لیزر دیسک

لیزر دیسک (PLDD)

كمردرد مزمن و درد راديكولار اندام تحتانی ناشی از فتق، شايع‌ترين بيماري ستون‌ فقرات و یکی از بیماری‌های ناتوان‌کنندۀ جوامع انسانی است.

۶۰ تا ۸۰ درصد از بیمارانی که برای اولین بار درد رادیکولار را تجربه می‌کنند، درد در آنها به حدی می‌رسد که دیگر قابل تحمل نیست. دردهای رادیکولار اغلب در نتیجۀ التهاب ریشۀ عصبی اتفاق می‌افتد. شایع‌ترین علت درد رادیکولار در ناحیۀ کمر، فتق دیسک است. فتق دیسک می‌تواند باعث فشرده‌ شدن ریشۀ عصب شود. ممکن است درد از ابتدا حاد باشد یا به مرور زمان، میزان درد بیشتر شود.

دیکامپرشن لیزری دیسک (PLDD) یکی از روش‌های درمانی به اصطلاح «حداقل تهاجمی» برای فتق دیسک کمر است. در این روش درمانی، اشعۀ لیزر با کمک فیبرهای‌ نوری از سطح بدن به داخل دیسک هدایت می‌شود. همچنین حرارت ایجاد شده توسط لیزر قابل کنترل است. بنابراین اشعۀ لیزر یک فناوری قابل اعتماد و خوب برای بریدن بافت‌‌های سلولی بدن است و هیچ شکافی روی پوست ایجاد نمی‌کند! در واقع عمل جراحی دیسک با کمک لیزر، یک عمل کم تهاجمی است و در بیمارانی که نیاز به مداخلۀ جراحی برای فتق دیسک دارند، انجام می‌شود.

انجام این روش درمانی برای افرادی مؤثر است که دچار بیماری دیسک بیرون زده هستند امـــا دیسک آنها هنوز به سمت بالا یا پائین حرکت نکرده و از صفحۀ غضروفی جدا نشده است، دیسک‌هایی که از صفحۀ غضروفی جدا می‌شوند، معمولا در داخل کانال نخاعی می‌افتند و نمی‌توان به‌ راحتی آن را درمان کرد.
هدف از  PLDD یا همان دیکامپرشن لیزری دیسک از طریق پوست، این است که قسمت کوچکی از هستۀ دیسک (نوکلئوس پولپوزیس) تبخیر شود و باعث ایجاد فضایی در آن ناحیه شود، این فضای خالی، اجازه می‌دهد تا بیرون‌زدگی دیسک به عقب و به سمت داخل برگردد. درنتیجه، فشار بر ریشه‌های عصبی کاهش ‌یافته و باعث کنترل درد می‌شود.

در این تکنیک گرچه قسمت بسیار کوچکی از هستۀ دیسک تبخیر می‌شود ولی همین مقدار کم، اثرات زیادی در بهبود دیسک و برگشتن آن به حالت عادی را دارد.

pldd

مهم‌ترین ویژگی این روش درمانی چیست؟

استفاده از PLDD در مقایسه با روش‌های جراحی تهاجمی، عوارض و چسبندگی کمتری دارد. از آنجا که، روش جراحی بستۀ دیسک کمر با هدایت تصاویر هم‌زمان و زندۀ فلوروسکوپی از محل دیسک و تنها از طریق سوزن انجام می‌پذیرد، باعث کاهش عوارض جانبی عمل دیسک کمر و در نهایت کاهش هزینه‌های عمل جراحی می‌شود.

آیا از مزایای درمان دیسک کمر به روش PLDD اطلاعی دارید؟

این روش درمانی که در کلینیک درد راد انجام می‌شود، علاوه‌بر درمان بیماری‌های دیسک و رفع چسبندگی‌های پس از عمل، از مزیت‌های دیگری نیز برخوردار است، مانند:

• تسکین درد رادیکولار و کمردرد
  • بهبود وضعیت عملکردی بیمار
  • همکاری بهتر بیمار در فیزیوتراپی
  • کاهش مصرف داروهای ضد درد
  • بهبود کیفیت زندگی

در این روش، بیمار نیاز به بستری شدن ندارد، دورۀ نقاهت آن کمتر از اعمال جراحی باز ستون فقرات است، قابل تکرار است و در صورت لزوم، می‌تواند بعد از آن اعمال جراحی باز انجام دهد، همچنین میزان صدمۀ عصبی پس از PLDD بسیار کمتر از صدمۀ عصبی در اعمال جراحی باز است.

بسیاری از عوارضی که ممکن است حین عمل جراحی باز برای بیمار رخ دهد، با روش PLDD حذف خواهند شد. در نتیجه می‌تواند به‌عنوان روش جایگزینی ایمن و معتبر برای جراحی‌های باز ‌به شمار بیاید.

ساعات کاری