به آسیب بافت نرم در کشاله ران اطلاق می شود که اغلب در طول حرکات چرخشی ناگهانی (هاکی روی یخ، فوتبال، کشتی و فوتبال آمریکایی) رخ می دهد. فتق ورزشی با فتق اینگوئینال متفاوت است و در ناحیه کشاله ران منجر به برآمدگی نمی شود.
    بهتر است در عرض ٢٤ ساعت به پزشک خود مراجعه کنید. این وضعیت باید بلافاصله ارزیابی و با استراحت، فیزیوتراپی و داروهای ضد التهاب درمان شود. اگر درمان نشود، باعث درد مزمنی خواهد شد که مانع بازگشت به ورزش می شود.

9. شکستگی لگن

شکستگی لگن، شکستگی یک چهارم بالایی استخوان ران (فمور) می باشد. میزان شکستگی نوع جراحی را مشخص می کند. باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید، زیرا عوارض ناشی از آن می تواند خطرناک باشد. درمان ترکیبی از جراحی، توانبخشی و دارو است.

10. سلولیت

سلولیت عفونت پوست و بافت های زیرین آن است. سلولیت بیشتر به علت استرپتوکوک های گروه A ایجاد می شود و به طور معمول از طریق یک بریدگی در پوست وارد بدن می شود. باید به پزشک خود مراجعه کنید تا پوست شما را بررسی و آنتی بیوتیک های لازم را تعیین کند.

11. بورسیت تروکانتر

بورسیت تروکانتر یکی از علل شایع درد ناشی از آسیب به تاندون ها و یا بورس ها (کیسه پر شده با مایع در نزدیکی مفصل) است که در نقطه بیرونی لگن ایجاد می شود.
    اگر درد شما با فعالیت های روزانه تداخل دارد یا بهبود پیدا نمی کنید، باید به پزشک خود مراجعه کنید. با این حال، اغلب موارد بدون درمان به مدت چند هفته بهبود می یابند.

12. کبودی کشاله ران

کبودی، آسیب عروق خونی است که خون را به قلب (مویرگ ها و رگ ها) انتقال می دهند و خون در آن ناحیه جمع می شود. این موضوع توضیح دهنده ی رنگ آبی یا بنفش کبودی است.

13. نکروز آواسکولار لگن

نکروز آواسکولار یا استئونکروز سر استخوان ران، وضعیتی است که با کاهش یافتن یا متوقف شدن جریان خون در سر استخوان فمور ایجاد می‌شود و در نتیجه سلول‌های بافت استخوان از بین می‌روند. این وضعیت در نهایت می‌تواند باعث ضعف و تجزیه استخوان در سر استخوان فمور شود.

14. آرتروز مفصل ران

استئوآرتریت، آرتروز روماتوئید یا آرتروز پس از آسیب می‌تواند باعث درد کشاله ران تا زانو شود که درد کشاله ران نامیده می‌شود. تسکین این درد می‌تواند از طریق عمل جراحی مفصل ران مانند جایگزینی کامل مفصل ران یا تجدید سطح کامل مفصل ران حاصل شود.

15. درد عصبی

گاهی اوقات ممکن است درد ران پا تا زانو، به واسطه اعصاب به پشت مفصل ران به سمت جلو و پایین کمر یا طرفین پاها انشعاب پیدا کند. ممکن است این نوع از درد به دلیل تحریک برخی از ریشه‌های عصب ناحیه ساکرال که به آن سیاتیک گفته می‌شود و یا ناحیه لامبر کمر باشد. همچنین ممکن است مشکلات اسکلتی عضلانی مانند اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک یا سندروم پیریفورمیس باعث دردی مشابه درد سیاتیک شوند.
    درد شدید مفصل ران که به طور ناگهانی آغاز می‌شود و با مراقبت‌های فردی کاهش پیدا نمی‌کند باید توسط پزشک ارزیابی و معاینه شود. علاوه بر این ممکن است علائم همراه درد، مانند تورم، بی‌حسی پا و ضعف، حالت تهوع و یا تب نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای جدی باشند و به مراقبت‌های فوری پزشکی احتیاج داشته باشند.

16. تنگی کانال نخاعی

درد ران پا ممکن است به دلیل فشردگی عصب نخاعی ایجاد شود. در واقع فتق دیسک یا آرتروز کمر روی اعصابی که از ستون فقرات به سمت ران پا کشیده شده‌اند فشار می‌آورد.

علت درد ران پا

علل درد ران پا در آقایان

1. ضربه به بیضه
  2. التهاب بیضه (اپیدیدیمیت) مانند اوریون
  3. واریکوسل ( متسع شدن وریدهای اطراف بیضه)
  4. چرخش بیضه
  5. سرطان بیضه
  6. اسپرماتوسل
  7. هیدروسل (تجمع مایع در کیسه بیضه)

علل درد ران پا در خانم ها

1. بارداری
  2. کیست تخمدان
  3. عفونت‌های لگنی در خانم‌ها
  4. حاملگی خارج رحمی

در چه مواردی از درد ران باید به سرعت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر همراه با درد ران هر کدام از علائم یا شرایط زیر وجود داشت باید بصورت اورژانس و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید

• احساس ضعف و بحسی در اندام تحتانی، اختلال در کنترل ادرار یا مدفوع
  • عدم توانایی در وزن گذاشتن روی پا و راه رفتن
  • همراهی درد ران با تب
  • تورم ران

تشخیص درد ران

در بیشتر موارد درد ران نیازی به درمان پزشکی ندارد. با این حال، در صورت تجربه کردن دردی مداوم و شدید به همراه تب یا تورم باید با یک پزشک مشورت شود.

این علائم می توانند بیانگر یک وضعیت جدی تر باشند. پزشک علائم فرد را ارزیابی کرده و در ارتباط با فعالیت های جسمانی اخیر او سوال خواهد کرد. این اطلاعات در تشخیص مشکل به پزشک کمک خواهند کرد. پس از آن، پزشک در صورت نیاز یک معاینه فیزیکی را علاوه بر آزمایش های دیگر انجام خواهد داد.

• آزمایش فتق
    در این آزمایش پزشک یک انگشت خود را به درون کیسه بیضه فرو کرده و از بیمار می خواهد تا سرفه کند. سرفه کردن فشار درون شکم را افزایش داده و روده ها را به سمت مجرای فتق فشار می دهد.
  • آزمایش اشعه ایکس و سونوگرافی
    در صورتی که یک شکستگی استخوانی، توده بیضه‌ای یا کیست تخمدانی سبب درد کشاله ران شده باشد، این آزمایش‌ها در تشخیص آن به پزشک کمک خواهند کرد.
  • آزمایش شمارش کامل سلول های خونی (CBC)
    این نوع آزمایش خون می تواند به تعیین وجود یا عدم وجود یک عفونت کمک کند.

روش درمان درد ران پا

• متد RICE

بیشتر کشیدگی‌های عضلانی را می‌توان با استفاده از روش درمانی رایس برطرف کرد. رایس مخفف استراحت (Rest)، یخ (Ice)، فشرده‌سازی (Compression) و بالا نگه داشتن اندام (Elevation) است.
    استراحت: از انجام فعالیتی که موجب بروز کشیدگی عضلانی می‌شود فاصله بگیرید. ممکن است پزشک جهت اینکه از افتادن وزن بر روی پا جلوگیری شود استفاده از چوب زیر بغل را توصیه نماید
    یخ: یخ را مستقیماً بر روی پوست قرار ندهید. از کیسه یخ چند بار در روز و به مدت ۲۰ دقیقه استفاده کنید.
    فشرده‌سازی: جهت جلوگیری از تورم بیشتر، به ‌آرامی ناحیه آسیب‌دیده را به‌ وسیله بانداژهای نرم یا کشی ببندید.
    بالا نگه داشتن عضو: جهت کاهش تورم، در هنگام استراحت کردن پای خود را در سطحی بالاتر از قلب نگه دارید.

• بریس

بریس‌های مخصوص ران وسایلی هستند که موجب کاهش خشکی و سفتی عضله همسترینگ (عضله پشت ران) در فرد استفاده‌کننده می‌شوند و با ایجاد کششی عمیق در تمام لایه‌های عضلات، تاندون‌ها و رباط‌های ران، تسکین فوری را به فرد عرضه می‌کند.

• فیزیوتراپی

هدف از فیزیوتراپی برای درمان درد ران عبارت است از:

1. کاهش درد کشاله ران و التهاب
  2. محافظت از محل آسیب‌دیدگی
  3. طبیعی نمودن دامنه حرکتی مفصل
  4. تقویت زانو و پا (به ‌ویژه عضله چهار سر ران و عضله پشت ران)
  5. حفظ راستای کشکک زانو
  6. طبیعی کردن طول عضله و دینامیک‌های عصبی
  7. تقویت و افزایش حس عمقی، چابکی و تعادل
  8. بهبود تکنیک‌ها و عملکردتان
  9. کاهش احتمال بروز آسیب‌دیدگی مجدد
  • کایروپراکتیک

درمانگران دستی هر روزه تعداد زیادی از افراد مبتلا به درد کشاله ران پا تا زانو را درمان می‌کنند. تنظیم کایروپراکتیک یا درمان‌های دستی ستون فقرات رویه‌ای است که طی آن فیزیوتراپ از دستان خود، یا یک وسیله‌ی کوچک و یا یک میز مخصوص استفاده می‌کند تا نیروی کنترل‌شده‌ای را به منطقه معینی از بدن وارد کند. تنظیم منظم موجب اصلاح راستا و هم‌ترازی ستون فقرات شده و کارایی و عملکرد ران و کشاله ران را بهبود می‌بخشد.

• تحریک الکتریکی عصب (TENS)

تحریک الکتریکی عصب (TENS) روشی بر اساس تحریک الکتریکی می‌باشد که هدف آن این است که از طریق تحریک اعصاب حسی و مکانیسم دریچه درد یا سیستم اپیوئیدی (تخدیر) تا حدی درد وابسته به نشانه بیماری در ران پا را تسکین دهد.

• اولتراسوندتراپی

امواج اولتراسوند (فراصوت) به ناحیه ران پا ارسال شده تا در بافت‌های اطراف بخصوص در بافت‌های دارای کلاژن لرزشی ایجاد می‌کند این امر موجب تولید گرما در بافت‌ها شده و خاصیت ارتجاعی ساختارهایی مثل رباط‌ها، تاندون‌ها، بافت زخم و کپسول مفصلی لیفی را افزایش دهد. علاوه بر این، حرارت به کاهش درد و گرفتگی ران پا کمک می‌کند و روند ترمیم را بهبود می‌بخشد.

• شاک‌ویوتراپی

تسکین سریع درد کشاله ران پا و بازیابی تحرک خاصیت اصلی شاک ویو تراپی است. به‌طور کلی بدون جراحی بودن این روش و عدم نیاز به مصرف مسکن باعث شده که شاک ویو تراپی روشی مناسب برای تسریع روند بهبودی باشد همچنین این روش درمانی می‌تواند طیف گسترده و مختلفی از علائمی را که موجب بروز درد مزمن و شدیدی در ناحیه کشاله ران تا زانو می‌شوند را برطرف سازد.

• ماساژتراپی

در آسیب‌دیدگی‌هایی مثل کوفتگی یا کشیدگی می‌توان از ماساژ ورزشی بر روی عضلات ران استفاده نمود اما تنها در شرایطی می‌توان این کار را انجام داد که مرحله حاد علائم سپری شده باشد.

• ورزش‌های مخصوص درد ران پا

پس از سپری شدن مرحله حاد آسیب‌دیدگی ران و کشاله ران پا بایستی یک برنامه توان‌بخشی متشکل از حرکات ورزشی کششی و قدرتی را به‌تدریج آغاز کرد.

2 Comments

• سلام .من کاملا حالم خوب بود تا عصر امروز و وقتی که از کلاس به طرف خانه برمیگشتم یکدفعه ای احساس درد خفیفی در قسمت ران پای راستم حس کردم و توجه نکردم.اما کم کم درد شدت گرفته و حالا نمیتونم بدون کمک راه برم و درد شدیدی گرفته استخوان ران پای راستم.ممکنه راهنماییم کنین که چیکار کنم؟
    واقعا نگران شدم🙏

• سلام منم همین طورشده از الان جهارشنبس از دوشنبه شروع شد