اوزون تراپی چیست و چگونه تزریق میشود؟

• صفحه اصلی
  • مقاله
اوزون تراپی چیست و چگونه تزریق میشود؟

ازون گازی است که از تغییرمولکولی گاز اکسیژن در دستگاه تولید کننده ازون، از ترکیب شدن سه اتم اکسیژن بدست می آید.

خصوصیات شیمیایی گاز ازون به نحوی است که تزریق غلظت خاصی از آن به داخل مفاصل و تاندون ها، سبب کاهش التهاب و بهبودی بیماران میگردد (ازون تراپی).
فعال شدن سیستم ضد التهابی بدن و مهار آزاد شدن واسطه های التهابی در محل تزریق، تاثیر ضد التهابی ازون را از انواع مختلف کورتون بیشتر نموده است.
ازون علاوه بر کاهش التهاب سبب تعدیل سیستم ایمنی و فعال سازی مکانیسم های ترمیم بافت در محل تزریق می گردد.
ساییدگی زانو و آرتروز زانو از بیماریهای شایعی است که بیماران مبتلا به آن جهت اجتناب از عمل جراحی راهکارهای مختلفی را تجربه مینمایند .

تزریق داخل مفصلی کورتون یا ژل های اسید هیالورنیک و درمان زانو درد با پی آر پی از روش هایی است که تا کنون در درمان ارتروز زانو بکار برده شده است.
استفاده از تزریق داخل مفصلی اوزون در مطالعات انجام شده و اوزون درمانی آرتروز زانو ، علاوه بر اثر ضد التهابی قوی، فعالیت سیستم بازسازی را در داخل زانو فعال ساخته و بهبودی سریع و قابل ملاحظه ای را در بیماران مبتلا به ارتروز زانو داشته است.

علاوه بر این تزریق این گاز با نیدل های بسیار کوچکی صورت می گیرد و درد هنگام تزریق از روش های دیگر به مراتب کمتر است .

خاصیت ضد میکروبی گاز ازون در حدی است که از آن در ضد عفونی کردن هوا و آب استفاده میشود و به این دلیل شانس عفونت در اثر تزریق ازون نسبت به روشهای دیگر کمتر است.

انواع اوزون تراپی

انواع راه‌های اوزون تراپی عبارتند از:

• اتو هموتراپی ماژور شامل تهیه کردن نمونه خون بیمار و ترکیب کردن آن در یک کیسه مخصوص با گاز ازون است که این ترکیب طی مدت ۳۰ دقیقه به بیمار تزریق می‌گردد.
    اتو هموتراپی مینور شامل تهیه نمونه خون بیمار و جمع ‌آوری آن درون سرنگی است که توسط مقدار کمی گاز اوزون پر شده است.
    سپس خون و گاز اوزون درون سرنگ ترکیب می‌شوند و دوباره به بیمار تزریق می‌گردند.
    می‌توان طی مدت ۵ تا ۷ روز و در ۳ تا ۵ جلسه درمان بهبود برخی اختلالات از قبیل هرپس ناحیه تناسلی، تبخال دهان و سرما خوردگی پرداخت.
  • UBI با اوزون روشی است که در آن گاز اوزون قبل از آنکه در مقابل نور فرابنفش قرار بگیرد به درون خون بیمار تزریق می‌گردد.
    در یک روش دیگر گاز اوزون به صورت استنشاقی به بیمار داده می‌‌شود.

تنفس مستقیم اوزون می‌‌تواند باعث التهاب ریه‌ها شود و منجر به سرفه گردد در این روش پزشک برای مدت مشخصی از طریق کانوله تنفسی به بیمار گاز اوزون می‌‌دهد. این روش برای درمان آلرژی عالی است.
در یک روش دیگر اوزون به درون مجرای گوش ارسال می‌شود تا وارد جریان خون و سیستم لنفاوی گردد.
تعداد زیادی از بیماران پس از انجام این روش اعلام کرده اند که مشکل آلرژی، سرما خوردگی، تورم غدد و دردناک بودن گلوی آنها برطرف شده است.

در یک مورد دیگر به طور طبیعی پرولوتراپی انجام می‌‌شود و پس از آن اوزون به درون همان ناحیه تزریق می‌گردد.
پس از تزریق به درم نقاط ماشه ای و استفاده از روش‌هایی از قبیل درمان عصبی، پرولوتراپی عصبی، هومیوپاتی و بی‌ حسی مستقیم می‌‌توان به تزریق اوزون به درون نقاط ماشه‌ای پرداخت.
در مواردی که زخم بهبود پیدا نمی‌کند، بیمار دچار عفونت پوست شده است یا زگیل دارد اوزون تراپی و پوشاندن این نواحی توسط کیسه مقاوم اوزون می‌تواند مفید باشد.

متداول ترین اختلالاتی که با اوزون درمانی بهبود میابد

• درد مفصل زانو
  • درد در اثر آرتروز زانو
  • بیماری دژنراتیو مفصل زانو
  • صدمات زانو
  • کشش‌ زانو و فشار زانو
  • اختلالات مفصل زانو
  • پارگی و اسیب دیدگی مینیسک زانو
  • کشیدگی و پارگی رباط های زانو
  • اختلالات غضروف مفصلی مثل آرتروز زانو

اوزون تراپی زانو

در این روش مخلوط معینی از گاز اکسیژن و اوزون به بافت هدف در بدن تزریق می شود ، اوزون در بافت های بدن به اکسیژن تبدیل می شود و اکسیژن نقش موثری در فرایندهای ترمیمی در بافت های آسیب دیده بدن دارد.
افزایش تعادل رادیکال های آزاد در بدن بعد از تزریق گاز اوزون به زانو در طی این فرایند نقش موثری در تسکین زانودرد دارد.

اوزون تراپی زانو همچنین در بسیاری از افرادی که دچار زانودرد هستند نیاز به انجام اعمال جراحی را از بین می برد.
اوزون تراپی موجب افزایش گردش خون ، تحریک ترمیم بافت آسیب دیده در بدن و افزایش دفع سموم از بدن می شود.

اوزون تراپی چه تفاوتی با پرولوتراپی دارد؟

• اوزون تراپی

در اوزون تراپی برای تقویت روند بهبودی از اکسیژن استفاده می‌شود.
روش اوزون تراپی بدون درد است و یا درد بسیار کمی دارد و ممکن است رفع درد در بیماران سریعتر اتفاق بیافتد. این روش از پرولوتراپی ارزانتر است زیرا سریع انجام می‌شود.
اوزون تراپی در بازسازی آسیب دیدگی غضروف در زانوها و مفاصل ران در مشاهدات اولیه ممکن مؤثر باشد.

• پرولوتراپی

در پرولوتراپی از التهاب برای تحریک هیپرتروفی ( پُرسازی یا افزایش حجم بافت) و رشد سلول‌های فیبروبلاست استفاده می‌شود (و باعث تقویت رباط‌ها می‌شود.)
پرولوتراپی ممکن است دردناک باشد و روند بهبودی کامل پس از آن بیشتر طول می‌کشد.
پرولوتراپی برای درمان سستی رباط‌ها و یا تاندون‌ها مفید است. (البته ازون تراپی نیز ممکن است در این موارد مفید باشد).

روش عمل اوزون تراپی

پس از انتخاب مناسب بیمار، برای تبادل نظر با وی و برخی بررسی‌ های زیربنایی، روزی برای حضور بیمار در بیمارستان تعیین می‌شود.
بیمار به اتاق عمل مجهز به دستگاه سی ـ آرم (فلوئوروسکوپی: یک روش تصویربرداری با اشعه ایکس که در آن تصویرهای زنده گرفته می‌شود) برده می‌شود.
تمام اقدامات احتیاطی در خصوص ضد عفونی کردن مدّ نظر قرار می‌گیرد. سپس بیمار به شکم می‌خوابد و دیسک(های) مشکل دار مشخص می‌شود.

تزریق برای ایجاد بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و سپس سوزن دیسکوگرافی وارد دیسک می‌گردد. توجه داشته باشید که این عمل دردناک نیست و تمام بیماران به خوبی آن را تحمل، و در طول انجام فرایند با ما صحبت می‌کنند.

پس از آن که به کمک تصاویر سی ـ آرم (قابل مشاهده توسط بیماران)، سوزن در جای مناسب قرار گرفت، عامل مخالف (ماده حاجب نسبت به اشعه) برای مشاهده معماری دیسک تزریق می‌شود. به این کار دیسکوگرام می‌گویند.

مجدداً داروی بی‌حسی به داخل دیسک تزریق می‌شود و پس از یک دقیقه، گاز مخلوط اکسیژن و اوزون گرفته شده از دستگاه مولد اوزون، داخل دیسک تزریق می‌شود و سرانجام سوزن بیرون آورده می‌شود.

روش اوزون تراپی کمر درد و گردن درد در مقایسه با جراحی هم برای بیمار و هم برای پزشک، خطر بسیار کمتری دارد، اقتصادی‌تر است و زمان بسیار کوتاه‌تری می‌برد.
بنابراین در پول و زمان صرفه‌جویی می‌شود و بسیاری از عارضه‌های ناشی از جراحی و بیهوشی عمومی پیش نمی‌آیند.

اصول مراقبتی بعد از اوزون درمانی زانو

بعد از تزریق گاز اوزن در زانو فرد بیمار حتما باید اصولی را رعایت کند تا اوزون درمانی زانو جنبه درمانی پیدا کند و فقط جنبه تسکینی درد نداشته باشد.

• مراقبت‌ بعد از اوزون درمانی زانو
  • شخص حتما باید وزن خود را کنترل کند و اگر دارای اضافه وزن است وزن خود را کاهش دهد. کاهش وزن باعث کاهش فشار به مفصل زانو خواهد شد و به درمان آرتروز زانو کمک خواهد کرد.
  • بعد از اوزون درمانی زانو مصرف مکمل‌‌ها، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها را در رژیم غذایی خود قرار دهد.
  • با انجام ورزش سبک و مناسب باعث تقویت عضلات اطراف زانو شود.
  • تا زمانی که پزشک اجازه نداده است از انجام فعالیت سنگین و رانندگی بپرهیزد.

اوزون تراپی زانو چه فوایدی دارد؟

• بازسازی و درمان بافت ها، غضروف ها و مفاصل زانو
  • کاهش درد در کوتاه مدت و بلافاصله پس از تزریق اوزون به مفاصل زانو
  • بهبود درد مفاصل، ماهیچه ها و عصب های ناحیه زانو
  • بهبود مفصل زانو ناشی از آسیب دیدگی ها و ضربه های ورزشی
  • درمان تاندون ها
  • بهبود و درمان آرتروز زانو
  • کاهش درد عصب و رگ سیاتیک
  • بهبود شکستگی های غیرقابل درمان زانو
  • کاهش درد ناشی از جراحی ها
  • اقتصادی و به صرفه

عوارض اوزون تراپی زانو

روش درمان اوزون تراپی زانو از روش های درمان بدون عارضه اما همین درمان بدون عارضه در برخی مواقع مانند سایر درمان ها عوارض جانبی را به همراه دارد که موقتی بوده و در زمان کوتاهی برطرف می شوند.

عوارض اوزون تراپی زانو عبارتند از: بالا رفتن فشار خون، احساس درد، بی حسی در سر انگشتان و سرگیجه.

این موضوع را هرگز فراموش نکنید که اوزون در هیچ شرایطی نباید استنشاق شود زیرا در صورتیکه اوزون به داخل بینی راه پیدا کند می تواند باعث سوزش و سرفه، حالت تهوع شود و اگر فرد بیمار در تماس بسیاری با اوزون قرار بگیرد دچار مشکلات تنفسی نیز خواهد شد.

جلسات اوزون درمانی زانو

روند تزریق اوزون به طور متوسط ​​بین 4 تا 6 بار تقریباً هر 2 هفته‌ای تکرار می‌شود تا زمانی که حداکثر بهبود در شما مشاهده شود.

به دلیل توانایی‌های بازسازی که اوزون در خود دارد، حدود 75٪ مبتلایان به درد مزمن زانو به طور دائمی درمان و بدون درد می‌شوند و در بعضی موارد، به دلیل استفاده بیش از حد یا فرسودگی، ممکن است بعد از چندین ماه تزریق‌های مجدد (شارژ تزریق) لازم باشد.

آیا اوزون تراپی به تنهایی برای درمان آرتروز زانو کافی است؟

در مواردی که آرتروز زانو شدید باشد، اوزون تراپی در کنار سایر شیوه‌های درمانی تاثیر بیشتری دارد. قطعا برای برخی بیماران ترکیب چند درمان بهتر از یک شیوه‌ی درمانی است.
موارد زیر از تراپی‌های موثر علاوه بر اوزون تراپی آرتروز زانو می‌باشند:

• داروهای ضد التهاب موضعی غیر استروئیدی(NSAID): در حالیکه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی خوراکی ممکن است به آرتروز در زانو کمک کنند، این داروها می‌توانند عوارض گوارشی داشته باشند.

NSAIDهای موضعی مستقیماً روی زانو قرار می‌گیرند و می‌توانند تسکین مشابه درد و التهاب را ایجاد کنند.

• سایر تزریقات زانو: نشان داده شده است که تزریق کورتیکواستروئیدها یا هیالورونیک اسید به آرتروز زانو کمک می‌کند.

هر یک از اینها مزایا و معایب خود را دارد، اما برای برخی از افراد می‌توانند تسکین تقریباً فوری و طولانی مدت از درد و التهاب را تجربه کنند.

• ماساژ: ماساژ زانو و عضلات اطراف آن می‌تواند باعث تسکین درد و آرامش شود. خود ماساژ زانوها راهی آسان برای افزایش گردش خون و جریان خون در مفصل است.
  • فیزیوتراپی: یک فیزیوتراپیست واجد شرایط با حرکت صحیح مفصل برای افزایش تحرک و دامنه حرکت می‌تواند به آرتروز در زانو کمک کند.

اوزون تراپی زانو در کلینیک درد راد

یک فیزیوتراپیست همچنین می‌تواند به طراحی و نظارت بر یک برنامه توانبخشی سالم برای استفاده در خانه کمک کند.

• تحریک الکتریکی عصب (TENS) :تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست، که معمولاً با نام TENS شناخته می‌شود ، سیگنال‌های درد ارسال شده به مغز را با پالس‌های الکتریکی ضعیف قطع می‌کند.

برای برخی از افراد مبتلا به آرتروز زانو، این روش درمانی غیرتهاجمی معجزه می‌کند.

• ورزش: یکی از اصلی ترین روش‌های درمان آرتروز و پیشگیری از بدترشدن آن ورزش است. ورزش کم ضربه همراه با سایر روش‌های درمانی به سلامت و روان بودن مفاصل کمک می‌کند.

ورزش‌هایی مانند شنا، یوگا و پیاده روی برای سالم نگه داشتن کل بدن، تقویت عضلات و محافظت از زانوها مناسب می‌باشند.

• طب سوزنی: ثابت شده است که طب سوزنی برای درد زانو موثر است. این نوع درمان عاری از عوارض جانبی است و غیرتهاجمی است.

هیچ تداخل دارویی ندارد و می‌تواند با درمان‌های فعلی جایگزین شود. طب سوزنی برای یک‌بار ارزش امتحان کردن را دارد.

• کاهش وزن: هرچه زانو تحمل وزن کمتری داشته باشد، احتمال احساس اثرات کامل آرتروز در زانو کمتر است.
  • تغییر در رژیم غذایی: اگرچه تسکین فوری نیست، اما تغییر رژیم غذایی با افزودن غذاهای ضد التهاب بیشتر می‌تواند به مرور باعث تسکین آرتروز در زانو شود.

برخی افراد دریافتند که حذف غذاهای معمول التهابی (به عنوان مثال، گلوتن، شکر و لبنیات) نیز به مبارزه با درد و التهاب کمک می‌کند. پس برای داشتن رژیم غذایی سالم با یک پزشک مشورت کنید.

آیا این روش بی خطر است؟

برخی از پزشکان و متخصصین این حوزه در مورد کارایی و بی خطر بودن اوزون تراپی تردید دارند.

بی خطر بودن اوزون تراپی برای انسان‌ها به صورت بالینی تأیید شده و این روش مورد تأیید کمیسیون اروپا (CE) قرار گرفته است.

با این حال به دلیل استفاده از گاز اوزون در این روش که می‌تواند ماده‌ای خطرناک باشد، محققین همچنان در حال بررسی اثرات آن بر روی بدن انسان و کشف مزایای درمانی دیگر این روش هستند.
حتماً مطمئن شوید که اوزون تراپی برای شما توسط پزشک مجرب انجام می‌شود تا خطرات این روش به حداقل میزان ممکن برسند.