لیزر پرتوان

در کلینیک درد، خدماتی جهت درمان بسیاری از مشکلات با راهکارهای حداقل تهاجمی صورت می‌گیرد. لیزر پرتوان، یکی از خدماتی است که برای مراجعین به پزشک متخصصین درد، به کار گرفته می‌شود.

در واقع بافت‌های آسیب‌دیده تحت طول موج خاصی از نور لیزر مورد هدف قرار می‌گیرند و منجر به ترمیم و تسریع در روند بهبود بافت آسیب‌دیده می‌شود. در ادامه مقاله در خصوص این روش درمانی توضیحات بیشتری را ذکر خواهیم کرد.

کاربرد لیزر پرتوان

لیزر، ابزاری است که نور را به‌صورت پرتوهای موازی ساطع می‌کند، در واقع انرژی الکترومغناطیس مادون قرمز است که به‌شکل فوتون وارد بدن می‌شود و اثر ضدالتهابی دارد. به‌طور مثال لیزر در دیسک کمر مانع انتقال پیام درد به مغز می‌شود و همچنین مکانیزم تسکین درد را فعال‌تر کرده و ترشح آندروفین و آنکفالین را بیشتر می‌کند.

همچنین سبب تسریع فرآیند ترمیم بافت، رشد سلولی و ترمیم سریع‌تر زخم‌ها می‌شود. لیزر پرتوان در بعضی از بیماری‌ها مؤثر است که شامل موارد زیر می‌شود:

• خار پاشنه
  •  آرتریت
  •  آرنج تنیس بازان
  • آرنج گلف بازان
  • پارگی تاندون‌ها
  • اختلالات مفصل فکی گیجگاهی
  •  ساییدگی کشکک
  • سندروم کارپال تونل
  •  سیاتیک کمردرد
  • آسیب عصب پس از جراحی

لیزر پرتوان

این نوع درمان برای موارد ذکر شده بسیار مؤثر است. خصوصا در بیماری فیبرومیالژی که درمان موفقی ندارد، می‌تواند بسیار مفید باشد. پزشکان دراین‌باره می‌گویند لیزر پرتوان در بیماران با نوروپاتی دیابتی بسیار مؤثر است.

این لیزر در خانم‌های باردار و افرادی که تومور دارند، توصیه نمی‌شود. همچنین هنگام کار با آن استفاده از عینک مخصوص الزامی است. در کلینیک درد راد این افتخار را داریم که این دستگاه پیشرفته را برای درمان درد شما مورد استفاده قرار دهیم.

فرایند عملکرد لیزر پرتوان چگونه است؟

انرژی موجود در لیزر پرتوان، همانند فتوسنتز در گیاهان است، در واقع از پوست به درون غشای سلولی وارد می‌شود. این روند منجر به تقویت عملکرد ترمیم بافت آسیب‌دیده بدن و همچنین باعث ترشح اندورفین و کلاژن می‌شود، در نهایت نتایجی همچون موارد زیر را به‌همراه دارد:

• بهبود زخم
  • کاهش درد
  • کاهش سفتی، تورم و اسپاسم
  • بازگشت مجدد حرکات

در واقع بیمار با برطرف شدن این مشکلات، می‌تواند فعالیت‌ها و عملکردهایی را که در گذشته داشته است، مجددا از سر بگیرد.

چه نتایجی پس از انجام لیزر پرتوان انتظار می‌رود؟

اغلب بیمارانی که این روش درمانی و تکنیک را انجام می‌دهند، پس از اتمام درمان، تسکین درد را گزارش داده‌اند. در واقع پس از اتمام دوره درمان، می‌توانند فعالیت‌های روزمره خود را بدون درد و هیچ مشکلی انجام دهند.

ابزاری که برای این روش درمانی انجام مورد استفاده قرار می‌گیرد، به اندازه یک چراغ قوه است. بسته به‌اندازه ناحیه‌ای که تحت درمان قرار دارد و برنامه درمانی که تعیین شده، این لیزر می‌بایست از 30 ثانیه تا 9 دقیقه بر قسمت آسیب‌دیده قرار بگیرد. اغلب بیمارانی که تحت درمان قرار دارند، احساس آرامش می‌کنند و در اکثر اوقات هیچگونه عارضه‌ای نیز در آنها مشاهده نشده است.

هدف از انجام این درمان تنها برطرف کردن علائم نیست، پزشک برای درمان کلی مشکل ایجاد شده از این نوع روش درمانی برای بیماران خود به کار می‌گیرد.

درمان با لیزر پرتوان

فواید به کار گیری از لیزر پرتوان چیست؟

این نوع روش درمانی با دقت بالایی نسبت به روش‌های درمانی دیگر، مانند عمل جراحی انجام می‌گیرد. در واقع آن برش‌ها و جراحت‌هایی که در عمل جراحی بر بیماران ایجاد می‌شود، در درمان به روش لیزر پرتوان وجود ندارد.

این روند سبب می‌شود که آسیب کمتری به بافت هدف وارد شود. یکی از فواید یا مزایای دیگری که می‌توان در نظر گرفت، کوتاه بودن زمان انجام این فرایند درمان است. همچنین بیماران نیازی به بستری شدن در بیمارستان پس از انجام لیزر پرتوان ندارند؛ چراکه این تکنیک به‌صورت سرپایی برای افراد انجام می‌گیرد.

روند بهبودی در افرادی که لیزر درمانی انجام می‌دهند، بسیار سریع‌تر است و ممکن است عارضه‌هایی همچون درد، تورم و جای زخم کمتری نسبت به عمل جراحی در افراد باقی بماند.

آیا استفاده از لیزر پرتوان خطراتی را به‌همراه دارد؟

این نوع تکنیک توسط FDA تایید شده و در اغلب مواقع لیزر پرتوان خطر و عارضه‌ای را برای بیماران ایجاد نکرده است، قطعا عارضه‌های دیگر درمان‌های تهاجمی یا نیمه تهاجمی را ندارد. گاهی در برخی مواقع نادر می‌تواند خطرات و عارضه‌های نادری را ایجاد کند که کوتاه‌مدت هستند و پس از مدت‌ کمی بهبود می‌یابد:

• احساس درد
  • تغییر رنگ پوست
  • ایجاد زخم

انجام لیزر پرتوان

پاسخ بیولوژیک بافت بدن پس از انجام لیزر پرتوان

تسریع در ترمیم بافت و رشد سلول

فوتون‌های نور لیزر کاملا عمیق به بافت مورد نظر نفوذ می‌کند و به‌طور کلی رشد و تکثیر سلولی را تسریع می‌بخشد. نور لیزر انرژی موجود در سلول را افزایش می‌دهد تا سلول مواد مغذی را سریع‌تر جذب کند، در نهایت قرار گرفتن تحت این نور لیزر می‌تواند در ترمیم تاندون، رباط، ماهیچه‌ها و… عملکرد بهتری داشته باشد.

ترمیم سریع‌تر زخم‌ها

نور لیزر منجر به تحریک رشد فیبروبلاست می‌شود (فیبروبلاست بلوک‌های کلاژن‌اند که در ترمیم زخم موثرند). کلاژن، پروتئینی مهم و اساسی برای جایگزینی بافت‌های قدیمی و ترمیم آسیب‌های بافتی است. در نتیجه این روش درمانی برای ترمیم جراحت‌های سوختگی نیز موثر است.

کاهش و بهبود اثر جراحت

این روش درمانی در مواقعی که فرد بر اثر بریدگی‌هایی، مانند عمل جراحی، سوختگی و دیگر مشکلات دچار آسیب شده است، به کاربرده می‌شود.

خاصیت ضدالتهابی

لیزر پرتوان دارای خاصیت ضد التهابی است، در نتیجه آسیبی که منجر به التهاب بافت بدن شده را درمان می‌کند.

تسکین درد

لیزر درمانی بر سلول‌های عصبی که باعث انتقال درد به مغز می‌شود، تاثیرگذار است و منجر به کاهش حساسیت عصبی خواهد شد. در این روش مقادیر زیادی از مواد شیمیایی تسکین درد، مانند اندورفین، انکفالین از مغز و غده آدرنال تولید می‌شود.

بهبود فعالیت عروقی

نور لیزر باعث افزایش تشکیل مویرگ‌های جدید در بافت آسیب‌دیده می‌شود که در روند تسریع بهبودی بسیار تاثیرگذار است و زخم‌ها و اسکار‌های ایجاد شده را به‌سرعت بهبود می‌بخشد.

افزایش فعالیت متابولیک

لیزر درمانی منجر به تولید بیشتر آنزیم‌های خاص، اکسیژن و ذرات غذایی برای سلول‌های خونی می‌شود.

بهبود عملکرد عصب

روند بهبودی آهسته می‌تواند عملکرد عصب بافت آسیب‌دیده را بی‌حس و مختل کند. نور لیزر روند اتصال سلول‌های عصبی را بهبود و تسریع می‌بخشد و دامنه پتانسیل حرکات را برای عملکرد عضلات افزایش می‌دهد.

سیستم ایمنی

نور لیزر با تحریک ایمونوگلوبین‌ها و لنفوسیت‌ها تاثیر مستقیمی بر وضعیت ایمنی بدن خواهد داشت.

تحریک عضلات

لیزر درمانی باعث تحریک نقطه شروع حرکت عضلات و افزایش گردش خون در بافت آسیب‌دیده می‌شود. افزایش گردش خون و مواد مغذی به سلول‌های عضلانی منجر به عملکرد بهتر سیستم گردش خون می‌شود.

در چه مواقعی استفاده از تکنیک لیزر پرتوان به بیماران توصیه نمی‌شود؟

این نوع روش درمان، همانند دیگر راهکارهای درمانی برای همه افراد مناسب نیست. در واقع زمانی که بیماران برای درمان مشکلات خود به متخصص درد مراجعه می‌کنند، ابتدا پزشک شرایط فعلی و شدت عارضه ایجاد شده بیمار را در نظر می‌گیرد و متناسب با شرایط فعلی بهترین درمان را برای افراد انجام می‌دهد.

این نوع درمان برای افرادی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، مناسب نیست و پزشک برای آنها این نوع روش درمانی را به کار نمی‌گیرند:

• خانم‌های باردار
  • افرادی با آسیب قلبی
  • مبتلا به بیماری عفونی مزمن
  • مشکلات پوستی، مانند تومور پوستی بدخیم

چندین نکته که باید در خصوص لیزر پرتوان بدانید

چندین نکته مهم در خصوص این نوع راهکار درمانی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید، در ادامه همه موارد را برای شما ذکر خواهیم کرد:

کاهش درد و التهاب بدون هیچ عارضه‌ای

در لیزر درمانی از روشی به نام «فتوبیومدولاسیون» استفاده می‌شود. فتون‌ها وارد بافت بدن شده و این فرایند باعث افزایش متابولیسم سلولی می‌شود و در نهایت منجر به کاهش درد و التهاب خواهد شد. برخلاف داروها و دیگر روش‌های درمانی، لیزر پرتوان می‌تواند بدون هیچ عارضه خاصی درمان را برای بیماران انجام دهد.

نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد، این است که بیمارانی که این روش درمانی را برای خود انتخاب کرده‌اند، تسکین درد و درمان طولانی مدتی را گزارش داده‌اند. با وجود آنکه تعداد جلسات مورد نیاز در هر فرد متفاوت است، اما اغلب افراد پس از 2 جلسه درمان، تسکین درد را به‌خوبی احساس می‌کنند.

قابل استفاده در شرایط کاملا حاد و مزمن

یکی از مزایای این روش درمانی این است که در شرایطی که بیمار در وضعیت حادی قرار دارد، این نوع روش درمانی را برای او تجویز می‌کنند. در این مواقع لیزر به ترمیم سریع بافت آسیب‌دیده کمک می‌کند و منجر به تسریع عملکرد روند طبیعی بدن می‌شود.

همچنین در این روش درمانی پزشک به‌راحتی می‌تواند بسته به شرایط بیمار دوز مناسبی را انتخاب کند تا بیمار تاثیر درمان را فوری شاهد باشد.

روش درمانی مناسب در هر موقعیت و هر میزان مشکل

دامنه قدرت این نوع درمان متغیر است و بسته به تصمیم پزشک و مشکل ایجاد شده، تصمیم‌گیری می‌شود از چه میزان قدرت از این نوع درمان برای رفع مشکل بیماران استفاده کرد. همچنین می‌توان برای طیف گسترده‌ای از مشکلات از این روش درمانی استفاده کرد. لیزر پرتوان از 0.5 تا 25 وات قابلیت تنظیم کردن دارد.

احساس خوب در حین درمان

یکی از سوالات رایجی که در خصوص درمان از سوی مراجعه کنندگان مطرح می‌شود، این است که چه احساسی در حین درمان وجود دارد. در اغلب مواقع احساس خوبی در حین درمان از بیماران گزارش شده است. گاهی اوقات نیز هیچ حسی در افراد وجود ندارد. به‌طور کلی با گرمای ملایمی که ایجاد می‌کند، منجر به تسکین درد بیماران خواهد شد.

گاهی برخی از لیزری که سر آن ابزاری، مانند توپ قرار گرفته استفاده می‌کنند که در این مواقع احساس ماساژ برای افراد وجود دارد. بیمارانی که لیزر درمانی با قدرت بالا انجام می‌دهند، کاهش درد را فورا تجربه می‌کنند. در نهایت این روش درمانی برای افرادی که دچار درد حاد و مزمن هستند، می‌تواند گزینه درمانی مناسبی برای آنها باشد.

مشاهده درمان سریع

بسته به اندازه و میزان حاد بودن مشکل، معمولا بین 10 تا 5 دقیقه درمان فورا انجام می‌شود. اگر لیزرهای پرقدرتی برای درمان استفاده شود، در مدت‌زمان کوتاهی درمان فوری انجام می‌گیرد.

دردمان درد با لزر پرتوان

پاسخ به سوالات رایج

چند جلسه درمانی برای برای تکنیک لیزر پرتوان نیاز خواهد بود؟

نمی‌توان تعداد جلسات مشخصی را برای هر فرد مشخص کرد. هر فرد بسته به میزان مشکلی که برای او ایجاد شده است، به تعداد جلسات متفاوتی نیاز خواهد داشت.

به‌طور کلی تعداد جلساتی که برای هر فرد در نظر گرفته شده، بین 3 تا 7 جلسه و در موارد حاد می‌تواند 7 تا 20 جلسه ادامه داشته باشد. گاهی پزشک پس از اتمام دوره درمان برای آنکه بیماری باز نگردد، درمان‌های دروه‌ای با استفاده از لیزر پرتوان را به بیماران پیشنهاد می‌کند.

آیا انجام لیزر پرتوان روشی ایمن است؟

بله، این نوع روش درمانی به‌صورت غیرتهاجمی انجام می‌شود و توسط FDA نیز تایید شده است. در واقع این نوع روش درمانی را جایگزینی برای درمان‌های قدیمی، مانند عمل جراحی می‌دانند.

چه کسانی نباید از لیزر پرتوان استفاده کنند؟

قبل از انجام این نوع درمان بهتر است ابتدا با پزشک خود دراین‌باره مشورت کنید تا با مشکلی در این خصوص مواجه نشوید. برخی از شرایطی که افراد را برای انجام این نوع روش درمانی منع می‌کند، به شرح زیر است:

• سرطان
  • تزریق استروئید در همان هفته ابتدایی برای انجام لیزر درمانی
  • وجود برخی از دستگاه‌ها در بدن

انجام درمان با استفاده از لیزر درمانی چقدر زمان خواهد برد؟

یک جلسه درمانی که با استفاده از لیزر پرتوان برای بیماران انجام می‌گیرد، حدودا بین 5 تا 10 دقیقه زمان خواهد برد. به‌طور کلی زمان آن به شدت، اندازه و عمق مشکل ایجاد شده، بستگی خواهد داشت.

پس از چه مدت زمانی می‌توان نتیجه درمان را شاهد بود؟

اغلب بیماران پس از اتمام 3 تا 5 جلسه روند درمان را شاهد خواهند بود، اما نتیجه درمان برای هر فرد متفاوت است و هر فردی ممکن است دیرتر یا زودتر از موعد ذکر شده نتیجه درمانی و تسکین خود را به‌صورت دائمی شاهد باشند.

مزایای استفاده از لیزر پرتوان چیست؟

یکی از بزرگترین مزایایی که می‌تواند برای این روش درمانی در نظر گرفت، درمان غیرتهاجمی و غیر دارویی است. این درمان سریع و آسان کمک می‌کند تا افراد تسکین درد خود را شاهد باشند. علاوه بر این منجر به بهبود تورم و درد ایجاد شده در حداقل‌ترین زمان ممکن خواهد شد.

کلام آخر

امروزه متخصصین درد برای بیمارانی که به‎دلایل مختلفی از دردهای حاد و مزمن خود رنج می‌برند، راهکارهایی حداقل تهاجمی یا غیرتهاجمی را برای بیماران خود در نظر می‌گیرند تا متحمل عارضه‌های درمان‌های تهاجمی نشوند.

علاوه بر این، روند درمان و نتیجه درمان بیماران برای آنها بسیار حائز اهمیت است و نوع تکنیکی مناسب را نیز برای بیماران در نظر می‌گیرند تا هم عارضه‌ای برای آنها نداشته باشد و هم نتیجه درمانی مناسب برایشان حاصل شود.

هدر ساعات کاری
Design and Programming by Medformed