دردهای سرطانی

هنگامی که سرطان رشد می‌کند، ناگزیر به بافت اطراف خود آسیب می‌رساند که این صدمات موجب پدید آمدن دردهای سرطانی در آن مناطق خواهد شد. همچنین با بزرگ‌تر شدن تومور، مواد شیمیایی‌ در آن ناحیه آزاد خواهد شد که می‌تواند موجبات به‌وجود آمدن درد را فراهم کنند. واکنش بدن به این مواد شیمیایی خود باعث تشدید درد می‌شود.

این دردها بیشتر بر اثر فشار آمدن تومور بر استخوان‌ها، اعصاب یا دیگر اعضای بدن است. با رشد تومور، درد هم افزایش پیدا خواهد کرد. در برخی موارد، درمان سرطان نیز دردآور است. به عنوان مثال، انجام شیمی درمانی می‌تواند موجب بی‌حسی و احساس سوزن سوزن شدن در دست و پا شود. همچنین جراحی که در جهت حذف تودۀ سرطانی انجام می‌گیرد، خود یکی از دردناک‌ترین مراحل دورۀ سرطان است.

وجود درد

نه‌تنها دردهای سرطانی، بلکه در واقع هر نوع دردی، می‌تواند بر کیفیت زندگی انسان‌ها بسیار تأثیرگذار باشد. با وجود درد، از بسیاری از فعالیت‌های روزمره بازخواهید ماند و حتی در برخی موارد، خوابیدن و خوردن نیز با مشکل همراه است. درد در بسیاری موارد می‌تواند نشانه باشد. این نشانه‌ها شامل گسترش سرطان و بیماری باشد. در برخی موارد نیز نشان‎‌دهندۀ این است که در روند درمان مشکلی وجود دارد و باید نحوۀ درمان را عوض کرد.

در بسیاری موارد درد، تنها ناشی از آسیب و صدمه نیست. ممکن است که افراد به‌طور کلی احساس درد داشته باشند و این دردهای مزمن موجب اختلال عملکرد روزانۀ آنها شده باشد. دردهایی که با اضطراب، استرس، و افسردگی تشدید پیدا می‌کنند، حتما باید بررسی شده و درصدد از بین رفتن آنها برآمد.

وجود درد موجب تحریک‌پذیری، ناامیدی و احساس تنهایی افراد خواهد شد که امری غیرمعمول نیست. دردهای ناشی از سرطان به دلیل طولانی‌مدت بودن، بسیار عذاب‌آور و خسته‌کننده خواهد بود.

دردهای سرطانی

آیا می‌توان دردهای ناشی از سرطان را کاهش داد؟

سرطان به دلیل وارد کردن فشار به دیگر بافت‌های بدن، ایجاد درد می‌کنند. میزان درد به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جملۀ این عوامل، نوع سرطان، مرحله پیشرفتگی آن و آستانۀ درد در افراد مختلف است. به‌طور میانگین، افرادی مبتلا به سرطان‌های پیشرفته، متحمل درد بیشتر و شدیدتری خواهند بود.

مسألۀ مهم در رابطه‌ با دردهای سرطانی این است که نباید این دردها را به عنوان قسمتی عادی از روند سرطان پذیرفت. به یاد داشته باشید که تمامی دردها در کلینیک درد راد قابل تسکین و تا حد زیادی قابل درمان‌اند. حتی دردهای بسیار شدید سرطانی را نیز می‌توان با استفاده از داروهای خاص و ترکیبی به‌خوبی کنترل کرد.

انواع دردهای سرطانی

دردهای ستون فقرات

یکی از دردناک‌ترین انواع درد، دردهای ناشی از تومورهای موجود در ستون فقرات است. هنگامی که تومور در سطح ستون فقرات گسترش می‌یابد، بر اعصاب نخاع فشار وارد می‌کند. از اولین علائم فشار به نخاع، درد کمر و گردن است که گاهی اوقات بسیار شدید خواهد بود. وجود ضعف و بی‌حسی در پا و کمر نیز از دیگر علامت‌های وجود فشار بر نخاع است. سرفه، عطسه یا برخی حرکات ناگهانی دیگر، اغلب موجب تشدید درد می‌شوند.

در صورت احساسِ این‌گونه دردها حتما از یک متخصص درد کمک بگیرید؛ زیرا که ادامه یافتن آن ممکن است موجب از دست دادن کنترل ادرار، مدفوع یا فلج شدن از کمر شود. هرچه زودتر بتوان درد را کنترل کرد، زودتر می‌توان از پیامدهای ناگوار آن در امان بود.

دردهای استخوانی

دردهای استخوانی با شروع و گسترش سرطان در استخوان‌ها رخ می‌دهد. درمان معمولا با هدف کنترل سرطان انجام می‌گیرد. این نوع درمان‌ها بر ترمیم استخوان‌های آسیب‌دیده تمرکز دارد و معمولا از پرتو درمانی برای درمان ضعف استخوان استفاده می‌شود. در برخی موارد نیز دارو درمانی در جهت کاهش درد و تقویت استخوان‌ها استفاده خواهد شد.

همۀ اینها نمونه‌هایی از درمان‌هایی هستند که هدف‌شان متوقف کردن دردهای استخوانی به‌واسطه سرطان است. در بیشتر موارد، درمان، خود به کاهش درد کمک می‌کند و دیگر نیازی به استفاده از داروهای ضد درد نیست. درد استخوان می‌تواند به‌صورت یک عارضۀ جانبی داروهای ضدسرطانی نیز به وجود بیاید.

دردهای ناشی از جراحی سرطان

آزمایشات مربوط به سرطان، درمان و جراحی می‌تواند وجود درد و ناراحتی را چندین برابر کند. تومورهای جامد سرطانی را اغلب جراحی می‌کنند و با توجه به نوع جراحی، درد از چند روز تا چند هفته ادامه خواهد یافت. از اولین اقداماتی که جراحان برای بهبود سرطان انجام می‌دهند، جراحی و استفاده از شیمی درمانی یا پرتونگاری است.

می‌توان با مشورت با جراح و متخصص درد، از داروهای ضد درد قوی‌تر بعد از عمل جراحی استفاده کرد تا میزان درد کنترل شود. تصور می‌شود که دردهای بعد از جراحی، بیشتر ناشی از آسیب‌های عصبی‌ست که در طی عمل جراحی برای بیمار رخ داده است. به‌خصوص بیمارانی که اندام خود را به‌طور کامل برمی‌دارند، این درد را شدیدتر احساس خواهند کرد. برای مثال برداشتن کامل سینه یا اندام‌های دیگر بدن.

دردهای ناشی از سرطان، معمولا به‌دلیل آن است که بیمار خیلی دیر متوجه بیماری سرطان شده و زمانی این بیماری را شناخته که بیماری در مرحله پیشرفته‌ آن قرار دارد.

این دردها معمولا به‌هنگام مراحل مختلف درمان، مانند شیمی‌درمانی، رادیوتراپی، هورمون‌تراپی و حتی بعد از جراحی و برداشتن تودۀ سرطانی ایجاد می‌شود. نوع درد معمولا بستگی به منشاء سرطان دارد و سپس به‌دلیل متاستاز در نقاط مختلف بدن، درد در آن ناحیه نیز ایجاد می‌شود.

درد ناشی از سرطان، معمولا ۵۰ تا ۹۰ درصد بیماران مبتلا به این بیماری را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. درمان‌هایی که طی مراحل مختلف سرطان روی بیمار انجام می‌شود و اقدامات تشخیصی سرطان و اضطراب ناشی از درد، سبب ایجاد درد شدید می‌شود که در این مقطع زمانی، بیماران نیاز به درمان‌های مرحله‌ای دارند. برای درمان بیماران سرطانی در کلینیک درد دو روش توصیه شده است:

• درمان دارویی
  • درمان مداخله‌ای

درمان دارویی

براساس طرح درمانی که توسط سازمان بهداشت جهانی توصیه شده است، روش نردبانی یا پلکانی، بهترین روش درمان درد این بیماران است. در بیماران با درد خفیف از داروهای ضد درد مثل استامینوفن و NASID استفاده می‌شود. در بیماران با درد متوسط، علاوه ‌بر داروهای فوق‌الذکر می‌توان از داروهای مخدر نیز استفاده کرد و در بیماران با درد شدید، حتما باید از مخدر استفاده کرد، اما انتخاب دقیق بیماران، تجویز صحیح داروهای غددی، مقدار داروی مصرفی، توالی منظم مخدر و هشدار در خصوص عوارض جانبی و تداخلات دارویی بسیار حائز اهمیت است.

درمان مداخله‌ای

در این روشِ کنترل دردهای سرطانی، برای کاهش مصرف داروهای خوراکی یا تزریقی، خصوصا مخدرها؛ بایستی نقاط حساس و دردناک بیمار را شناسایی کرد. با شناسایی نقاط دردناک در بلوک عصبی و با استفاده از لیزر، رادیوفرکوئنسی و روش‌های دیگری مانند «نورولیز» می‌توان به درمان درد بیماران پرداخت.
یکی از اهداف مهم ما در کلینیک درد راد، کاهش میزان دردهای سرطانی و کاهش شکایات بیماران نسبت به نقاط حساس و دردناک است. به‌طور خلاصه، نکتۀ مهم و حائز اهمیت در رابطه با بیماران سرطانی، این است که بیماران سرطانی نباید درد داشته باشند و به هر طریقی باید درد آنها کنترل شود.

مراحل ناشی از جراحی سرطان

اکثر افراد یکی از این سه مرحله از درد را تجربه می‌کنند:

• دردهای حاد و شدید

دردهایی که ناگهانی و بسیار شدید هستند. گویا بدن مجروح شده و آسیب بسیاری دیده است. این نوع دردها در گذر زمان بهبود خواهند یافت. اما در ابتدا به قدری شدید هستند که هربار احساسی همانند مشت خوردن در بدن را احساس خواهید کرد.

• دردهای مزمن

این نوع دردها به‌مدت طولانی وجود خواهند داشت. می‌توانند شدید یا ملایم باشند اما هیچگاه از بین نمی‌روند. دردهای مزمن بر کیفیت زندگی انسان‌ها تأثیر منفی دارد، به‌طوری که مدام با آن درگیر خواهند بود. اگرچه که کاملا از بین نمی‌روند ولی با داروهای مسکن و ضد درد تا حد زیادی قابل کنترل هستند.

• دردهای نفس‌گیر

این‌گونه دردها، دردهای مزمنی هستند که برای مدت طولانی وجود داشته‌اند و دیگر به درمان‌های دارویی پاسخ نمی‌دهند. اثرات دارو روی آنها از بین خواهد رفت. اغلب به‌صورت دردهای تیز هستند و به‌سرعت اتفاق می‌افتند. مدت کوتاهی طول می‌کشند ولی بسیار قوی و شدید هستند.

درد ناشی از شیمی درمانی و پرتو درمانی

یکی از عوارض شیمی درمانی برای درمان سرطان، درد است. این درد در حدی است که برخی از افراد از ادامۀ درمان منصرف می‌شوند و درمان را متوقف می‌کنند.

در برخی موارد شیمی‌درمانی موجب به‌وجود آمدن زخم‌های دهانی می‌شود. این زخم‌ها در دهان و گلو ایجاد شده که باعث می‌شود خوردن، نوشیدن و حتی مکالمه برای افراد مشکل شود. پرتو درمانی و در معرض تشعشعات خارجی قرار گرفتن، موجب سوختگی پوست و زخم می‌شود.

در نهایت تمامی این موارد به دردهای دیگر ناشی از سرطان دامن زده و موجب کاهش کیفیت زندگی افراد درگیر با سرطان می‌شود. دردهای ناشی از شیمی درمانی و پرتو درمانی ماندگار نخواهند بود و قابل درمان هستند. لذا حتما باید داروهای ضد درد را در این موارد مصرف کنید.

از عوارض شیمی‌درمانی می‌توان به قرمزی و احساس سوزش پوست، و همچنین مشکلاتی مانند تهوع، خستگی، عفونت، ریزش مو و دردهای عصبی اشاره کرد. داروها می‌توانند بسیار به کاهش این عوارض کمک کنند، همچنین تکنیک‌های آرامش‌بخش نیز مؤثر است.

تیم متخصص کنترل دردهای سرطانی

اگرچه که همیشه نمی‌توان درد را به‌صورت کامل از بین برد، ولی روش‌هایی وجود دارد که دردهای شدید را تا حد بسیار زیادی تسکین داد. داروهای شبانه‌روزی که متخصصین درد برای بیماران سرطانی تجویز می‌کنند و در اکثر موارد موفقیت‌های بسیاری را به‌وجود می‌آورند.

همیشه تمامی موارد و احساسات خود را با تیم پزشکی درد در میان بگذارید تا بتوانند در این راستا به شما کمک کنند و دوزهای دارویی را تغییر دهند. در مورد مکان درد، مدت زمان درد، موارد بهبود و احساسی که به شما می‌دهد با تیم خود مشورت کنید و خواهید دید که چگونه بر زندگی شما تأثیرگذار خواهد بود.

افراد به دلایل متفاوتی، دردهای خود را از پزشک متخصص خود پنهان می‌کنند. برخی به اصطلاح می‌خواهند که پزشک معالج خود را اذیت نکنند و برخی دیگر از داروهای اعتیادآور می‌ترسند. بعضی دیگر از افراد از عوارض جانبی داروها هراس دارند.

آنها می‌ترسند که دچار خواب‌آلودگی و ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران شوند. به دلیل موارد ذکر شده، درد خود را نمی‌گویند و در عذاب خواهند بود. این در حالی‌ست که در بسیاری از موارد شما نیازمند کمک با دوز بالاتری از دارو هستید. باید توجه داشت که هر نوع درمانی عوارض خاص خود را خواهد داشت.

از دیگر مواردی که متخصصان تیم پزشکی کنترل درد، می‌توانند به شما کمک کنند، استفاده از جدیدترین راه‌کارهای روز دنیا است. از این موارد می‌توان به دیسکوژل، لیزر دیسک، رادیوفرکوئنسی، تزریق در مفاصل، سلول‌های بنیادی، محرک‌های نخاعی و… اشاره کرد.

هنگامی که دارودرمانی دیگر به تسکین درد کمک نکند، پزشکان راه‌های درمانی دیگر از جمله استفاده از بلوک‌های عصبی را امتحان می‌کنند تا پیام‌های درد از بین برود. بلوک‌های عصبی، نوعی بی‌حسی موضعی هستند که در اطراف عصب تزریق می‌شوند. این بلوک مانع از رسیدن پیام‌های درد در مسیرهای عصبی می‌شود.

سایر روش‌های درمانی زیر نیز ممکن است کمک‌کننده باشد.:

• طب سوزنی
  • ماساژ